تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهاناصفهانایرانگردی

میدان نقش جهان اصفهان

شهر اصفهان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که سبب محبوبیت آن شده‌اند. میدان نقش جهان اصفهان نیز یکی از این جاذبه‌های گردشگری است که هر ساله افراد زیادی از خارج و داخل کشور از آن دیدن می‌کنند. نام دیگر این مکان میدان امام است که در آن بناهای مختلفی از دوران باستان بر جای مانده‌اند، هر چند شکل گذشته آن‌ها با شکل کنونی کمی تفاوت دارد. در چند سال گذشته این میدان ثبت یونسکو شده و از این طریق بسیاری از افراد در خارج از کشور با آن آشنا شدند و هم اکنون نیز یکی از میدان‌های باارزش شهر اصفهان به شمار می‌رود. در مجله گردشگری دوباره سفر بیشتر با میدان نقش جهان اصفهان، ویژگی‌ها و موارد دیگر آشنا خواهیم شد، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی میدان نقش جهان

میدان نقش جهان در شمال اصفهان قرار دارد که سالانه افراد زیادی را به این شهر زیبا می‌کشاند. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این میدان به میدان شاه نیز معروف بود، اما پس از پیروز شدن انقلاب اسلامی آن را به عنوان میدان امام ثبت کردند. البته میدان نقش جهان تنها این دو نام را ندارند و در طول تاریخ حداقل چندین بار نام آن عوض شده است. میدان نو، میدان بزرگ، میدان سلطنتی، میدان قصر و میدان اصلی چند نمونه از نام‌های این میدان هستند.

همانطور که می‌دانید میدان نقش جهان در سازمان یونسکو نیز ثبت شده و همین موضوع سبب شهرت جهانی آن شده است و این اتفاق در سال ۱۳۵۸ رخ داد. در دوران صفویه نیز در میدان نقش جهان اصفهان باغ بزرگی وجود داشت که زیبایی خاص آن زبانزد همه بود. میدان امام بسیار بزرگ است و طول آن حداقل به ۵۶۰ متر می‌رسد البته، عرض این میدان نیز ۱۶۰ است. چندین بنای تاریخی از گذشته‌ها در این میدان بر جای مانده است که برای حفظ میراث فرهنگی کشور بناها و طاق‌های دیگری نیز در دوره‌های مختلف در این میدان ساخته شد.

میدان نقش جهان اصفهان

جاهای دیدنی میدان نقش جهان اصفهان

وسعت میدان نقش جهان بسیار زیاد است از این رو تا ساعت‌ها می‌توانید در این میدان قدم زده و از مکان‌های آن دیدن نمایید. در این میدان هر قسمتی را که نگاه کنید بناهای تاریخی قرار دارد و این لذت گشت و گذار شما را چندین برابر خواهد کرد. شما در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید به این میدان بروید و از چشم اندازهای زیبای آن دیدن کنید. با این‌که قدمت تاریخی این میدان بالاست و قسمت‌های مختلف آن آسیب دیده، اما به لطف میراث فرهنگی همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است.

در نزدیکی این میدان مراکز خرید بسیار بزرگ و حجره‌های مختلفی قرار دارند که همه آن‌ها از قدمت بالایی برخوردارند. در حجره‌ها انواع خوراکی‌ها، ظروف مختلف، فرش، ظروف مسی و… به فروش می‌رسند که شما می‌توانید برای خودتان یا به عنوان سوغات برای عزیزانتان خریداری کنید. البته برای خرید پیشنهاد می‌شود سری به بازار بزرگ اصفهان نیز بزنید، همچنین از جاذبه‌های دیدنی این شهر می‌توان به موزه اسلامی در کنار میدان امام اشاره کرد؛ البته این موزه در حال ساخت است و با اتمام تکمیل آن گردشگران شهر اصفهان نسبت به اکنون بیشتر خواهند شد.

تفریحات میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان برای مردم و میراث فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا پایگاه مهم توریستی، سیاسی، تفریحی، اجتماعی و اقتصادی در شهر اصفهان محسوب می‌شود. در این میدان تفریحات زیادی انجام می‌گیرد که در این قسمت با چند نمونه از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • اگر در زمان مناسبت‌ها به این میدان بروید متوجه خواهید شد که در آن جشن‌ها و اعیاد سنتی نیز برگزار می‌شود و این موضوع برای مردم اهمیت زیادی دارد. ورزش‌های مختلف مانند چوگان و ورزش‌های سلطنتی که طرفداران زیادی نیز دارند در این شهر انجام می‌شوند. حتی در گذشته دروازه‌هایی برای ورزش چوگان ساخته شد که هم اکنون نیز وجود دارند و برای گردشگران بسیار جالب است.
  • در میدان امام چندین درشکه نیز وجود دارد، شما می‌توانید یکی از آن‌ها را کرایه کرده و از بخش‌های مختلف میدان امام دیدن نمایید. استفاده از درشکه تجربه‌ای لذت بخش را برای افراد به ارمغان می‌آورد.
  • در میدان امام چندین کافه و رستوران وجود دارد که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید غذاهای سنتی و خوشمزه شهر اصفهان را خریداری کنید. همچنین انواع دسر و بستنی نیز در این مکان‌ها یافت می‌شود، در روزهای تابستانی خوردن بستنی در این میدان و دیدن جذابیت‌های آن لذتی دو چندان دارد. از خوراکی‌های پرطرفدار در این میدان نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • پشمک
  • خورشت ماست
  • دوغ
  • سوهان
  • بریانی
  • فرنی
  • باقلوا
  • گز اصفهان
  • اگر در بین راه خسته شوید می‌توانید برای چند لحظه روی نیمکت‌هایی که در میدان تعبیه شده استراحت کنید. البته این نیمکت‌ها برای گفت‌وگوهای دو نفره نیز بسیار عالی هستند.
  • در میدان امام قسمت‌های سرسبزی نیز وجود دارد که معمولا شکل باغچه‌های زیبا هستند و گل‌های زیادی در آن‌ها کاشته شده است. در مرکز میدان نیز حوض فیروزه‌ای بزرگ وجود دارد که سبب زیبایی بیشتر میدان نقش جهان اصفهان شده و فضای زیبایی را ایجاد کرده است.

میدان نقش جهان اصفهان

مکان‌های مهم و دیدنی میدان نقش جهان اصفهان

معماری میدان نقش جهان بسیار زیبا و خاص انجام شده؛ البته جز معماری زیبایی‌های دیگری نیز در این میدان وجود دارند. در این قسمت برخی از مکان‌های زیبا و دیدنی میدان نقش جهان را که زیبایی خاص خود را دارند شرح خواهیم داد:

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله به دلیل معماری خاص و کاشی‌کاری عالی و زیبایی که دارد یکی از بهترین و جذاب‌ترین مسجدها در اصفهان است و هرساله گردشگران داخلی و خارجی برای بتزدید آن راهی اصفهان می‌شوند. همچنین کاشی کاری این مسجد بسیار خاص است و همین امر سبب متمایز بودن آن از سایر مسجدهای شهر اصفهان شده است. قدمت بنای این مسجد بسیار زیاد بوده و به حدود ۴ قرن می‌رسد، علاوه‌براین فردی که دستور ساخت آن را داد شاه عباس اول بود.

در دوران این پادشاه مسجد شیخ لطف الله مخصوص شاه عباس و خانواده‌اش بود و افراد دیگر حق ورود به آن را نداشتند؛ اما پس گذشت چندین سال افراد دیگر نیز می‌توانستند به این مسجد وارد شوند. گنبد مسجد نیز جذابیت خاصی دارد و روی آن طاووسی طراحی شده که به زیبایی بیشتر گنبد افزوده است. همچنین به دلیل قدمت بالا مسجد شیخ لطف الله نیز در آثار تاریخی ثبت شده و میراث فرهنگی نیز تلاش خود را برای حفظ آن به کار گرفته است.

مسجد شیخ لطف الله

کاخ عالی قاپو

اگر به غرب میدان امام بروید ساختمانی بزرگ با معماری خاص را مشاهده خواهید کرد، این ساختمان کاخ عالی قاپو است. این کاخ نیز همانند مسجد شیخ لطف الله به دستور شاه عباس اول ساخته شد و حدود ۴ قرن قدمت دارد. ارتفاع کاخ نیز بسیار زیاد است و حدود ۴۸ الی ۵۰ متر می‌رسد، همچنین پله‌های این کاخ نیز به صورت مارپیچی هستند و تعداد طبقات عمارت به حدود ۶ طبقه می‌رسد. طبقه آخر عمارت نیز طراحی خاصی دارد؛ چرا که گچ‌بری آن بسیار زیبا و دلنشین است و چشم هر بینده‌ای را خیره می‌کند. گچ بری این طبقه به دست هنرمندان معروفی که در عصر صفوی می‌زیستند انجام شده است.

کاخ عالی قاپو

دروازه‌های چوگان

برای دیدن دروازه‌های چوگان باید به سمت جنوب و شمال میدان نقش جهان بروید، در این قسمت دو ستون سنگی وجود دارد که دروازه‌های چوگان هستند. چوگان از ورزش‌های محبوب ایرانی در زمان قدیم بود که هم اکنون شاهد اجرای آن در سراسر جهان هستیم. در این ورزش برای رسیدن به پیروزی باید از چوب استفاده می‌کردند و توپ را به داخل دروازه هدایت می‌نمودند. امروزه نیز در مناسبت‌های مختلف در میدان امام بازی چوگان اجرا می‌شود و توریست‌های زیادی از آن استقبال می‌کنند.

دروازه‌های چوگان

سردر قیصریه

از بناهای بسیار زیبایی که در اطراف میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد، سردر قیصریه است که پس از آن می‌توان وارد بازار قیصریه شد. این سازه نیز قدمت طولانی دارد و در دوران صفویه ساخته شده و به دلیل استحکام بالا تاکنون شکل اصلی خود را حفظ کرده است. در گذشته این بنا سه طبقه بود اما متاسفانه طبقه سوم آن تخریب شده و هم اکنون دو طبقه دیگر آن در شهر اصفهان بر جای مانده است. با این‌که نیمی از سردر قیصریه تخریب شده اما هنوز هم عوامل زیادی وجود دارند که نشان دهنده زیبایی این مکان در گذشته هستند. وسط این سردر قیصریه حوض بزرگی وجود دارد و دور تا دور آن را دیوارهای سردر قیصریه فرا گرفته است.

سردر قیصریه

برای رفتن به میدان نقش جهان چه باید کرد؟

روش‌های مختلفی برای دسترسی به این میدان وجود دارد، عده‌ای از گردشگران ممکن است آدرس دقیق آن را نداند به همین دلیل در این قسمت شما را راهنمایی می‌کنیم. برای رسیدن به میدان نقش جهان ابتدا باید وارد خیابان سپه شوید و پس از رد کردن آن خیابان حافظ را انتخاب کنید و سپس به سمت شرق این خیابان حرکت نمایید. البته می‌توانید خیابان‌های دیگری مانند خیابان استاندارد را نیز برای رسیدن به میدان نقش جهان انتخاب کنید، البته، خیابان سپه امنیت بیشتری دارد و دارای چندین پارکینگ است. بنابراین در صورت استفاده از خودروی شخصی نگران جای پارک و یا آسیب رسیدن به خودرو خود نخواهید بود.

جمع‌بندی

میراث فرهنگی نشان دهنده هویت هر شهر است، از این رو میدان نقش جهان نیز نقش مهمی در هویت شهر اصفهان دارد. افراد زیادی هستند که از این میدان به عنوان اصالت اصفهان یاد می‌کنند چرا که اثری جهانی است. اگر به دنبال گذراندن اوقات خوش کنار خانواده هستید حتما سری به این شهر بزنید و بازدید از میدان نقش جهان را نیز در اولویت قرار دهید.

مقالات بیشتری بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا