تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

تونل برفی لالون، تهران

تونل برفی لالون

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با تونل برفی لالون واقع در شمال تهران آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این مکان دیدنی در تهران با ما همراه باشید.

در روستای لالون که روستایی فوق العاده زیبا و دیدنی در منطقه ای کوهستانی می باشد، تونل برفی لالون واقع است. روستای زیبای لالون در 45 کیلو متری شمال تهران، بخش رودبار قصران، دهستان رودبار واقع شده است. آب و هوای این روستا بسیار دل چسب می باشد. در زمستان روستای لالون را پوشیده از برف و با زیبایی وصف نشدنی می توانید ببینید. روستا در تابستان هم آب و هوایی خنک و ییلاقی دارد. لالون در واقع کوهستانی از لاله ها می باشد، لاله هایی زرد و سرخ و زنبق هایی بنفش که زیبایی روستا را دو چندان کرده است.

لالون

 

روستای لالون بهترین مکان برای کسانی است که می خواهند از هیاهوی شهر و آلودگی  به دور باشند. شما می توانید در این روستا پیاده روی کنیدو یا کوه نوردی انجام دهید و با دیدن مناظر زیبا و کوچه های با صفا و آبشار آن لذت ببرید.

 تنگه لالون هوای بسیار مطبوعی داردو آبشارها، چشمه ها، برف چال ها و تونل های برفی بر بستر رودخانه، که ناشی از بهمن های زمستان سال گذشته است، در طی مسیر چشم نوازی زیبا و دیدنی را ایجاد کرده است. روستای لالون، دارای چشمه های آب گازدار طبیعی می باشد که بومی های روستا، به آن، چشمه تلخاب می گویند.

لالون
تونل لالون

نحوه دسترسی به تونل برفی لالون

از روستای لالون، مسیرهای کوهنوردی زیادی به جهت صعود به قله های معروف منطقه آغاز می شود. یکی از این قله های زیبای لالون، قله خلنوا است که آبشار تلخاب، ابتدای مسیر صعود به آن می باشد.

در مسیر رودخانه که در ته دره جاری است و درست روی رود، پلی ضخیم از برف و یخ به شکل طاق بوجود آمده است که فاصله بین طاق و سطح رودخانه حدود 3 متر است. هنگامی که در این طاق قرار می گیرید، سرمای برف را کاملا حس می کنید. رودخانه هم در زیر پای شما جریان دارد. حال تصور کنید که در تابستان، دیدن برف چه شور و هیجانی به شما میدهد.

این نکته را یادتان بماند که از ایجاد سر و صدا در زیر و بالای طاق بپرهیزید، زیرا موجب فرو ریختن این سازه زیبای طبیعی می شود. در روزهای خیلی گرم سال نیز امکان ریزش برخی از قسمت های این تونل وجود دارد، پس هنگام بازدید مراقب باشید. این برف چال ناشی از ریزش بهمن های سال گذشته است که تونل برفی را بوجود آورده است.

لالون
تونل برفی

مسیر رودخانه و دره را پیش بروید و بعد از پشت سر گذاشتن آخرین باغ ها وارد تنگه لالون می شوید. مسیر کوه پیمایی از کنار رودخانه با عبور از پیچ و خم دره ادامه دارد. انتهای این دره به قلل اصلی البرز مرکزی که جزء مرتفع ترین قله ایران می باشد، می رسد. این قله ها نظیر خلنو، برج و سرکچال است. بسته به سرعت حرکت شما یک تا دو ساعت طول می کشد که به منطقه تونل برفی لالون برسید. برای بازدید از تونل و یا عبور از آن احتیاط کنید و موارد ایمنی را رعایت کنید. تونل بر اثر بهمن های فروریخته از دامنه شمالی قله سرکچال شکل می گیرد و تا اواسط شهریور ماه باقی می ماند.

برای رفتن از این مسیر شما به کفش کوه پیمایی، کوله پشتی یک روزه، آب و غذا به مقدار نیاز و یک آمادگی بدنی نیاز دارید. بعد از 30 دقیقه پیاده روی به یک پدیده بسیار جالب زمین شناسی بر می خورید. چشمه تلخاب، پدیده بسیار نادر که از دل سنگی آبی گازدار همراه مواد معدنی محلول می جوشد و چند متر آن طرف تر چشمه ای  آب سرد و شیرین، تضاد رنگی این دو چشمه منظره ای بسیار زیبا و منحصر به فرد است. در ادامه مسیر از آبشار بسیار زیبا و پر آب لالون بازدید کنید، که بسیار قشنگ می باشد.

  از تونل تا آبشار یک ساعت و نیم راه است. مسیر دسترسی در نزدیک آبشار شیب تندی دارد. زمان را طوری تنظیم کنید که قبل از غروب آفتاب در روستا باشید.

لالون

 

نام گذاری تونل برفی لالون

نام این تونل از روستایی که در آن واقع می باشد گرفته است. نام روستا به جهت وجود گلهای فراوان لاله در این منطقه، به این نام مشهور است. با گذشت زمان از لاله گون، به لالون تبدیل شده است.

لالون
روستای لالون

آدرس: استان تهران- شمال تهران- بخش رودبار قصران- دهستان رودبار – روستای لالون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا