تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارساستان کهگیلویه و بویراحمداقلیدایرانگردییاسوج

معرفی تنگه براق یاسوج

تنگه براق یاسوج

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با تنگه براق را که یکی از جاهای دیدنی یاسوج است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تنگ براق

تنگه براق دره ای زیباست که در جوار روستایی به همین نام قرار گرفته است و یکی از جاذبه های گردشگری جذاب ایرانی می باشد. تنگه براق مانند بهشتی می باشد که در بین دو استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد قرار گرفته است . ارتفاع این منطقه از سطح دریا 1940 کیلومتر می باشد. ارتفاع دیواره های این دره در بعضی از قسمت ها در حدود 300 متر می باشد.

روستای تنگ براق دارای قدمتی بسیار می باشد که این موضوع را می شود از سنگ نوشته هایی که مربوط به دوران ساسانی و به خط پهلوی نوشته است فهمید. مضمون کتیبه ها مرتبط می شود به شاپور اول و شرح و وصف مهارت های او در تیراندازی. بافت این روستا قدیمی  می باشد و این موضوع خود یکی از جذابیت های این روستا محسوب می شود.اهالی این روستا به دو زبان لری و ترکی صحبت می کنندو مذهب شیعه جعفری دارند.

تنگ براق

زیبایی تنگه اغراق آمیز است و هیجان را به اوج خود می رساند درخت، سبزه، آب، زلالی، شفافیت، خنکای آب، هوای مطبوع، غار، دشت، دره، کوهستان و هر آنچه از طبیعت می خواهید در این نقطه مهیاست. اگر کمی در تنگه قدم بزنید در جای جای تنگه قطرات آب را خواهید دید که بارش بارانی بی پایان را به نمایش می گذارند. در سمتی از تنگه یک غار آهکی بسیار زیبا چشم نوازی می کند که پوشیده از خزه است و قطرات آب به شکل بسیار زیبایی از سقف غار به کف آن فرو می ریزند.

تنگ براق

دیواره های این دره در اثر برخورد با آب در طی سالیان شکل و شمایل بسیار جذابی به خود گرفته اند، گاهی به شکل فیل و گاهی به شکل خرس. بارش قطرات آب بر روی خزه ها آنقدر زیباست که هر گردشگری را چند لحظه ای محو تماشا می کند. شاید بد نباشد اگر بدانید شما قدم در یک تنگه تاریخی گذاشته اید، یک سنگ نوشته در تنگه قرار دارد که به زبان پهلوی نوشته شده و یادگار دوران ساسانی است و صحنه ای پرطمطراق از شکار یکی از پادشاهان را به تصویر کشیده است.

این تنگه چیزی در حدود دویست سال پیش محل ییلاق عشایری بوده که قصد عزیمت به اقلید را داشتند. اگر در بهار خود را به تنگه براق برسانید بهشت را از نزدیک خواهید دید. اگر در تابستان به تاین منطقه یفر کنید سرسبزی تنگه و خنکای آب روح و جانتان را جلا خواهد داد و لذت یک آب تنی تمام و عیار را کسب خواهید کرد، اما اگر در اوایل پاییز خود را به این تنگه برسانید جادویی هزار رنگ قلبتان را فرا گرفته و برای همیشه در جانتان نفوذ می کند.

تنگ براق

زمستان در تنگه براق پیچیده در پیچ و خم کوهستان سخت و نفس گیر است. بارش برف فراوان به همراه سرمای فراوان و یخ بستن رودخانه و آبشار دسترسی به تنگه را تقریبا غیرممکن می کند اما اگر به تنگه برسید سرمای هوا نیز در این تنگه بهشت را تفسیر می کند. آب و هوای معتدل بهار و تابستان سبب شده تا تنگه مقصد بسیاری از طبیعت گردان باشد اما هوای سرد پاییز و زمستان تنگه را مقصد عشاق واقعی طبیعت می گرداند.

تنگ براق

مسیر تنگ براق

اگر از استان فارس قصد عزیمت و آغاز سفر را داشته باشید باید خودتان را به تنگه براق در اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر 80 کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی 20 کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید. اما اگر از یاسوج قصد سفر به این منطقه را کرده اید بعد از طی مسیر 70 کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان به مقصد مورد نظر خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا