تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردیکاشان

آشنایی با مسجد آقا بزرگ کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشان

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با مسجد آقا بزرگ را که یکی از دیدنی های کاشان است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

مسجد آقا بزرگ کاشان
تصویر از سایت سفر مارکت

شهر کاشان ُ بهشتی بی نظیر در دل کویر با معماری اصیل ایرانی.در این شهر زیبا محله ای بنام آقا بزرگ وجود دارد که در آن مدرسه ومسجدی به همین نام به چشم می خورد که با معماری خیره کننده خود هوش از سر هر بیننده ای می برد و تنها مسجدی در طول تاریخ اسلام است که به صورت 5طبقه ساخته شده است.

این مسجد به سبک چهار باغ اصفهان و با سرمایه حاج محمد تقی خانیان وپسرش در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار بناشده که سالها محلی برای عبادت و برپا کردن نماز واعمال دینی مردم بوده و مجالس درس وبحث ملا محمد مهدی نراقی ملقب به آقا بزرگ داماد حاج محمد تقی خانیان نیز در این محل برگزار می شده است.

مسجد آقا بزرگ کاشان
تصویر از سایت لست سکند

به چه دلیل این مسجد آقا بزرگ نام گرفت؟

یکی از مجتهدان آن دوران ملا محمد تقی نراقی بود که همزمان با تولد فرزندش از دنیا می رود و خانواده نام پدر را بر فرزند می گذارند.دوستان و آشنایان برای جلوگیری از اشتباه پدر را آقا بزرگ و فرزند را آقا کوچک نامیدند که این در بین مردم باب شد.این مسجد را برای بزرگ داشت نام ان مرد بزرگ مسجد آقا بزرگ نامیدند.

مسجد آقا بزرگ کاشان
تصویر از سایت ایلیا گشت

نوع معماری مدرسه ومسجد

مسجد ومدرسه آقا بزرگ با گچ بری معلق در سقف ونقاشی های تزینی در دیوار جلوه یافته ودیوارهای جلو خان از سر در تاکف در طرفین با کاشی های از جنس خشت ورنگی تزیین شده است.گنبد و بارگاه مسجد با معماری اصیل وزیبای ایرانی باعث شده است که این محل یکی از بناهای مهم اسلامی بشمار برود.

مسجد آقا بزرگ کاشان
تصویر از سایت تاپ تراول

تعداد میخ های بکار رفته روی درب دقیقا6666عدد وبه تعداد ایات قران کریم است که در دل آن 2 علت نهفته است:

1-جلوگیری از شکستن درب در زمان جنگ ونجات جان مردمی که به مسجد پناه برده اند.

2-میخ ها بعد از مدتی در بدنه در ب زنگ می زنند واین خود عاملی است جهت جلوگیری از نابودی درب به وسیله موریانه ها.

پیر نشین نام دو سکوی ساخته شده در دو طرف بنا است که رهگذر هایی که بار همراه داشتن بر روی این سکو ها نشسته وخستگی خود را رفع می کردند.هنگام ورود به مدرسه دو صحن به چشم می خورد که صحن های فوقانی وتحتانی نام دارد که داخل انها حجره مخصوص سکونت طلاب قرار دارد وگنبد و گلدسته ها در دو طرف ان خود نمایی می کند.

مسجد آقا بزرگ کاشان
تصویر از سایت تاپ تراول

بعد از عبور از دو دالان عریض و مسقف به مدرسه می رسید که در این راهروها دو شبستان تابستانی و زمستانی دو طبقه بزرگ وجود دارد.دو بادگیر در قسمت سر درب هر دو طرف قرار دارد که هوای گرم کویر را به هوایی مطبوع برای ساکنان تبدیل می کند.

علاوه بر اینها هنر کاشی کاری و اب انبار بزرگ وحیاط خلوت وشبستان دیگر ومحراب که در ان هم با کاشی نزیین شده وگچ بری و کتیبه نویسی ونقاشی از جمله زیبایی های این بنا است و تلفیق مسجد از مدرسه یکی از نکته های برجسته این بنا است.

گنبد این بنا که جزء بزرگترین گنبدهای آجری است و سایر بنا همه از آجر ساخته شده اند و با کاشی و آجر و کتیبه و گچ بری و مقرنس کاری و خطاطی و نستعلیق و نقاشی تزیین شده است.

مسجد آقا بزرگ کاشان
تصویر از سایت کارناوال

چگونه به مسجد آقا بزرگ برویم

برای رسیدن به مدرسه و مسجد آقا بزرگ بعد از عبور از اصفهان به کاشان می رسیم  و در کاشان باید به خیابان فاضل نراقی -کوچه مسجد آقا بزرگ برویم و اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید باید با اتوبوس به میدان کمال الملک بروید و یا کمی پیاده روی از آنجا به مسجد برسیم.مسجد آقا بزرگ از اذان صبح تا غروب افتاب به صورت رایگان آماده دیدار شما عزیزان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا