تور

اجاره خودرو در دبی
استان آذربایجان شرقیاسکوایرانگردی

روستای حیله ور اسکو

در مسیر اسکو به کندوان اگر دقت کنید، در کنار جاده حفره‌هایی دیده می‌شوند که این حفره‌ها متعلق به خانه‌های روستای حیله‌ور هستند. روستای حیله‌ور، از روستاهای اطراف استان آذربایجان شرقی بوده که در فاصله 2 کیلومتری از روستای صخره‌ای کندوان قرار گرفت. شیوه معماری این روستا منحصربه‌فرد است به گونه‌ای که تمام خانه‌ها در دل زمین به صورت زاغه حفر شده‌اند و استتار کامل دارند. احتمالا علت ترک این روستا توسط اهالی این روستا در دوران مغول، به دلیل حمله این قوم بوده و خانه‌ها را ترک نمودند و به صخره های قابل دفاع روستای کندوان که در نزدیکی آن ها بوده نقل مکان کردند. این روستا در فاصله 44 کیلومتری تبریز واقع شده است.برای آشنایی با این روستا همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

روستای حیله ‌ور کجاست؟

در مسیر روستای زیبای کندوان، اگر دقت کرده باشید حفره‌هایی در زمین به چشم می‌خورند. این حفره‌ها خانه‌های مدفون روستای حیله‌ور هستند که کمتر کسی متوجه وجود آن‌ها می‌شود. روستای کندوان به دلیل داشتن خانه‌هایی کندویی شکل بسیار معروف بوده و همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌نماید. اما روستای حیله‌ور که در کنار روستای کندوان قرار دارد تقریباً در بین گردشگران و حتی بعضی افراد بومی شناخته شده نیست. یکی از دلایل گمنامی این روستا خانه‌های پنهان آن از دید رهگذران و مسافران است.

باستان‌شناسان معتقدند، به دلیل نقل مکان اهالی روستای حیله‌ور به روستای کندوان، اولین ساکنین روستای کندوان اهالی حیله‌ور بوده‌اند.

روستای حیله ور تبریز

معماری روستای حیله ‌ور

روستای حیله‌ور، روستایی خاموش و متروک و پر از سکوت و تنهایی در دل کوه‌های آذربایجان شرقی است. معماری حیرت‌انگیز این روستا و خانه‎های پنهان آن امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز تبدیل گردید. پیشنهاد می‌شود در سفر خود به شهر تبریز حتماً از این روستا دیدن نمایید. تصور این‌که در هزاران سال پیش انسان توانسته با این سبک معماری خانه‌هایی بنا کند، انسان را حیرت‌زده خواهد نمود. عده‌ای معتقدند به دلیل نوع معماری خانه‌های این روستا، اهالی روستا دشمنان و بیگانگان را با حیله دور می‌کرده‌اند. به همین علت نیز نام حیله‌ور بر این روستا گذاشته شد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این روستا، محققان نتیجه گرفته‌اند این روستا آب‌ و هوایی سرد و کوه‌پایه‌ای داشته و همواره نسیم خنک در این روستا برقرار بوده و است. این روستا در دامنه کوه قرار گرفته و به همین علت نهرهای آب روان در فصل‌های پرباران در آن جاری هستند.

 خانه‌ها در این روستا به گونه‌ای بنا شده‌اند که در فصل زمستان درون خانه‌ها گرم و در فصل تابستان خنک است. خانه‌های روستای حیله‌ور به‌صورتی هستند که اتاق، آشپزخانه و انباری را در خود جای داده‌اند. محققان در بعضی از این خانه‌ها تنورهای پخت و پز نیز کشف کرده‌اند. شغل اهالی روستا دامداری و کشاورزی بوده و به همین سبب خانه‌های خود را در کنار آغل حیوانات می‌ساختند. روستانشینان حیله‌ور به فرش‌بافی، گلیم‌بافی و ورنی‌بافی نیز مشغول بوده‌اند.

روستای حیله ور تبریز

تاریخچه روستای حیله ‌ور

قدمت این روستا به‌صورت دقیق مشخص نیست. طبق پژوهش باستان‌شناسان و قطعه‌های سفالی که در اطراف این روستا کشف گردیده‌اند اطلاعاتی در خصوص تاریخ سکونت در آن مشخص شده است. در این روستا از دوره ایلخانی تا دوره صفوی یعنی در فاصله قرن 7 تا 12 زندگی جریان داشت. در فاصله 300 متری شمال غربی روستای حیله‌ور، قبرستانی قرار دارد که قدمت اسلامی این روستا را تأیید می‌نماید. این قبرستان مشخص می‌کند احتمالاً از زمان پیدایش اسلام تا حمله مغول‌ها اهالی در این روستا زندگی می‌کردند.

اهالی این روستا در دل زمین خانه‌های خود را در کنار آغل گوسفندان خود بنا کرده بودند و به این صورت زندگی انسان و دام در کنار هم شکل گرفته بود. به‌طور تخمینی در این روستا، حدود 200 خانه وجود داشته که به دلیل ایجاد سیلاب و نفوذ گل و لای دامنه کوه، پنهان شده بودند. در سال 1384 این روستا در میراث فرهنگی به ثبت رسید و در همین سال توسط این سازمان، 55 خانه از گل ‌و لای تخلیه و آماده بازدید شدند. سازمان میراث فرهنگی با چیدن سنگ در جلوی این خانه‌ها از نفوذ مجدد آب و گل ‌و لای در آن‌ها جلوگیری به عمل آورد. به این ترتیب روستای حیله‌ور تا حدودی آماده بازدید گردشگران شده است.

روستای حیله ور تبریز

مسیر دسترسی به روستای حیله‌ور

در مسیر اسکو به کندوان، 18 کیلومتر بعد از اسکو و 2 کیلومتر مانده به روستای کندوان و در قسمت غرب آن و در کنار جاده، روستای حیله‌ور واقع شده است.

آب‌ و هوای روستای حیله‌ور

همان‌طور که ذکر شد روستای حیله‌ور در آذربایجان شرقی قرار دارد، بنابراین آب ‌و هوای آن نیز شبیه به این استان خواهد بود. آذربایجان شرقی، آب‌ و هوایی کوهستانی و بکر داشته و میزان بارش باران در آن بیشتر از شهرهای مرکزی ایران است. به دلیل بارش زیاد گونه‌های گیاهی مختلفی به‌صورت خود رو در این منطقه مشاهده می‌شوند. رطوبت هوا در این استان زیاد نیست.

این استان در فصل بهار هوای مطبوعی دارد و زیبایی استان و شهرها و روستاهای توابع آن بسیار چشم‌نواز می‌گردند. در آذربایجان شرقی در فصل تابستان، هوا گرم شده اما این گرما به شدت گرمای شهرهای مرکزی ایران یا شهر تهران نخواهد بود. با توجه به کوهستانی بودن این منطقه، فصل پاییز هوا سرد می‌شود و در فصل زمستان که سرما شدیدتر است، زمین از برف پوشیده خواهد گشت.

آب‌ و هوای روستای حیله‌ور

پوشش گیاهی و جانوری روستای حیله‌ور

این روستا طبیعتی خشک و بدون پوشش گیاهی دارد و به همین علت از نظر جلوه‌های طبیعی زیاد مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است. در این منطقه پوشش گیاهی تنها به چند درخت واقع در روبه‌روی روستا و چندین بوته کوچک که به‌صورت پراکنده روییده‌اند ختم می‌شود.

مناطق دیدنی اطراف روستای حیله‌ور

روستای قدیمی حیله‌ور در چند سال اخیر به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز تبدیل شده است. در نزدیکی این روستا نیز، روستاها و مناطق دیدنی دیگری وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. روستاهای «حماملی» در شهرستان ورزقان، روستای «اشتبین»، روستای پلکانی «توته‌خانه» در بناب و جنگل‌های ارسباران نمونه‌هایی از این مناطق دیدنی اطراف روستای حیله‌ور محسوب می‌شوند. در ادامه به تعداد دیگری از این مناطق اشاره می‌نماییم.

شهر اسکو

شهر اسکو، قدیمی‌ترین شهر آذربایجان شرقی است. در سفر به این شهر از جاذبه‎‌های دیدنی آن مانند «مسجد جامع اسکو»، «مسجد پایتخت»، «روستای عنصرود»، «مزار الله بنده سی» و «مقبره شیخ حیدر» حتماً دیدن نمایید. اسکو سوغاتی‌های فراوانی از جمله دوشاب، حلوای گردویی، نان محلی و روسری ابریشمی دارد.

شهر اسکو

روستای کندوان

یکی دیگر از این مناطق دیدنی، روستای کندوان بوده که در فاصله 2 کیلومتری روستای حیله‌ور واقع گردید. کندوان به روستای صخره‌ای ایران شهرت داشته و از قدمت بالایی نیز برخوردار است. در این روستا خانه‌ها مانند کندو در دل صخره‌ها بنا شده‌اند و هنوز پابرجا هستند. دیدن این خانه‌ها و تصور این‌که سالیان پیش با دست، چگونه دل سنگ را برای بنای آن‌ها شکافته‌اند بسیار جای تعجب دارد. همه ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این روستا به شهر تبریز سفر می‌کنند.

روستای کندوان

روستای صور

روستای صور در شهرستان بناب واقع گردیده است و از دیگر مناطق دیدنی اطراف روستای حیله‌ور محسوب می‌شود. این روستا با قدمتی بسیار بالا مانند روستای کندوان، معماری منحصر‌به‌فرد و صخره‌ای دارد. ویژه‌گی‌های تاریخی این روستا از بافت تاریخی روستای کندوان مهم‌تر هستند. در سفر به شهر تبریز، بازدید از این روستا را حتماً در برنامه خود بگنجانید.

روستای صور

بهترین زمان سفر به روستای حیله‌ور

روستای حیله‌ور در اغلب اوقات سال منطقه خلوتی است، بنابراین هر زمان در سال که قصد بازدید از این روستای تاریخی را داشته باشید با جمعیت زیادی روبه‌رو نخواهید شد. از طرفی، بازدید از این روستا هزینه‌ای برای شما ندارد. با نگه‌داشتن ماشین در کنار جاده می‌توانید خانه‌های جالب و عجیب روستا را از نزدیک ببینید.

از لحاظ آب ‌و هوایی، لازم به ذکر است که این روستا مانند دیگر مناطق آذربایجان شرقی، زمستان‌های بسیار سردی دارد؛ بنابراین در زمستان از سفر به روستای حیله‌ور اجتناب کنید. فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از روستا حیله‌ور خواهد بود زیرا هوای آن بسیار مطبوع و خنک می‌شود.

کلام آخر

سفر به شهر تبریز و بازدید از روستای حیله‌ور و دیگر روستاهای اطراف آن را در برنامه خود قرار دهید. کسب اطلاع در خصوص مردمی که برای حفظ جان و مال خود، دست خالی و تنها با توان بدنی این خانه‌ها را بنا کرده‌اند حیرت‌آور است. این روستا و جاذبه‌های اطراف آن همواره منحصربه‌فرد بوده‌اند و نشان از تاریخ معماری و تمدن دارند. دیدن این روستا و حفره‌های آن در دل زمین، قدم زدن در اعماق تاریخ خواهد بود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. حروف ( ح.ع.ث.ص.ط.ظ.ض) مخصوص زبان عربی است.فکر می کنم نام صحیح اش هیله ور باشد.مثل گردنه حیران که نام صحیح می تواند هیران باشد.مثل کلمه هیلان( رانش زمین.داغ آعین تی سی )

    1. عذرا خانوم که شدین اوزرا،بی خیال این گویش پارسی زمان فردوسی بشین تورو خدا،وام گرفتن از زبانهای دیگر عربی و ترکی و لاتین و…اصلا چیز بد و زشتی نیست.امروزه روز دیگه خنده داره خداییش،حالا بیا به منم بگو:فکر کنم اسم شما در هقیقت مسیه باشد که شده مسیح!!

      1. حیله ور مردمش کشته شدن به دست مغول ها و قدمتش هفت هزار ساله ول کندوان هفتصد ساله که به وجود اومده و مردمش ییلاق قشلاق میکردن اصلا لزومی نداره که از روستای حیله ور به صخره های کندوان کوچ کنن چون حیله ور هم مسطح است هم پایینتر است و خورشید خوب میتابد و این احمقانه است که حیله ور رو رها کنی و بری کندوان

  2. این روستای تاریخی وگردشگری فق العاده زیبا اصلامربوط به تبریز نیست تابع شهرستان اسکو و۲۰ کیلومتری شهرستان اسکو و۴۵ کیلومتری شهر تبریز می باشد.این روستارابه دلایل اقتصادی وگردشگری بانفوذ وسواستفاده دست اندرکاران استان آذربایجان‌شرقی به نام تبریز مصادره نموده اند.ظلمی آشکار برای به حاشیه راندن شهرزیبا وباغ شهر وگردشگری اسکو انجام شده است.خجالت بکشید این کارها عاقبت ندارد.

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز
      در متن مقاله به صراحت قید شده که این روستا به شهرستان اسکو نزدیک تر می باشد اما به این دلیل که در استان آذربایجان شرقی تبریز شهر شناخته شده تری بوده ما از اسم تبریز هم استفاده کردیم اما به احترام شما همراهان گرامی تیتر مقاله به اسکو تغییر خواهد کرد

  3. این روستا اصلا ربطی به تبریز ندارد جزو شهر اسکو می باشد لطفا آدرس درست بدهید ومصادره ممنوع

  4. کدوم آدم عاقلی جای به اون اطراقی رو ول میکنه بره کندوان و بالای اون سخره ها بشینه مردم حیله ور قتل عام شدن و سه چهار نفر زنده موندن که بینشون یه پیرزن کور هم بوده و اونا برگشتن روستای کهنمو رو به مقدار یازده مثقال طلا از یک زن جوان خریداری کردن و اونجا سکنا گزیدن کندوان هفتصد سال پیش یه جایی بوده که انسان توش نبود اونا هم قره چی بودن و از وان اومدن و زندگی تعریف کردنی نداشتند و میخواستند حیله ور رو صاحب بشن که مردم کهنمو نزاشتن و گفتن اگه میخواهید زندگی کنید باید برید بالاتر و اینجا مال ماست چون حیله ور مال کهنمو است تاریخ رو تحریف نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا