تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیبهشهر

باغ تاریخی عباس آباد

باغ تاریخی عباس‌آباد از معروف‌ترین باغ‌های دوره صفوی به حساب می‌آید. این مجموعه تاریخی یکی از مکان‌هان فوق‌العاده دیدنی بهشهر هرساله میزبان گردشگران بسیار زیادی می‌باشد. درختان بلند قامتی در سرتاسر دریاچه عباس آباد برافراشته‌ شده اند. همچنین آواز پرندگان بر زیبایی این مکان گردشگری می‌افزاید. این مرکز تاریخی به نسبت دیگر مکان‌های گردشگری، به عنوان معروف‌ترین مقصد جهت کسب حس آرامش شهرت دارد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی، آدرس و بهترین زمان بازدید از این مجموعه می پردازیم.

معرفی مجموعه تاریخی عباس آباد

باغ تاریخی عباس‌آباد از مکان‌های دیدنی و تاریخی استان مازندران به شمار می‌رود. این باغ خو‌ش‌نام و آوازه در دامان رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته است. فضای دلنشین این باغ موجب شده تا به عنوان زیباترین و بزرگ‌ترین باغ‌ تاریخی در کشور ایران شهرت یابد و در پی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. اگر بخواهیم به تاریخچه این باغ چشم‌نواز سفر کنیم، توسط شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ بنا گردیده است. این باغ تاریخی نزدیک به 500 هکتار وسعت دارد و شامل بخش‌های زیادی از جمله‌ دریاچه، حمام، سد و … است.

باغ تاریخی عباس آباد

مکان دقیق باغ تاریخی عباس آباد

همانطور که پیش‌تر اشاره شد مجموعه تاریخی عباس‌ آباد واقع در استان مازندران بوده و همچنین با شهرستان بهشهر 5 کلیومتر فاصله دارد. البته وابسته به اینکه از کدام شهر قصد سفر به این منطقه و بازدید از این مجموعه گردشگری را دارید، مسیر آن متفاوت خواهد بود. اگر از تهران به این مرکز توریستی سفر کنید، ابتدا وارد جاده هراز شده و مسیر جاده آمل را در پیش خواهید داشت. یک خروجی در سمت راست  کمربندی آمل وجود دارد که به‌سمت شهرهای بابل، ساری و قائمشهر می‌رود. با ورود به این مسیر و ادامه آن، به بهشهر می‌رسید.

در قسمت ورودی بهشهر بلوار هاشمی‌نژاد به چشمتان می‌خورد که باید مسیر آن را ادامه دهید تا زمانیکه به بلوار امام رضا برسید. با رسیدن به کمی قبل تر از هتل عباسپور، ورودی جاده عباس آباد در سمت راستتان قرار گرفته است. با وجود جاده و عبور از رستوران قصر، به یک خروجی می‌رسید که در سمت راست قرار دارد. با ادامه این مسیر به مجموعه عباس آباد خواهید رسید. البته با ادامه دادن این جاده تالار و رستوران هشت بهشت را خواهید دید که بیشتر مسافران این مسیر را تا رسیدن به دریاچه پیاده‌روی می‌کنند.

بخش‌های مجموعه تاریخی عباس آباد

در ادامه بخش‌های مختلف این مجموعه گردشگری را معرفی می‌کنیم:

دریاچه عباس آباد

وسعت دریاچه روح نواز عباس‌ آباد به ۱۰ هکتار می‌رسد که در فصول بارانی ارتفاع آب موجود در آن به ۱۸ متر می‌رسد. در بخش مرکزی این دریاچه مصنوعی در بهشهر ساختمانی آجری به‌شکل چهارطاقی بنا شده است. در زمان گذشته سطح بالایی این بنا بوسیله چوب و گل ساخته شده است. البته این چهارطاقی زمانیکه سد در حال آبگیری باشد به زیر آب رفته و فقط بخش بالایی آن مانند یک جزیزه از آب بیرون می‌ماند. موضوع جالب توجه این است که هیچ‌گونه پله‌ای در اطراف بنا و چهار طاقی وجود ندارد. معمولاً آب دریاچه از طریق ذوب شدن آب‌های اطراف در فصل زمستان محیا می‌شود که این فرآیند بواسطه کانال‌های جمع‌آوری آب صورت می‌گیرد. در زمان گذشته آب موجود در این دریاچه در فصل تابستان به منظور آبیاری شالیزارهای برنج و همچنین تامین آب روستایی نشینان مورد استفاده قرار می‌گرفت. چشم‌انداز خارق‌العاده این دریاچه هر یک از گردشگران را برای تماشای دوباره به سمت این دریاچه می‌کشد.

باغ تاریخی عباس آباد

باغ زیبای عباس آباد

این باغ فوق‌العاده جذاب واقع در بهشهر، در  بالای تپه‌ای قرار گرفته است. از آنجایی که این باغ تاریخی در دوره صفوی  طراحی شده است برای ایجاد پله یا طراحی تپه مذکور باغی پلکانی را پی ریزی کرده اند. این باغ از نمای دور بسیار دلنشین و زیبا به نظر می‌رسد و توجه هر فردی را به خود جلب می کند. در بالاترین بخش این تپه یک عمارت ساخته شده است که زیبایی این بخش از مجموعه تاریخی عباس آباد را دو چندان نموده است. به طوری به عنوان یکی از شگفت‌انگیز ترین باغ‌های ایرانی شهرت یافته است.

سبک معماری قرینه که در ساختار این باغ به کار گرفته شده است بر زیبایی آن تاثیر زیادی داشته است. مهندسین دوره صفوی به زیباترین شکل ممکن سطوحی شیبدار را ایجاد کرده‌اند که موسیقی دلنواز آب در باغ روح هر یک گردشگران را نوازش می‌دهد.

 سد مجموعه تاریخی عباس آباد

این سد که  ۶۰۰ هزار مترمکعب گنجایش دارد، از نوع مخزنی می‌باشد. همچنین این سد توسط سازمان میراث فرهنگی در لیست مکان‌های تاریخی و فرهنگی ایران جای گرفته است. این بخش از مجموعه تاریخی عباس آباد نیز در دوره صفویه بنا شده است. آجر، سنگ، ملات ساروج از مهم‌ترین مصالح تشکیل دهنده این سد به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است که این سد در یک دره عمیق احداث گردیده است. این سد دیدنی دارای سه دریچه خروجی می‌باشد.

آب این سد مخزنی از سرچشمه تامین می‌شود. این سد به نحوی بنا شده است که در زمان حداکثر آبگیری، آب از مخازن خروجی خارج نشود. بلکه آب اضافی سد از طریق یک تونل زیر زمینی به بخشی چهارطاقی هدایت شود. در این زمان آثاری از فواره‌ و حوض وجود دارد.

کاخ باغ عباس آباد

این کاخ با فاصله دو کیلومتری در شمال باغ عباس‌ آباد قرار گرفته است. این کاخ با توجه به تحقیقات انجام شده در بالای کوه موجود در دشت بهشهر و همچنین خلیج میانکاله قرار داشته است. در محل این کاخ سفال‌های قدیمی، به رنگ‌های لعاب سبز، قهوه‌ای، آبی فیروزه‌ای نیز کشف شده است. این موارد نشان‌ از تاریخ کهن این کاخ و آثار به جای مانده از آن است‌.

باغ تاریخی عباس آباد

حمام باغ عباس آباد

این حمام تاریخی در بخش غربی باغ عباس آباد قرار گرفته است که ۱۶۰ متر مربع زیر بنا دارد. این حمام دارای سقفی گنبدی شکل بوده و از بهترین و زیباترین کاشی‌های آن زمان برای طراحی و معماری آن استفاده شده است. آب با ورود از قسمت شرقی حمام به وسیله  لوله‌های سفالی به ضلع شمالی حمام و سپس به ضلغ غربی آن می‌رود. از مهم‌ترین موارد پر اهمیت و تاریخی این حمام مجهز بودن به سیستم آب سرد و گرم است. در حقیقت فضای گرمخانه مکانی برای شستشو و استحمام بوده است که داخل آن حوض‌های متعددی قرار دارد. همچنین با انجام تحقیقات باستانی کاشی‌هایی با لعاب‌های رنگی نیز در این حمام کشف شد.

گلباغ

 گلباغ که به عنوان ایستگاه توزیع آب نیز شهرت دارد، در فاصله ۶۰۰ متری از باغ تاریخی عباس آباد قرار دارد. در حقیقت این گلباغ دیدنی در امتداد یک شیب قرار داشته است؛ به طوری که شیب را بریده‌اند و آن را به شکل یک سطح تقریبا صاف در آورده اند. آب چشمه بعد از رسیدن به این در حوض‌های متعددی به گردش در می‌آمد. پس از آن آب با قرارگیری در سطح شیب‌دار به سمت لوله‌های سفالی اطراف باغ هدایت می‌شود. این بخش از جاذبه‌های مجموعه عباس آباد بالغ بر ۳۵۰۰ متر مربع است. با توجه به تحقیقات انجام شده و مشاهده بقایای معماری گلباغ در زمان صفویه این مکان توسط نگهبانانی مورد حفاظت قرار می‌گرفت.

بهترین زمان بازدید از باغ تاریخی عباس آباد

با توجه به اینکه این مکان در استان مازندران واقع شده است، باید در فصلی به این منطقه رفت که شرایط آب و هوایی مطبوع و دلپذیری داشته باشد. بنابراین، بهترین زمان بازدید از این مکان در فصل بهار است. در فصل تابستان به دلیل افزایش رطوب، هوا شرجی می‌شود و در فصل پاییز و زمستان نیز به دلیل سرد شدن هوا، بازدید از این منطقه کمی سخت تر می‌شود.

باغ تاریخی عباس آباد

ساعات بازدید و بلیط مجموعه تاریخی عباس آباد

برای بازدید از این مجموعه باید بلیط تهیه کنید. قیمت بلیط این مجموعه برای اتباع ایرانی و خارجی متفاوت است و هر ساله این قیمت‌ها تغییر می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان به قیمت دقیق بلیط این مجموعه اشاره کرد. لازم به ذکر است که برای بازدید از این باغ تاریخی می‌توانید همه روزه از ساعت 8 الی 18 عصر مراجعه کنید. ناگفته نماند که اگر قصد اقامت در این مکان را داشته باشید، می‌توانید مکان‌هایی که در حوالی این باغ تدارک دیده شده است، استفاده کنید.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید به راحتی در این باغ به گردش بپردازید، حتما از کفش‌های مناسب استفاده کنید تا بتوانید به همه بخش‌های آن سرک بکشید. لازم به ذکر است که اگر در فصل تابستان به این منطقه قصد سفر داشتید حتما در کنار استفاده از کلاه و عینک آفتابی از لباس‌های خنک استفاده کنید تا هوای شرجی آن شما را اذیت نکند. البته برای ورود به این منطقه باید بلیط تهیه کنید و از ساعت 8 الی 18 عصر به این مکان مراجعه کنید.

مقالات بیشتری بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا