تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهاناصفهانایرانگردی

باغ پرندگان اصفهان

اگر علاقه‌مند به دنیای پرندگان هستید و می‌خواهید زندگی آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنید، حتماً در هنگام سفر به اصفهان از باغ پرندگان اصفهان بازدید کنید. در این باغ، شما با گونه‌های متنوعی از پرندگان روبرو خواهید شد که هرکدام زیبایی‌های خاصی را دارند. در ادامه به معرفی کامل این باغ می‌پردازیم و اگر علاقه‌مند به حضور در این مکان هستید، حتماً تا پایان با مجله دوباره سفر همراه باشید.

معرفی باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان برای اولین بار در سال 1375 فعالیت خود را شروع کرد. جالب است بدانید که این باغ، علاوه بر مرکز گردشگری، مرکز تحقیق و پژوهش در زمینه پرندگان نیز به شمار می‌رود. مساحت کلی این باغ حدود 55 هزار متر مربع است، و اگر بخواهیم آن را به صورت دقیق بیان کنیم، باید بگوییم که مساحت داخلی زیر توری این باغ 17 هزار متر مربع است و مساحت توری آن 40 هزار متر مربع است! لازم به ذکر است که شما در باغ پرندگان اصفهان می‌توانید بیش از 130 گونه پرنده و مرغ را مشاهده کنید.

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

برای اینکه به باغ پرندگان اصفهان مراجعه کنید، ابتدا باید به سمت ساحل زاینده رود حرکت کنید. در ساحل زاینده رود، یک مجموعه‌ای به نام مجموعه ناژوان واقع است که باغ پرندگان اصفهان نیز در آن قسمت قرار دارد. جالب است بدانید که این مکان یکی از بهترین مکان‌های تفریحی برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. برای رفتن به این باغ، می‌توانید از خودروی شخصی یا اسنپ نیز استفاده کنید. برای رسیدن به این محل، ابتدا باید از پل وحید به سمت سه راه سیمین که در ادامهٔ پارک ناژوان قرار دارد، حرکت کنید. قبل از اینکه به خیابان سیمین برسید، بعد از میدان، به سمت راست بپیچید و وارد پارک ناژوان شوید. در داخل پارک، باید به سمت خیابان الفت حرکت کنید تا بتوانید به باغ پرندگان اصفهان برسید.

زیستگاه‌های باغ پرندگان اصفهان

جالب است بدانید که در باغ پرندگان اصفهان با زیستگاه‌های متنوعی روبه‌رو خواهید شد که شرایط زندگی را برای هر پرنده‌ای فراهم می‌کند. این زیستگاه‌ها عبارتند از:

باغ پرندگان اصفهان

1. برکه‌ها

در این باغ، چهار برکه به اندازه‌های مختلف وجود دارد که برای زندگی پرنده‌هایی مانند اردک‌ها، قو‌ها، غازها و غیره تدارک دیده شده است. جالب است بدانید که در مرکز این باغ یک برکه بزرگ نیز طراحی شده است که برای پرندگان آبزی خاص استفاده می‌شود.

2. صخره:

یکی از مکان‌هایی که در این باغ برای پرنده‌های کوهستانی و بیابانی تدارک دیده شده است، در سمت شرقی این باغ قرار دارد. این قسمت که از صخره‌ها ساخته شده است، برای پرنده‌هایی مانند کبک‌ها بسیار مناسب است.

3. قفس‌های شیشه‌ای

در این باغ، قفس‌های شیشه‌ای نیز برای زندگی پرنده‌ها تدارک دیده شده است تا بتوانند از این طریق شرایط اقلیمی را برای پرنده‌های مختلف مناسب کنند. در این قفس‌ها با استفاده از دستگاه‌های مختلفی مانند تهویه، شوفاژ و کولر دمای محیط برای پرنده‌های خاص فراهم می‌شود.

4. قفس‌های آهنی

در این باغ، پرنده‌های شکاری از جمله عقاب، شاهین و کرکس نیز نگهداری می‌شوند. به همین دلیل، برای جلوگیری از آسیب رساندن آن‌ها به سایر پرنده‌ها و حتی بازدیدکنندگان، آن‌ها را در قفس‌های آهنی نگهداری می‌کنند.

5. فضاهای سبز جنگلی

در سراسر محیط، فضاهای سبزی به شکل سبز جنگلی تدارک دیده شده است که پرنده‌ها می‌توانند به صورت آزاد در آن محیط پرواز کنند.

واحدهای تخصصی باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان اصفهان، در کنار جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های این پرندگان، می‌توانید از واحدهای دیگر نیز مانند واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی استفاده کنید. از واحدهای فعال این مکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ پرندگان اصفهان

واحد تکثیر

یکی از واحدهای دیدنی و بسیار خاص، واحد تکثیر است. در این واحد، شرایطی فراهم می‌شود که پرندگان بتوانند تخم‌گذاری کنند و جوجه‌های پرندگان به دنیا بیایند. وظیفه این بخش، نگهداری و تکثیر جوجه‌ها و بزرگ کردن آن‌ها تا مرحله رهاسازی است.

واحد تغذیه

همانطور که می‌دانید، پرندگان نیاز به انواع مختلف غذا دارند. این واحد موظف است احتیاجات غذایی هر پرنده را فراهم کند. برخی از پرندگان میوه‌خوار، برخی دانه‌خوار، برخی گوشت‌خوار و برخی همه‌چیزخوار هستند که در این واحد براساس نیاز پرندگان غذاهای خاصی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

واحد کلینیک و بهداشتی

اگر پرنده‌ای در حین نگهداری بیمار شده باشد یا نیز به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد، در این واحد معاینه می‌شود و توسط دامپزشک درمان می‌شود. جالب است بدانید که ضدعفونی کردن و بهداشت تمامی قسمت‌های باغ بر عهده این واحد است.

واحد قرنطینه

اگر پرنده‌ای به این مجموعه اضافه شود، سرپرستان باغ در این واحد به مدت 10 تا 14 روز آن را قرنطینه می‌کنند. علت نگهداری پرندگان در این واحد، کنترل بیماری و جلوگیری از گسترش آن در محیط است و پس از انجام آزمایش‌های لازم و در صورت سلامت کامل، به باغ اضافه می‌شود.

باغ پرندگان اصفهان

ساعت بازدید باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان همواره در تمامی روزهای هفته، گردشگران را به خود جذب می‌کند. ساعات کار این مجموعه نیز در دو نیمه سال متفاوت است؛ در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر و در نیمه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ بعد از ظهر. هزینه بلیط ورودی نیز در روزهای مختلف سال متغیر است و به طور معمول در فصل زمستان با قیمتی ارزان‌تر در دسترس است. برای مثال، در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، هزینه ورود به باغ پرندگان برابر با ۲۰,۰۰۰ تومان بوده است.

قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان

قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان در سال 1402 طبق اعلام مدیر طرح ساماندهی ناژوان به صورت زیر می باشد:

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: طبق این مصوبه بهای بلیت باغ پرندگان در ایام نوروز ۱۴۰۲ (بیست‌وپنجم اسفند امسال تا بیستم فروردین سال آینده) و سایر روزهای تعطیل سال ۱۴۰۲ و نیمه دوم شهریور مبلغ ۴۵۰ هزار ریال (۴۵ هزار تومان)، و در روزهای عادی سال ۳۰۰ هزار ریال (۳۰ هزار تومان) خواهد بود.

فیلمی کوتاه از باغ پرندگان اصفهان

سخن پایانی

باغ پرندگان اصفهان، یک مقصد گردشگری و آموزشی است که با زیبایی‌های خاص خود، هر ساله میزبان علاقمندان به پرنده‌ها و طبیعت می‌شود. با فضای بزرگ و دسترسی آسان، باغ پرندگان اصفهان انواعی از پرندگان زیبا و متنوع را به نمایش می‌گذارد. با قدم زدن در این باغ، شما به دنیایی از رنگ‌ها، آوازها و جذابیت‌های پرندگان خواهید رفت و تجربه‌ی یک سفر آموزشی و سرگرم‌کننده را خواهید داشت. همچنین، واحدهای تخصصی دیگری مانند واحد تکثیر، تغذیه، کلینیک و بهداشت، و واحد قرنطینه نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. باغ پرندگان اصفهان در هر فصل سال، با جذابیت خاص خود، برای علاقمندان به طبیعت و پرنده‌ها یک مقصد بی‌نظیر است.

مقالات بیشتری بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا