تور

اجاره خودرو در دبی
مقالات آموزشی

نکات مهمی که در هنگام خرید گلیم دستباف و گبه باید بدانید

امروزه خرید انواع زیرانداز مانند خرید گلیم دستباف و گبه در میان بسیاری از افراد رواج دارد. این زیراندازهای زیبا با رنگ‌های بسیار جذاب و دل‌فریب خود نقش مهمی در زیباتر کردن دکوراسیون منزل ایفا می‌کنند. تصور خانه و یا مکان‌های دیگر بدون وجود انواع زیرانداز مانند فرش دستباف، گلیم دستباف و گبه شاید کمی سخت باشد؛ زیرا این زیراندازها هستند که می‌توانند گرمای خاصی به فضا ببخشند و استفاده راحت‌تر از فضا را ممکن کنند. برای خرید گبه و گلیم دستباف شاید نیاز باشد که خریداران بدانند هر کدام از این محصولات چه ویژگی‌هایی دارند تا بتوانند بر اساس نیاز محیط و دکوراسیون فضا اقدام به خرید نمایند.

نکات مهمی که در هنگام خرید گلیم دستباف و گبه

گلیم دستباف چیست و در هنگام خرید آن باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

گلیم دستباف یا «پلاس» به نوعی زیرانداز که بافت آن بدون پرز است، گفته می‌شود. سطح گلیم صاف و بدون پرز است و این زیرانداز تنها از تاروپود تشکیل شده و مانند قالی یا فرش پرز بلند ندارد. یکی از مشخصه‌های مرغوب بودن گلیم، نازک و لطیف بودن آن است که باید در هنگام خرید گلیم دستباف در نظر گرفته شود. گلیم دستبافت به طور معمول با نخ‌های خامه پشمی که از پشم زیر گلو و زیر بغل گوسفندان به دست می‌آید، بافته می‌شود تا نرمی و لطافت خاص خود را داشته باشد.

انواع گلیم از لحاظ بافت

به صورت کلی در بافت گلیم‌ها از سه مدل بافت زیر استفاده می‌شود:

  • ساده باف: این گلیم یک رو دارد و برای بافت آن نقشه از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد.
  • گلیم نقش‌برجسته:بافت زمینه این گلیم ساده است؛ اما طرح‌هایی به شکل برجسته یا پرزدار دارد.
  • گلیم ورنی: این گلیم یک رو دارد و بدون پرز است و طرح و نقش آن کاملاً ذهنی می‌باشد.

انواع گلیم

انواع گلیم از لحاظ منطقه

گلیم دستباف همچنین بر اساس اینکه بافته کدام منطقه است به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که باید در هنگام خرید گلیم دستباف به آن توجه شود. از جمله انواع گلیم بر اساس منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلیم شاه سونی
  • گلیم لری
  • گلیم خمسه
  • گلیم بلوچی
  • گلیم هرسین
  • گلیم قشقایی
  • گلیم ترکمن

همان‌طور که می‌بینید این زیرانداز بسیار زیبا و باکیفیت انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود مدل‌های مختلف آن را تهیه کنید. اگر می‌خواهید با انواع گلیم دستباف بیشتر آشنا شوید می‌توانید از مجموعه گلیم‌های دستباف فروشگاه جریان گالری دیدن نمایید  و به خرید گلیم دستبافت مورد نظر خود بپردازید.

گبه چیست و چه نکاتی را باید هنگام خرید گبه در نظر گرفت؟

یکی دیگر از زیراندازهای بسیار محبوب گبه است که توسط مردم عشایرنشین قشقایی و لرستان بافته می‌شود. به گبه به دلیل پرز‌های بلند آن «قالیچه خرسک فرشی» نیز می‌گویند. مهم‌ترین ویژگی ظاهری گبه پرز‌های بلند و تعداد زیاد پودهای آن است که بافتی خاص به این زیرانداز می‌دهد. در خرید گبه باید در نظر داشت که این زیرانداز قالیچه‌ای سنگین محسوب می‌شود، به شکلی که هر یک مترمربع آن چیزی در حدود ۳ کیلوگرم وزن دارد.

مواد اولیه و اصلی بافت گبه پشم طبیعی بز و گوسفند است و برای رنگ‌آمیزی نخ‌ها از رنگ‌های کاملاً طبیعی استفاده می‌شود که به طور معمول این رنگ‌ها سفید، سیاه، قهوه‌ای، کرم یا خاکستری هستند.

گبه به طور معمول به شکل ترکی باف یا فارسی‌باف بر روی دارهای زمینی بافته می‌شود و طرح و نقشی کاملاً ذهنی دارد. این بدان معناست که بافنده بدون هیچ طرح و نقشه‌ای شروع به بافت گبه می‌کند و این مسئله باعث می‌شود گبه‌ها شبیه یکدیگر نباشند.

انواع گبه از نظر نوع بافت

گبه در گذشته تنها به شکل دستی بافته می‌شده و این مسئله بر ارزش و قیمت بالای این محصول اثر داشته است. به دلیل اینکه خرید گبه با توجه به قیمت بالای آن برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر نبوده امروزه گبه ماشینی نیز وارد بازار شده است که در کارخانه تولید می‌شود. گبه ماشینی دارای طرح و بافت منظم‌تری است و بیشتر از الیاف مصنوعی در تهیه آن استفاده می‌شود؛ این مسئله باعث قیمت مناسب‌تر آن می‌گردد.

انواع گبه از نظر طرح

گبه با توجه به نقوشی که در آن استفاده می‌شود تنوع بالایی دارد. از جمله نقوشی که در بافت گبه مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طرح خشتی یا قابی شکل
  • طرح ایلاتی
  • طرح درخت
  • طرح شیر
  • طرح حوض گبه
  • طرح راه‌راه
  • طرح کف ساده
  • طرح خانه در هم

نکات مهم در هنگام خرید گبه

اگر به سراغ خرید گبه می‌روید باید حتماً از طبیعی بودن نخ‌ها و رنگ آنها اطمینان داشته باشید. اگر نخ‌ها رنگ طبیعی داشته باشند در مقابل آفتاب آسیب چندانی نمی‌بینند درصورتی‌که رنگ‌های شیمیایی در برابر تابش مستقیم آفتاب به‌سرعت رنگ می‌بازند. برای تشخیص این مسئله در هنگام خرید گبه باید دانست که رنگ شیمیایی بسیار پررنگ است و جلوه بالایی دارد؛ اما رنگ طبیعی پختگی دارد و کمتر به چشم می‌آید. همچنین اگر با یک تکه ابر خیس بر روی گبه‌ای با رنگ مصنوعی بکشید ابر رنگی می‌شود که این مسئله نشان از شیمیایی بودن رنگ الیاف گبه می‌دهد.

شما می‌توانید برای داشتن اطمینان خاطر، گبه موردنظر خود را از فروشگاه اینترنتی گالری جریان خریداری کنید تا نسبت به کیفیت و اصالت گبه خریداری شده خود اطمینان داشته باشید.

خرید گبه

خرید گبه و گلیم دستباف از کجا امکانپذیر است؟

برای خرید انواع گلیم دستباف و گبه امروزه افراد انتخاب‌های بسیاری دارند. مراجعه به مراکز فروش این زیراندازهای سنتی یکی از راه‌های نسبتاً قدیمی برای خرید این محصولات است. با توجه به سرعت بالای زندگی و وقت محدود افراد، خرید اینترنتی جایگزین مناسبی برای رفتن به بخش‌های مختلف شهر برای خرید لوازم منزل شده است.

خرید اینترنتی اگرچه آسان است؛ اما بسیار مهم است که این خرید از یک فروشگاه معتبر انجام شود تا خریدار نسبت به اصالت و کیفیت کالای خریداری شده اطمینان داشته باشد. فروشگاه گالری جریان یک فروشگاه اینترنتی است که انواع محصولات خانه همچون گلیم دستباف و گبه را با تضمین و اصالت کالا به مشتریان عرضه می‌کند تا شما بتوانید به‌راحتی برای خرید گبه و گلیم دستباف از این مجموعه اقدام کنید و بهترین خرید را داشته باشید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا