تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان حنوبیایرانگردیطبس

چشمه مرتضی علی ، طبس

چشمه مرتضی علی طبس

چشمه مرتضی علی یکی از مشهور ترین جاذبه های دیدنی طبس میباشد. از شگفتی‌های این چشمه می توان به وجود آب‌های سرد و گرم در یک بستر اشاره کرد.

همچنین نازک‌ترین سد قوسی جهان که آن را طاق عباسی می نامند. دلیل شهرت این چشمه در جهان شده است.

هنگامی که در آب این چشمه قدم میزنید ،می توانید تفاوت دمای آب سرد و گرم را حس کنید، حسی که شاید آن را با قدم زدن در هیچ چشمه‌ای تجربه نکرده باشید.

در ادامه با دوباره سفر همراه باشید، تا با این جاذبه ی گردشگری بی نظیر بیشتر آشنا شویم.

چشمه مرتضی علی

آشنایی با چشمه مرتضی علی

رودخانه‌ای به نام سردر در مسیر چشمه مرتضی علی واقع شده است. و به دلیل ریزش آب رودخانه به این چشمه آن را چشمه کال سردر هم می نامند.

اما بومیان معتقد هستند، روزی حضرت علی از این مکان عبور کرده است، و به فرمان خداوند کوه شکافته‌شده است، و این چشمه پدیدار شده است. به همین دلیل این چشمه به حمام مرتضی علی نیز مشهور شده است.

حفره‌های متعددی در چشمه مرتضی علی وجود دارد که ،قدمت هر کدام از آن‌ها به دوران ساسانیان یعنی حدود ۱۵۰۰ سال قبل میرسد.

چشمه مرتضی علی طبس

مسیر حرکت آب 

چشمه‌ ی اولی که به دره وارد میشود، قنبر نامیده میشود، که از ارتفاعات کوه‌های شتری سرچشمه گرفته است. و آب آن بسیار سرد میباشد.

آب چشمه مرتضی علی به دلیل فشار گسلی که در منطقه میباشد، گرم می‌شود. چشمه‌ها پس از پیوند با هم و طی مسافت ۳۰۰ متر به محوطه تنگه می‌رسد، و را به چشمه جعفری وصل میشوند.

در سمت راست دره چشمه‌های آب گرم و در سمت چپ آن چشمه‌های آب سرد واقع شده است. گاهی اختلاف دمای آب چشمه‌ها به 10 درجه سانتیگراد هم میشود. نشست آب گرم چشمه و رسوب املاح و مواد موجود در آن موجب به وجود آمدن تراریوم بر روی سنگ‌ها میباشد. و فضایی مناسب برای رشد گل سنگ‌ها فراهم شده است.

چشمه مرتضی علی طبس

خواص درمانی چشمه 

آب این چشمه به دلیل مقدار زیادی املاح و مواد معدنی،دارای غلظت زیادی میباشد. و همین امر موجب گشته که با آب‌ سرد چشمه ترکیب نشود. و ۳۰۰ متر به موازات یکدیگر جریان داشته باشند.

چشمه مرتضی علی به دلیل مواد معدنی و املاح خودش سبب درمان بسیاری از درد‌های عضلانی و میکروب زدایی در بدن شده است. بزرگترین حوضچه این چشمه به علت عمق زیادش به حمام مرتضی علی شهرت یافته است.

گاراروفا یا همان دکتر ماهی، نوعی از ماهی‌ها میباشد. که بطور دقیقی سلول‌های مرده پوست را از سلول‌های زنده آن تشخیص داده، که برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی مفید میباشد. زیستگاه اصلی این ماهی‌ها در بخش‌های عمیق حوضچه میباشد.

چشمه مرتضی علی طبس

سد عباسی

نازک‌ترین و بلند‌ترین سد قوسی جهان به نام سد عباسی با ارتفاع شصت متر ،در انتهای مسیر چشمه واقع شده است.

عرض تاج آن یک متر میباشد. و به مدت ۵۵۰ سال به عنوان بلند‌ترین سد جهان شناخته شده است. پل بند عباسی حدود ۷۰۰ سال پیش به دستور شاه عباس صفوی در این منطقه ایجاد شده است.

بر روی قسمت‌هایی از سد کنده کاری‌هایی از بز‌ها میباشد. عده‌ای معتقدند، که این کنده کاری‌ها نمادی از فرشتگان میباشد. که وظیفه آنها نگهبانی از آب میباشد. و برخی دیگر معتقدند، که نمادی از درخواست آب و فزونی نعمت میباشد.

این سد هنر دستان توانای ایرانیان میباشد. بند عباسی  به دلیل تاج نازک یک متریش که از سنگ ساخته شده است. مشهور میباشد.

سد عباسی چشمه مرتضی علی

خانه های زرتشتیان در چشمه مرتضی علی

سوراخ‌هایی با نظم و قاعده خاصی در میان دیوار‌های دو طرف چشمه میباشد. که هر کدام با تونلی به هم متصل هستند. این سوراخ‌ها به قبر یا خانه‌های زرتشتیان مشهور میباشد. و محل دفن زرتشتیان بوده است.

البته عده‌ای دیگر نیز بر این باورند،که این حفره‌ها خانه‌هایی بوده است، که با تونل به هم وصل شده، و حفره‌های پایین محل ورود به خانه میباشد.

خانه های زرتشتیان در چشمه مرتضی علی

مکان

این چشمه در سی کیلومتری شهر طبس در استان خراسان جنوبی و در دو کیلومتری روستای خرو قرار دارد. چشمه‌ ای در دل کویر و داخل یک دره پنهان گشته است..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا