تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیچالوس

مرداب وربن کجاست؟

چالوس جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که مقصد بسیاری از گردشگران است. مرداب وربن یکی از این جاذبه‌ها است که در جنگل سینوا قرار دارد. این مرداب زیبا در محیطی بسیار آرام و خوش آب و هوا واقع شده و مشاهده آن از نزدیک بسیار لذت‌بخش است. اگر می‌خواهید با مرداب وربن بیشتر آشنا شوید تا انتهای مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی مرداب وربن

مرداب وربن از جاهای دیدنی استان مازندران واقع در چالوس است. این مرداب مناظر طبیعی بکر و آب زلالی دارد. در این مرداب گونه‌های مختلفی از آبزیان زندگی می‌کنند و در اطراف آن جانوران مختلف مانند پلنگ، گراز و پرندگان به چشم می‌خورند. این مرداب مقصد بسیاری از گردشگران و علاقمندان به طبیعت است و در بسیاری از ایام سال تورهای گردشگری یک روزه و دو روزه برای بازدید از آن تدارک دیده می‌شوند.

مرداب وربن در نزدیکی روستا و در میان جنگل سینوا قرار دارد که از روستاهای چالوس به شمار می‌رود. این جنگل چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و انواع گونه‌های گیاهی و درختان در آن دیده می‌شوند. مرداب دقیقاً در وسط جنگل قرار گرفته و دور تا دور آن توسط درختان سرسبز احاطه شده است. نکته مهم این‌که از نزدیک شدن بیش از حد به مرداب باید خودداری کنید. همچنین حیات‌وحش این منطقه بسیار ارزشمند است که از آن محافظت می‌شود.

مرداب وربن
مرداب وربن

آب و هوای مرداب وربن

با توجه به این که مرداب وربن در چالوس قرار دارد به کوهستان و جلگه‌های دریای خزر نزدیک است. تنوع آب و هوایی که در این منطقه وجود دارد که به‌خاطر وجود جنگل، دریا و کوهستان است. در تابستان هوای سینوا به شدت شرجی و گرم می‌شود و شرایط آب و هوایی در وضعیت نامطلوب قرار می‌گیرد. در زمستان دما به شدت کاهش می‌یابد و مرداب در سردترین حالت قرار می‌گیرد. بهترین زمان برای بازدید از مرداب وربن پاییز و بهار است. همچنین مرداب با جلبک‌های براق پوشیده شده است و ظاهر بسیار گیرایی دارد. در پاییز برگ‌های زرد و نارنجی درختان بر روی مرداب و اطراف آن می‌ریزند و یکی از رویایی‌ترین مناظر جنگل سینوا را به وجود می‌آورند.

جاذبه‌های نزدیک به مرداب وربن

روستای سینوا

سینوا از زیباترین روستاهای چالوس است و پس از مرزن‌آباد قرار دارد. این روستا دارای مسیرهای دوچرخه‌سواری بوده و گردشگران اغلب شاهد اکیپ‌های دوچرخه‌سواری در این روستا خواهند بود. این روستا دارای رودخانه، جنگل و چشمه‌های متعددی است و یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح و طبیعت‌گردی به شمار می‌رود.

روستای سینوا
روستای سینوا

جنگل سینوا

از بهترین جنگل‌های استان مازندران جنگل سینوا است که روستای سینوا نیز در آن قرار دارد. در دل این جنگل شاهد مرداب وربن خواهید بود. این جنگل زیبا مسیرهای مناسبی برای پیاده‌روی دارد که با سکوت و آرامش خود هر کسی را به رویا می‌برد.

جنگل سینوا
جنگل سینوا

آبشار شرشر

در حوالی مرداب وربن آبشارهای زیبایی وجود دارند که یکی از آنها آبشار شرشر است. این آبشار به حوضچه پایین خود سرازیر می‌شود و فرصت مناسبی برای شنا و آبتنی به وجود آورده است.

آبشار شرشر
آبشار شرشر

مرداب هسل

از دیگر مرداب‌های چالوس مرداب هسل است که در منطقه‌ای جنگلی قرار گرفته است. در این مرداب گونه‌های مختلفی از وزغ‌ها، لاک‌پشت‌ها و زالوها دیده می‌شوند. همچنین اطراف این مرداب زیبا با درختان سر به فلک کشیده پوشیده شده‌اند.

مرداب هسل
مرداب هسل

پارک جنگلی فین

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به مرداب وربن پارک جنگلی فین است که در حاشیه رودخانه چالوس قرار دارد. این پارک به‌خاطر وجود امکاناتی مانند پارکینگ، کافه، رستوران، آلاچیق، فروشگاه، سرویس بهداشتی، نیمکت و امکانات تفریحی پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران است.

پارک جنگلی فین
پارک جنگلی فین

تفریحات مرداب وربن

مرداب وربن توسط جنگل سینوا احاطه شده است که در این جنگل تفریحات گوناگونی می‌توان انجام داد:

دوچرخه‌سواری

جنگل سینوا از معدود جنگل‌هایی است که دارای مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری است. این مسیر تا مرزن‌آباد ادامه دارد و شما می‌توانید با انجام این تفریح سالم اکسیژن خالص را به ریه‌های خود هدیه دهید. برای آن که هیجانتان بیشتر شود پیشنهاد می‌شود به گروه‌های دوچرخه‌سواری ملحق شوید. جالب است بدانید که امکان اجاره کردن دوچرخه از این گروه‌ها وجود دارد.

کوهنوردی

در اطراف مرداب زیبای وربن کوه‌های مرتفعی وجود دارند که امکان کوهنوردی را برای علاقه‌مندان به وجود آورده‌اند. جنگل سینوا دارای مسیر کوهنوردی است که از محله کردیچال مرزن‌آباد شروع می‌شود. با پیمودن این مسیر می‌توانید جانوران منطقه را از نزدیک مشاهده کنید. تجهیزات کوهنوردی را از قبل تهیه کنید و با بالا رفتن از کوه‌های مرتفع سینوا قله‌ها را یکی پس از دیگری فتح کنید.

کوهنوردی
کوهنوردی

عکاسی

عکاسی در دل طبیعت یکی از تفریحات بدون هزینه و هیجان‌انگیز است. اگر به اطراف خود نگاهی بیندازید سوژه‌های متعددی برای عکاسی وجود خواهد داشت که می‌توانید لحظات شاد خود را باعث گرفتن ثبت کنید.

آبتنی

در جنگل سینوا آبشارها و رودخانه‌های زیادی وجود دارند. امکان شنا و آبتنی در این رودخانه‌ها وجود دارد، به‌ویژه در فصل تابستان برای رهایی از رطوبت و هوای شرجی پیشنهاد می‌شود تنی به آب بزنید.

نکات سفر به مرداب وربن

برای آن که سفر آرام و لذت‌بخشی را تجربه کنید بهتر است به نکات زیر توجه نمایید:

  • از نزدیک شدن به مرداب وربن خودداری کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
  • تا جای ممکن به‌صورت گروهی و به‌ویژه با طبیعت‌گردان همراه شوید.
  • برای استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی باید به روستاهای اطراف و شهر چالوس بروید.
  • از آسیب زدن به طبیعت، شکستن شاخ و برگ‌های درختان و روشن کردن آتش در نزدیکی مرداب خودداری کنید.
  • احتمال بارندگی در جنگل سینوا بسیار بالا است و قبل از شروع سفر باید وضعیت آب و هوای منطقه را چک کنید.
  • تجهیزات مناسب مانند کوله پشتی، کفش مناسب، لباس مناسب، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و کلاه همراه داشته باشید.
  • اگر قصد دارید در جنگل کمپ کنید باید لوازم و تجهیزات کمپینگ مانند چادر، چراغ قوه و… را به همراه داشته باشید.
  • در تمام فصول سال حتی تابستان لباس گرم با خود داشته باشید.
  • از ایجاد سروصدای زیاد و برهم زدن آرامش حیوانات در نزدیکی مرداب خودداری کنید.
بازدید از مرداب وربن
بازدید از مرداب وربن

طبیعت مرداب وربن

طبیعت زیبای اطراف مرداب وربن هر کسی را شگفت‌زده می‌کند. این منطقه از نظر پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری بسیار غنی است. درختان ممرز، انجیلی، شمشاد، راش، داغداغان، انگور جنگلی، سیب ترش جنگلی، انار و گیاهان دارویی مانند بابونه و فشکی واش پوشش گیاهی اطراف مرداب را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن حیوانات متعددی در این منطقه زندگی می‌کنند که از بین آنها می‌توان به پلنگ، یوزپلنگ، گراز، گربه‌های وحشی و… اشاره کرد. در مرداب نیز وزغ، لاک‌پشت‌ها و زالوها زندگی می‌کنند که هنگام بازدید می‌توانید صدای آنها را بشنوید. صدای پرندگان در جنگل لذت بازدید از طبیعت را دوچندان می‌کنند.

اقامت در مرداب وربن

خوشبختانه مرداب وربن در یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور یعنی شهرستان چالوس قرار گرفته است؛ بنابراین گزینه‌های اقامتی بسیار متنوعی در اطراف آن وجود دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها، خانه‌های روستایی، کلبه‌های جنگلی، ویلا، سوئیت و آپارتمان‌های اجاره‌ای از انواع مراکز اقامتی در اطراف مرداب هستند. این اقامتگاه‌ها از نظر قیمت و ارائه امکانات بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید لوکس‌ترین یا ارزان‌ترین محل را برای اقامت خود انتخاب کنید. هتل پارسیان آزادی، هتل ونوس پلاس، هتل ساحلی نارین، هتل کوروش، هتل‌آپارتمان فلامینگو و هتل‌آپارتمان سمنگان از انواع هتل‌های چالوس به شمار می‌روند که به بسیاری از جاذبه‌ها و امکانات این شهر نزدیک هستند.

اگر انتخاب شما اقامتگاه‌های سنتی هستند، می‌توانید به اقامتگاه بوم‌گردی ننه گل ابرو یا اقامتگاه بوم‌گردی ناتر مراجعه کنید. تمامی این مراکز اقامتی از چشم‌انداز جنگل برخوردار هستند و بعضی از آنها رو به دریا نیز قرار دارند. در سفرهای یکی دو روزه پیشنهاد می‌شود در جنگل سینوا چادر بزنید. قطعاً برپا کردن کمپ آن هم با دوستان به یکی از بهترین سفرهای زندگی شما را تبدیل خواهد شد. فقط باید مراقب حیوانات وحشی باشید و خوراکی‌ها را از چادر دور نگه دارید.

اقامت در مرداب وربن
اقامت در مرداب وربن

نقشه و مسیر دسترسی به مرداب وربن

مرداب وربن در استان مازندران، شهرستان چالوس و میان جنگل سینوا قرار دارد. برای رفتن به این جنگل باید به سمت جنوب شهر چالوس حرکت کنید و پلیس راه کندوان را پشت سر بگذارید. پس از طی کردن ۵ کیلومتر با تابلوی روستای سینوا مواجه خواهید شد. حدود ۵ کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به جنگل برسید. این جنگل حدود ۱۰ کیلومتر با چالوس فاصله دارد. با پیاده‌روی در دل جنگل و رسیدن به میان آن می‌توانید مرداب وربن را پیدا کنید.

در صورت نیاز می‌توانید از افراد محلی کمک بگیرید. بهترین راه سفر به چالوس و بازدید از مرداب وربن راه زمینی است. این شهر انقدر زیبا است که محو طبیعت جاده خواهید شد و خستگی سفر را احساس نخواهید کرد. امکان مسافرت با اتوبوس وجود دارد و باید در پایانه بزرگراه چالوس-نوشهر پیاده شوید. جاده چالوس معمولا ترافیک سنگینی دارد به‌ویژه در آخر هفته‌ها و تعطیلات؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر از وضعیت راه‌ها مطلع شوید.

سخن پایانی

مرداب وربن از شگفت‌انگیزترین مرداب‌های ایران است که در شمال کشور قرار دارد. آرامش مرداب هر کسی را وسوسه می‌کند تا برای یک‌بار هم که شده به آن سفر کنند. تورهای گردشگری سفر به این مرداب زیبا در بسیاری از نقاط کشور برگزار می‌شوند. همچنین می‌توانید با دوستان و خانواده خود به این منطقه سفر کنید و در کنار هم خاطرات خوش بسازید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا