تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیبندر لنگه

بیابان سایه خوش بندر لنگه

بیابان سایه خوش بندر لنگه

ایران دارای اماکن دیدنی بسیاری در سراسر نقاط خود می‌باشد. بیابان سایه خوش در غرب روستای سایه خوش بوده که به عنوان یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی ایران به شناخته می‌شود. نزدیکی این بیابان به دریا باعث شده تا هوایی مرطوب داشته و از خشکی آزار دهنده بیابان‌ها خبری نباشد. هم‌چنین  این منطقه را به عنوان جاذبه گردشگری بندر لنگه می‌دانند.

علت این شهرت، رشد کردن و حضور تعداد زیادی نخلستان است. بندر لنگه به عنوان عروس بنادر ایران شناخته می‌شود. این بیابان تا اندکی پیش ناشناس بود. پس از عکس برداری این منطقه توسط عکاسی ایرانی و انتشار آن‌ها، بیابان سایه خوش به محبوبیتی روز افزون دست یافت. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه‌ی زیبای گردشگری در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

بیابان سایه خوش

بیابان سایه خوش کجاست؟

همان طور که اشاره شد، این بیابان در استان هرمزگان و در قسمت غربی روستای سایه خوش قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی بیابان خوش بندر لنگه به صورت N5520 E2649 می‌باشد. این بیابان در 40 کیلومتری جنوب خمیر و در 55 کیلومتری بندرلنگه واقع شده و امکان دسترسی از هر دو مسیر را دارد. مسیر بیابان سایه خوش از جاده ارتباطی بندرلنگه به سمت بندر عباس می‌گذرد. این منطقه به عنوان ساحلی زیبا از مناطق جنوبی است.

یکی از عجایب بندر لنگه و بیابان سایه خوش، کنار هم قرار گرفتن یک دریا و بیابان است. شاید به همین دلیل، این جاذبه به عنوان یکی از زیباترین مناظر طبیعی به شمار می‌رود. از این بیابان تا خلیج فارس را می‌توان با پای پیاده طی کرد. زیبایی‌های این بیابان، برای تمامی گردشگران از تمامی نقاط جهان جالب و دیدنی است. برای رفتن به این بیابان باید از جاده بندر لنگه به بندر عباس استفاده کنید.

بیابان سایه خوش

در این مسیر کلوت‌های زیبا و دیدنی به صورت لایه لایه قرار دارند. غروب و طلوع خورشید از میان کلوت‌ها مناظر بسیار دیدنی ایجاد می‌کند. در هنگام بازدید از این بیابان، به چشمه سایه خوش که درمیان سنگ‌های آهکی آن قرار گرفته سر بزنید. اقامتگاه‌های مختلفی در این اطراف این بیابان برای گردشگران وجود دارد. تمامی تفریحات بیابانی مانند دیدن ستاره و غیره را می‌توان در بیابان سایه خوش انجام داد.

کلوت چیست؟

کلوت که از دوکلمه کل و لوت ساخته شده، به برآمدگی‌های میان شیارهای نعلی گفته می‌شود. بعضی افراد کلوت را با نام یاردانگ می‌شناسند. این جاذبه‌های دیدنی، در رسوبات نرم دریاچه‌ای ساخته می‌شود. کلوت‌ها در دو حالت فرسایش آبی- بادی و فقط فرسایش بادی تشکیل می‌گردند. برای تشکیل کلوت‌ها نیاز به سرعت کافی بادکندگی و سایش نیاز است. فرسایشات آبی در یک جهت و فرسایشات بادی در تمامی جهات انجام می‌گیرد. به عنوان معرو‌ف‌ترین کلوت‌های ایران می‌توان به کلوت‌های دشت شهداد اشاره کرد.

بیابان سایه خوش

جاذبه های دیدنی سایه خوش

پیشینه روستای سایه خوش بسیار زیاد بوده و به همین دلیل آثار زیادی مانند بند حسن و کاروانسرای صفوی در آن وجود دارد. چشمه آب گرم روستا یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری آن می‌باشد. کاروانسرای صفوی، در گذشته محل استراحت کاروانیان بوده است. این مسجد تمامی امکانات نظیر مسجد، دبستان، ۲۵ آب‌انبار، مدرسه راهنمایی، مخابرات، دفتر پست، بانک، دسترسی به اینترنت دهیاری و خانه بهداشت را دارد. تمامی این امکانات باعث شده تا کیفیت زندگی در این منطقه به صورت مطلوب باشد.

برای تمامی مسافرین و گردشگران امکانات خوبی وجود دارد. در گذشته اهالی این روستا به مشاغلی مانند ماهی گیری، دامداری، پرورش میگو، کشاورزی و بازرگانی مشغول بودند. به صورت غالب، اهالی روستای بندرلنگه اهل سنت می‌باشند. در هنگام سفر به این روستا از سوغاتی‌های آن مانند گلابتون دوزی، خوس دوزی و کم دوزی تهیه کنید. چشمه آبگرم سایه خوش در جاده بندر خمیر به سمت بندر لنگه بوده، به طوری که فاصله آن تا روستا کمتر از 4 کیلومتر است.

این چشمه در بین شکاف‌های سنگ‌های آهکی مارنی و در پایین کوه قرار دارد. این چشمه بر پایه فرضیه تکنونیک صفحه‌ای بنا شده است. این نظریه به طور خلاصه به حرکت در مقیاس بزرگ قشر زمین و بخش فوقانی جبه زمین اشاره دارد. آب این چشمه حاوی سولفات، کلسیم و مقدار زیادی مواد مانند منیزیم، کلر و سدیم گرم می‌باشد. در روستا، خانه‌های روستایی برای میزبانی از مسافران وجود دارد.

بندر لنگه

یکی از معروف‌ترین بنادر ایران کع در گذشته به بندر مروارید نیز شهرت داشته، بندر لنگه می‌باشد. علت نام‌گذاری این بندر به این نام، وجود مرواریدهای گران‌بها در آن و صیدشان بوده است. ساحل مهتابی به عنوان نگین این منطقه به شمار می‌رود. در چندین دهه اخیر در این ساحل اسکله‌ای وجود داشته است. نخلستان‌هایی از دوران قبل انقلاب کاشته شده که تاکنون وجود دارد.

بندر لنگه دارای فرودگاه بوده و بهترین شیوه مسافرت به آن، راه هوایی است. راه قطار به این بندر، به صورت مستقیم نبوده و نزدیک‌ترین راه به بندر، بندرعباس می‌باشد. پس از رسیدن به بندرعباس، باید ادامه راه را با ماشین پیمود. هتل‌های متعدد در این منطقه وجود داشته که هر کدام مزیت و امکانات خاص خود را دارد. اگر به دنبال اقامتی لاکچری را دارید، از هتل دیپلمات بهره ببرید. اما برای ساختن خاطراتی به یاد ماندنی، از اقامتگاه‌ بومگردی در این منطقه استفاده کنید. برای به جا گذاشتن تجربه‌های منحصر به فرد، اقامتگاه‌ها در خانه‌های بومی و محلی بنا شده است. هم‌چنین امکان زدن کمپ در اطراف ساحل وجود دارد.

تجهیزات برای این کار حرف اول را می‌زند. در این منطقه، جاذبه‌های گردشگری مانند خانه فکری، مسجد شیخی، قلعه لشتان، مسجد گرگ، مسجد شیخ حسن رضوان، عمارت بنگله بستکی، کلوت های دشت لشتان، ساحل بندرلنگه، مسچد افغان، بنای قدیمی ساختمان شهرداری بندرلنگه، اسکله بندرلنگه، خانه واحدی، خانه فاروق، مسجد خداداد، مدرسه مسجد محمدیه دژگان، بازار مساح(بازار مساء) و ساحل صدف وجود دارد. در هنگام مسافرت به این منطقه تا جای ممکن از این جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا