تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

پارک آب و آتش تهران فضایی برای شبگردی

تهران شهر شلوغ و پرجمعیتی است. افرادی که ساکن تهران هستند با روزهای پرهیاهو، هوای آلوده و ترافیک سرسام‌آور آن آشنا هستند. اما در میان تمام این شلوغی‌ها جاهایی در تهران هست که برای مردم حکم پناهگاه را دارد. پارک آب و آتش تهران یکی از پارک‌های زیبا و دوست‌داشتنی تهران است که مردم از روزهای پرهیاهوی خود به آن پناه می‌برند. این پارک امکانات تفریحی زیادی دارد. بنابراین اگر قصد دارید در کنار خانواده خود آخر هفته خوبی را سپری کنید، بهتر است سری به آن بزنید.

اگر تا کنون به پارک آب و آتش رفته باشید احتمالاً متوجه حضور تعداد زیادی از توریست‌ها و گردشگران در آن شده‌اید. بنابراین می‌توان این فضای دلنشین و مجهز را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران معرفی کرد. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم تا به طور کامل به معرفی پارک آب و آتش تهران و امکانات موجود در آن بپردازیم.

معرفی پارک آب و آتش تهران

بوستان آب و آتش یکی از پارک‌های جدید تهران است. این پارک در سال ۱۳۸۸ و توسط محمدباقر قالیباف، شهردار آن دوره افتتاح شد. اما به مرور زمان بخش‌های متنوع زیادی به گوشه و کنار آن اضافه شد. این گسترش در طی سال‌های مختلف باعث شد تا امروز به یکی از کامل‌ترین فضاهای سبز موجود در تهران تبدیل شود. پارک آب و آتش تهران چیزی حدود ۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد. در واقع می‌توان این‌گونه گفت که این بوستان بزرگ شامل مجموعه‌ای از پارک‌ها و مراکز تفریحی مختلف است.

دلیل نام‌گذاری این پارک نیز مانند فضای داخلی آن جالب است. آب و آتش به داستان حضرت ابراهیم و تبدیل شدن آتش به گلستان اشاره دارد. به همین دلیل است که آن را به عنوان بوستان حضرت ابراهیم نیز می‌شناسند. بوستان بزرگ آب و آتش در منطقه ۳ تهران قرار دارد. ورودی این پارک در خیابان آفریقا است. وجود چنین پارک‌های مجهز و سرسبزی در شهرهای آپارتمان نشینی مثل تهران ضروری است. زیرا مردمی که مدام در دود، فضاهای بسته، خانه‌های آپارتمانی کوچک و شلوغی‌های متعدد زندگی می‌کنند نیاز به فضاهای باز و زیبا دارند. آن‌ها می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خود را در چنین محیط دلپذیری بگذرانند و از آرامش و امکانات آن استفاده کنند.

پارک آب و آتش تهران

امکانات و جاذبه‌های پارک آب و آتش تهران

یکی از دلایل جذابیت پارک آب و آتش تهران، امکانات تفریحی و ورزشی متعدد آن است. مسافران و اهالی تهران نسبت به این امکانات تفریحی علاقه زیادی از خود نشان می‌دهند. فرقی ندارد که در چه سنی باشید. در هر صورت می‌توانید اوقات خوشی در این پارک داشته باشید. در ادامه به چند مورد از جاذبه‌های موجود در این بوستان اشاره خواهیم کرد.

برج‌های آتش

یکی از اصلی‌ترین نمادهای پارک آب و آتش تهران، برج‌های آتش آن است. این برج‌ها برای عموم مردم از جذابیت زیادی برخوردار است و اصطلاحاً طرفداران زیادی دارد. زیبایی برج‌های آتش در شب‌ها نمایان می‌شود. زیرا شعله‌های آتش از آن‌ها به سمت آسمان زبانه می‌کشد و فضای اطراف خود را نورانی می‌کند. مشاهده این منظره برای بازدید کنندگان سرشار از شور و هیجان است. این برج‌ها درست در ضلع شرقی پارک قرار دارند. ارتفاع آن‌ها چیزی حدود ۱۰ متر و ارتفاع شعله آتش آن‌ها نیز بین ۱ تا ۸ متر است.

برج‌های آتش

پل طبیعت

پل طبیعت خود به تنهایی یکی از خارق‌العاده‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران محسوب می‌شود. این پل با ظاهر زیبا، مدرن و هیجان انگیز خود پارک آب و آتش را به پارک طالقانی وصل می‌کند. جذابیت پارک آب و آتش تهران نیز در همین است. زمانی که در حال پیاده‌روی در پارک هستید می‌توانید سری هم به پل طبیعت بزنید. ارتفاع این پل از سطح زمین نزدیک به ۴۰ متر است. طول آن نیز حدوداً ۲۷۰ متر است. امکان ندارد که روی این پل جذاب پا بگذارید و با چندین عکاس خوش ذوق روبه‌رو نشوید.

پل طبیعت همیشه انتخاب خوبی برای عکاسی است و در روزهای آفتابی تبدیل به پاتوق عکاسان جوان تهران می‌شود. همچنین خوب است بدانید که پل طبیعت علاوه بر فضایی خاص برای پیاده‌روی، دارای فضای سبز و تعداد کافه و رستوران درجه یک است. شما می‌توانید در حالی که شهر تهران را از ارتفاع چهل متری نظاره می‌کنید، غذای مورد علاقه خود را میل کنید و از آرامش آن فضا لذت ببرید. به خاطر داشته باشید که گشت‌وگذار در پل طبیعت بین ساعات ۶ صبح تا ۱۲ شب امکان پذیر است.

فانوس دریایی

فانوس دریایی در قسمتی از بوستان بنادر قرار دارد. بوستان بنادر نیز جزو پارک آب و آتش تهران است؛ بنابراین بسیاری از گردشگران فانوس دریایی را به عنوان یکی از نمادهای مهم این پارک می‌شناسند. این سازه بزرگ، معماری عجیب و غریبی دارد. اما همین معماری خاصش باعث می‌شود تا حال و هوای دریا و سواحل دریایی در گوشه‌ای از این بوستان بزرگ زنده شود. در گذشته مردم می‌توانستند به بالای این سازه بلند و زیبا بروند و از منظره چشم‌نواز مقابل خود لذت ببرند. اکنون به دلایلی نامشخص و تا اطلاع ثانوی این امکان برای بازدیدکنندگان محترم وجود ندارد.

فانوس دریایی

فواره‌های آب

یکی از امکانات تفریحی جالب پارک آب و آتش تهران، فواره‌های آب آن هستند. این فواره‌ها در نزدیکی برج‌های آتش قرار دارند. آن‌ها در محیطی دایره شکل قرار دارند. تعداد آن‌ها نزدیک به ۲۴۰ فواره است. ارتفاع این فواره‌ها نیز حداکثر ده متر است. فواره‌های آب بوستان آب و آتش در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد. زیرا کودکان و نوجوانان در این قسمت آب بازی می‌کنند و غرق شور و هیجان می‌شوند. اگر کودکی دارید که نمی‌داند انرژی خود را چگونه تخلیه کند، حتماً او را به بخش فواره‌های پارک آب و آتش ببرید!

آمفی تئاتر

در میان پارک آب و آتش تهران، آمفی تئاتر بزرگی وجود دارد. این آمفی تئاتر در یک محیط باز و وسیع قرار دارد و دارای یک سایبان چادری بزرگ است. سایبان چادری پارک آب و آتش را شرکت سازه‌های دیبا طراحی کرده است. این سازه یک نمونه بارز از سازه‌های غشایی در ایران است. این سایبان بزرگ مساحتی برابر با ۷۰۰ متر مربع دارد. در طی سال مراسم‌های مذهبی، جشن‌های مختلف و تئاترهای خیابانی جذابی در این آمفی تئاتر برگذار می‌شود. جالب است بدانید که در فضای زیر این سایبان به راحتی ۷۵۰ نفر جای می‌گیرند.

پیست دوچرخه سواری و اسکیت

اگر به دنبال جایی هستید که صبح‌ها به دوچرخه سواری بروید و همزمان از فضای سرسبز و دنج اطرافتان لذت ببرید، پیست دوچرخه سواری پارک آب و آتش تهران می‌تواند انتخاب خوبی باشد. طول مسیر دوچرخه سواری این پارک حدود ۳٫۵ کیلومتر است. البته فراموش نکنید که برای دوچرخه سواری در این مسیر باید از دوچرخه خودتان استفاده کنید.

یکی دیگر از ورزش‌هایی که طرف‌دار زیادی بین نوجوانان و جوانان دارد، اسکیت است. اما اگر در فضایی نامناسب و شلوغ انجام شود ممکن است خطرساز باشد. پارک آب و آتش تهران یک پیست اسکیت استاندارد با وسعتی نزدیک به ۴۵۰۰ متر مربع دارد. این پیست، یکی از اولین پیست‌های اسکیت سواری استاندارد در ایران است. جالب است بدانید که در این پیست کلاس‌های آموزش اسکیت نیز برگزار می‌شود. همچنین شما می‌توانید در این مجموعه در کلاس‌های ورزشی دیگری مثل هوازی، رزمی، فیتنس، BMX و… نیز ثبت نام کنید. ضمن اینکه همزمان امکان استفاده از بوفه و گیم‌نت این مجموعه نیز برای شما وجود دارد.

پیست دوچرخه سواری و اسکیت

گنبد مینا

حال از فعالیت‌های ورزشی که دور شویم، نوبت به تغذیه روح می‌رسد. گنبد مینا سازه‌ای زیبا و فوق‌العاده است که در گوشه‌ای از پارک آب و آتش تهران قرار دارد. یکی از بزرگ‌ترین آسمان‌نماهای خاورمیانه متعلق به آسمان‌نمای گنبد مینا است. کافی است کمی به آسمان و ستاره‌هایش علاقه داشته باشید. در این صورت این قسمت از پارک تبدیل به بهشتی برای شما خواهد شد. گنبد مینا مجموعه‌ای کامل است که امکان برگزاری اردوهای علمی، تماشای فیلم‌های آموزشی و شرکت در کارگاه‌های مختلفی را برای نوجوانان کنجکاو فراهم می‌کند.

سینما گیم هفت بعدی

بله درست است. هرچه بیشتر پیش بروید، پارک آب و آتش تهران شما را بیشتر شگفت‌زده می‌کند. یکی دیگر از این شگفتی‌ها سینما گیف هفت بعدی است. بازی‌های کامپیوتری در این سینما همراه با افکت‌های هیجان‌انگیز و در فضایی هفت بعدی انجام می‌شود. طراحی این بخش جذاب پارک بر عهده مهندسان کانادایی بوده است. امکان استفاده از این سینما برای تمام افراد در رده سنی ۷ تا ۷۰ سال امکان‌پذیر است. سینما گیم هفت بعدی پارک آب و آتش علاوه بر ارائه تصاویر سه بعدی امکانات دیگری هم دارد. امکاناتی مثل طوفان، رعد و برق، حرکت فوق پیشرفته صندلی‌ها، صندلی‌های مجهز به تفنگ لیزری، صدای دالبی، نورهای رنگی و …

سینما گیم هفت بعدی

گشت و گذار و پارک آب و آتش تهران

تصور اکثر افراد از پارک، فضایی کوچک با چندین درخت و تعدادی نیمکت است. اما پارک آب و آتش تهران تمام تصورات شما را به هم می‌ریزد. این بوستان بزرگ امکانات تفریحی و ورزشی متنوعی دارد. همه افراد با هر سلیقه و در هر سنی که باشند می‌توانند در این پارک خوش بگذرانند. حتی پیاده روی در آن نیز احساس سرزندگی به شما می‌دهد. پارک آب و آتش تهران دارای رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، منظره‌هایی چشم‌نواز، فضایی سرسبز، مراکز تفریحی متنوع و پیست‌های ورزشی است. بنابراین اگر قصد داشتید شب‌های آخر هفته خود را به شکلی دلنشین سپری کنید، حتماً به بوستان آب و آتش سر بزنید.

دسترسی به پارک آب و آتش تهران


مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا