تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیراز

آشنایی با آرامگاه سعدی شیراز ،سعدیه

آشنایی با آرامگاه سعدی شیراز

در این پست از مجله گردشگردی دوباره سفر می خواهیم.آشنایی با آرامگاه سعدی شیراز یا همان سعدیه شیراز داشته باشیم.

سعدی شیرازی یکی از شاعران ایرانی که دارای شهرت بین المللی است. و اشعار او در سراسر جهان شناخته شده است. امروز مقبره سعدی به جاذبه گردشگری شیراز شهر شعر و عشق بدل گشته ‌است. مقبره وی با نام سعدیه نیز شناخته می گردد. همچنین باغی با درختان بلند که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

گردشگری آرامگاه سعدی شیراز

جالب است بدانید که مقبره سعدی ابتدا صومعه‌ بوده است. که سعدی آخرین سال‌های زندگی خود را در آنجا زندگی کرده است. سعدی سرانجام در صومعه خود به خاک سپرده شده است. اولین آرامگاه سعدی شیرازی توسط شمس الدین محمد دومین پادشاه سلسله ایلخانان ایجاد شده است.

اما در قرن ۱۷ میلادی تخریب گشته است. بعد از چند سال کریم خان زند دستور ساخت ساختمانی دو طبقه‌ای با نمایی از گچ و آجر را داده است. که در کنار آن دو اتاق یرار نیز قرار داشته است. این ساختمان بعد‌ها به عمارت ملوکان مشهور گشته.

گردشگری آرامگاه سعدی شیراز

ابو محمد مصلح الدین بن عبداله شیرازی

ابو محمد مصلح الدین بن عبداله شیرازی معروف به سعدی شاعری فارسی زبان می باشد. که در قرن ۱۳ میلادی در شیراز چشم به جهان گشود است. سعدی شیرازی شاعر و نویسنده نثر فارسی از زمان قرون وسطا است. وی از فرزندان یک خانواده علاقه مند به ادبیات، و پدرش کارمند دادگاه بوده است. او به علوم دینی علاقه داشته و به همین دلیل پسرش را تشویق به فراگیری علوم آن دوره کرده است.

سعدی از نظر کیفیت نوشته‌ها، عمق افکار اجتماعی و اخلاقی خود در جهان بسیار شناخته شده‌ می باشد. وی به عنوان یکی از بزرگترین شاعران سنت ادبی کلاسیک مشهور گشته است. و به او لقب استاد گفتار (سخن) یا واژه ساز را داده اند. از این شاعر فارسی زبان در روایات غربی نیز بسیار نقل شده است.

سعدی به عنوان یکی از استادان بزرگ ادبیات کلاسیک فارسی شناخته و معروف می باشد. برخی حتی او را پس از فردوسی دومین فردی می‌دانند، که اقدام به نجات زبان فارسی کرده. شهرت سعدی در ادبیات فارسی به دلیل فصاحت وی در استفاده از زبان می باشد. درواقع پس از ۸ قرن درک آثار او هنوز آسان است. و ایده‌های او هنوز هم برای گویندگان زبان تحسین برانگیز می باشد. سبک وی در فارسی سازی کلمات قرض گرفته از زبان عربی و استفاده از این کلمات در اشعارش بسیار خاص و منحصر به فرد است.

گردشگری آرامگاه سعدی شیراز

آثار سعدی 

بوستان یکی از کتاب‌های شعر سعدی می باشد. که در سال ۱۲۵۷ میلادی تکمیل گردیده است. بوستان یکی از دو اثر مهم سعدی به حساب می آید. این کتاب اولین کار سعدی می باشد. که حاوی ثمرات تجربه طولانی سعدی و قضاوت‌های او درباره زندگی بوده. که توسط مجموعه گسترده‌ای از حکایات به تصویر کشیده شده است. این کتاب شامل گزارش سفرهای سعدی و تحلیل وی از روانشناسی انسان می باشد. و دارای ده فصل در زمینه مباحث اخلاق و آموزش چون عدالت، رحمت، عشق، فروتنی، رضایت، عبادات، تعلیم و تربیت، شکرگذاری، توبه و دعا است.

کتاب گلستان درست یک سال بعد از بوستان به تحریر سعدی درآمده است. گلستان سعدی از کتاب‌های برجسته ادبیات فارسی می باشد. و به عنوان تأثیرگذارترین اثر منثور نیز شناخته می گردد. این کتاب نیز در سال ۱۲۵۸ میلادی توط سعدی نوشته گشته است. گلستان یکی از مشهورترین کتاب‌های سعدی است. و تأثیر آن در غرب و شرق بسیار می باشد. این کتاب یک مجموعه شعر و داستان است و از آن به عنوان منبع خرد نقل می گردد.

سعدی اشعار خود را با استفاده از زبانی ساده به همراه معانی عمیق و قابل تأملی سروده. در واقع او برای نوشتن آثار ادبی خود از زبان مردم بهره برده است. به همین دلیل مردم شعر او را در دوره‌های مختلف تاریخی راحت تر درک می کنند.

گردشگری آرامگاه سعدی شیراز

آرامگاه سعدی 

آرامگاه سعدی در باغی با گل‌های زیبا و چندین درخت سرو در شیراز قرار گرفته است. که آن را به یک منظره بی‌نظیر تبدیل کرده است. با توجه به افزایش تعداد افرادی که از سعدیه برای احترام به وی بازدید می‌کنند محوطه باغ آرامگاه وی بزرگتر گشته است. جالب است بدانید این مقبره امروزه سه برابر بیشتر از زمان‌های گذشته دارای بازدید کننده می باشد.

آرامگاه سعدی در مقبره‌ای هشت ضلعی با گنبدی بلند و کاشی کاری‌های فیروز‌ه‌ای خارق العاده واقع شده است. این قبر درون یک بنای هشت ضلعی می باشد. که بالای آن یک گنبد آبی لاجوردی شگفت انگیز قرار گرفته است. و در داخل دیوار‌های اطراف مقبره ابیات اشعار سعدی حک شده.

مقبره آرامگاه سعدی شیراز

مقبره آرامگاه سعدی شیراز

حیاط مقبره 

در داخل حیاط آرامگاه و روبروی ورودی مقبره حوض زیبایی واقع شده است. در این آرامگاه یک حوضچه ماهی وجود نیز قرار دارد. آداب و رسومی خاصی به این حوضچه ماهی به ظاهر ساده تعلق گرفته است. بعد از بازدید افراد از مقبره آن‌ها به نزدیکی حوضچه ماهی می‌روند و سکه‌های خود را به داخل حوضچه می‌اندازند. آن‌ها بر این باورند، که با این کار آرزوهایشان برآورده می گردد. و سعدی بزرگ آن‌ها را برای رسیدن به رویا‌هایشان یاری می کند. آب حوضچه ماهی از طریق آب‌های جاری در زیر سطح زمین تامین شده است.

آرامگاه سعدی شیراز

مکان

آرامگاه سعدی واقع در استان فارس، شهر شیراز، انتهای خیابان بوستان، مجاور باغ دلگشا میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا