تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

گورستان جن ها در تیس ، چابهار

گورستان جن ها در چابهار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری دوباره سفر شما را با گورستان جن ها در تیس چابهار آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه تاریخی در استان سیستان و بلوچستان در ادامه همراه ما باشید.

یکی از شهر های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور چابهار است. چابهار در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. در لنگرگاه ان کشتی های اقیانوس پیما قرار دارند و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. در گذشته بندر  چابهار برای خرید مورد استقبال قرار می گرفته است اما حال گردشگران زیادی به این بندر می آیند تا از زیبایی های آن هم استفاده کنند. یکی از جاهای دیدنی و معروف چابهار قبرستان جن هاست.

گورستان جن ها

قبرستانی خاموش و مرموز در روستای 2500ساله تیس که به نام قبرستان شماره 1 تیس شناخته می شودف این قبرستان همانند نامش خیلی هم ترسناک است.بلوچ ها به گورستان جن ( جن سنط) می گویند. اهالی تیس این مکان را مکان دفن اجنه می دانند؛ اما قبرستان امروزی آن ها هم در مجاورت این قبرستان واقع است. این قبرستان سنگ های قبر عظیم الجثه مکانی جالب برای ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند.

در کنار قبرستان شماره 1 تیس، قبرستان امروزی مردم روستا واقع است. گورهای جدید بر روی خاک های نرم حفر می شود. مردم روستا، در گذشتگان خود را در قبرستان به خاک می سپارند؛ اما خیلی مواظب هستند که گذرشان در شب به گورستان جن ها نیفتد.

مردم محلی بر این باورند که (( این گورها متعلق به جن هاست. آن ها مردگان خود را در حصار این سنگ ها دفن کرده اند، شب که می رسد جن ها بر سر گور از دست رتتگان خود حاضر می شوند و به مرثیه سراییی مشغول می شوند. هر کس شب گذرش بر این گورستان می افتد، مورد نفرین جن ها قرار می گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می میرد.))

گورستان تیس
گورستان تیس

روستای تیس

روستای تیس قدمت 2500 ساله ای دارد. نام این روستا در کتابهای مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی به عنوان تیز مشهور بوده است. این نام به مرور زمان به تیس تبدیل شد. در آثار مربوز به مورخین و جغرافی دانان اسلام این نام با عنوان بندر تزیا یا تسی یاد و آن را مرکز تجارت شکر ایالات عما(مکران) و گندم سیستان معرفی کرده اند.

امروزه این روستا تا 100متری قبرستان پیش رفته است؛ در قدیم قبرستان در حاشیه روستا قرار داشته است. امروزه این روستا گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.. قبرستان مربوط به دوره 4 هجری قمری تا دوره صفوی است و در تاریخ 13 آبان 1386 با شماره 19769 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

قبرهای گورستان جن

تمام قبرهای این گورستان در دامنه کوه و در دل سنگ ها کنده شده است. با گذشت زمان و تخریب قبرها توسط باد و باران و عوامل محیطی دیگر، هنوز قبرهای زیادی در این مکان وجود دارد. گورهای این گورستان جن تیس در اندازه های بزرگ و کوچک می باشد. یک قبر قدیمی و سالم در ایم گورستان می باشد که 225 سانتی متر طول و 110 سانتی متر عرض دارد. آثار ی از این قبر ها در دامنه کوه های شهباز استان مرکزی هم وجود دارد.

گورستان تیس
گورستان جن ها

گورستان جن تیس، افسانه یا واقعیت؟؟

برخی از طرفداران ایده واقعی بودن گورستان جن، دلایل زیر را باور دارند:

  1. عده ای کم معتقدند هنگام غروب آفتاب صدای گریه و ناله از گورستان می آید.
  2. سنگ قبرهای بزرگ و عجیب در این قبرستان برخی از افراد بر این باورند که این قبرها محل دفن آدمیزاد نیست.
  3. در این گورستان قبرها کنار هم روی سطح صخره ای حفر شده اند که این شیوه حفاری نیز پرسش های زیادی را بوجود آورده است. چرا که بشر امروزی با وسایل ابتدایی ان زمان به دشواری توانایی حفر این گورها را روی سطح سخت سنگی داشته است.

ایده مخالفان به شرح ذیل است:

  1. قرار گیری قبرستان در دامنه کوه و وحشت مردم از نزدیکی به آن هنگام غروب آفتاب، دلیل نام گذاری این قبرستان به نام قبرستان جن ها است.
  2. برخی هم بر ین باورند که حفر کنندگان، به دلیل حفظ مردگان و درگذشتگان از گزند جانوران و خورندگان زیر زمینی، رنج کندن سنگ ها را تحمل می کردند.
  3. برخی هم بر این باورتد که حفره ها، محل جمع آوری آب بوده است. اثری که نمونه آن را می توان در سیراف مشاهده کرد.

جاذبه های نزدیک و دیدنی 

آرامگاه سید غلام رسول؛فاصله حدودی 9.2کیلومتر

قلعه پرتغالی ها ( قلعه تیس)؛ فاصله حدودی2.5 کیلومتر

غارهای بان میستی ؛ فاصله حدود 1.4 کیلومتر

مسجد جامع تیس؛ فاصله حدود 900متر

گورستان تیس
گورستان تیس

چطور به گورستان تیس برویم؟

گورستان تیس در 300متری غرب روستای تیس چابهار و در جنوب قلعه پرتغالی ها قرار دارد و بر تپه ای کم ارتفاع مشرف به روستا و پای کوه پیل بند واقع است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان – شهرستان چابهار – روستای تیس

گورستان تیس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا