تور

اجاره خودرو در دبی
استان بوشهرایرانگردیبوشهر

جاذبه های گردشگری و دیدنی استان بوشهر

جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم ضمن معرفی و شناخت استان زیبای بوشهر، آشنایی با جاذبه های گردشگری و دیدنی استان بوشهر داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر دارای بخش های مختلفی از جمله دشتی و دشستان، ریشهر، بندر بوشهر، بندر دیلم، بندر گناوه، بندر ریگ، بندر دیر، بندر کنگان، بندر طاهری (بندر سیراف)، بندر عسلویه، برازجان و جزیره خارک می باشد. از آنجا که بیش از ۷۰۰ کیلومتر ساحل ماسه‌ای ایران در استان بوشهر واقع شده است. به همین دلیل این استان دارای اهمیت استراتژیک خاصی برای ایران می باشد.

اکثر جاذبه های گردشگری بوشهر در بافت قدیمی آن واقع شده است. که شاخص ترین ویژگی آنها نوع معماری منحصر به فردشان میباشد. معروف ترین بخش استان بوشهر، بندری به همین نام است. البته حتی برخی از هموطنان نیز استان بوشهر را با بندر بوشهر یکسان می نامند. این در حالیست که بندر بوشهر تنها بخشی از این استان پهناور به حساب می رود.

استان بوشهر شامل ۱۰ شهرستان مختلف می باشد. که هرکدام از آنها دارای بخش های مختلفی میباشند. در مجموع استان بوشهر دارای ۳۷ شهر است. که معروف ترین آنها دلوار، بوشهر، خورموج، دیلم و بندر گناوه می باشند. بزرگترین شهرستان در استان بوشهر دشتستان است. و کوچکترین شهرستان کنگان و عسلویه می باشد.

جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر

آشنایی با بوشهر

بندر بوشهر بخش مهمی از استان بوشهر می باشد. که در گذشته مرکز فرمانداری کل بنادر ایران در خلیج فارس بوده است. این بندر در سال های قبل از نظر تقسیمات سیاسی، بخشی از استان فارس به حساب آمده. اما امروز مرکز استان بوشهر میباشد. بندر بوشهر در زمان افشاریه یک دهکده ساحلی بوده است. تا آنکه در سال ۱۱۴۶ هجری قمری به دستور نادرشاه در این بندر پایگاه نیروی دریایی ایران ایجاد گردیده است.

به همین دلیل مدت بسیار کوتاهی بندر بوشهر را بندر نادریه نیز نامیده اند. این اقدام نادرشاه سرآغازی بر توسعه شهری و تجاری بندر بوشهر گشت. بعدها کمپانی هند شرقی و هلند تجارتخانه های خود را از بندر عباس به بندر بوشهر انتقال دادند.  تا بتوانند این بندر را به عنوان پایگاه تجاری خود مورد استفاده قرار دهند. در زمان کریمخان زند نیز بوشهر رونق فراوانی یافت چون دسترسی مناسبی به شهر شیراز (پایتخت زندیه) داشته است.

استان بوشهر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد. که در ادامه به معرفی برخی از جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر می پردازیم. همچنین سواحل ماسه ای زیبا، نخلستان‌های دیدنی، گنبدهای نمکی، بافت تاریخی بوشهر، بندر تاریخی سیراف، موزه رئیس‌علی دلواری، کاخ بردک سیاه، بازارهای تجاری، گور دختر، کاروانسرای مشیرالملک، قلعه خورموج و منطقه تاریخی تورز بخش‌هایی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر می باشند.جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر

بندر سیراف

شاید نام سیراف را در فیلم سینمایی ” راه آبی ابریشم” شنیده اید. سیراف از قدیمی‌ترین بنادر ایران و جهان بوده است. که در گذشته دارای اهمیت فراوانی بوده. در حال حاضر بندر سیراف (بندر طاهری) از توابع شهرستان کنگان است. که در فاصله کمی از عسلویه واقع شده است. اگر بخواهیم در خصوص اهمیت بندر سیراف در گذشته بگوییم. نیاز است کمی به عقب برویم. در گذشته کلیه منطقه خلیج فارس در بخش عرب نشین و کشورهای کویت، بحرین و عمان به عنوان تحت حاکمیت ایران بوده اند.

بنابراین بازرگانان شرقی و غربی برای تجارت خود نیازمند. این بودند که از تنگه هرمز و خلیج فارس بگذرند. تا به دریای عمان، دریای سرخ، دریای مدیترانه و خلیج هندوستان بروند. به همین دلیل بعد از جزیره کیش، بندر عباس و بندر سیراف مهمترین پایگاه تجاری و اقتصادی منطقه به حساب می آید.

این بندر زیبا تا زمان آل بویه دارای رونق خوبی بوده است. تا آنکه در اثر زلزله مهیب سال ۳۶۶ هجری قمری به طور کلی ویران گشته است. این زلزله حدود ۷ روز متوالی طول کشیده است. به همین دلیل بیشتر ساختمان های خشتی سیراف کامل تخریب گشته اند.

بندر سیراف، گردشگری بوشهر

بندر سیراف، گردشگری بوشهر

بندر گناوه

بندر گناوه با نام های جنابه، جنابا و گنداوه نیز شناخته شده است یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر می باشد. بندر گناوه در حقیقت یک بازار بزرگ می باشد. که می توانید برای خرید به آن سری بزنید. انواع ماهی صید روز، محصولات کشاورزی تازه، خرما و فرآورده های آن در بازار بزرگ گناوه با قیمت مناسب در آن یافت می شود.

این بندر می تواند پاتوق مناسبی جهت طبیعتگردان و ماجراجویان می باشد. در این بندر بناهای به نام تیرسول (شن های فشرده)، تل مناره، تالاب حله، بندر ریگ، تل امام زاده و جزیره خارگ قرار دارد. که می توانید از آنها دیدن کنید.

بندر گناوه ،گردشگری بوشهر

بندر گناوه ،گردشگری بوشهر

موزه رئیس‌علی دلواری

موزه رئیس‌علی دلواری که در حقیقت خانه ایشان بوده است.یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر می باشد. که در شهرستان تنگستان و ۴۵ کیلومتری بوشهر واقع شده است. رئیس علی دلواری مبارز مشروطه خواه و رهبر قیام مردم تنگستان علیه نیروهای بریتانیا در جنگ جهانی اول میباشد.

او متولد روستای دلوار می باشد. و پدرش یکی از کدخدایان دلوار بوده است. وی هفت سال رهبری قیام مردم تنگستان علیه بریتانیا را برعهد داشته است. که دو چنگ معروف نبرد دلوار و نبرد بوشهر را در کارنامه خود ثبت کرده است. او سرانجام در سال ۱۲۹۴ خورشیدی توسط فردی به نام غلامحسین تنگکی (نفوذی ارتش بریتانیا) به قتل رسید.

موزه رئیس‌علی دلواری، گردشگری بوشهر

موزه رئیس‌علی دلواری، گردشگری بوشهر

شهر آب‌پخش دشتستان

شهر آب‌پخش یکی از زیباترین مناطق نخلستانی در جنوب ایران به حساب می رود. همچنین مهمترین سوغاتی یا محصول این منطقه انواع خرمای دشتستان است. زمانی که به سمت شهر آب پخش سفر می کنید. با مناظر بسیار زیبایی از اقلیم جنوب ایران روبرو می شوید. وجود کانال‌های پُرآب‌ در دو سمت مسیر ورودی شهر و نخلستان‌های سرسبز و سربه فلک کشیده، جلوه خاص و متفاوتی به این منطقه داده است.

شهر آب‌پخش دشتستان، گردشگری بوشهر

شهر آب‌پخش دشتستان، گردشگری بوشهر

گنبد نمکی جاشک

گنبدهای نمکی جاشک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر می باشد.که در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان بوشهر واقع شده است. این گنبدهای نمکی که در زبان انگلیسی (Jashak salt dome) نامیده می شود. یکی از بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به حساب می رود. این گنبدهای نمکی متعلق به ۶۰۰ میلیون سال قبل میباشند. که به عنوان یکی از آثار فسیلی در ایران ثبت جهانی شده اند.

گنبد نمکی جاشک ،گردشگری بوشهر

گنبد نمکی جاشک ،گردشگری بوشهر

گور دختر

گوردختر در جاده برازجان به کازرون واقع شده است. این گور باستانی دارای سقفی شبیه مقبره کوروش کبیر میباشد. و نوع معماری آن دارای شباهت زیادی به بناهای دوره هخامنشیان می باشد. باستان شناسان بر این باورند، که این اثر متعلق به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و به دوره هخامنشیان بوده است. فرضیه های مختلفی درباره این آرامگاه است. برخی بر این باورند، که این آرامگاه متعلق به آتوسا دختر کوروش یا ماندانا مادر کوروش بوده است. ولی هیچ کدام از این فرضیه های قطعی نمی باشد.

گور دختر، گردشگری بوشهر

کاروانسرای مشیر الملک یا دژ برازجان

کاروانسرای مشیر الملک یا دژ برازجان در سال ۱۲۵۰ شمسی به فرمان حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ایجاد گردیده است. و تا سال ۱۳۰۰ شمسی به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که کاروانسرا مشیر الملک در شهر برازجان بر سر راه تجارتی شیراز به بوشهر ایجاد گردیده.  از رونق خاصی بوده است. در چهار طرف این کاروانسرا یا دژ قدیمی ۴ برج و بارو ایجاد گردیده است. که هر کدام دارای ۱۲ متر ارتفاع هستند.

مساحت کلی دژ حدود ۷۰۰۰ متر مربع می باشد. که به غیر از اتاق های شاه نشین، مطبخ و اصطبل، دارای ۶۸ حجره یا اتاق مجزا است. این یعنی کاروانسرای مشیر الملک جز استراحتگاه های بزرگ و مهم زمان خود به حساب می آمده. در حال حاضر این دژ یا کاروانسرای قدیمی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می باشد.

کاروانسرای مشیر الملک یا دژ برازجان، گردشگری بوشهر

قلعه خورموج

قلعه خورموج در شهرستان دشتی قرار گرفته است. که به سبک معماری تلفیقی ایرانی طراحی گردیده است. در ساخت این قلعه از معماری سلجوقی و ساسانیان الهام گرفته شده است. به طور مثال، بخش های شاه‌نشین‏‌ها و گوشواره‌‏ها از سبک معماری سلجوقی ساخته شده، یا ساخت و طراحی گچبرى و طاق‌سازى ها از کاخ اردشیر در فیروزآباد فارس الهام گرفته است.

در گذشته بخشی از این قلعه به نام محمدخان دشتى و بخش دیگر آن به نام قلعه جلال‌خان نامیده شده است. چون محلی برای سکونت، مقاصد نظامى و دیده‌بانى بوده است.

قلعه خورموج ، گردشگری بوشهر

قلعه خورموج ، گردشگری بوشهر

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر می باشد. این کاخ از آثار تاریخی مربوط به دوران هخامنشی است. که در دشتستان قرار گرفته است. تاریخ شناسان براین باورند که کاخ بردک سیاه در زمان داریوش اول در ۱۲ کیلومتری شهر برازجان ایجاد گردیده است. انتخاب محل ساخت کاخ کاملا اصولی صورت گرفته است. چون در اطراف آن نخلستان های وسیعی وجود داشته است. همچنین محل تلاقی دو رودخانه مهم شاپور و دالکی از نزدیکی کاخ بردک سیاه بوده است.

برای نام گذاری کاخ دلایل بسیاری مطرح شده است. بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند. که دلیل نام بردک سیاه مربوط به سنگ های سیاهی می شود. که در ساخت کاخ آنها را مورد استفاده قرار داده اند. طبق نتایج کاوش هایی که در محوطه باستانی کاخ بردک انجام گرفته است. ساختار کاخ بردک سیاه دارای شباهت زیادی به کاخ آپادانا و پاسارگاد می باشد. با این تفاوت که این کاخ بیشتر برای استقرار نیروی دریایی هخامنشی و بحث امنیت تجارت در خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته اند.

کاخ بردک سیاه ، گردشگری بوشهر

کاخ بردک سیاه ، گردشگری بوشهر

جاذبه های طبیعی

استان بوشهر دارای تنوع بی نظیری از جاذبه های گردشگری طبیعی می باشد. از نخلستان های زیبا، کوه نمک دشتی و دره گل کلم در روستای گنخک، رشته کوه گچ ترش، ارتفاعات نوکند، قله های درانگ و کلات، کوه سیاه، کوه گیسکان، آبشار تلخ آب، پارک جنگلی چاهکوتاه (چاه‌کوتاه)، دشت پلنگ، ساحل رود دالکی و رود حله، منطقه حفاظت شده نای‌بند، منطقه حفاظت شده حله، پناهگاه حیات وحش کوه سیاه که از معروف ترین جاذبه های طبیعتگردی در استان بوشهر می باشند، می توان نام برد.

جاذبه های طبیعی، گردشگری بوشهر

سوغاتی 

استان بوشهر نیز مانند سایر استان های ایران دارای صنایع دستی و سوغاتی های متنوعی می باشد. شما می توانید انواع مواد غذایی و خوراکی تا لوازم خانگی را از بازارهای این استان پیدا کنید. همچنین از خرما، پنیر نخل، انواع ترشی، ادویه های خورشتی، ادویه های جنوبی، انواع ماهی، پارچه، اسباب بازی، لوازم خانگی، صنایع دستی حصیری، گبه و قالیچه را می توان به عنوان، مهمترین سوغاتی های استان بوشهر نام برد.

جاذبه های گردشگری و دیدنی بوشهر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا