تور

اجاره خودرو در دبی
استان کردستانایرانگردیبیجار

روستای زینل خان

ایران روستاهای بسیار زیاد و متنوعی دارد که اغلب آن ها از طبیعت بکر و مناظر بی‌نظیری برخوردار هستند. یکی از آنها روستای زینل خان است که در استان کردستان واقع شده و برای گردشگری مکان فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. این روستای دیدنی محیط بسیار آرام و امنی دارد و مردم خون‌گرم آن از مهمانان استقبال می‌کنند. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با روستای دیدنی زینل خان بیشتر آشنا شوید.

معرفی روستای زینل خان

روستای تماشایی زینل خان در استان کردستان قرار داشته و از توابع بخش مرکزی شهرستان بیجار به شمار می‌رود. این روستا در جنوب بیجار واقع شده و حدود ۴۳ کیلومتر از آن فاصله دارد. همچنین روستا در دهستان نجف‌آباد واقع شده و مردمان بسیار خونگرم و آرامی دارد. طبق آخرین سرشماری جمعیت این روستا از ۴۰ خانوار تشکیل شده که ۱۴۳ نفر هستند. زینل خان در منطقه‌ای سردسیر واقع شده و از روستاهای مرتفع ایران محسوب می‌شود. وجود دشت‌های سرسبز با گل‌های لاله در فصل بهار روستا را بسیار تماشایی می‌کنند و شغل مردم روستا اغلب کشاورزی است.

روستای زینل خان
روستای زینل خان

اطلاعات روستای زینل خان

مردم روستای دیدنی زینل خان اغلب شیعه و سنی هستند و با زبان کردی سورانی و لهجه گروسی با یکدیگر صحبت می‌کنند. مردم در این منطقه به تولید صنایع دستی گوناگون مانند قالی، قالیچه، جاجیم و گلیم می‌پردازند که بسیار پرطرفدار هستند و حتی توسط گردشگران خارجی تهیه می‌شوند. زنان روستایی با تهیه کردن ترشی‌های خوشمزه و شیرینی‌های محلی امرار معاش می‌کنند. از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به این روستا امتحان غذاهای کردی است، از محبوب‌ترین غذاهای کردی می‌توان به کلانه، خورشت ریواس، شلکینه، قایرمه، کباب کردی، آش گزنه، ساوار و… اشاره کرد. این غذاها را می‌توانید در رستوران‌های بیجار نیز سفارش دهید.

آب و هوای روستای زینل خان

زینل خان در منطقه سردسیر و کوهستانی واقع شده است و نزدیک به ۲۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. این روستا دارای آب و هوایی نیمه‌خشک است و به‌خاطر ارتفاعی که دارد از اختلاف دمای زیادی نسبت به روزهای گرم برخوردار است. در فصل زمستان معمولا این منطقه پوشیده از برف می‌شود و سرمای هوا بسیار شدید و استخوان‌سوز است. در فصل بهار و تابستان آب و هوا خنک بوده و مناظر چشم نوازی از مراتع و دشت‌ها به وجود می‌آورد.

آب و هوای روستای زینل خان
آب و هوای روستای زینل خان

بهترین زمان سفر به روستای زینل خان

همانطور که گفته شد روستای زیبای زینل خان در فصل زمستان سرمای شدید و طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کند؛ بنابراین برای سفر مناسب نیست. علاوه بر آن جاده‌هایی که به روستا منتهی می‌شوند از شرایط لازم برای سفر برخوردار نیستند. بهترین زمان سفر بعد از عید و همچنین در تابستان است که آب و هوای منطقه گرمتر می‌شود و کمپ زدن در طبیعت روستا بسیار لذت‌بخش خواهد بود. با شروع شهریور دوباره سرما آغاز می‌شود و تردد گردشگران کاهش می‌یابد. با توجه به این که پاییز روستا رنگارنگ است و منظره عاشقانه‌ای به خود می‌گیرد؛ اما سرمای آن مانع از سفر خاطره‌انگیز خواهد شد.

جاذبه‌های اطراف روستای زینل خان

منطقه حفاظت شده بیجار

شهرستان بیجار به‌خاطر احاطه شدن توسط کوهستان‌ها از منطقه مناسبی برای زندگی بسیاری از حیوانات برخوردار است. این منطقه در نزدیکی روستا قرار دارد و از پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوعی بهره‌مند است. همچنین دارای چشمه‌های پر آب است که از دل زمین می‌جوشند و شرایط را برای زندگی جانوران فراهم می کنند.

منطقه حفاظت شده بیجار
منطقه حفاظت شده بیجار

پیست اسکی نسار

یکی از بهترین پیست‌های اسکی بین‌المللی ایران در نزدیکی روستای زینل خان واقع شده و از بهترین جاهای دیدنی بیجار به شمار می‌رود. علاقمندان به اسکی روی برف می‌توانند با هزینه کمتری نسبت به پیست‌های تهران در این منطقه اسکی سواری کنند. همچنین در این پیست در ۱۰ جلسه به آموزش اسکی پرداخته می‌شود. از جمله امکانات آن می‌توان به هتل، رستوران، پیست چمن، تله سیژ و پارکینگ اشاره کرد.

پیست اسکی نسار
پیست اسکی نسار

سد گلبلاغ

از جاهای دیدنی نزدیک به روستا سد خاکی گلبلاغ است که معمولاً برای تامین آب زمین‌های کشاورزی اطراف به کار می‌رود. اطراف این سد مناظر سرسبز و بسیار زیبایی دارد که امکان استراحت و تفریح در آن فراهم شده است. پیک‌نیک، قایق‌سواری و ورزش‌های گروهی باعث شده گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند.

سد گلبلاغ
سد گلبلاغ

قلعه قمچقای

قلعه تاریخی قمچقای از ابنیه تاریخی نزدیک به روستا است. این قلعه قدمت فراوانی دارد و اقوام مختلفی در ادوار گوناگون تاریخ در آن زندگی می‌کردند. این قلعه دارای ۵۰۰۰ مترمربع مساحت است و کتیبه‌های بسیار گوناگونی از درون آن یافت شده‌اند.

قلعه قمچقای
قلعه قمچقای

بازار بیجار

در سفر به روستای زینل خان حتماً به شهر بیجار سر بزنید و از بازار آن دیدن کنید. این بازار یادگاری از دوران صفویه است و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این بازار از راسته طولانی و تعدادی حجره با بافت قدیم برخوردار است. مابقی حجره‌ها به‌خاطر آتش‌سوزی دچار آسیب و بازسازی شدند.

بازار بیجار
بازار بیجار

روستای چشمه کاظم

از روستاهای نزدیک به زینل خان روستای چشمه کاظم را می‌توان نام برد که زیبایی‌های خاص خود را دارد. این روستا در دامنه کوه قرار دارد و اطراف آن پوشیده از مناظر سرسبز است.

روستای چشمه کاظم
روستای چشمه کاظم

اقامت در روستای زینل خان

از قسمت‌های مهم سفر اقامت است که برای بسیاری از گردشگران و مسافران دغدغه‌ای بزرگ به شمار می‌رود. متاسفانه با توجه به چشم‌اندازهای زیبا و جاذبه‌هایی که در این منطقه وجود دارد، اما فاقد امکانات مناسب برای اقامت است. با این حال گزینه‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط و علاقه خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اقامت در خانه‌های روستایی تجربه‌ای لذت‌بخش و متفاوت بوده و بسیاری از گردشگران به همین قصد به روستا سفر می‌کنند. همچنین از دیگر گزینه‌های اقامتی به هتل‌های کوچک، هتل‌آپارتمان‌ها و مسافرخانه‌ها می‌توان اشاره کرد.

این مراکز در شهر بیجار واقع شده‌اند و در اطراف روستا نیز امکان اجاره کردن کلبه‌های چوبی، ویلا و سوئیت وجود دارد. آخرین گزینه اقامتی در روستای زیبای زینل خان کمپ است. در روزهای گرم سال به‌خصوص تابستان می‌توانید در دشت‌های روستا و دشت‌های اطراف کمپ بزنید و از زیبایی‌های طبیعت اطراف خود لذت ببرید. برای کمپ باید از قبل تجهیزات کمپینگ را تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید. در روزهای سرد مانند تعطیلات نوروز بهتر است از کمپ زدن خودداری کنید؛ زیرا شب‌های آن بسیار سرد می‌شود و سفر را برایتان آزاردهنده می‌کند.

تفریحات روستای زینل خان

در روستای زینل خان تفریحات متنوع و سالمی برای گردشگران وجود دارد که آن ها می‌توانند با انجام آنها سفر خاطره‌انگیزی رقم بزنند:

کوهنوردی

اطراف روستا کوه‌های بسیار بلند و مرتفعی وجود دارند که زمینه را برای کوهنوردی فراهم کرده اند. برخی از کوه‌های این منطقه برای کوهنوردان حرفه‌ای فرصت بی‌نظیری هستند و آن ها می‌توانند به‌صورت دسته‌جمعی به قله‌ها صعود کنند. تجهیزات لازم مانند کوله‌پشتی، کفش و لباس مناسب، عصای کوهنوردی و… را قبل از سفر تهیه کنید؛ زیرا در روستا و اطراف آن فروشگاه مناسبی برای تهیه این وسایل وجود ندارد.

تفریح کوهنوردی
تفریح کوهنوردی

پیاده‌روی

زینل خان آب و هوای بسیار پاک و دلچسبی دارد. پیاده‌روی در کوچه‌ها و دشت‌های آن از تفریحات سالم و پرطرفدار به شمار می‌رود. همچنین نفس کشیدن در این هوای پاک روحیه‌تان را عوض خواهد کرد.

عکاسی

بافت قدیمی روستا، گل‌های شقایق و لاله در فصل بهار، کوه‌های مرتفع و… از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی هستند. لحظات شاد خود را با گرفتن عکس به ثبت برسانید.

خرید محصولات روستایی

روستاییان محصولات لبنی، کشاورزی و شیرینی‌های محلی مانند نان شیرمال و حلوا سوهانی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. با خرید این سوغاتی‌ها با دست پر به شهر خود برگردید.

خرید محصولات روستایی
خرید محصولات روستایی

امکانات روستای زینل خان

روستای زینل خان مناظر بسیار زیبایی دارد و می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری استان کردستان تبدیل شود. متاسفانه به این روستا توجهی نشده و امکانات ویژه گردشگران در آن وجود ندارد. برای استفاده از امکانات باید به شهر بیجار بروید، در این شهر امکانات متعددی از قبیل پارک‌های تفریحی، استخر، سالن‌های ورزشی، مسجد، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، رستوران، کافه، مراکز اقامتی، پیست اسکی و… وجود دارند. قبل از آن که به روستا بروید وسایل موردنیاز خود را از فروشگاه‌های بیجار تهیه کنید و سپس به سمت روستا حرکت کنید.

نقشه و مسیر دسترسی به روستای زینل خان

روستای زینل خان در استان کردستان و شهرستان بیجار واقع شده است. برای رفتن به این روستا ابتدا باید خود را به شهر بیجار برسانید. سپس مسیر خود را به سمت جنوب ادامه دهید تا با تابلوی روستای زینل خان مواجه شوید. برای یافتن سریع‌ترین و بهترین مسیر از گوگل‌مپ و سایر اپلیکیشن‌های مسیریابی استفاده کنید. همچنین افراد محلی می‌توانند شما را در یافتن مسیر روستا کمک کنند.

زینل خان تا بیجار حدود ۴۳ کیلومتر فاصله دارد و با ۳۸ دقیقه رانندگی می‌توانید خود را به آن برسانید. در طول مسیر چشم‌اندازهای زیبا پیش رویتان است و می‌توانید با توقف آنها را مشاهده کنید. جاهای دیدنی مانند روستای چشمه کاظم، قبا سرخ، بابا سرخه و چنگیز قلعه را در اطراف از نزدیک مشاهده خواهید کرد. از سفر به روستا در فصل زمستان به‌شدت خودداری کنید چرا که جاده‌ها برای مسافرت مناسب نیستند و ممکن است خطر شما را تهدید کند.

سخن پایانی

روستای زینل خان از زیباترین جاهای دیدنی بیجار در استان کردستان است. اطلاعات گردشگری روستا به‌صورت کامل در این مقاله توضیح داده شد. این روستای خوش آب و هوا پذیرای مسافران و گردشگران در تمام روزهای سال است و سفر دلنشین و خاطره‌انگیزی برایتان می‌سازد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا