تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردیکاشان

جاهای دیدنی کاشان | چرا نباید بازدید از این ۶ مکان را در کاشان از دست بدهید؟

کاشان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که تاریخی غنی از قدمت ایران آن را پشتیبانی می‌کند. اگر شما نیز یکی از علاقه‌مندان به تاریخ باشکوه ایران و معماری اصیل ایرانی هستید، بازدید از جاهای دیدنی کاشان یکی از گزینه‌هایی است که شما را به وجد خواهد آورد. در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی ۶ مکان از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان پرداختیم که هرکدام از آن‌ها از نظر تاریخی، معماری، هنری و… حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

باغ فین کاشان

باغ فین یکی از باغ‌های زیبای شهر کاشان است. این باغ زیبا یکی از اماکن گردشگری بسیار مهم در ایران است؛ اما چرا؟ این باغ نه‌تنها در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است؛ بلکه یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو نیز به شمار می‌آید. باغ فین شهر کاشان مساحت زیادی دارد و  شما می‌توانید با گشت‌وگذار در این باغ از ابنیه تاریخی زیر نیز بازدید کنید:

  • خلوت کریم‌خانی
  • شترگلوی قاجاری
  • موزه ملی کاشان
  • تقسیم‌گاه آب
  • حوض جوشان
  • حمام فین
  • عمارت سردر
  • کوشک قاجار
  • اتاق شاه‌نشین
  • کوشک صفوی
  • چشمه سلیمانیه
  • حیاط‌خلوت کریم‌خانی

باغ فین کاشان

حمام فین کاشان یکی از معروف‌ترین ابنیه تاریخی این باغ است که شهرت بسیار زیادی دارد. دلیل این شهرت، قتل صدراعظم بزرگ ایران امیرکبیر است که در این حمام در سال 1320 به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار انجام شده است. این باغ نه‌تنها از لحاظ تاریخی بسیار جالب‌توجه است؛ بلکه معماری آن نیز بسیار حائز اهمیت است. آب و درختان دو عنصر کلیدی در طراحی این باغ هستند. این باغ دارای جویبارهای فراوان و حوض‌های فیروزه‌کاری شده متعددی است که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. جالب است بدانید که فواره‌های موجود در این باغ با سیستمی کاملاً سنتی کار می‌کنند و از سیستم‌های فشاری و برقی خبری نیست.

باغ فین کاشان

در این باغ بیش از 579 اصله درخت سرو و 11 اصله درخت چنار کاشته شده است که نقشی مهم در سایه‌گستری باغ ایفا می‌کنند. ترکیب شکل‌های مختلف آب و درختان این باغ در کنار بناهای تاریخی باشکوه، صحنه‌ای بسیار زیبایی را از معماری اصیل ایرانی برای گردشگران رقم زده است. این بنای شگفت‌انگیز چندین بار مرمت شده است و بعد از ثبت جهانی‌اش، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این باغ پربازدید‌ترین مکان گردشگری اصفهان در عید نوروز سال‌های 1397 و 1398 است.

شما برای رسیدن به مکان گردشگری باید به روستای فین از توابع شهر کاشان بروید. این روستا تنها 9 کیلومتر با کاشان فاصله دارد. این باغ در انتهای خیابان امیرکبیر روستای فین واقع شده است. فصل‌های تابستان و بهار بهترین زمان بازدید از این باغ زیبا هستند اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی کاشان را دارید پیشنهاد می‌کنیم که از بازدید این باغ غافل نشوید.

مسجد آقا بزرگ کاشان

مسجد آقا بزرگ از جمله بناهای باشکوه بنا شده در دوره قاجار است که ساخت آن در دوره محمدشاه قاجار شروع و در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار به پایان رسید و معمار آن نیز استاد حاج شعبان است. یکی از نکات قابل‌توجه در معماری این بنای باشکوه این است که در هنگام ساخت مصالح لازم، از هر ماده اولیه‌ای که در همان مکان موجود بود، استفاده می‌کردند. برای مثال در اثر حفاری برای پایه‌گذاری بنا، خاک بستر زیادی از داخل زمین بیرون آورده شد که معماران از همین خاک برای ساخت مصالح لازم برای بنای دیوار‌های این مسجد استفاده کرده‌اند. به‌طورکلی معماران این بنا سعی می‌کردند تا با استفاده از ضایعات ساختمانی در همان مکان، در انرژی و زمان صرفه‌جویی کنند.

مسجد آقابزرگ

مسجد آقا بزرگ یکی از جاهای دیدنی کاشان است و معماری ویژه‌ای دارد. اگر به طرح کلی مساجد قدیمی نگاه کنید متوجه خواهید شد که گنبد آن‌ها را به‌ندرت بر روی پایه‌های آزاد بنا می‌کردند؛ اما گنبدخانه این مسجد بر روی 8 پایه آزاد بنا شده است که بسیار عظیم هستند. این سبک معماری موجب تهویه مطبوع گنبدخانه در تابستان‌های گرم و خشک کاشان شده است.

این بنا در واقع یک مسجد مدرسه است که طلاب در آن به زندگی و تحصیل مشغول بوده‌اند. درب ورودی مسجد بسیار زیبا و نفیس است که با هنر‌های کنده‌کاری، گل‌میخ‌ها و گره‌های چینی تزئین شده است. میخ‌های روی این در به تعداد آیات قرآن کریم است.

مسجد آقابزرگ کاشان

مسجد مدرسه آقا بزرگ کاشان در دو طبقه ساخته شده که به‌محض ورود به آن با گنبد آجری، حجره‌های طلاب و گلدسته‌های دو طرف گنبد مواجه خواهید شد. شما در سرتاسر مسجد مدرسه آقابزرگ شاهد هنرهای باشکوه و زیبای گچ‌بری، کنده‌کاری، گره چینی، رسمی‌بندی، یزدی‌بندی، مقرنس‌کاری و کتیبه‌های نفیس کاشی و گچی خواهید بود این مکان یکی از جاهای دیدنی کاشان است؛ اما همچنان در آن نماز جماعت برگزار می‌شود. این بنا در خیابان آقابزرگ منشعب از خیابان فاضل نراقی واقع شده و بهترین زمان بازدید از آن فصل‌های بهار و پاییز است.

خانه تاریخی طباطبایی‌ ها کاشان

این خانه به دستور سید جعفر طباطبایی، از تاجر‌های بزرگ فرش کاشان در سال 1250 مصادف با دوره قاجار ساخته شد. معمار این بنای وسیع و باشکوه علی مریم کاشانی است و گچ‌کاری‌های آن زیر نظر شاگردان بنیان‌گذار اولین مدرسه نقاشی ایران یعنی میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی انجام شده است. این خانه 4730 مترمربع مساحت دارد و تمامی نقوش گچ‌بری آن از نقوش طرح‌های قالی مانند فرش‌های ایرانی و نقش‌های گل و مرغ‌های اسلیمی است؛ دلیل انجام این کار نیز مشخص است؛ صاحب این خانه از تجار بزرگ فرش بازار کاشان بوده است. ساخت این عمارت باشکوه 10 سال طول می‌کشد و سرانجام در سال 1355 به ثبت ملی می‌رسد. جالب است بدانید که معمار خانه طباطبایی‌ ها کاشان ، معمار خانه بروجردی‌ ها و کاروانسرای امین‌الدوله نیز هست.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها

اصطلاحاً به محل سکونت خانواده طباطبایی‌ ها اندرونی گفته می‌شد که شامل یک اتاق پنج‌دری است که دو حیاط در دو طرف آن قرار دارد. قسمت اندرونی، سرداب‌ها و بادگیرهایی نیز دارد که تهویه مطبوع را برای ساکنین این قسمت فراهم می‌کرده است. به قسمت بیرونی خانه بروید و سری به یکی از زیبا‌ترین مکان‌های این خانه بزنید. در قسمت بیرونی خانه تالاری بزرگ تحت عنوان شاه‌نشین وجود دارد که معماری زیبا و رنگارنگ ایرانی را به رخ همگان می‌کشد. شاه‌نشین خانه طباطبایی‌ های کاشان دارای نورگیر، پنجره‌های مشبک رنگی خیره‌کننده و پنجره‌های کناری دوجداره‌ای است که به‌صورت عمودی باز و بسته می‌شوند؛ همچنین این تالار دارای گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌ها متعدد در نقاط مختلف خود است. در دو طرف این تالار دو اتاق تحت عنوان اتاق‌های گوشواره وجود دارد.

خانه تاریخی طباطبایی‌ ها کاشان

 دو حیاط‌ خلوت نیز به‌صورت قرینه در دو طرف این تالار احداث شده است که بر روی دیوار‌های آنان تابلو‌های نفیس نقاشی آویخته شده است. برای رفتن به این مکان زیبا کافی است به محله سلطان میر احمد بروید. بهترین فصول بازدید از این عمارت باشکوه فصل‌های پاییز و بهار است. این مکان یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌های دیدنی کاشان است.

شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان

ممکن است شما نیز در فیلم‌های مختلف با عبارت «شهر زیرزمینی» آشنا شده و انواع آن‌ها را در فیلم‌ها مشاهده کرده باشید. آیا می‌دانستید که می‌توانید نمونه‌ای از این شهر‌ها را در کشور خودمان پیدا کنید؟ بله؛ یکی از جاهای دیدنی کاشان، یک شهر زیرزمینی به نام شهر زیرزمینی نوش‌آباد است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. این مجموعه قدمتی ۱۵۰۰ساله دارد و در سال 1385 به ثبت ملی رسیده است. نوش‌آباد یکی از توابع شهرستان آران و بیدگل کاشان است. این مجموعه یکی از قسمت‌های حیاتی شهر در زمان حمله دشمنان بوده است. مردم در این قسمت مخفی شهر پناه می‌گرفتند و به دفاع از خود می‌پرداختند.

باستان‌شناسان سه طبقه را برای این شهر در نظر گرفته‌اند:

  • طبقه اول که در ارتفاع 4 تا 6 متری زیرزمین قرار دارد.
  • طبقه دوم که در ارتفاع 12 تا 16 متری زیرزمین قرار دارد.
  • طبقه سوم در ارتفاع حدوداً 18 تا 22 متری زیرزمین قرار دارد.

این شهر زیرزمینی دارای دو ورودی است که در واقع این دو ورودی آب‌انبار هستند. مجموعه اول این شهر زیرزمینی 1000 مترمربع و مجموعه دوم آن حدوداً 4000 مترمربع مساحت دارد و آب‌انبار مجموعه دوم بسیار بزرگ است؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت آب‌انبار این مجموعه از 4 آب‌انبار به‌هم‌چسبیده ساخته شده است. سومین مجموعه این شهر نیز پیدا شده است که مساحت آن بیشتر از دو مجموعه اول و دوم و حدود 7000 مترمربع است؛ اما هنوز عموم مردم اجازه بازدید از آن را ندارند.

شهرزیرزمینی نوش آباد کاشان

خاک ماده اصلی سازنده دیواره‌های شهر زیرزمینی نوش‌آباد است که بسیار سفت و محکم است. ساختار کلی این شهر متراکم، گسترده و پیچیده است و شامل اتاق‌های کوچک و دالان‌های باریک و تودرتو می‌شود. ارتفاع شهر زیرزمینی نوش‌آباد به‌اندازه قد طبیعی یک انسان و حدود 170 تا 180 سانتی‌متر است. شما در هنگام بازدید از این شهر به‌جای پیه‌سوزها بر روی دیوار برمی‌خورید که این پیه‌سوزها روشنایی دالان‌ها را فراهم می‌کرده‌اند. تهویه این شهر زیرزمینی از طریق کانال‌هایی است که در طبقه اول حفر شده‌اند. به‌طورکلی معماری این شهر زیرزمینی به‌گونه‌ای است که توانایی محافظت از جان و مال مردن را داشته و آن‌ها را از گزند حمله دشمنان در امان نگه می‌داشته است. طراحی دالان‌های این شهر به‌گونه‌ای بوده که مهاجمین نمی‌توانستند به صورتی گروهی و دسته‌جمعی وارد آن شوند و این موضوع، دفاع را برای مردم پناه گرفته در این شهر آسان‌تر می‌کرده است. شهر زیرزمینی نوش‌آباد یکی از جاهای دیدنی کاشان است که می‌تواند تحیر گردشگران را به‌راحتی برانگیزد.

خانه موزه عروسک

قدمت ساختمان این موزه زیبا و دوست‌داشتنی به 150 سال گذشته و دوره قاجار می‌رسد. خانه موزه عروسک در واقع یک مجموعه اقامتی توریستی بوم‌گردی است که فضایی منحصربه‌فرد را برای بازدیدکنندگان و ساکنی آنجا فراهم آورده است. این موزه با نام خانه سهرابی در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. آقای سهرابی دانشجوی رشته تئاتر  یک‌خانه در بافت قدیمی شهر کاشان خریداری و دو سال برای مرمت آن وقت گذاشت. وی شروع به جمع‌آوری عروسک و اسباب‌بازی‌های قدیمی کرد و سرانجام این خانه موزه عروسک در زمستان سال 1396 افتتاح شد.

خانه موزه عروسک کاشان

این خانه موزه در طبقه و با زیربنای 800 متر بنا شده است. واحد‌های اقامتی این مجموعه در دورتادور حیاط آن قرار دارد و دارای دکوراسیون بسیار بسیار منحصربه‌فرد و هنرمندانه هستند. بخش موزه این مجموعه در طبقه پایین قرار دارد. دلایل زیادی وجود دارد که شما این مکان را برای اقامت یا بازدید انتخاب کنید. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری کارگاه‌های آموزش ساخت اسباب‌بازی
  • برگزاری نمایش‌های عروسک‌بازی
  • شرح داستان‌ عروسک‌های جمع‌آوری شده در این موزه
  • بازدید از اسباب‌بازی‌های بسیار قدیمی و فلزی اولیه
  • بازدید از عروسک‌های تاریخی کشورهای مختلف
  • امکان خرید عروسک‌های دست‌ساز تولید شده در این مجموعه
  • امکان تماشای نمایش‌های خیمه‌شب‌بازی
  • امکان گشت‌وگذار خانوادگی در محیط آن
  • دکوراسیون بسیار هنری و منحصربه‌فرد ساختمان موزه و مجموعه بوم‌گردی برای ساکنین

خانه موزه عروسک کاشان

کاروانسرای امین‌ الدوله

بازار کاشان یکی از زیبا‌ترین بازارهای ایران است که به‌پاس معماری و جزئیات کار شده در آن جلوه‌ای منحصربه‌فرد دارد. کاروانسرای امین‌ الدوله یا تیمچه امین‌ الدوله یکی از بخش‌های بازار کاشان است که قدمت آن به دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین‌شاه می‌رسد. حال داستان ساخت این قسمت از بازار کاشان چیست؟ براثر زلزله‌ای که در قرن 12 هجری در کاشان رخ داد، بخش‌های عظیمی از بازار کاشان تخریب شد؛ اما سرانجام در دوره قاجار فردی به نام فرخ‌خان غفاری ملقب به امین‌ الدوله بازسازی این بازار را برعهده گرفت. در حین بازسازی این بازار بخش‌های دیگری نیز به آن اضافه شد که یکی از این بخش‌ها همین تیمچه یا کاروانسرای امین‌ الدوله بود. معمار این بنای زیبا استاد علی مریم کاشانی است که معماری خانه بروجردی‌ها و خانه طباطبایی‌ها را هم به عهده گرفته بود.

کاروانسرای امین‌الدوله

کاروانسرای امین‌ الدوله دارای سه طبقه و بنای ساختمان آن بسیار مستحکم است که بعد از 100 سال هنوز هیچ شکاف یا مشکلی در پایه و اساس این بنا دیده نمی‌شود. ساختمان این بنا بسیار مرتفع بوده و سقف این تیمچه با مقرنس‌کاری‌هایی از جنس کاشی و آجر، معماری زیبای ایرانی را به رخ می‌کشند.

کاروانسرای امین‌ الدوله یک فضای میانی و یک هشتی دارد و در پیرامون دو طبقه از آن حجره‌هایی نیز دیده می‌شود. این کاروانسرا از طریق دو درب عظیم چوبی به بازار متصل می‌شود. تیمچه امین‌ الدوله یا کاروانسرای امین‌ الدوله یکی از جاهای دیدنی کاشان است که طرفداران زیادی دارد؛ همچنین این بنا یکی از شاهکار‌های معماری ایرانی در نیمه دوم قرن 13 هجری به شمار می‌آید.

کاروانسرای امین‌الدوله

کاشان، نمایی زیبا از شکوه معماری و تاریخ ایران

کاشان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که تاریخی غنی از قدمت ایران آن را پشتیبانی می‌کند. اگر شما نیز یکی از علاقه‌مندان به تاریخ باشکوه ایران و معماری اصیل ایرانی هستید، بازدید از جاهای دیدنی کاشان یکی از گزینه‌هایی است که شما را به وجد خواهد آورد. ما در مقاله بالا به بررسی 6 مکان از جاهای دیدنی کاشان پرداختیم که هر‌کدام از آن‌ها از جنبه‌های مختلف هنری، تاریخی، معماری و… منحصربه‌فرد هستند. شما می‌توانید شکوه معماری ایرانی را در هنگام بازدید از خانه طباطبایی‌ها، مسجد آقابزرگ و کاروانسرای امین‌الدوله ببینید. ظرافت‌ هنری را در خانه موزه عروسک و تاریخ غنی ایران را در باغ فین مشاهده کنید. همچنین اگر به تاریخ جنگ‌های ایرانی و تاکتیک‌های دفاعی آنان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از شهر زیرزمینی نوش‌آباد را از دست ندهید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا