تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیقشم

تنگه چاهکوه قشم

یکی از عجایب هفت گانه که در نزدیکی جزیره زیبای قشم قرار دارد تنگه چاهکوه قشم نام دارد که در 70 کیلومتری جزیره قشم است. برای رفتن به این مکان زیبا بهتر است در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان به این مکان سفر کنید تا در طول سفر از آب و هوای خوبی هم بهره‌مند شوید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

آشنایی با تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم دارای جاذبه‌های بصری بسیار زیبایی است که بخش اعظم آن شامل صخره‌ها و تندیس‌هایی است که در اثر فرسایش باد و باران ایجاد شده است. در واقع علت اصلی این اتفاق فرسایش سنگ‌های رسوبی در این منطقه است. نام دیگر این تنگه دره مقدس چاهکوه است. علت این نامگذاری به سال‌های بسیار قبل برمی‌گردد. در آن زمان آبی که در میان این دره در جریان بود بسیار مورد علاقه و توجه مردم آن منطقه قرار داشت و از نظر مردم بسیار مقدس بود. مردم اعتقاد داشتند که آب این دره می‌تواند بیماری‌ها را شفا دهد.

تنگه چاهکوه قشم

ارتفاع دیواره‌های این تنگه زیاد بوده و دارای عرض زیادی هم بوده است. به دلیل این ساختار طبیعی نور کمی به داخل فضا می‌تابید و به مرور زمان از عرض تنگه کم شده و به همین دلیل عبور و مرور از آن سخت‌تر شده است. هر چه از سمت شمال به طرف جنوب تنگه حرکت کنید عرض دره کم می‌شود و شیب آن نیز زیاد می‌شود. هر چه بیشتر پیش بروید تنگه به شکل وی (V) تبدیل می‌شود و عبور از مسیر آن بسیار سخت می‌شود.

تنگه چاهکوه قشم و معرفی بخش‌های مختلف آن

دیواره‌های عمودی بلند که خط‌های حاصل از فرسایش روی آن نقش بسته است به همراه حفره‌های کروی و بیضی شکل باعث ایجاد زیبایی بی‌نظیری در این تنگه زیبا شده است. این مکان جزو مناطق بکر محسوب می‌شود و به همین دلیل تعداد بازدید کنندگان از این مکان نیز کم است. رفتن به این مکان نیاز به داشتن توانایی بدنی بالا دارد و بهتر است صخره نوردی هم بلد باشید. زیرا در مکان‌هایی مجبور هستید برای پیشروی در مسیر صخره ‌نوردی هم بکنید. وقتی شروع به حرکت در این مسیر می‌کنید به تندیس طبیعی می‌رسید که به سه سر نگهبان معروف است. در ادامه این مسیر به چهار چاه برخورد می‌کنید که این چاه‌ها محل ذخیره آب شیرین ساکنان این منطقه است.

با ادامه مسیر در تنگه چاهکوه قشم به جایی می‌رسید که دیوارهای بلند تنگه شما را در بر می‌گیرد و محو زیبایی بی‌نظیر آن می‌شوید. جنس این سنگ‌ها از آهک و رسوب است و شامل رنگ‌های بی‌نظیری هستند. دامنه این کوه‌ها به زاگرس می‌رسد و شامل درختچه‌ها و درخت‌هایی است که در آب و هوای بیابانی و استوایی رشد می‌کنند و زیبایی بی حدی به این منطقه می‌بخشند. گونه‌های جانوری زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند که بالغ بر ۱۶ گونه می‌شود و معروف‌ترین گونه غزال است. همچنین پرندگان زیادی هم در این منطقه جغرافیایی بکر زندگی می‌کنند.

تنگه چاهکوه قشم

چه امکاناتی در این تنگه زیبا وجود دارد

اگر قصد دارید برای سفر به این تنگه زیبا بروید و نمی‌دانید چه امکاناتی در این مکان برای مسافران و گردشگران تعبیه شده است بهتر است بدانید در این مکان سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی و یک رستوران که در روستای چاهوی شرقی ساخته شده است وجود دارد. سپس در ابتدای تنگه محل پارک برای ماشین‌ها، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروشگاه صنایع دستی و محلی برای خرید سوغات وجود دارد. اما باید بدانید که درون تنگه امکاناتی وجود ندارد و مکانی کاملا بکر و دست نخورده است و حتی آنتن موبایل هم در این مکان سرویس دهی نمی‌شود. پس باید امکانات ضروری سفر را با خود به همراه داشته باشید. برای ورود به این دره باید هزینه پرداخت کنید و حداقل زمان لازم برای بازدید از این مکان ۳ ساعت است.

راه‌‌های رسیدن به دره چاهکوه

راه‌های رسیدن به تنگه چاهکوه قشم از میدان درگهان است و از آنجا به بعد باید به سمت جاده غربی بروید. وقتی ۲۰ کیلومتر در جاده برانید به یک دوراهی به نام دیرستان می‌رسید که باید به رانندگی در مسیر مستقیم ادامه دهید و بعد از طی کردن ۱۱ کیلومتر به یک میدان می‌رسید. بعد از میدان وارد اولین جاده سمت راست شوید و سپس ۳۹ کیلومتر به سمت روستای چاهوی شرقی برانید. در ادامه باید به سمت چپ بروید و بعد از طی کردن حدود ۲ کیلومتر چشمتان به تنگه چاهکوه می‌خورد.

مسیر رسیدن به تنگه چاهکوه آسفالت شده است و فقط ۲ کیلومتر پایانی آن خاکی است. به همین دلیل به راحتی می‌توانید به این مکان زیبا بروید. در قشم خودروهای دربستی و کرایه‌ای وجود دارد که می‌توانید با و بدون راننده آن‌ها را اجاره کنید و همچنین اگر تمایل دارید که از وسیله شخصی خودتان استفاده کنید باید از طریق لندینگ کرافت اقدام کنید.

تنگه چاهکوه قشم

آیا بازدید از تنگه چاهکوه برای همه مناسب است

بازدید از تنگه چاهکوه برای تمام علاقه‌مندان به علم زمین شناسی یک موهبت محسوب می‌شود و بسیار جذاب است. بهتر است حتما بازدید از این مکان زیبا را در برنامه‌‌های خود قرار دهید. مسیرهای پر پیچ‌ و خم در این تنگه صعب العبور هستند و به همین دلیل باید توانایی جسمانی لازم برای عبور از این مکان را داشته باشید. متاسفانه بازدید از این مکان برای معلولان و سالمندان آسان نیست.

 اقامتگاه‌های چاهکوه

اگر می‌خواهید به مرکز شهر نزدیک باشید و در عین حال به این تنگه زیبا هم دسترسی داشته باشید بهتر است برای اقامت هتل را انتخاب کنید. اکثر هتل‌های قشم در مرکز شهر قرار دارند و حدود ۹۰ کیلومتر با تنگه چاهکوه قشم فاصله دارد. مورد بعدی استفاده از خانه‌های شخصی است که می‌توانید با قیمت مناسب از این خانه‌ها استفاده کنید. اقامتگاه‌های بومگردی مورد سوم است که در دورتادور جزیره قشم می‌توانید از این اقامتگاه‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید در اطراف این تنگه چادر بزنید از دیدن آسمان زیبای پر‌ستاره و حتی کهکشان راه شیری لذت ببرید.

تنگه چاهکوه قشم

لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگه چاهکوه

برای سفر به این تنگه باید وسایلی را با خود ببرید. زیرا این منطقه بکر است و همراه داشتن وسایل اولیه ضروری است. حتما کفش پیاده‌روی مناسب بپوشید تا بتوانید به راحتی مسافت‌های طولانی را طی کنید. همچنین به همراه داشتن آب و غذا نیز الزامی است. مواد قندی مانند خرما یا شکلات می‌تواند به تامین انرژی شما در طول مسیر کمک کند. حتما از کرم‌های ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده کنید و اگر قصد خوابیدن در این فضا را دارید کیسه خواب و چادر به همراه داشته باشید.

علت نامگذاری تنگه چاهکوه قشم

دلیل نامگذاری این تنگه به وجود چاله‌ها و حفره‌های فراوان در دل دیواره‌های سنگی و کف دره برمی‌گردد. این چاه‌های طبیعی به دلیل فرسایش ایجاد شده‌اند و محکمترین دلیل برای نامگذاری این دره می‌باشند. عمق چاه‌های موجود در این مسیر به ۴۰۰ سال می‌رسد.

عجایب هفتگانه قشم

تنگه چاهکوه قشم یکی از مناطق دیدنی هرمزگان عجایب هفتگانه قشم نام دارد و در محدوده ژئوپارک قشم قرار دارد. به منطقه‌ای که شامل چند پدیده زمین شناسی، طبیعی، فرهنگی و زیستی شاخص است ژئوپارک می‌گویند. ژئوپارک قشم در سال ۲۰۰۶ به ثبت یونسکو رسید و اولین و تنها ژئوپارک خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. کشورهای دیگری که دارای ژئوپارک هستند شامل مالزی، چین، کره، ویتنام و ژاپن هستند و ایران ششمین کشور آسیایی دارای ژئوپارک است. نام منطقه‌ای که دره چاهکوه در آن قرار دارد شهاب است که فاصله‌اش با فرودگاه بین المللی قشم ۴۲ کیلومتر است. این تنگه با اسکله مسافربری شهید ذاکری ۹۳ کیلومتر فاصله دارد و همچنین ۵۵ کیلومتر با بندر لافت فاصله دارد.

تنگه چاهکوه زیبا و جذاب

وقتی به تنگه چاهکوه قشم می‌روید مثل این است که وارد یک دنیای دیگر شده است. سنگ‌ها در دره چاهکوه بدون شکل و بی‌نظم است و در بعضی مناطق نیز کاملا صاف و صیقلی است. طی صدها سال وزش بادهای تند و جریان آب ظاهری شگفت انگیز به این دره بخشیده است و مناطقی زیبا و بکر ایجاد کرده است. در یک طاقدیس بزرگ یک شکستگی ایجاد شده است که دلیل شکل ‌گیری دره‌ها نیز همین است. این طاقدیس‌ها در نتیجه چین‌خوردگی‌های طاق مانندی ایجاد شده‌اند و تنگه چاهکوه یک شکاف ضربدری در دل کوه است.

چیزی که باعث فرسایش دیواره‌های آهکی تنگه چاهکوه شده است اسید موجود در باران است. آهک که همان بی‌کربنات کلسیم است در دیواره صخره‌های این تنگه وجود دارد و وقتی باران می‌بارد به اسیدی که در آب باران وجود دارد واکنش نشان می‌دهد و خورده می‌شود. جنس دیواره‌های رسوبی صخره از ماسه سنگ‌های آهکی سست تشکیل شده است. همچنین در لایه‌های میانی مارن قرمز، سیلت و آهک وجود دارد. به دلیل وجود این مواد در ساختار صخره مسیر فرسایش این سنگ‌ها بسیار هموار شده است.

تنگه چاهکوه قشم

کلام آخر

تنگه چاهکوه قشم یکی از مناطقی است که بازدید از آن به دنیای شما می‌افزاید و روح شما را به پرواز درمی‌آورد. به دلیل ایجاد شکاف‌ها و حفره‌های کوچک در دیواره صخره که ناشی از فرسایش و خوردگی سنگ‌های آهکی است آب به این دیواره‌ها نفوذ نمی‌کند و فرسایش لایه به لایه ایجاد می‌شود. آب در حفره‌ها می‌چرخد و دوباره بیرون می‌ریزد و به مرور زمان این حفره‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و انواعی از حفره‌های عدسی شکل، قاشقی و کروی در دیواره و کف تنگه ایجاد می‌شود. یکی از تفریحاتی که می‌توانید در این تنگه زیبا انجام دهید عکاسی از مناظر بکر و آسمان فوق‌العاده آن است. این مکان به دلیل جاذبه‌های بی‌نظیرش به یکی از بهترین و زیباترین لوکیشن‌های عکاسی در طبیعت تبدیل شده است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا