تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردی

آشنایی با سوغات رشت ، استان گیلان

سوغات رشت

در این مقاله از وب سایت گردشگری دوباره سفر معرفی سوغات رشت در استان گیلان می پردازیم در ادامه همراه ما باشید.

همیشه مسافران زیادی به شهرهای شمالی سفر می کنند. شهرهای شمالی کشور، به دلیل فاصله کمی که با هم دارند اغلب مسافران نیاز به تهیه بلیط پرواز ندارند و همیشه با ماشین شخصی خود به صورت زمینی به شهرهای شمالی سفر می کنند به این دلیل تعداد گردشگران و مسافران شهرهای شمالی همیشه زیاده بوده است.

در این مقاله ما قصد معرفی سوغات رشت در استان گیلان را داریم تا اگر شما به این شهر سفر کردید بطور کامل از سوغات رشت اطلاع داشته باشید ِبا ما تا انتهای مطلب همراه باشید .

مختصری درباره شهر رشت بدانید:

مرکز استان گیلان شهر رشت می باشد که یکی از کلان شهر های ایران است. بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمالی ایران شهر رشت می باشد که سوغات بسیار خوشمزه ای دارد. سوغات رشت موضوع جذابی است که در این بخش به آن می پردازیم. شهر رشت در استانی واقع است که از  یک طرف به دریا و از طرف دیگر به جنگل و کوه ختم می شود و همین موضوع باعث شده که تنوع در محصولات و سوغات آن زیاد باشد. اگر سری به بازار بزرگ رشت بزنید می توانید این تنوع را در سوغات و صنایع دستی های آن ببینید. در اینجا به سوغاتی های خوشمزه و مخصوص رشت که مسافران و گردشگران را به خود جذب می کند می پردازیم.

رشته خشکار رشت

یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی رشت و استان گیلان همین شیرینی رشته خشکار می باشد که در سفر به این استان می توانید این شیرینی را برای خودتان و سوغات تهیه کنید. رشته خشکار شیرینی است که زنان گیلانی با دستان هنرمند خود و با ذوق و سلیقه آن را در خانه درست می کنند. این شیرینی در بین مسافران این سرزمین بسیار محبوبیت دارد.

برای تهیه این شیرینی می توانید به قنادی های شهر بروید و رشته خشکار را که جلوی چشمتان درست و برشته می شود را تهیه کنید. تهیه رشته خشکار به این صورت می باشد که این شیرینی در واقع  بریده های خمیری شکل است که در وسط آن مغز هل و ادویه جات می ریزند و سپس در روغن برشته می کنند به همین علت چرب ، شیرین و بسیار لذیذ است.

کلوچه فومن

از دیگر سوغات رشت نوعی کلوچه مغز دار مخصوص در استان گیلان شهر فومن پخت می شود که طرفدار زیادی دارد که این کلوچه بنام کلوچه فومن می باشد. این کلوچه را می توان در همه ی  شهرهای گیلان تهیه کرد. اما کلوچه پزی های اصل آن در شهر فومن می باشند. وعده عصرانه این کلوچه با چای بسیار لذیذ و خوشمزه است.

کلوچه فومن

کوکی

این کلوچه را که کوکی نام دارد لاهیجانی ها با کشمش و گردو درست می کنند که شکلهای مختلفی دارد.کوکی ها از آرد، کشمش ،گردو، شیر، شکر ، روغن و … تهیه می شود که طعم خاص آن در کنار چای یا شیر بسیار خوشمزه و دوست داشتنی می باشد.

کوکی کشمشی

چای رشت

بعد ازبرنج، یکی از معروفترین خوراکی هایی که در رشت کشت می شود و به مردم عرضه می گردد چای می باشد. چای رشتی در بسته بندی ها و مدل های مختلف را می توانید در تمام فروشگاههای این شهر خریداری کنید.

چای رشت
تصویر از سایت ایمنا

نان برنجی

این نان از آرد برنج تهیه می شود و از لحاظ شکل ظاهری گرد و نازک می باشد که به آن نان برنجی، نان تیمیجان می گویند. این نان برنجی را زنان خوش ذوق و هنرمند گیلانی می پزند که این نان برنجی بیشتر برای عید و مهمان های خود می پزند.این نان برنجی به دلیل آرد برنجی که دارد طعم شیرینی دارد و خود رشتی ها آن را با ارده مصرف می کنند که بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد.

نان برنجی | نان تیمیجان

پنیر سیاهمزگی، یک پنیر رشتی خوشمزه

در سبد غذایی مردم بیشتر کشورها پنیر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این پنیر اینقدر خوشمزه است که با پنیرهای معروف جهان رقابت می کند. این پنیر در منطقه شفت تهیه می شود. این پنیر بسیار چرب و خوشمزه است که شیوه  تهیه این پنیر سیاهمزگی را بدون گرفتن خامه از شیر درست می کنند. این پنیر را می توانید از بازار بزرگ رشت در خیابان پیر سرا تهیه کنید. موقع خرید پنیر شما شگفت زده می شوید که پنیر کهنه از پنیر تازه گرانتر است و دلیل این تفاوت قیمت در این است که پنیر کهنه را نمک سود می کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

پنیر سیاهمزگی

برنج رشت

شهرت برنج رشتی به خارج از مرزهای ایران هم رسیده است. برنج مهمترین ماده غذایی ما ایرانیان است، خرید برنج از رشت می تواند به عنوان سوغاتی برای خانواده هایتان انتخابی مناسب باشد.

برنج رشت

زیتون

زیتون دارای خواص بسیاری می باشد که هرچه از خواص آن بگوییم باز هم کم است. محصولات و فرآورده های زیتون نیز به اندازه خود زیتون دارای خواص درمانی است. رشت یکی از منابع زیتون کشور می باشد. بازارهای رشت، رودبار و منجیل پر از فروشگاه های زیتون است که در کنار آن روغن زیتون و زیتون پرورده هم به فروش می رسد.

زیتون سیاه و سبز دو نوع زیتون می باشند که در کشور ما فقط زیتون سبز به طور طبیعی یافت می شود. ترکیب زیتون و ماهی سفید در همه سفره ها مسافران  را وسوسه می کند تا از شت کلی زیتون همراه خود بیاورند. باغ های رودبار که همه ی آن درختان زیتون می باشد باعث فراوانی این محصول گرانبها در گیلان می باشد. در سفر به رشت حتما زیتون تهیه کنید و از فرآورده های آن هم استفاده کنید البته که زیاده روی نکنید.

زیتون

ماهی سفید

یکی از ماهی های شمال ایران و دریای خزر که در رودخانه های گیلان به فراوانی یافت می شود ماهی سفید است.ماهی سفید مرغوب ترین ماهی شمال می باشد که تیغ های زیادی دارد.

ماهی سفید

رب انار

یکی از بهترین سوغاتی های خوشمزه رشت رب انار می باشد. رب انار دارای خاصیت های درمانی و دارویی زیادی است که میتوان آن را در غذاهای خاصی استفاده کرد. خورشت مخصوص شمالی ها (فسنجان) با رب انار تازه درست می شود. رب انار را می توان به صورت کیلویی در بازار رشت تهیه کرد .رب انار ترش محلی گیلان بسیار پر طرفدار است که بسیاری برای سفارش سوغاتی از سفرکنندگان به استان گیلان طلب رب انار می کنند.

رب انار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا