تور

اجاره خودرو در دبی
استان آذربایجان شرقیایرانگردیتبریز

جاذبه های دیدنی و گردشگری تبریز

جاذبه های دیدنی و گردشگری تبریز استان آذربایجان شرقی

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. ضمن معرفی تبریز، آشنایی با جاذبه های گردشگری تبریز در استان آذربایجان شرقی نیز داشته باشیم .پس در ادامه با ما همراه باشید.

تبریز کلانشهری در منطقه آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی میباشد. تبریز به سبب قدمت و منطقه جغرافیایی خود، دارای جاذبه های گردشگری بسیاری میباشد. از جمله دیدنی های تبریز میتوان به ایل گلی، ارگ علیشاه، روستای کندوان و جنگل ارسباران نام برد.

جاذبه های گردشگری تبریز

تبریز

تبریز بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقهٔ آذربایجان ایران و مرکز اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته شده است. تبریز شهری باستانی می باشد. و قدمت آن به حدود ۴۵۰۰ سال پیش برمی گردد. اکثریت ساکنان تبریز آذری میباشند. و گویششان به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه تبریزی میباشد. تبریز، یکی از شهرهای ایران میباشد. که برای مدت زمان طولانی به عنوان پایتخت ایران در دوره های مختلف تاریخی انتخاب شده است.

تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد دارای آب و هوای سرد و مرطوب میباشد. بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر تاریخی زیبا در تابستان میباشد. که دارای هوایی معتدل و مطلوب میباشد.

جاذبه های گردشگری تبریز

در ادامه با مهم ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری تبریز آشنا می شویم.

ایل‌گُلی یا شاه‌گُلی

ایل‌گُلی (دریاچه مردم) یا شاه‌گُلی ( دریاچه شاه) یکی از جذاب ترین تفریحگاه‌ها برای گردشگران و مسافران در  استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز می شوند.ایل گلی همچون نگینی درخشان و با ارزش در میان استخری می درخشد که به نام دریاچه‌ی ایل‌گُلی  – شاه‌گُلی مشهور است و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری تبریز به حساب می آید.

ایل گلی ،جاذبه های گردشگری تبریز

این جاذبه گردشگری در جنوب شرق تبریز و در ۷ کیلومتری مرکزشهر قرار گرفته است. این مکان در زمان آق قویونلوها ساخته شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته، عمق دریاچه شاه گلی ۱۲ متر میباشد و در محوطه آن  امکان  قایقرانی فراهم میباشد .شاه گلی به معنای دریاچه شاه در زبان ترکی آذربایجانی میباشد . پس از انقلاب ۱۳۵۷ نام این دریاچه به ایل گلی به معنای دریاچه مردم تغییر میکند. اما مردم بومی هنوز  با نام شاه گلی این جاذبه ی گردشگری را  می‌شناسند.

ایل‌گُلی (شاه‌گُلی) تبریز ، ،جاذبه های گردشگری تبریز

جنگل ارسباران 

جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده، و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز می باشد. جنگل زیبای ارسباران، یکی از شاهکار های طبیعت میباشد. که با سرسبزی و زیبایی بی حد و اندازه‌اش، عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب خود ساخته است. این جنگل سرسبز  دارای انواع گونه های جانوری و گیاهی در دل خود میباشد. این جنگل به نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ نیز مشهور شده است.

ارسباران، ،جاذبه های گردشگری تبریز

جنگل های ارسباران با طبیعت زیبا و چشم اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی، دارای توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگران میباشد. از جمله آثار تاریخی این منطقه می توان از قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر نام برد.

ارسباران ،جاذبه های گردشگری تبریز

روستای کندوان 

روستای کندوان تبریز بیشتر شبیه به آثار مجسمه سازان میباشد. کندوان یک روستای سنگی و حفر شده طبیعی میباشد. که حدود ۲ ساعت با تبریز فاصله دارد. و خانواده های بزرگی در داخل این مخروط های توخالی به زندگی می پردازند. پایین ترین مخروط ها به عنوان اصطبل و آنهایی که در بالای محوطه واقع شده اند. جهت زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند.

روستای کندوان ،جاذبه های گردشگری تبریز

فضای داخلی منازل که معمولاً به یک اتاق نشیمن و اتاق خواب تقسیم شده است. راهروهای بهم پیوسته بسیار باریک می باشند. از بیرون ، خانه های مسکونی آنقدر به یکدیگر شبیه میباشند. که ممکن است در روستا به راحتی خود را گم کنید. مسیرها و پله های شیب دار از قطعات سنگی برای حیوانات و همچنین انسان ایجاد گردیده اند.

با توجه به افسانه ها، اولین افرادی که در اینجا اقامت کرده اند. سربازانی بوده اند. که تقریباً حدود ۸۰۰ سال پیش درگیر عملیات نظامی بوده اند. که به طور اتفاقی مخروطها را یافته اند. و  آنها را به عنوان استتار و اسکان موقت خود مورد استفاده قرار داده اند. روستای کندوان در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز ، اسکو ، در دامنه های شمالی یک دره در کوهپایه کوه سهند قرار گرفته است.

روستای کندوان ،جاذبه های گردشگری تبریز

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان یکی از مهم‌ ترین موزه‌های ایران میباشد. موزه آذربایجان که به عنوان دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران میباشد. دارای آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی را خواهید دید. موزه آذربایجان تبریز در سال ۱۳۴۱ بهره برداری شده است.

موزه آذربایجان تبریز ،جاذبه های گردشگری تبریز

در حال حاضر با سه سالن نمایش به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر و چند اتاق اداری و کتابخانه، یکی از بزرگترین موزه های کشور محسوب می شود. زیر بنای موزه آذربایجان ۲۴۰۰ متر مربع است. این موزه در شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی و در خیابان امام و در جوار مسجد کبود واقع گردیده است.

موزه آذربایجان تبریز ،جاذبه های گردشگری تبریز

موزه و خانه ی مشروطه

اگر به تاریخ و به‌خصوص دوران «مشروطه» علاقه مند می باشید. حتماً از موزه‌ و خانه‌ تاریخی مشروطه دیدن کنید. خانه‌ی مشروطه که زمانی منزل «حاج مهدی کوزه‌کنانی» بوده است. یکی از معروف‌ترین و پرافتخارترین جاذبه های گردشگری تبریز به حساب می آید. این ساختمان دو طبقه در سال ۱۸۶۸ توسط حاج ولی معظم تبریزی ایجاد گردیده است. و دارای اتاق ها و سالن های بی شماری میباشد.

موزه و خانه ی مشروطه تبریز،جاذبه های گردشگری تبریز

زیباترین قسمت های خانه یک نورگیر و یک راهرو میباشد. که با شیشه های رنگی و آینه تزئین گشته است. و این مکان را تبدیل به یکی از دیدنی های تبریز کرده. این خانه محل هم‌فکری و اتخاذ تصمیم‌های مهم سران مشروطه مانند «ستارخان» و «باقرخان» بوده است. و حالا تبدیل به موزه‌ی مشروطه گشته است. و آثار مربوط به این دوران مانند تندیس سران مشروطه، سندها و مکاتبات تاریخی‌ای مثل فرمان مشروطیت را در خود نگهداری می کند. این بنا در کنار بازار بزرگ تبریز ، در خیابان مطهری قرار دارد.

موزه و خانه ی مشروطه تبریز،جاذبه های گردشگری تبریز

بازار بزرگ

بازار بزرگ تبریز از معروف ترین دیدنی های تبریز میباشد. و همچنین بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان به مساحت یک کیلومتر مربع میباشد. که در میراث تاریخی یونسکو ثبت جهانی شده است. این بازار به قسمت‌های مختلفی تقسیم می گردد. و در میان آن‌ها، بازار فرش‌فروشان، بلور فروشان، شیشه گران و کفش دوزان دارای بیش‌ترین جذابیت میباشند. در هنگام بازدید از این جاذبه توریستی حتماً از تیمچه‌ی «مظفریه» با سقف بلند و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی اش بازدید کنید.

بازار بزرگ ،جاذبه های گردشگری تبریز

بازار بزرگ تبریز در زمان جاده ابریشم دارای اهمیت تجاری بالایی بوده است. و پس از آن در زمان صفویان رونق یافته است. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد. اما طولی نکشید که  توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز مرمت و بازسازی گشت.

بازار بزرگ ،جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد آبی (کبود)

مسجد آبی تبریز یا مسجد جهانشاه از دیگر جاذبه های گردشگری تبریز میباشد. که در قرن نهم هجری و در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دخترش صالحه خانم احداث گشته است. ولی متاسفانه در زلزله ای مهیب در سال ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب بسیاری دیده است.

مسجد آبی (کبود) ،جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد آبی (کبود) ،جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد کبود به خاطر کاشی کاری های فیروزه ای رنگش به فیروزه اسلام نیز شهرت یافته است. روی کاشی های ایوان می توانید طرح های آبی پیچیده ای که مسجد کبود نامش را از آن گرفته، ببینید. درون مسجد انواع خطاطی های زیبا و هنرمندانه نیز مشاهده می شود. این مسجد تاریخی در خیابان امام خمینی تبریز واقع شده است.

مسجد آبی (کبود) ،جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد یا ارگ علیشاه 

مسجد یا ارگ علی شاه تبریز در فاصله سال‌های ۷۱۶ الی ۷۲۴ هجری قمری به وسیله تاج‌الدین علی شاه جیلان تبریزی، وزیر اولجایتو و ابوسعید بهادرخان، ایجاد گردیده است. هدف از احداث آن ساخت مسجد بوده است. که با فرو ریختن سقف هنگام ساخت و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شده است.

مسجد یا ارگ علیشاه  ،جاذبه های گردشگری تبریز

در سال‌های بعد و تا پایان دوره‌ی «قاجاریه» با اضافه شدن قسمت‌های جدید به آن، این بنا را به‌عنوان «دژ نظامی» مورد استفاده قرار می دادند. و نقطه‌ی تمرکز دفاع تبریز در جنگ‌های ایران و روسیه هم بوده است. در سال های اخیر بیشتر قسمت های این سازه تخریب گشته است. امروزه فقط دیوارهای شبستان این ارگ زیبای تاریخی تبریز برجای مانده است.

مسجد یا ارگ علیشاه  ،جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد علیشاه در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی واقع شده است. و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه استفاده می شود. و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث گشته است.

مسجد یا ارگ علیشاه  ،جاذبه های گردشگری تبریز

تله کابین کوه عون ابن علی

تله کابین کوه عون یا عینالی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز میباشد. که با سوار شدن این تله کابین میتوان از بین کوه های عینالی بگذرید. و طبیعت کوهستانی بکر اطراف را مشاهده کنید. در ایستگاه دوم تله کابین، کافه ها و رستوران های مجموعه واقع شده است.

تله کابین کوه عون ابن علی ،جاذبه های گردشگری تبریز

از دیگر جاذبه های اطراف تله کابین می‌توان از منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی نام برد. بر فراز کوه عون بن علی بقعه‌ای منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی قرار گرفته اند.

تله کابین کوه عون ابن علی ،جاذبه های گردشگری تبریز

کلیسای استفانوس مقدس

کلیسای استفانوس مقدس یکی دیگر از صدها جاذبه های گردشگری تبریز میباشد. که نباید، بازدید از آن را از دست داد. زمان ساخت این کلیسا به طور قطعی مشخص نیست. ولی  برخی آن را برای دوران اوائل مسیحیت، و دسته دیگر قرن چهارم تا ششم هجری دانسته اند. بنای کلیسا نیز در زلزله های تبریز تخریب گشته است. و صفویان آن را مرمت کرده اند.

کلیسای استفانوس مقدس ،جاذبه های گردشگری تبریز

این کلیسا متعلق به ارمنی ها میباشد. و دومین کلیسای بزرگ آن ها در ایران به حساب می آید. آن ها در کلیسا مناسبت های خاصی را برگزار می کنند. و در روز خاصی هزاران نفر برای اجرای مراسم به آنجا می روند. برای رسیدن به کلیسای استقانوس یک ساعت و نیم رانندگی را در پیش دارید. چرا که ساختمان آن در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر جلفا کنار رود ارس واقع شده است.

کلیسای استفانوس مقدس ،جاذبه های گردشگری تبریز

مقبره الشعرا

«مقبره‌ الشعرا» یکی از جاذبه های گردشگری تبریز با معماری مدرن میباشد. این مکان در محله‌ی «سرخاب» تبریز واقع شده است. و از آن با عنوان «گورستان‌های تاریخی» تبریز هم یاد شده است. بر طبق اسناد، این قبرستان از حدود قرن هشتم هجری مورد استفاده قرار گرفته است. و در گذشته با نام‌هایی مانند «قبرستان سرخاب» و «حظیره‌ الشعرا» هم نیز مشهور شده بود.

مقبره الشعرا ،جاذبه های گردشگری تبریز

این قبرستان پس از زلزله‌های قرن ۱۲ هجری قمری متروکه گشت. ولی در دوران معاصر با توجه به اهمیت بالا و شاعران و عرفای بسیاری که در آن به خاک سپرده شده‌اند. مورد توجه قرار گرفته است. آرامگاه یکی از بزرگترین شاعران معاصر کشورمان “شهریار” نیز در این محل میباشد.

مقبره الشعرا ،جاذبه های گردشگری تبریز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا