تور

اجاره خودرو در دبی
راهنمای سفرمقالات آموزشی

آیا پرواز با هواپیما برای زن باردار خطرناک است؟

دوران بارداری با خوشی‌ها و مشکلات ریز و درشت خود، همراه است؛ اما به هر ترتیب باید دوران بارداری را یکی از جذاب‌ترین دوران زندگی هر زن بدانیم. البته بانوان باردار باید برخی ملاحظات را در این دوران در نظر بگیرند. یکی از این ملاحظات، سفرهای هوایی است.

هنگامی که صحبت از سفر هوایی به میان می‌آید، زنان باردار اغلب در مورد ایمنی و خطرات احتمالی نسبت به وضعیت خود، نگرانی دارند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به برخی حقایق و اشتباهات درباره خطرات احتمالی سفرهای هوایی برای بانوان باردار، بیندازیم. سعی کنید بلیط پرواز داخلی تهیه کنید و سپس به موارد زیر توجه کنید.

آیا پرواز با هواپیما برای زن باردار خطرناک است؟

ریسک سفرهای هوایی برای زن باردار

پیش از ارزیابی پرواز در دوران بارداری، مهم است که بین حاملگی‌های کم خطر و پرخطر، تفاوت قائل شویم. در یک بارداری کم خطر، وضعیت مادر و جنین پایدار بوده و ریسک مضاعفی، وجود ندارد. در این صورت معمولاً پزشک توصیه جدی و متفاوتی برای مادر باردار نداشته و او می‌تواند روتین زندگی طبیعی خود را با کمی مراقبت بیشتر، پشت سر بگذارد.

اما در بارداری‌های پرخطر، وضعیت مادر، دهانه رحم و جنین، به صورت غیرطبیعی در ریسک قرار دارد و هرگونه رفتار کمی پرخطر، ممکن است سلامت بارداری را به مخاطره بیندازد. در این صورت، معمولاً پزشک و متخصص زنان، استراحت کامل برای بانوی باردار، توصیه می‌کند. این یک مورد متفاوت است که برای سفرهای هوایی نیز ملاحظات بیشتری را می‌طلبد.

در این صورت باید حتماً زن بارداری که یک سفر هوایی پیش روی خود دارد، ابتدا با پزشک مشورت کرده و اجازه پزشک برای سوار شدن به هواپیما را بگیرد. ممکن است پزشک به دلایل ریسک‌های بارداری در خصوص دوران حاملگی پرخطر، سفر هوایی را برای زن باردار، منع کند.

ریسک سفرهای هوایی برای زن باردار

عوامل خطر خاص بارداری

برخی از شرایط مرتبط با بارداری، ممکن است خطرات بالقوه‌ای را در طول سفر هوایی ایجاد کند. این شرایط شامل سابقه زایمان زودرس، ناهنجاری‌های جفت، پره اکلامپسی و سایر عوارض است. برای مادران بارداری که چنین شرایطی داشته باشند، ضروری است که قبل از برنامه‌ریزی سفر برای ارزیابی وضعیت پزشکی خود و دریافت توصیه‌های پزشکی لازم، با متخصص زنان و زایمان، مشورت داشته باشند.

ریسک‌های پرواز برای مادران باردار

از جمله ریسک‌ها برای یک زن باردار، موارد زیر قابل توجه هستند:

کمبود اکسیژن

به‌طور طبیعی، زنان باردار تعداد دم و بازدم بیشتری دارند و هر چه سن بارداری افزایش پیدا کند، نیاز بیشتری به هوای آزاد و اکسیژن خواهند داشت. ازاین‌رو در طول پرواز و در کابین مسافران هواپیما، ممکن است کمبود هوا برای یک زن باردار، بیشتر احساس شود. البته از پیش راه حل مناسبی برای این موضوع تعبیه شده است.

باز بودن تهویه بالای سر مسافران در هواپیما، برای دریافت هوای تازه کارآمدی دارد. از این روی معمولاً یک زن باردار، درصورتی‌که شرایط فیزیکی معمولی و نرمالی داشته باشد، مشکلی از این بابت به صورت جدی، احساس نخواهد کرد. دقت داشته باشید که نباید به سراغ ارزان‌ترین بلیط هواپیما بروید تا مشکلی از جهت راحتی و امکانات داخل کابین، وجود نداشته باشد.مثلا بلیط هواپیما اهواز تهران.

ورم کردن پاها

در طول یک سفر هوایی طولانی مدت، بیشتر مسافران ممکن است با ورم کردن پاهای خود، روبرو شوند. اما این موضوع در خصوص یک زن باردار، بیشتر احساس می‌شود. به‌طور طبیعی زنان باردار، با پدیده ورم کردن پاهای خود در ماه‌های آخر بارداری، روبرو می‌شوند.

ازاین‌رو یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلاتی که زنان باردار در دوران حاملگی خود در طول پرواز تجربه می‌کنند، همین موضوع ورم کردن پاها است. برای رفع این مشکل، لازم است که حتماً بانوی باردار کفش راحت به پا کرده و پاهای خود را در طول پرواز، در وضعیت مناسبی قرار دهد.

به‌علاوه ترومبوز ورید عمقی یا DVT، وضعیتی است که در آن لخته خون در رگ‌ها ایجاد می‌شود. این عارضه معمولا به دنبال دوره‌های بی‌حرکتی مداوم، پیش می‌آید. زنان باردار بیش از سایر افراد در معرض بروز این عارضه هستند. ازاین‌رو در پروازهای طولانی مدت، توصیه می‌شود که زن باردار به‌طور منظم پاهای خود را حرکت دهند و آب کافی بنوشند.

معمولاً با طولانی شدن مدت زمان پرواز، مشکل ورم کردن پاها و خطر تشکیل لخته خون نیز افزایش پیدا می‌کند. به‌طور مثال زمانی که پرواز تهران بندر عباس را در سفرهای داخلی، پیش رو داشته باشید؛ در مقایسه با پرواز تهران قم، ریسک ورم کردن پاها بیشتر می‌شود.

ریسک سفرهای هوایی برای زن باردار

اضطراب و استرس بیشتر

سفر هوایی به خصوص در دوران بارداری، می‌تواند با استرس و اضطراب مضاعفی همراه باشد. برای مادران باردار، اهمیت بسیار زیادی دارد که سلامت روانی خود را در اولویت قرار دهند. استراتژی‌هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و انجام فعالیت‌های آرامش بخش، می‌تواند به کاهش استرس مادر باردار در طول سفر با هواپیما کمک کرده و سفر راحت‌تری برای او و جنین‌اش فراهم کند.

نکته: در نظر داشته باشید که سفر هوایی برای مادر بارداری که هفته‌های آخر بارداری را طی کرده و هر لحظه امکان زایمان او وجود دارد، ریسک بیشتری داشته و معمولاً از سوی پزشک و متخصص زنان، منع خواهد شد.

کلام آخر

پرواز با هواپیما در دوران بارداری، به‌طور کلی برای بارداری‌های کم خطر، ایمن در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال مهم است که پیش از برنامه‌ریزی برای سفر و خرید بلیط هواپیما، با متخصص زنان خود، مشورت داشته باشید. به این شکل راحت‌تر می‌توانید تصمیم آگاهانه‌ای، بگیرید.

به‌علاوه شما می‌توانید برای خرید بلیط پرواز، به جای مراجعه حضوری، از طریق اپلیکیشن اسنپ تریپ، اقدام کنید. این شکل از خرید اینترنتی بلیط هواپیما، فرصتی عالی است که راحت و در مدت چند دقیقه، بلیط پرواز مورد نظر خود را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا