تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردی

جاذبه های گردشگری دیلمان استان گیلان

جاذبه های گردشگری دیلمان استان گیلان

در این پست از مجه گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه های گردشگری دیلمان در استان گیلان داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دیلمان منطقه‌ای جلگه‌ای در استان گیلان میباشد. این ییلاق در شرق گیلان و در نزدیک شهر سیاهکل واقع گردیده است. اگر می خواهید. سفری به یکی از شگفت‌ انگیزترین شهرها داشته باشید. و مناظر بینظیری را ببینید توصیه می کنیم. سفری به دیلمان داشته باشید.

جاذبه های گردشگری دیمان استان گیلان

آشنایی با دیلمان

دیلمان در شرق گیلان و در نزدیک شهر سیاهکل واقع شده است. سیاهکل شهری جلگه‌ای در ۱۵ کیلومتری لاهیجان میباشد. که از شمال و شمال‌ شرقی به لاهیجان، از شرق به لنگرود، از جنوب شرقی به املش و رودسر، از جنوب‌ غربی به رودبار و از غرب به رشت امتداد یافته است. دیلمان دارای حدود ۲ هزار متر ارتقاع از سطح دریا میباشد. و برای رسیدن به آن باید از جاده‌ای جنگلی گذر کنید.

دیلمان مرتفع‌ ترین ییلاق استان گیلان نیز به حساب می آید. زمانی که به این ییلاق سفر می کنید. خواهید فهمید، چرا دیلمان از نظر بسیاری از گردشگرها زیباترین ییلاق شرق گیلان و یکی از بکرترین و دست‌نیافتنی‌ترین گوشه‌های خطه سرسبز گیلان میباشد. این منطقه ییلاقی دارای آب و هوای سرد و کوهستانی میباشد. و به چشمه‌های فراوان و چشم‌اندازهای سبز و قله‌های پربرفش مشهور گشته است.

در این منطقه، همچنین دارای گونه‌های مختلفی از حیوانات مثل پلنگ، گربه وحشی، شغال، گراز، خرس قهوه ای، سمور و چند نوع دیگر حیوانات مختلف میباشد. که زیست می‌کنند. و جالب تر اینکه گردشگران این امکان را دارند. که بدون هیچ ممنوعیتی از این منطقه بازدید کنند. فقط تنها نکته ای که در مورد آن وجود دارد منطقه ی شکار ممنوع میباشد.

جاذبه های گردشگری دیمان استان گیلان

تاریخچه دیلمان

دیلمان یکی از شهر‌های سیاهکل میباشد. و سیاهکل خاستگاه دو سلسله مهم دیلمیان و آل بویه بوده. اشیای مختلف به دست آمده از دیلمان نیز مانند، ابزار و ظروف مسی، مفرغی و سفالی، نمایانگر  زندگی غارنشینی از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در این منطقه بوده است.

اسم این منطقه تا قرن پنجم هجری دیلم، به معنی جایی در دل جنگل بوده است. در صدر اسلام منطقه دیلم تا بابل مازندران و از جنوب به قزوین امتداد یافته است. تا اینکه بخش زیادی از منطقه از دست رفت و فقط منطقه‌ کوچک دیلمان باقی مانده است.

کاروانسرای تی تی دیلمان

در ادامه با برخی از جاذبه های تاریخی و گردشگری دیلمان آشنا می شویم.

دشت شقایق 

دشت شقایق یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دیلمان میباشد. که هم دشتی سبز و خرم میباشد، و هم شقایق های قرمز در آن جلوه گری می کنند. این ناحیه در فاصله ۶ کیلومتری شرق دیلمان واقع شده است. در سفر به آن جا، دقایقی را در این دشت بگذرانید. و از این فرصت لذت کافی را ببرید.

دشت شقایق  دیلمان

دشت شقایق  دیلمان

کوه درفک

اگر علاقه مند به غارنوردی میباشید . در روستای کوه درفک می توانید، غارنوردی را تجربه کنید. کوهی با ارتفاع ۲۷۳۳ متر که در غرب دیلمان قرار گرفته است. این کوه، دارای دو غار منحصر بفرد و مشهور میباشد. که مورد علاقه‌ی کوهنوردان و غارنوردان بوده است. یکی از این غارها دارای قندیل های یخی میباشد. و غار دیگر دارای اشکالی میباشد. که شبیه به انسان‌ها مباشند.

کوه درفک دیلمان

کوه درفک دیلمان

حمام تاریخی 

از دیدنی های تاریخی روستای دیلمان می توان از حمام دیلمان نام برد. این حمام دارای چند گنبد میباشد. که در بالای آن ها نورگیر هایی قرار گرفته اند. که از آن ها برای روشن شدن داخل حمام بهره می بردند. تاریخچه ی این حمام را به دوران ایلخانیان تخمین زده اند.

از آن جا که اولین بار پس از آن دوران، شخصی به نام میرزا علی میربلوک آن را پیدا و مرمت کرده. حمام دیلمان، را حمام میربلوک هم می نامند. البته بعدها این حمام توسط سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. و حالا هم در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

حمام تاریخی ، جاذبه های گردشگری دیمان

حمام تاریخی ، جاذبه های گردشگری دیمان

آبشار لونک

آبشار لونک در فاصله ۲۲ کیلومتری دیلمان، و در میان درختان جنگلی، واقع شده است. که استراحتگاهی محبوب در این ناحیه به حساب می آید. در بالای آبشار، جنگلی سرسبز با امکانات رفاهی محلی برای تفریح و گشت و گذار مسافران واقع شده است.

آبشار لونک دیلمان

آبشار لونک دیلمان

دشت سوسن چلچراغ

دشت سوسن چلچراغ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دیلمان میباشد. دشتی پر از گل های سوسن چلچراغ، که تصوری از بهشت را خلق کرده است. دشت سوسن چلچراغ، در مسیر دیلمان به سمت جنوب و در روستای داماش واقع شده است. این منطقه می تواند محیطی دلپذیر برای یک عصرانه لذت بخش را فراهم کند.

دشت سوسن چلچراغ دیلمان

دشت سوسن چلچراغ دیلمان

قلعه گرماور

قلعه و برج گرماور مربوط به پیش از اسلام میباشد. در گذشته قلعه گرماور قلعه ای بزرگ و گسترده بوده است. اما اکنون از آن فقط برج دیدبانی برجای مانده است. این قلعه از یک سمت که به دره منتهی می گردد. غیر قابل نفوذ میباشد. و از سمت دیگر نیز دارای خندقی با ابعاد ۲ در ۱۳ متر میباشد.

قلعه گرماور دیلمان

قلعه گرماور دیلمان

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی که در ۱۵ کیلومتری جاده دیلمان به سیاهکل واقع شده است. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دیلمان میباشد. این کاروانسرا مانند بساری از کاروانسراهای دیگر ایران به عنوان یک محل اقامتی موقت و سر راهی برای افرادی بوده. که بین ۲ منطقه ی دیلمان و سیاهکل در رفت و آمد بوده اند.

تی تی در زبان دیلمی به معنی شکوفه میباشد. و دلیل این نامگذاری این بوده. که این کاروانسرا را فردی به نام تی تی خانم از خاندان صفوی ساخته است.

کاروانسرای تی تی دیلمان

کاروانسرای تی تی دیلمان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا