تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیبافت

جاهای دیدنی بافت ؛ مناطق توریستی، زیارتی، گردشگری بافت

شهر بافت یکی از شهرهای خوش‌آب‌وهوا در استان کرمان است که در جنوب غربی این استان قرار گرفته است. بافت یکی از مرتفع‌ترین مناطق ایران با آب‌وهوای دلپذیر بوده که به دلیل ارتفاع بالا از بارش مناسبی برخوردار بوده و بزرگ‌ترین جنگل‌های جنوب شرق ایران را به خود اختصاص می‌دهد. بافت دارای منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر بوده که به آن لقب بام کویر ایران را داده‌اند. همچنین جاهای دیدنی بافت بسیار متعدد بوده و زیبایی های خاص خود را دارد. این شهر کوهپایه‌ای ۲۳۰۰ متر ارتفاع دارد و در کنار رشته‌کوه مرکزی و دامنه کوه شاه قرار دارد.

شهر بافت دارای رودخانه و سه رشته قنات است که آب باغ‌های شهر را تأمین می‌کنند. شهر بافت به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای دلپذیری که دارد سرشار از جاذبه‌های توریستی طبیعی و گردشگری است. همچنین یکی از بهترین مکان‌های جنوب کشور برای بازدید به شمار می‌رود که سفر به آن بسیار لذت‌بخش است. برای آشنایی بهتر با جاهای دیدنی بافت تا آخر با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

آبشار سه کاسه

آبشار سه کاسه از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهر بافت به شمار می‌رود که در ۲۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. همچنین نزدیک به روستای جهان جان بوده و از طریق جاده اصلی بافت کرمان می‌توان به سمت آن حرکت کرد. نوع ریزش آبشار و ظاهر آن به صورتی است که پس از سرازیری آب از ارتفاع ۱۰ متری، آب وارد ۳ کاسه پلکانی می‌شود. این منطقه دارای چشم‌اندازی بسیار خاص بوده وهمین امر آن را از دیگر آبشارها متمایز می‌کند.

محل قرارگیری آن درون تنگه رودخانه جهان جان است که این رودخانه پس از سرازیر شدن آبشار به سمت جنوب در میان دره حرکت می‌کند. ارتفاع آبشار سه کاسه از سطح دریا ۲۵۰۰ متر است. از آنجایی که دارای یک رودخانه دائمی بوده در تمام ایام سال دارای آب است و می‌توانید هر زمان که خواستید از این آبشار زیبا دیدن کنید.

آبشار سه کاسه، یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان

غار ترنگ

این غار در روستایی به همین نام و در کوه ترنگ واقع شده که از شهرستان بافت ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین در ۲۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان قرار می‌گیرد. این غار از طولانی‌ترین و مهم‌ترین غارهای استان کرمان به شمار می‌رود که جلوه‌های طبیعی و مناظر بسیار زیبایی دارد. همچنین یکی از جاهای دیدنی بافت محسوب می‌شود. با ورود به غار و نزدیک شدن به انتهای آن یک حوضچه آبی را خواهید دید که چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

این غار اولین‌بار توسط هیئت کوهنوردی کرمان شناسایی شد. در ادامه دالان‌ها و مسیرهای آن توسط این گروه علامت گذاری شدند. برای همین در طول مسیر علامت و فلش‌هایی را خواهید دید که به سادگی شما را در ادامه مسیر راهنمایی می‌کنند. برای وارد شدن به این غار و بازدید از آن باید تجهیزات فنی مناسبی به همراه داشته باشید. ارتفاع غار از سطح دریا ۳۰۰۰ متر است و دهانه غار به ۶ متر می‌رسد. کل مسیر طی شده تا انتهای غار ۵۰۰ متر بوده که راهروها و تالارهای آن دارای یک تا ۱۵ متر عرض هستند.

غار ترنگ شهرستان بافت

غار شب‌ پره

یکی دیگر از غارهای شهرستان بافت متعلق به غار شب‌ پره است که در شمال پارک ملی شب‌پره واقع شده است. این غار در دره‌ای قرار گرفته که در انتها به یک چاه برف می‌رسد. پدیده‌های شگفت‌انگیز و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد که با وارد شدن به غار می‌توانید سنگ‌های آهکی متعددی را مشاهده نمایید. این سنگ‌ها در طول زمان دگرگون شده‌اند و به سنگ مرمر تغییر شکل یافته‌اند.

در سقف غار قندیل‌هایی وجود دارند که به دلیل بارندگی‌های فراوان چکه می‌کنند. در انتهای غار چاهی وجود دارد که توسط انسان‌ها حفر شده است و علت حفر آن تاکنون مشخص نشده. یکی از جذابیت‌های این غار لکه‌های سیاهی است که بر روی دیواره‌های انتهایی غار مشاهده می‌شوند. مردم محلی به این لکه‌های سیاه مومیایی می‌گویند که در درمان شکستگی استخوان خواص زیادی دارند.

این لکه‌های سیاه به دلیل نفوذ آب در رگه‌های سنگ آهک به وجود آمده‌اند. برای بازدید از این غارکه یکی از مکان‌های دیدنی بافت به شمار می‌رود، باید از یک منطقه جنگلی عبور کنید و به رشته‌کوه خبر برسید. مسیر آن کمی دشوار بوده و بهتر است از افراد کاربلد و محلی کمک بگیرید. ارتفاع تقریبی دهانه غار به ۴۰ متر می‌رسد و عمق چندانی ندارد.

غار شب‌ پره

قلعه کرد علی

از قلعه‌های مهم در استان کرمان می‌توان قلعه کرد علی را نام برد که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از قلعه‌های حاکم‌نشین این منطقه به شمار می‌رود. محل قرارگیری آن در وکیل‌آباد دشتاب بوده که توسط شخصی به نام کرد علی ساخته شده است.

تاریخی ترین جاهای دیدنی کرمان، قلعه کرد علی

علت ساختن این قلعه دفاع در برابر هجوم غارتگران بوده و در‌صورت سفر به این منطقه در اطراف قلعه شاهد خندق بزرگی هستید که بر روی آن پل تخته‌ای قرار گرفته و از روی آن رفت و آمد می‌شود. قعله علی کرد در حدفاصل قلعه مرتضی و قلعه هشون قرار دارد که در گذشته هنگام خطر و درگیری به واسطه روشن کردن آتش و تولید دود از آنها کمک می‌گرفتند.

سنگ پهن بافت

صخره‌ای بسیار زیبا با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر در ۲۵ کیلومتری غرب شهر بافت قرار گرفته است. این سنگ مانند یک آسمان‌خراش بزرگ در یک دشت وسیع از بادام وحشی به چشم می‌خورد. این صخره برای افراد ماجراجو و کسانی که علاقه‌مند به صخره‌نوردی هستند از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بافت محسوب می‌شود. این مکان دارای معماری بسیار خاص و طبیعی است. در سطح بالایی آن بنای نسبتاً کوچکی دیده می‌شود که به دوران ساسانیان برمی‌گردد.

سنگ پهن بافت

آرامگاه سلطان فقیه الدین

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و توریستی شهرستان بافت می‌توان به امامزاده‌ای در ۸ کیلومتری شمال شرق این شهر اشاره کرد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این آرامگاه در یک مکان بسیار خوش آب‌وهوا و باصفا بنا شده که در مجاورت کوه علی صالح واقع شده است. همچنین مساحت آن به ۳۵۰۰ متر می‌رسد و دارای شکل مربعی است. زائرین فراوانی از شهرهای اطراف مانند استان بندرعباس برای زیارت این امامزاده راهی شهرستان بافت می‌شوند.

البته این آرامگاه در شهر بزنجان قرار دارد که تا شهر بافت ۷ کیلومتر فاصله دارد. از ویژگی‌های قابل توجه این مکان زیارتی می‌توان به داشتن امکانات رفاهی متنوع مانند زائرسرا، فضای استراحت و تفریحگاه سادات اشاره کرد؛ بنابراین زائرین می‌توانند بیشتر از یک روز به اقامت در این مکان بپردازند. آرامگاه سلطان فقیه الدین در یک منطقه خوش آب‌وهوای کوهستانی واقع شده که در نزدیکی آن یک رودخانه خروشان وجود دارد. مردمان محلی مراسم‌های مذهبی و عزاداری خود را در این مکان برگزار می‌کنند.

جاهای زیارتی شهرستان بافت

بندر گوغر

در ۵۵ کیلومتری شمال غرب شهر بافت منطقه‌ای به نام گوغر وجود دارد که از چشم‌اندازهای بسیار زیبا و فضای سرسبزی برخوردار است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی بافت به شمار می‌رود. این مکان دارای جاذبه‌های طبیعت‌گردی بوده که شامل جنگل‌های وحشی، رودخانه، آبگیر، باغ‌های گردو و حیات‌وحش است و مناظر بسیار جذاب و شگفت‌انگیزی دارد.

در این بندر غاری به نام جفریز وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. بهترین زمان بازدید از این مکان طبیعی فصل بهار و تابستان است که هوای مطبوع و خنکی دارد. شهرستان بافت به وجود باغ‌های گردو بسیار شهرت دارد که بخش وسیعی از این باغ‌ها در این منطقه دیده می‌شوند.

گوغر در شهرستان بافت

حیات‌وحش روچون

در داخل پارک ملی خبر که در محدوده شهرستان بافت قرار دارد پناهگاهی به نام پناهگاه حیات‌وحش روچون وجود دارد. این پناهگاه دارای ۵ بخش بوده که عبارت‌اند از:

  • یک بخش جنوب در روستای محمودآباد
  • یک بخش شمالی در روستای ده سرد
  • یک بخش غربی در خیرآباد
  • یک بخش شمالی در روستای ارزوییه
  • یک بخش در روستای روچون

در این پناهگاه پوشش گیاهی بسیار متنوعی دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بادام کوهی، بنه، ارس، استبرق و تنگرس اشاره کرد. همچنین دارای گونه‌های جانوری مهم مانند قوچ، میش، آهو، بز کوهی، پازن، پلنگ، کاراکال، هما، گربه پالاس، تیهو و هیبره هستند.

پنگاه حیوانات؛ یکی از جاهای دیدنی بافت

آبشار بنگان

از زیباترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی بافت می‌توان آبشار بنگان را نام برد که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این آبشار منحصربه‌فرد در دل یک کوه قرار دارد که صدای شرشر آب آن موسیقی بسیار زیبایی ایجاد می‌کند. محل قرارگیری آن در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر بافت است.

ارتفاع آبشار به ۱۵ متر می‌رسد که با برخورد آن بر روی سنگ‌ها و صخره‌ها موسیقی دلنوازی ایجاد می‌شود. با توجه به این که کرمان از استان‌های کویری محسوب می‌شود، هنگام مسافرت خود به این استان برای بهره‌بردن از چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا می‌توانید به دیدن آبشار بنگان بروید که در اطراف آن فضای سرسبز منحصربه‌فردی دیده می‌شود.

ابشار زیبای بنگان

منطقه انجرک

از مرتفع‌ترین مناطق استان کرمان می‌توان به منطقه انجرک اشاره کرد که ارتفاع آن از ۲۰۰۰ تا ۲۸۰۹ متر متغیر است. دارای وسعت بسیار بالا بوده که به 25000 هکتار می‌رسد. از صخره‌ها و کوه‌های بسیار بزرگ و وسیع برخوردار بوده که می‌توانید هنگام بازدید از آن به کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی بپردازید. این منطقه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر بافت واقع شده است.

به‌طوری‌که یکی از جاهای دیدنی بافت و مناطق تحت حفاظت استان کرمان به شمار می‌رود و گونه‌های جانوری فراوانی در آن زندگی می‌کنند. مهم‌ترین آنها شامل پلنگ، سمور، قوچ، میش، کل، بز، همستر، کفتار، خدنگ، شغال، تشی و جبیر هستند. همچنین از گونه‌های پرندگان آن می‌توان به عقاب طلایی، شاهین، انواع چکاوک، کبک، کبوتر وحشی، هوبره، تیهو و دلیجه اشاره کرد. البته گونه پرندگان در این منطقه بین ۳۰ تا ۴۰ تخمین زده شده‌اند. برخی از این گونه‌ها از جمعیت بسیار کمی برخوردار هستند و برای همین تحت حفاظت قرار می‌گیرند.

منطقه انجرک

پارک ملی خبر

از دیدنی‌ترین جاهای بافت می‌توان به پارک ملی خبر اشاره کرد که شامل مکان‌های بسیار مهم مانند پناهگاه حیات‌وحش روچون است. این پارک در ۶۰ کیلومتری جنوب بافت واقع شده و دسترسی به آن بسیار راحت است. همچنین از مناطق حفاظت شده‌ای به شمار می‌رود که دارای انواع گونه‌های جانوری، پوشش‌های گیاهی، زیستگاه‌ها، رویشگاه‌ها و چشم‌اندازهای بسیار زیبا است. این منطقه همچنین دارای تنوع آب‌وهوای بسیار بالا بوده که در فصول مختلف سال می‌توان هوای سرد و گرم را در آن‌جا تجربه کرد.

پارک ملی خبر

در این منطقه تقریباً ۴۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده است. گونه‌های جانوری متعددی نیز در آن زندگی می‌کنند که برخی از آنها در خطر انقراض هستند. پارک ملی خبر یکی از مکان‌های مناسب برای پرندگان مهاجر است که با توجه به نوع آب و هوا از این منطقه عبور می‌کنند. جالب است که بدانید پارک ملی خبر کرمان در سازمان فرهنگی یونسکو به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بافت به ثبت رسیده است. از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی پارک ملی خبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غار ترنگ
  • غار شب‌پره
  • کوه خبر
  • کوه شاهزاده
  • پناهگاه حیات‌وحش روچون

دریاچه سد بافت

این دریاچه از جاذبه‌های آبی و طبیعی استان کرمان شناخته می‌شود که با شمال شرق شهر بافت تنها ۴ کیلومتر فاصله دارد. این سد به تأمین آب کشاورزی، آب شرب و مصارف صنعتی می‌پردازد. همچنین در کنترل سیلاب‌ها نقش بسیار مهمی دارد و امکان ذخیره کردن ۴۰ میلیون مترمکعب آب را در خود دارد. فاصله آن تا کرمان ۱۶۰ کیلومتر است و در جنوب غربی این استان قرار می‌گیرد. با بازدید از این مکان زیبا و تماشای غروب آن می‌توانید خاطرات به یاد ماندنی از خود به جای بگذارید.

سد بافت

درخت چنار کهنسال ترنگ

روستای ترنگ جاذبه‌های زیادی دارد که سفر به آن خاطرات خوشی را برای گردشگران به وجود می‌آورد. یکی از کهنسال‌ترین درختان ایران در این روستا واقع شده که در نزد مردم محلی آن بسیار مقدس است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به درخت اطراف آن را محصور کرده‌اند و از یکی از شاخه‌های آن که در حال شکستن است محافظت می‌کنند. طبق نظر کارشناسان قدمت این درخت به ۱۴۰۰ سال می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین درخت‌های کهن ایران محسوب می‌شود. در نزدیکی درخت چنار یک رود بسیار زیبا جاری است و آرامگاه امامزاده احمد نیز در همان حوالی واقع شده است.

درخت کهنسال بافت

روستای شصت فیچ علیا و روستای سفته

استان کرمان روستاهای فراوانی دارد که اغلب کویری هستند. در این میان روستایی بسیار خوش‌آب‌وهوا در ۳۰ کیلومتری شرق شهر بافت قرار دارد که نه تنها کویری نبوده؛ بلکه باغ‌های بسیار گسترده‌ای از درخت انجیر، انار و گردو را شامل می‌شود. این روستا توسط جنگل‌های وحشی محاصره شده که طبیعت بسیار زیبایی را ایجاد شده است. از جاذبه‌های روستا می‌توان به درخت چنار کهنسال و امامزاده شصت سر اشاره کرد که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

روستای سفته نیز در ۳۰ کیلومتری شهرستان بافت قرار دارد و دارای جمعیت بسیار اندکی است. چراکه تنها ۱۵۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند. این روستا بیشتر از ۵۰۰ سال قدمت دارد و از آب‌وهوای سرد و خنکی برخوردار است. مردم روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و جاذبه‌های طبیعی متعددی در آن به چشم می‌خورد. در سفر خود به شهرستان بافت می‌توانید به جاهای دیدنی بافت و روستاهای اطراف آن بروید که مردمانی بسیار مردم مهمان‌نواز و خونگرم دارد.

روستای شصت فیچ علیا

جمع بندی

به‌طور‌کلی در این مطلب جهت آشنایی عزیزان مطالبی از جاهای دیدنی بافت ارائه شد تا هنگام سفر بتوانید تصمیم درستی بگیرید. شهرستان بافت، به بام کویر ایران مشهور است. مردمان این منطقه زبان فارسی با لهجه‌ای بافتی دارند. ساکنان شهرستان بافت اغلب به صورت طایفه‌ای زندگی می‌کنند. با اطلاعاتی که در اختیار شما گذاشته شد می‌توانید یکبار سفر به شهرستان بافت را تجربه کنید و از مناطق دیدنی آن لذت برده و خاطرات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا