تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیغذاغذاهای ایرانیمشهد

غذاهای محلی و سنتی مشهد ، خراسان

غذاهای سنتی مشهد

در شمال شرق ایران و مرکز استان خراسان رضوی شهر بزرگ مشهد است.مشهد در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است.در سفر به مشهد علاوه بر، گشت و گذار و دیدن جاذبه های گردشگری این شهر می توان با غذاهای محلی مشهد آشنا شوید و طعم لذیذ این غذاها را بچشید.

غذاهای محلی مشهد

خراسان رضوی قدمت زیاد و فرهنگ غنی دارد و در تمامی زمینه های فرهنگ که فرهنگ غذایی نیز یکی از آنهاست حرف های بسیاری برای گفتن دارد.مردم خراسان رضوی این سرزمین پهناور در جشن ها و مناسبت های گوناگون غذاهای سنتی مناسب با آن رویداد را طبخ می کنند که هر کدام از این غذاها طعم و مزه خاص خود را دارد.در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه ما باشید تا با غذاهای سنتی مشهد بیشتر آشنا شوید.

کباب شیشلیک

کباب شیشلیک

یکی از غذاهای محلی مشهد شیشلیک است که اکثر مسافران این شهر این غذا را تجربه کرده اند.این غذا همیشه حرف اول را در میان غذاهای سنتی مشهد می زند.شیشلیک یک نوع کباب است که نه در ایران بلکه در کشورهای روسیه ولهستان وطبخ می شود.شیشلیک مشهد طعم خاص بی نظیری دارد طوری که مسافران تور های مشهد و زائران این شهر را به خود وفادار کرده که بدون خوردن این کباب از شهر مشهد نمی روند.شیشلیک بخاطر کیفیت و مرغوب بودن گوشتی که برای آن تهیه می شود از قیمت بالایی برخوردار است اما با این توصیف یک بار امتحان ان خالی از لطف نیست.

شله

شله مشهدی

مشهدی ها برای عزاداری ها و مراسمات مذهبی نوعی آش طبخ می کنند به نام شله.برای تهیه شله ادویه فراوان ِگوشت ریش ریش شده وحبوبات مختلف بکار رفته است.هر ساله با فرارسیدن ماه محرم وصفر در مشهد سنت طبخ شله در این شهر برگزار میشود در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور به عنوان میراث معنوی خراسان رضوی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده و بدین صورت شله نخستین غذای محلی است که ثبت ملی شدپس از ان مراسم نذر ریشه وطبخ اش حلیم استان البرز در این اجلاس به ثبت رسید.

دیگچه

دیگچه

یکی دیگر از غذاهای سنتی دیگچه است که میتوانید در طول سفر این راهم امتحان کنید.دیگه خیلی با شیر برنج شباهت دارداما یک تفاوت ان این است که دیگچه باید برشته ومغز پخت شود وکمی هم سفت تر وشیرین تر باشد.دیگچه را اصولابه عنوان دسر یا صبحانه میل میکنند.مشهدی ها این غذا را به عنوان نذر امام حسن{ع}تهیه می کنند.

دیزی سنگی

دیزی سنگی

دیزی سنگی از دیگر غذاهای محلی مشهد است که نوعی آبگوشت است که درون ظرف های سنگی طبخ می شود.این ظروف سنگی جزء صنایع دستی شهر مشهد است.این ظروف مناسب برای تهیه آبگوشت است که البته درون این ظرف ها از طعم و مزه خوبی برخوردار است.برای تهیه دیزی از گوشت گوسفند ،‌حبوباتی مانند نخود و لوبیا ،‌ سیب زمینی ،‌پیاز ،‌ رب و ادویه استفاده می شود.اگر به مشهد سفر کردید حتما این غذای سنتی را امتحان کنید که مطمئن هستیم پشیمان نمی شوید.

پلو مخلوط مشهدی

پلو مخلوط

یکی دیگر از غذاهای سنتی بسیار خوشمزه پلو مخلوط است.این غذا ، مخلوطی از استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است.در پخت این غذا از گوشت ،‌برنج ،‌ پیاز ،‌هویج  ،‌رب گوجه فرنگی و ادویه های مختلف استفاده شده است.

یتیمچه مشهدی

یتیمچه

این غذا به دلیل سریع و آسانی و مواد قابل دسترس به نام یتیمچه معروف است.این غذا درشهرهای مختلفی و همچنین شهرهای مختلفی طبخ می شود و دستورهای متفاوتی هم دارد.در مشهد یتیمچه را با بادمجان، لوبیا ،‌عدس  ،نخود ، دارچین ، زردچوبه ، نمک ، و فلفل درست می کنند و برخی ها از کشک و گوجه فرنگی و نعنا داغ نیز به این ترکیب اضافه می کنند.این غذا همراه  آبلیمو ،‌ ماست موسیر ،‌ سبزی ونان تازه سرو می شود.

خورشت ریواس

خورشت ریواس

یکی از غذاهای محلی مشهد خورشت یا خورش ریواس است که انحصار این غذا با شهرهای خراسان جنوبی ، کردستان و نیشابور شریک است.هر جای کشور ایران که ریواس بروید این خورشت هم درست می شود و به آن خورشت ریواس می گویند.وجود طعم ترش ریواس این خورشت را هم ترش می کند و برای درست کردن آن از گوشت گوسفند یا گوساله،‌ جعفری و نعنا تازه ، پیاز و یا گاهی شکر هم استفاده می شود.در کنار این خورشت خوشمزه از پلوی داغ و چاشنی های همیشگی استفاده می شود.

قیمه مشهدی ،قیمه مخصوص مشهدی ها

قیمه مشهدی ،قیمه مخصوص مشهدی ها

این قیمه شبیه قیمه خودمان است و از غذاهای سنتی شهر مشهد حساب می شود.تنها فرق این غذا در ادویه های آن است که ادویه هایی مانند جوز هندی ، زنجبیل ، هل ، زعفران و دارچین بکار رفته است.

کوکو شیرین

کوکو شیرین

این کوکو یک غذای مشهدی است که معمولا به صورت پیش غذا و یا دسر هم گرم و یا سرد سرو می شود.در مشهد برای مهمانی های مجلل از این دسر استفاده می شود.مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از سیب زمینی ،‌ تخم مرغ ، زعفران و آرد ذرت است.اما این غذا شبیه کوکو سیب زمینی است اما ویژگی منحصر به فرد آن درمشهد این است که روی آن شیره می ریزند.مواد تشکیل دهنده شیره شکر ، آب  ، گلاب و زعفران است و زمانی که کوکو سرد شد روی آن می ریزند.

آش ماستی

آش لخشک

این آش در ایران پر طرفدار است و با توجه به منطقه جغرافیایی و ذائقه مردم به شکل های متفاوتی پخته می شود.در خراسان هم این آش روش پخت منحصر به فرد خود را دارد که برای تهیه آش از ماست ، سینه مرغ ،  برنج ، سیر ، شویدخشک ، نعنا ، نمک ، فلفل ، زعفران ، لپه و برگ مو استفاده می شودش ماست در واقع غذای محلی شهرستان سبزوار است.این آش سنتی طرفدار زیادی دارد و گاهی به عنوان غذا یا پیش غذا در مشهد سرو می شود.

آش لخشک

یکی از غذاهای محلی شهر مشهد آش لخشک است.این آش همانند آش رشته است اما تفاوت آن با آش رشته این است به جای حبوبات فقط عدس در این آش استفاده می شود.رشته این آش بلند و پهن است به این رشته ها لخشک می گویند و دلیل نام گذاری این غذا وجود این رشته ها و سبزی آش است.چاشنی آش لخشک نعنا داغ ، سیر داغ و پیاز داغ است.

اشکنه قوروت

اشکنه قوروت

اشکنه قوروت نام دیگری هم دارد که به آن کله جوش گفته می شود.این غذا مقوی و خوشمزه است.اشکنه قوروت با استفاده از کشک ساییده شده ، روغن ، پیاز داغ و مغز گردو کوبیده شده درست می شود که ارزش غذایی آن را دوبرابر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا