تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

دره اجنه مشهد

دره اجنه مشهد

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با دره اجنه مشهد آشنا میکنیم. این دره زیبا در استان خراسان رضوی و در شهر مشهد واقع است. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

این دره زیبا در خراسان رضوی و در اخلمد واقع است. اگر برای گشت گذار به استان خراسان و یا گلستان سفر کردید، به شما پیشنهاد می دهیم که به این دره زیبا بروید. البته حق دارید از این نام به یاد جاهای ترستاک در فیلم ها بیافتید. اما دره اجنه را که از نزدیک ببینید نظرتان عوض می شود. شما به این محل بروید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

دره اجنه
دره اجنه اخلمد

مختصری درباره دره اجنه

این دره در خراسان رضوی و در شهرستان چناران واقع درروستای  اخلمد قرار دارد. در واقع این دره در 60 کیلومتری مشهد و در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران واقع است. آب و هوای این منطقه مطلوب بوده، و دره با قرار گرفتن در ارتفاع 1400 متری بالاتر از سطح دریا در طول سال نه زیاد سرد و سوزناک می شود. اگر قصد سفر به دره را داری فصل بهار را انتخاب کنید، به این دلیل که به دلیل بارش باران در فصل های پاییز و زمستان آبشارهای آن پر آب بوده و زمین به سمت سر سبزی و شکوفایی می رود. 

آبشار اصلی اخلمد 40 متر ارتفاع داردو جزء یکی از آبشارهای دیدنی اطراف مشهد است. این آبشار از کوه بینالود و در ادامه رشته کوه البرز واقع شده است. آب و هوای مطلوب این منطقه دیدنی های زیبایی را بوجود آورده است.

چرا این جا به این نام (اخلمد)  شهرت پیدا کرده است؟؟ به گفته قدیمی ها که می گویند: در زمان حمله اعراب به خراسان، سرداری به نام(خالد)بین مردم رعب و ترس می انداخته، مردم از دست او به حاشیه پناه بردند و وقتی خالد آمده به انجا مردم فریاد می زدند(خالد آمد) به مرور این تغییر کرده و (اخلمد) معروف شد.

چرا به این دره زیبا اجنه می گویند؟؟ برخی بر این باور دارند که چون دره دارای مسیرهای باریک و تاریک است به این نام معروف شده است. زیرا در زبان عربی جن به معنی تاریک است.

دره اجنه
دره اجنه اخلمد

دره اجنه و زیبایی هایش

سنگهای این منطقه آهکی می باشد ، به این دلیل آبشار در اثر فرسایش گود شده و به داخل رفته است. این منطقه جزء زیباترین ییلاقات خراسان است، که همیشه به خاطر بارش های همیشگی و قله های پر برف دارای آب شیرین است. روستای اخلمد نیز در نزدیکی این دره در ارتفاع 1335 متری واقع شده است که بسیار خوش آب و هوا و زیبا است. این روستا در ابتدا از سه روستای اخلمد علیا، اخلمد سفلی و دهنه اخلمد تشکیل شده است. حال دهنه اخلمد مستقل شده است.

دره اجنه در روستای اخلمد، نه تنها جای زیبا و توریستی است، یکی از مناطق تاریخی ایران هم می باشد. طبق ویرانه های اطراف این دره می توان گفت: قدمت این منطقه به هزاران سال پیش بر می گردد. یکی از زیبایی های اخلومد دره پلنگ است. اگر 1.5 کیلومتر پیاده روی کنید به این دره می رسید. در این جا یکی از جاذبه های طبیعی را کشف می کنید. غاری که در این دره است دارای یک ورودی باریک است که تنها یک نفر می تواند از آن  و به صورت خزیدن عبور کند. برای ماجراجویان مختصات این غار به این صورت است، 36 کتر طول و 9 متر عرض و 4/5 تا 5/4 متر ارتفاع و یک چالش پر از آدرنالین است. گردشگران معمولی خیلی تمایل به رفتن به این غار را ندارند.

کوه های این ناحیه با صخره های 200 تا 300 متری میعادگاه عاشقانه کوه نوردی و صخره نوردی در تمام طول سال می باشد. گروه های ورزشی معمولا در فصل بهار به منطقه می روند و به کشف زیبایی های آن می پردازند.

دره اجنه

امکانات و اقامتگاه ها

وقتی اسم منطقه ویلایی می آید، قطعا تصور ما این است که در این جا ویلاهای خصوصی و اقامتگاه وجود دارد. بله شما می توانید به راحتی جا برای ماندن پیدا کنید. رفتن به اخلمد و دره اجنه به شما فرصتی می دهد که از هیاهوی شهر، استرس، دور شوید به به یک محیط آرام بروید. اگر با ماشین خودتان بروید 1 ساعت راه است تا به این منطقه برسید. اگر هم ماشین نداری می توانید با تورهای گردشگری در مشهد به این منطقه زیبا بروید.

آدرس: خراسان رضوی ، شهرستان چناران، روستای اخلمد، دره اجنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا