معمولاً مسافران هنگامی که به هر شهری سفر میکنند، یکی از اهدافشان خرید است. استانبول از شهرهایی است که در طی سال گردشگران زیادی به سمت آن میروند، تعداد زیادی از این گردشگران شاید با هدف اصلی خرید بیایند.بازارهای استانبول، جزو بازارهایی است که باید حداقل یک بار از آنها خرید کنید. بازار بزرگ استانبول که جز لیست بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است، بهتر است در صدر این لیست قرار بگیرد. در سال 1985 این بازار به عنوان آثار جهانی به ثبت رسید. این بازار نماد نبوغ معماری و فرهنگی دورانی از تاریخ است که شهرسازی و فناوری به میزان قابل توجهی پیشرفت کرده بود.
در این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم تا ابتدا معرفی مختصری از این بازار و تاریخچه آن داشته باشیم. پس از معرفی مختصری از معماری این بازار به اجناسی که در این بازار پیدا میشود، میپردازیم. با ما همراه باشید.
معرفی بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول با 61 گذر و بیش از 4000 حجره در لیست بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان با مساحتی حدود 30 هزار متر مربع قرار میگیرد. این بازار به عنوان اولین مال جهان یاد میشود. سالانه حدود 91 هزار نفر از این بازار دیدن میکنند که این تعداد بازدید، این بازار را به پر بازدید ترین مکان توریستی تبدیل کرده است.
تعداد افراد شاغل در این بازار حدود 26 هزار نفر هستند. در دو طرف خیابانهای این بازار مغازههای متنوع قرار دارد، البته به این شکل است که در هر قسمت یک نوع از کالا عرضه میشود، مثلاً قسمتی به ظروف، قسمتی به پارچه و قسمتی به جواهرات اختصاص دارد. این بازار هم مانند دیگر بازارها بساط چانه زنی در طی خرید پابرجا است.
تاریخچه بازار بزرگ استانبول
یکی از مواردی که بهتر است قبل از سفر به هر مکان تاریخی و گردشگری بدانید، تاریخچه آن اثر است. این بازار به واسطه قرار گیری در استانبول و حضور دیرینه عثمانی در آنجا، به دست عثمانیها در سالهای 1455 ساخته شده است. سلطان مهمت دوم بعد از فتح استانبول دستور ساخت این بازار را صادر کرد.
در اوایل سالهای احداث این بازار فقط اجناسی مانند جواهرات و منسوجات خرید و فروش میشد. همچنین در اوایل سازه این بازار از چوب و آجر ساخته شده بود که روی آن گچکاریهایی داشت. وجود ستونهای پر قدرت برای حفظ استحکام بنای بازار استفاده شده است.
بعد از گذشت چند سال باز هم به دستور همان سلطان بازار دیگری به نام صندل بدستان بنا شد که محل فروش کالای لوکس بود. این بازار هم مانند بازار بزرگ استانبول سرپوشیده بود.
رونق گرفتن این دو بازار مدیون مغازهدارهایی است که کمکم به سمت این دو آمدند و مغازههای خود را در آنجا راه اندازی کردند.
در قرن 17 در زمان عثمانی، این امپراتوری در 3 قاره حکومت میکرد. راه ارتباطی اروپا و آسیا از این امپراتوری پر قدرت میگذشت و این امر باعث میشد تا کاروانهای زیادی از این بازار برای داد و ستد استفاده کنند، درنتیجه این بازار به عنوان مرکز اصلی تجارت ناحیه مدیترانه تبدیل شد.
معماری بازار بزرگ استانبول
دو بازاری که قبل تر از آنها صحبت کردیم، دو ساختمان اصلی تشکیل دهنده بازار امروزی هستند. بازار طولانی تشکیل شده از مستطیلی با ابعاد 43.30 و 29.50 متر است. فضای بین این بازار و بازار صندل در گذر زمان با مغازههای مختلف پر شده است. کمکم در فضای بین این مغازهها و این دو ساختمان سقفی به وجود آمد و بازار بزرگ سرپوشیده شکل گرفت.
از نکات قابل توجه این بازار، وجود مخزنهایی است که در دل بازار بزرگ استانبول قرار دارد. این مخزنها که تعداد آنها به 44 عدد میرسد، فقط از درون مغازهها قابلیت دسترسی دارد و میتواند نقش گاوصندوق را برای صاحبان آنها ایفا کند.
در سقف بازار پنجرههایی برای ورود نور به این بازار در نظر گرفته شده است. اما در مجموع بازار طولانی نورگیر مناسبی ندارد، بنابراین ساعات فعالیت بازار در محدودیتی از زمان روشنایی روز قرار میگیرد.
اجناس بازار بزرگ استانبول
شاید یک روز کامل و شاید بیشتر از این زمان نیاز است تا بتوانید کل بازار بزرگ استانبول را ببینید، فروش اجناس متنوع و وجود مغازههای زیاد باعث میشود این مدت زمان طولانی شود. قسمتهای پرطرفدار این بازار شامل موارد زیر است.
بازار محصولات ترکی و منسوجات
برای خرید پارچههای 100% پنبه، حولههای حمام پنبهای، شالهای دست بافت و طبیعی و سایر وسایل سنتی حمام این بازار گزینه مناسبی است.
بازار چرم
چرم یکی از محصولاتی است که به وفور در بازار بزرگ استانبول پیدا میشود. چرمهایی با کیفیت که از لحاظ کیفیت و زیبایی با محصولات برند اروپایی قابل مقایسه هستند. پالتوهای خزدار، محصولات متنوع از چرم گوسفند و گاو در این بازار پیدا میشود.
بازار فرش
اگر به دنبال دیدن کلکسیونی خاص از فرشهایی که تا به حال ندیدهاید هستید، به فروشگاه شیشکو عثمان مراجعه کنید. این فرد خودش در راستای فرش تحصیلات آکادمیک دارد و خاصترین فرشهای سنتی و مدرن را یکجا جمع کرده است. مغازههای ایتنکون و دوکو نیز از مغازههای خاص هستند با این تفاوت که ایتنکون روی فرشهای سنتی و دست بافت آناتولی که منحصر به فرد در رنگ و جزئیات هستند توجه دارد و دوکو به دنبال فرشهای مدرن با نقوش هندسی است.
بازار اشیای عتیقه
برای پیدا کردن اشیای عتیقهای مانند نسخههای چاپی کتابها، اشیای سرامیکی، مینیاتوری، خطاطی ، قالیهای عتیقه، نقره، زیورآلات قدیمی و خاص، تابلوهای نقاشی، انواع پیپ و قلیان و تخته نرد به این قسمت از بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید.
محل بازار بزرگ استانبول
این بازار در منطقه فاتح استانبول واقع شده است. منطقه فاتح از مناطق تاریخی این شهر است. برای دسترسی به فاتح میتوانید از تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده کنید. یکی از راههای دسترسی به این بازار خیابان بایزید است. مسجد بایزید نیز در این خیابان واقع شده است. از دیگر مکانهای تاریخی که در این محله است میتوان به مسجد نور عثمانیه اشاره کرد. کاروانسرای والده خان، محله امینونو، مسجد فاتح، مسجد قلندرخانهف، مسجد رستم پاشا، بازار ادویه، مسجد سلیمانیه، ستون کنستانتین، کانال آب والنس، مسجد جدید، مسجد شاهزاده و دانشگاه استانبول سایر مکانهای دیدنی است که در برنامه ریزی برای رفتن به این محل باید در لیست خود قرار دهید.
زمان مناسب بازدید از بازار بزرگ استانبول
اوایل فصل بهار و اوایل پاییز بهترین زمان بازدید از این بازار است. استانبول شهری است که تابستانهای گرم و شرجی و زمستانهایی برفی، بارانی و سرد دارد. شاید بگویید که این بازار سرپوشیده است و نباید نگران آب و هوای شهر بود، اما باز هم آب و هوا تأثیر خودش را میگذارد. فرض کنید باران زمستانی به یکباره شروع به باریدن کند و سیلابی در شهر راه بیفتد، قطعاً اولین مشکل که ایجاد میشود، رفتن به بازار است.
روزهای کاری بازار بزرگ استانبول، همه روزه به جز یکشنبهها است که تعطیل عمومی است. روزهای دیگر البته که بازار باز است و به فعالیت خود ادامه میدهد، اما بهتر از روزی غیر از آخر هفته به آنجا مراجعه کنید چرا که در شنبه و جمعه به دلیل شلوغی پیدا کردن جنس مورد نظر شما با قیمت مناسب سخت میشود و شاید مغازهدارها فرصت نداشته باشند برای شما به عنوان مشتری وقت کافی بگذارند.
ساعت بازدید از این بازار ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر است.
سخن پایانی
بازدید از مکان تاریخی به خصوص اگر بازار باشد نسبت به سایر مکانهای گردشگری طرفدار بیشتری دارد. این مدل مکانها بیشتر گردشگران را ترغیب به خرید اجناس سنتی همان کشور و یا شهر میکنند در نتیجه از لحاظ گسترش فرهنگ آن منطقه اهمیت بیشتری دارند. پس اگر جز آن دسته از افرادی هستید که مایل هستید در سفر به هر جا از فرهنگ آن منطقه آگاه شوید به این نوع بازارها مراجعه کنید. بازار بزرگ استانبول با داشتن بازارهای سنتی و مدرن نیاز شما را برای هر مدل خریدی رفع میکند. اوقات خوشی برای شما آرزومندیم.