تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیساری

چشمه های باداب سورت ، چشمه‌های رنگی معروف ایران

شمال ایران جزو بخش‌های محبوب کشور است. مردم از تمام نقاط کشور در تعطیلی‌های مختلف خود را به شهرهای شمالی ایران می‌رسانند تا از طبیعت زیبای آن استفاده کنند. مخصوصا اهالی تهران که در سفر به شمال رکورددار هستند. اکثر افراد این شهرهای شمالی را با دریای خزر و جنگل‌های سرسبزش می‌شناسند. اما جاذبه‌های گردشگری این شهرها چیزی فراتر از این است. آیا تا کنون اسم چشمه های باداب سورت را شنیده‌اید؟

چشمه هایی باداب سورت (Badab Sort Springs) چشمه‌های پلکانی و رنگی هستند که در جنوب شهر ساری قرار دارند. این چشمه‌ها منظره زیبا و منحصربه‌فردی دارند. هر پله از این چشمه‌های پلکانی بو و رنگ منحصر به فرد خود را دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این منطقه نیز همین تفاوت است. اگر گذرتان به شهر ساری افتاد، بازدید از این منطقه را هرگز از دست ندهید. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی چشمه‌های باداب سورت به طور کامل‌تری خواهیم پرداخت.

معرفی چشمه باداب سورت

چشمه هایی باداب سورت دومین چشمه آب شور در جهان است. همچنین از این منطقه به عنوان دومین جاذبه گردشگری طبیعی ایران پس از دماوند نیز یاد می‌شود. زیبایی خیره کننده این چشمه‌ها تنها بخشی از دلایل اهمیت آن‌ها است. در همین راستا خوب است بدانید که خواص درمانی زیادی در آب شور این چشمه‌ها یافت می‌شود. اگر تنها یک عکس از این منطقه زیبا دیده باشید، احتمالا عمق جذابیت و متفاوت بودن آن را نسبت به چشمه‌های دیگر درک می‌کنید.

چشمه های باداب سورت در روستای ارست قرار دارند. این روستا در بخش چهاردانگه شهر ساری است. بنابراین اگر خود را به روستای ارست یا اروست برسانید، می‌توانید از این چشمه‌های رنگی دیدن کنید. پلکانی بودن این چشمه‌ها باعث می‌شود هنگام بازدید دچار هیجان شوید. یک پله از این چشمه ممکن است آبی شور با عمق زیاد و پله دیگری دارای آبی ترش با عمق کم باشد. در قسمت شمالی این منطقه به ارتفاعاتی مملو از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ خواهید رسید. همچنین در قسمت شرقی این چشمه‌ها نیز ارتفاعاتی مملو از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها قرار دارد. چشمه هایی باداب سورت از ناحیه جنوب به دره‌ای عمیق و از ناحیه غرب نیز به روستای ارست ختم می‌شود.

اگر به فهرست آثار ملی ایران نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که چشمه باداب سورت پس از کوه دماوند دومین جایگاه را دارد. در واقع این چشمه‌ها دومین میراث طبیعی مهم در ایران هستند و این عنوان را در سال 1387 کسب کردند و پس از آن سرو ابرکوه قرار گرفت. جالب است بدانید که آن‌ها در جهان نیز از شهرت زیادی برخوردار هستند. زیرا در ثبت جهانی آثار طبیعی، چشمه هایی باداب سورت پس از چشمه پاموک کاله در ترکیه، دومین چشمه آب شور دنیا است. این چشمه‌ها در حال حاضر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی هستند. طبق برنامه‌های این سازمان قرار است باداب سورت در آینده به عنوان خواهرخوانده پاموک کاله شناخته شود.

چشمه باداب سورت

ویژگی‌های چشمه های باداب سورت

این چشمه‌ها یک نوع ژئوپارک هستند. این آثار طبیعی در دوره دوم زمین شناسی و در اثر آخرین چین‌خوردگی البرز به وجود آمدند. یکی از مهم‌ترین ویژگی چشمه های باداب سورت، محل قرارگیری آن‌ها است. این چشمه‌ها در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا قرار دارند. همچنین در اطراف این چشمه‌های دوست داشتنی می‌توانید تعداد زیادی از درختچه‌های زرشک را مشاهده کنید.

بخش‌هایی از این چشمه پرآب‌تر و عمیق‌تر از باقی قسمت‌ها است. این بخش‌های عمیق معمولا دارای آب شور هستند و عمقی نزدیک به 15 متر دارند. آب شور این استخر خواص درمانی زیادی دارد. به همین دلیل است که بازدیدکنندگان در فصل تابستان در آن آب‌تنی می‌کنند. خواص درمانی آب شور این قسمت برای بیماری‌هایی مثل روماتیسم، درد پا و کمر، میگرن و بیماری‌های پوستی مختلف مفید است. همچنین نکته جالب دیگر این استخرهای آب شور این است که در فصل زمستان نیز یخ نمی‌زنند.

 چشمه دیگری که در پله بالایی قرار دارد، دارای آبی ترش مزه است. این چشمه در شمال غربی چشمه آب شور قرار دارد و رنگ هیجان انگیزی دارد. شما این بخش را به رنگ نارنجی و قرمز خواهید دید. نکته جالبی که درباره این قسمت از چشمه های باداب سورت وجود دارد، رسوبات آهنی اطراف آن است. آب‌های رسوبی که طی سالیان دراز از این چشمه‌ها در سراشیبی به سمت پایین در حرکت بودند، باعث ایجاد صدها طبقه و ده‌ها استخر آب زیبا شدند. این طبقات و حوضچه‌ها با رنگ‌های متفاوت زرد، نارنجی و قرمز دیده می‌شود. وجود این چشمه‌های پلکانی با رنگ‌هایی دلربا در دامنه کوه، اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این چشمه‌ها است.

چشمه باداب سورت کجاست

معدود مناطق مشابه چشمه باداب سورت در جهان

چشمه های باداب سورت جزو مناطق دیدنی و طبیعی کمیاب در جهان است. چشمه‌های رنگی که به صورت پلکانی رو هم قرار دارند و دارای آب‌های رسوبی شور و ترش هستند هر جایی یافت نمی‌شوند. اما شاید جالب باشد که معدود نمونه‌های شبیه این پدیده طبیعی در دنیا را بشناسید. چشمه‌های پلکانی دیگر جهان که دارای ساختار عجیب و هیجان‌انگیزی هستند به تفکیک شامل این موارد است:

  • منطقه سنگ زرد (آمریکا)
  • پاموک کاله (ترکیه)
  • ایوان‌های چند طبقه‌ای سفید و صورتی (نیوزلند)
  • هیرو ال گوارا (مکزیک)
  • بایشوایتای (چین)
  • باگنی سان فلیپو (ایتالیا)

طبیعت چشمه باداب سورت

نام «باداب سورت» از کجا می‌آید؟

روایات و نظرات زیادی درباره ریشه‌یابی نام چشمه هایی باداب سورت وجود دارد. اولین دیدگاهی که برای بررسی نام این پدیده وجود دارد به زبان مازندرانی بازمی‌گردد. باداب یک واژه مازندرانی است. قسمت اول آن (باد) به بیماری یا دردی مثل رماتیسم اشاره دارد. اما زمانی که این درد با آب شور درمان می‌شود، تبدیل به واژه‌ای مثل باداب می‌شود.

برخی دیگر اعتقاد دارند که واژه باداب به تفاوت آب‌های شیرین و شور اشاره دارد. در این دیدگاه واژه باداب، آب گاز دار یا گاز موجود در آب معنا می‌شود. حال اگر سری به فرهنگ لغت دهخدا بزنید متوجه می‌شوید که معنای واژه سورت نیز، شدت اثر است. در نهایت می‌توان این گونه نتیجه گرفت که منظور از باداب سورت، چشمه‌ای اثرگذاری آب گازدار است.

باداب سورت یعنی چه

مسیر بازدید از چشمه های باداب سورت

برای رسیدن به چشمه باداب سورت مسیرهای مختلفی وجود دارد. فقط به خاطر داشته باشید که در فاصله 30 کیلومتری از پدیده طبیعی دوست داشتنی، هیچ تابلویی وجود ندارد. بنابراین شما باید با نرم‌افزارهای راه‌یابی آن را پیدا کنید. همچنین توجه داشته باشید که هشت کیلومتر آخر مسیر، جاده‌ای ناهموار دارد. به همین دلیل بهتر است با خودروهای آفرود وارد آن منطقه شوید. در غیر این صورت ممکن است در راه گیر کنید!

اگر ساکن تهران هستید و قصد بازدید از چشمه های باداب سورت ساری را دارید، دو راه پیش روی شما خواهد بود. شما می‌توانید از جاده‌های استان سمنان یا جاده‌های استان مازندران خود را به مقصد برسانید. انتخاب یکی از این دو مسیر به شما، نوع وسیله نقلیه شما، زمان سفر و … بستگی دارد. راه اول مسیر کم‌خطرتر، راحت‌تر و نسبتا طولانی‌تر است. اما مسیر دوم راهی سرسبزتر، پرریسک‌تر و کوتاه‌تری خواهد بود. در نهایت زمانی که به روستای اروست برسید نوبت به جاده‌های خاکی می‌شود.

جاده‌ای مقابل ایستگاه پلیس تلمادره وجود دارد. این جاده به روستای ارست ختم می‌شود. در طول مسیر از روستاهایی مثل کوات، قلعه‌سر و پسرت می‌گذرید. سپس به یک سه‌راهی می‌رسید. این سه‌راهی به سه خط معروف است و هر کدام از راه‌های آن به روستای اروست، روستای مالخواست و چشمه هایی باداب سورت می‌رسد. اگر وارد مسیر وسط شوید انتخاب درستی انجام داده‌اید. در نهایت پس از سه کیلومتر راه به یک کانکس نگهبانی خواهید رسید. گذر خودرو از این منطقه ممنوع است. اما سی متر پس از کانکس نگهبانی چشمه باداب سورت قرار دارد و می‌توانید با کمی پیاده‌روی خود را به آن برسانید.

زمان بازدید از چشمه های باداب سورت

بهترین فصل برای بازدید از چشمه های باداب سورت، فصل بهار است. شما در بهار منظره‌ای بی‌نظیر از این پدیده طبیعی را خواهید دید. آب و هوای ساری در بهار بسیار معتدل و مناسب است و با راحت‌ترین لباس‌ها می‌توانید در مناطق مختلف شهر بگردید. اگر روزی قصد بازدید از این چشمه‌های جادویی را داشتید، حتما ساعت بازدید خود را طوری تنظیم کنید که غروب آفتاب را در آنجا تماشا کنید. غروب آفتاب و انعکاس آن در آب‌های رنگی باداب سورت چشم‌اندازی رویایی خواهد داشت.

البته فراموش نکنید که به عنوان یک گردشگر در راستای حفظ این اثر طبیعی ملی ارزشمند کوشا باشید. اگر به قدر کافی مراقب اعمال خود حین بازدید از این آثار طبیعی نباشیم، ممکن است باعث تخریب یا آسیب دیدن آن‌ها شویم. در این صورت این مقاصد دیدنی و جاذبه‌های گردشگری در طول زمان از بین می‌روند و ما چیزی جز حسرت نسیبمان نمی‌شود. در همین راستا سعی کنید از تماشای منظره پیش روی خود لذت ببرید و وارد آب نشوید.

بهترین فصل باداب سورت

چشمه های باداب سورت، جاذبه‌ای کمیاب

در کشور عزیزمان ایران جاذبه‌های گردشگری و آثار طبیعی زیادی وجود دارد که ما از وجود بسیاری از آن‌ها بی‌خبر هستیم. چشمه های باداب سورت ساری جزو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. این اهمیت ارتباط مستقیمی با کمیاب بودن این پدیده در جهان دارد. حال که فصل بهار نزدیک است، شهرهای شمالی ایران می‌تواند مقصد خوبی برای سفرهای نوروزی باشد. پیشنهاد می‌کنم در سفر بعدی خود به مازندران، یکی از روزهای سفر خود را به بازدید از این چشمه‌های رنگی اختصاص دهید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا