تور

اجاره خودرو در دبی
آملاستان مازندرانایرانگردی

هر آنچه که باید از جنگل واز آمل بدانید

جنگل واز آمل دارای بیش از نه هزار هکتار منطقه‌ کوهستانی و آب و هوای سرد و مرطوب بوده که پوشیده شده از مناطق ییلاقی و جنگل‌های هیرکایی است. این محدوده با رودهای بسیاری که دارد در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک منطقه‌ حفاظت ‌شده، شناخته شد.

جنگل واز به طریق مختلفی به شهرهای گوناگون متصل می‌گردد. از این رو راه‌های ارتباطی متفاوتی را برای مردم فراهم ساخته است. منطقه جنگل واز به دلیل داشتن غارهای مختلف، آبشارهای زیبا، چشمه‌های آب معدنی مفید، دریاچه، طبیعت باطراوت و دل‌انگیز خود جزو یکی از جاذبه‌های پرطرفدار گردشگری محسوب می‌شود و سالانه توریست‌های بسیاری با سفر به این منطقه جنگلی از طبیعت بکر آن بهره‌مند می‌گردند. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر منطقه جنگلی واز را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قدمت و تاریخچه جنگل چمستان

قدمت جنگل واز آمل به دوره سوم زمین‌شناسی که تقریبا ۶۵ میلیون سال پیش است برمی‌گردد. در آن دوران، اغلب پوشش‌های گیاهی کنونی و حالت امروزی قاره‌ها تشکیل گردید. در این جنگل وجود درختان انبوه و قدیمی اثبات می‌کند که ییلاق واز از قدمتی دیرینه برخوردار است.

در گذشته این جنگل کمتر دست‌خوش تجاوز قاچاقچیان چوب قرار می‌گرفت، ولی در حال حاضر جنگل واز هیچ اهمیتی برای قاچاقچیان چوب نداشته و کماکان درختان را می‌برند و در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهند. عمدتا پس از بریدن درختان، روی آن‌ها را تا هنگامی که زمان جابجایی آن‌ها فرا برسد با پارچه و برگ می‌پوشانند. همچون یک زندان که در آن اسیر بی‌گناهی اعدام می‌گردد و پس از مدتی در تنهایی محض به خاک داده می‌شود. پیشتر چمستان را چمازستان می‌نامیدند به این خاطر که در این منطقه گیاه سرخس به وفور وجود داشت و به سرعت رشد می‌کرد. به مرور زمان این شهر به چمستان معروف شد.

جنگل واز آمل
تصویر از سایت hamshahrionline

جنگل واز کجا است؟

روستای واز تقریبا در ۴۳ کیلومتری آمل واقع شده است. این روستا به سه قسمت اصلی واز تنگه، واز سفلی و واز علیا تقسیم‌بندی شده است. واز تنگه در ابتدای این روستا قرار دارد. وارد جاده اصلی میانی روستا که شوید، از واز سفلی وارد واز علیا خواهید شد. البته ناگفته نماند که این جابه‌جایی چندان هم محسوس نیست.

کوچه‌های واز سفلی «روجا» و کوچه‌های واز علیا «شمشاد» نام‌گذاری شده‌اند. این کوچه‌ها به ترتیب اعداد روجا۱ روجا۲ و… هستند. اگر به کوچه‌ها توجه کنید، زودتر متوجه خواهید شد که وارد واز سفلی شده‌اید یا واز علیا. جنگل واز آمل یک منطقه ییلاقی در چمستان از توابع شهر نور در آمل و غرب مازندران است.

جنگل واز کجا است؟
تصویر از سایت khazarnama

آب‌وهوای جنگل واز چمستان

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، جنگل واز یک منطقه کوهستانی بوده و دارای شرایط جوی مرطوب و سردی است. با در نظر گرفتن اینکه جنگل واز در شمال کشور قرار دارد و منطقه‌ای جنگلی است،  می‌توان به ‌راحتی حدس زد که در این نواحی بارندگی زیاد بوده و هوای خنک و سردی دارد. به طبع در تابستان‌ها هوا گرم‌تر خواهد  بود.

جنگل واز چمستان

طبیعت جنگل واز

جنگل واز پوشش گیاهی و جانوری مختلف و مهمی دارد. از جمله گونه‌های اصلی جانوری منطقه تحت حفاظت جنگل واز می‌توان پلنگ، مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، کبک، شغال و گراز را نام برد. جنگل واز زیستگاه طبیعی این حیوانات محسوب می‌شود و از جمله دلایلی که این منطقه حفاظت شده، زندگی این گونه‌ها است. لازم به ذکر است که حضور حیوانات وحشی به معنای رویارویی با آن‌ها نیست، بنابراین به این علت از سفر به واز منصرف نشوید.

از جمله اصلی‌ترین گونه‌های گیاهی هم باید به درختان راش، بلوط و افرا اشاره داشت. در مسیر گردش خود به دشت‌هایی مملو از گیاهان دارویی برخورد خواهید کرد که در صورت علاقه‌مند بودن به این گیاهان بدون شک وسوسه می‌شوید تا کمی از این گیاهان را بچینید و یا برای مدتی در دشت بین این گیاهان بشینید و ریه‌های خود را از عطر و بوی طبیعت سرشار کنید. حتی در صورتی که علاقه‌ای به گیاهان هم ندارید، توصیه می‌کنیم حداقل دقایقی در این دشت‌ها گشت و گذار کنید. طبیعت چنان احساس خوبی به شما هدیه خواهد داد که در تمام عمر خود نگرفته‌اید.

جاهای دیدنی جنگل واز آمل

در منطقه حفاظت شده جنگل واز آمل علاوه بر جنگل، جاذبه‌های دیدنی و بی‌نظیری وجود دارد که با دیدن آن‌ها شور و هیجان وصف ناشدنی را تجربه خواهید کرد. اگر به منطقه جنگلی واز سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم در آب گرم لاویج جانی تازه کنید و ساعاتی را از امامزاده اسماعیل و زیبایی‌های آن دیدن نمایید و در همان جا استراحتی کنید. در ادامه جاهای دیدنی جنگل واز چمستان را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جاهای دیدنی جنگل واز آمل

روستا و آب گرم لاویج

روستای لاویج تقریبا در ۱۸ کیلومتری بخش جنوبی چمستان در دره‌های جنگلی البرز واقع شده است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری خاصی که دارد بسیار توجه گردشگران را به خود جلب نموده است. از جمله جاهای دیدنی روستای لاویج می‌توان به فیل سنگی اشاره داشت. تخته سنگ بزرگی که به خاطر عوامل محیطی دچار تغییراتی شده و به دلیل ظاهر خاصی که دارد معروف به فیل سنگی شده است.

آب گرم لاویج شهرت بسیاری دارد به گونه‌ای که اغلب گردشگران برای آب گرم، به لاویج و جنگل واز سفر می‌کنند. آب گرم لاویج دارای املاح معدنی مفیدی همچون گوگرد است که برای افرادی که از کمردرد و پادرد رنج می‌برند، شفا بخش است. این آب گرم در دامنه کوه‌های شرقی لاویج می‌جوشد.

امامزاده اسماعیل

امامزاده اسماعیل در واز سفلی قرار دارد و شهرت زیادی در این منطقه دارد. دیوارهای این امامزاده از کاشی‌هایی به رنگ آبی پوشیده است. گنبد طلایی و نورانی این امامزاده از دور هم قابل مشاهده است. امامزاده دارای یک زائرسرا است که گردشگران و زائران می‌توانند به منظور استراحت از آن استفاده نمایند.

امکانات رفاهی و خدماتی جنگل واز چمستان

در مجموع جنگل واز آمل امکانات به خصوصی جهت تفریح، اقامت یا کمپینگ ندارد. ولی روستاهای اطراف آن امکانات رفاهی مناسب و اقامتگاه خوبی دارد که می‌توانید شب را در آن‌جا سپری کنید و مواد غذایی و خوراکی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های اطراف تأمین نمایید.

به طور کلی روستای واز به خاطر وجود بومیان روستا هر چیزی برای زندگی مردم نیاز باشد را دارد. نکته مهم دیگر این است که در ابتدای مسیر ورود به جنگل واز تلفن‌های همراه خط نمی‌دهد و بهتر است در تمام مدت سفر خود از زیبایی‌های ییلاق واز لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به جنگل واز آمل

همه ما می‌دانیم که شلوغ‌ترین فصل سال برای سفر به شمال کشور، تابستان است. چنانچه برای تفریح خود در پی محیط خلوت و آرامی هستید، پیشنهاد می‌کنیم فصل پاییز و زمستان یا ماه‌های آخر بهار را برای مسافرت به جنگل واز انتخاب کنید. ایام نوروز هم فرصت خوبی برای سفر به این منطقه خواهد بود، البته بعید می‌دانیم خلوت باشد.

با آغاز فصل زمستان و یا در اواخر پاییز احتمال بارش برف در این منطقه زیاد است. از این رو امکان دارد جاده‌ها مسدود شوند و یا مسیر لغزنده و خطرناک باشد. بر این اساس توصیه‌ای که داریم این است یک هفته پیش از سفر خود شرایط آب‌و‌هوایی جنگل واز آمل را مورد بررسی قرار دهید.  در رابطه با هزینه سفر هم باید بگوییم که در تمام طول سال یکسان است، ولی برای لذت بیشتر از سفر، فصل پاییز را برای رفتن به جنگل واز انتخاب کنید. در فصل پاییز جنگل زیبایی بیشتری دارد و همچنین آب گرم لاویج هم لذت بیشتری دارد.

بهترین زمان سفر به جنگل واز آمل
تصویر از سایت golvani

مسیر دسترسی به جنگل

اگر بخواهیم از جاده معروف هراز آدرس دهیم، بایستی از جاده هراز به طرف آمل و از کمربندی امامزاده عبدالله آمل به طرف چمستان حرکت کنید. وارد چمستان که شدید، تابلوهای راهنما جنگل واز را به شما نشان خواهند داد. وارد میدان اصلی شهر شوید و سپس به طرف منطقه جنگلی جوربند برانید. پس از خارج شدن از چمستان به دوراهی ابتدای جاده جنگلی واز می‌رسید که مسیر سمت راست شما را به مجموعه روستاهای واز راهنمایی می‌کند. از آن‌جا یک راست به واز علیا حرکت کنید و از جنگل‌ واز که قسمتی از جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود، دیدن نمایید.

چنانچه ترجیح می‌دهید با خودروی شخصی خود سفری خودمانی‌تر و راحت‎‌تری داشته باشید، از گوگل مپ استفاده کنید و به کمک مطالب این مقاله، مسیر خود را به راحتی به سوی جنگل واز آمل پیدا کنید. چنانچه قصد دارید سفر به منطقه جنگلی واز را با اتوبوس بروید، بایستی تا ابتدای جاده «یوش‌بلده» یا همان منطقه سیاه ‌بیشه را با اتوبوس بروید. سپس با خودروهایی که از آن مسیر عبور می‌کنند می‌توانید تا سربالایی رزن، اول دوراهی «خوش‌ واش» برسید.

شرایط اقامت در جنگل واز

جنگل واز برای کمپینگ امکاناتی ندارد. چنانچه علاقه‌مند به کمپینگ هستید بایستی کلیه لوازم و امکانات کمپینگ را برای سفر به ییلاق واز مهیا کنید. همچنین می‌‌توانید برای اقامت خود کلبه جنگلی واز که در روستای واز سفلی قرار دارد را اجاره کنید. علاوه بر کلبه جنگلی، در روستا سوئیت‌ها و خانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای استراحت و اقامت آن‌ها را اجاره کنید.

امامزاده اسماعیل هم که پیشتر راجع به آن صحبت کردیم، زائرسرایی دارد و یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده نمایید. این زائرسرا برای گردشگران امکاناتی را جهت خواب فراهم نموده، اما توصیه می‌شود حتما پتو و بالش با خود داشته باشید. ممکن است جهت اقامت پولی از شما دریافت نکنند، ولی می‌توانید در صورت تمایل مبلغی را به منظور تکمیل ساختمان امامزاده پرداخت کنید.

روستای لاویج هم از دیگر گزینه‌های پیش روی شما جهت اقامت در جنگل واز آمل است. این روستا دارای هتل آپارتمان و اقامتگاه بوم‌گردی بوده که می‌توانید در آن‌ها اقامت داشته باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا