تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران

تهران، پایتخت ایران، باغ‌ها و عمارت‌های متعددی دارد که هر روزه افراد زیادی برای بازدید آنها به تهران می‌آیند. یکی از همین عمارت‌های بسیار زیبا تهران که مربوط به دوران قاجار می‌شود، باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران است.

در حال حاضر، عمارت باغ فردوس، موزه سینما ایران است و در آن، از تاریخ سینما نگهداری می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر ، شما را با باغ فردوس و تاریخ آن آشنا می‌کنیم.

درباره باغ فردوس تهران

در دوران حکومت قاجار، تهران به پایتخت ایران تبدیل شد و از این رو، اهمیت زیادی پیدا کرد. به همین دلیل، در حال حاضر، بناهای تاریخی، باغ و موزه‌های زیادی از زمان قاجار در تهران به یادگار باقی است. باغ فردوس که امروزه به نام متفاوتی از جمله موزه سینما، باغ معیری و باغ موزه فردوس معرفی می‌شود، از جمله باغ‌های به جا مانده از دوران قاجار است که در سال 81 به موزه سینمای ایران تبدیل شد. این باغ موزه زیبا در محله خوش آب و هوای ولیعصر تهران قرار دارد و در همه فصل‌ها، ظاهری زیبا و دلنشین به خود می‌گیرد. در محیط باغ فردوس، امکاناتی از جمله رستوران، کافه، فروشگاه‌های کوچک وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید و برای خود یادگاری بخرید. در ادامه این مقاله، بیشتر درباره امکانات باغ فردوس اشاره می‌کنیم.

باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران

تاریچخه باغ فردوس تهران از گذشته تا امروز

تاریخچه باغ فردوس تهران به زمان حکومت محمد شاه قاجار بازمی‌گردد. او در سال 1264 هجری قمری، دستور داد تا یک باغ عمارت زیبا در بهترین منطقه تهران یعنی منطقه محمدیه بسازند. در آن زمان، باغ فردوس حدود 20 هزار مترمربع وسعت داشت و ساخت عمارت شمالی و جنوبی آن، به عهده حاجی میرزا آقاسی قرار گرفت. در زمان ساخت این باغ، بیماری سبب مرگ محمد شاه شد و او نتوانست تکمیل شدن باغ فردوس را ببیند.

پس از مرگ محمد شاه، ساخت این باغ عمارت، نیمه کاره رها شد. به همین دلیل، در حال حاضر تنها یک عمارت از آن یعنی عمارت جنوبی باقی است. در زمان حکومت قاجار، باغ فردوس صاحبان زیادی را به خود دید. بعد از محمد شاه که صاحب اولی این باغ بود، باغ فردوس به ناصرالدین شاه رسید. او این باغ را به عنوان هدیه عروسی، به دختر و دامادش هدیه داد تا مراسم عروسی خود را پس از تکمیل عمارت، در آن برگزار کنند. پس از آنها، افراد زیادی زمین باغ فردوس را تصاحب کردند. یکی از آنها محمد ولی خان سپهسالار بود که اقداماتی از جمله ساخت قنات و استخرهای فواره باغ فردوس که امروزه می‌بینید را انجام داد.

سرنوشت باغ فردوس در زمان حکومت پهلوی کمی متفاوت بود. در سال 1316، وزیر معارف وقت کشور یعنی علی اصغر حکمت، دستور خرید این باغ به همراه عمارتش را صادر کرد. او پس از خرید باغ فردوس، دستور مرمت و بازسازی آن را داد. پس از مرمت، دبیرستان شاپور تجریش در باغ فردوس راه اندازی شد. در دوران پهلوی دوم نیز، باغ فردوس به جایی برای برگزاری جشن‌های 2500 سالانه ملی تبدیل شد.

پس از انقلاب، برای مدت کوتاهی عمارت باغ فردوس تهران در اختیار صدا و سیما و ورزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. در نهایت، در سال 1381، این باغ توسط بنیاد سینمایی فارابی به باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران تبدیل شد.

معماری باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران

با ورود به باغ فردوس، اولین چیزی که چشم شما را می‌گیرد، آب نمای بسیار زیبای آن است. پس از چند قدم به جلو می‌روید، دو مجسمه برنزی در سمت راست و چپ عمارت باغ فردوس می‌بینید. این دو، مجسمه‌هایی از سهروردی و ابن هیثم هستند. عمارت سفید رنگ با معماری زیبا و باشکوهی که در باغ فردوس می‌بینید، همان باغ فردوس 20 هزار مترمربعی زمان قاجار است. این عمارت باقی مانده، همان عمارت جنوبی است که به دست میرزا آقاسی بنا شد.

عمارت باغ فردوس که امروزه، موزه سینما است، مساحتی معادل با هزار مترمربع دارد که شامل 3 و نیم طبقه با عرض 26 متر و طول 34 متر می‌شود. زمین این باغ کمی شیب دارد و این شیب از سمت شمال غربی به جنوب شرقی است. تندی شیب باغ فردوس به طوری است که سقف طبقه اول با قسمت شمالی و کف طبقه اول با قسمت جنوبی باغ هم سطح است. در تمام اتاق‌های و سالن‌های عمارت باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران، گچ‌بری زیبایی را در زیر حاشیه سقف می‌بینید. از جمله این گچ‌بری‌ها، مقرنس کاری شاخ، برگ و گل در ساختمان عمارت هستند.

در زمان بازسازی و مرمت باغ فردوس، این عمارت با تغییرات زیادی رو به رو شد. در واقع، در تمامی دوره‌های مختلف، از قاجار تا امروز، باغ فردوس در حال تغییر بود. به عنوان مثال، بخش‌های از آن تخریب شد. عمارت باغ فردوس دارای قنات، استخرهای متعدد، ساختمان‌ها و عمارت‌های دیگری هم بود که امروزه، هیچ یک از آنها وجود ندارد. در زمانی که عمارت باغ فردوس به موزه سینما بدل شد، نورپردازی داخل و خارج عمارت، تقسیمات داخلی و دیوارهای داخلی آن نیز تغییر کرد. در نهایت، پس از تلاش‌های فراوان، باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران به نسخه امروزی که می‌بینید، رسید.

موزه سینمای ایران

 معرفی موزه سینمای باغ فردوس

همان‌طور که اشاره کردیم، در سال 1381، با تلاش‌های فراوان، موزه سینمای ایران از خیابان لاله زار به باغ فردوس متنقل شد. اولین مدیرعامل موزه سینمای باغ فردوس، استاد عزت الله انتظامی بود. با توجه به مساحت بزرگ موزه سینما، بخش‌های مختلفی را در خود جای داده که شامل:

  • یکی از تالارها مربوط به تاریخچه سینما و تمام اولین‌ها در سینما می‌شود که تالار آغازگران نام دارد.
  • تالاری مربوط به افراد تاثیرگذار معاصر در سینما می‌شود و آثار و پرتره‌هایی از آنها در آن جا است که تالار معاصران نام دارد.
  • یکی دیگر از تالارها، مربوط به هنرمندانی می‌شود که جوایز بین الملل برای آثار خود گرفتند که تالار بین الملل نام دارد.
  • از دیگر بخش‌های موزه سینما، بخش سینمای کودک و نوجوان است که در آن، از عروسک‌هایی مانند کلاه قرمزی نگهداری می‌شود.
  • اتاق علی حاتمی، یکی دیگر از بخش‌های عمارت موزه سینما است. این اتاق دقیقا در بخش شاه نشین عمارت قرار دارد و به طور کلی مختص به آثار علی حاتمی است.
  • بخش سینمای دفاع مقدرس، بخش صدا و دوبله، تماشاخانه و خانه فرهاد از دیگر تالارهای موزه سینما است.

موزه سینمای ایران

اطلاعات تکمیلی برای بازدید از باغ فردوس تهران

اگر به بازدید از باغ فردوس علاقمند هستید، بهتر است قبل از هر چیزی، اطلاعات مربوط به بازدید از آن را بدانید. چرا که در برخی از ساعات و روزها، باغ فردوس تعطیل است و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

دسترسی به باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران

باغ فردوس تهران در محله باغ فردوس، واقع در ابتدای خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش قرار دارد. برای دسترسی به این باغ موزه، علاوه بر خودرو شخصی، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی کمک بگیرید.

خط 7 بی آر تی تهران، یعنی پایانه راه آهن-تجریش دقیقا در ایستگاه باغ فردوس توقف می‌کنند که رو به رو آن، عمارت باغ فردوس قرار دارد.

ایستگاه تجریش در خط 1 مترو تهران، یعنی تجریش-کهریزک، شما را به میدان تجریش می‌رسانند. پس از کمی پیاده روی به سمت خیابان ولیعصر، می‌توانید به عمارت باغ فردوس برسید.

البته، همان‌طور که اشاره کردیم، با خودرو شخصی هم می‌توانید به باغ فردوس بروید ولی باید در نظر داشته باشید که جای پارک در اطراف این عمارت، به سختی پیدا می‌شود.

آدرس باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران: تهران، خیابان ولیعصر شمال، پس از سه راه زغفرانیه، نرسیده به میدان تجریش

امکانات باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران

در داخل باغ فردوس، امکاناتی از قبیل کافه، رستوران، فروشگاه، کتاب فروشی و… وجود دارد.

  • کتاب فروشی حوض نقره: یکی از شعبات این کتاب فروشی در باغ فردوس قرار دارد که سال‌ها مشغول به فعالیت است. تلویزیون کوچک قرمز رنگ در باغ فردوس نیز مربوط به این کتاب فروشی می‌شود.
  • کافه ویونا: کافه ویونا نیز یکی از کافه‌های چند شعبه تهران است که یک شعبه در باغ فردوس دارد.
  • کافه سینما: یک کافه مستقل نیز در قسمت غربی باغ فردوس وجود دارد. این کافه دارای منویی با المان‌های سینمایی است و دو محوطه به نام پلات و تراس آفتاب و مهتاب دارد.
  • سالن سینما: عمارت باغ فردوس دارای سه سالن سینما به نام‌های سینما فردوس، سینماتوگراف و سینما تمدن است. فیلم‌های روز در این سینما اکران می‌شود. به یاد داشته باشید که حضور کودک و خوردن تنقلات در این سینما ممنوع است.
  • گالری بهارا: یک فروشگاه کوچک نیز در قسمت شرقی باغ قرار دارد که می‌توانید از آن صنایع دستی، لباس و زیورآلات بخرید.

باغ فردوس تهران

بازدید از باغ فردوس تهران

  • موزه سینما باغ فردوس: یکشنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح تا 18 (روزهای تعطیل: شنبه‌ها و ایام سوگواری)
  • هزینه ورودی موزه سینما: بازدید کننده ایرانی 5 هزارتومان، بازدید کننده خارجی 3 هزارتومان، بازدید کننده دانشجو یا گروه‌های دانشجویی 3 هزارتومان
  • هزینه بلیط سینما باغ فردوس: روزهای عادی 12 هزارتومان، پنج شنبه و جمعه 15 هزارتومان، سه شنبه 9 هزارتومان
  • فضای باغ این مجموعه هر روزه باز است و شما امکان بازدید از کافه‌ها و فروشگاه‌ها را از ساعت 9 صبح تا 24 دارید.
  • شماره تماس مجموعه باغ فردوس: 9-2270500

باغ فردوس تهران موزه سینمای ایران

در آخر

اگر ساکن تهران هستید، حتما یکبار به باغ فردوس سر بزنید. این باغ در فصل بهار و پاییز بسیار دیدنی و زیبا برای پیاده روی و عکاسی می‌شود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا