تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیکاشمر

آب گرم کریز کاشمر

آب گرم کریز یکی از چندین آب گرم‌های طبیعی کشور است که در شهر کاشمر قرار دارد. این جاذبه طبیعی ۳ کیلومتر از روستای کریز فاصله دارد و بسیاری از مسافران برای استفاده از خواص درمانی آن به کاشمر سفر می‌کنند. به دلیل داشتن خواص دارویی بسیار مورد توجه واقع شده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. استان خراسان رضوی از چشمه‌های آب گرم فراوانی برخوردار بوده و آب گرم معدنی کریز تنها یکی از این چشمه‌ها است. در مجله گردشگری دوباره سفر از این جاذبه گردشگری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی آب گرم کریز کاشمر

شهرستان کاشمر از روستاهای بسیار زیبا و خوش آب و هوا بهره‌مند است که هر کدام دارای جاذبه‌های گردشگری متنوع هستند. روستای کریز در نزدیکی شهر ریوش واقع شده و از توابع بخش کوه سرخ کاشمر محسوب می‌شود. این روستا دارای یکی از این جاذبه‌ها به نام آب گرم معدنی کریز است و خاصیت‌های درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. اطراف چشمه توسط دیوارهایی احاطه شده است و جای مناسبی برای نشستن دارد. در حاشیه چشمه آب گرم یک رودخانه پر آب دیده می‌شود که چشمه‌سارهای شیرین و گوارایی از آن جاری شده‌اند. ارتفاع این منطقه حدود ۱۴۰۰ متر از سطح دریا است و یکی از خوش آب و هواترین مناطق خراسان رضوی محسوب می‌شود.

آب و هوای منطقه کوهستانی بوده و از تابستان‌های خنک و زمستان‌های بسیار سرد بهره‌مند است. روستای کریز از قدیمی‌ترین روستاهای کشور است که از آثاری مانند بند شاهی می‌توان متوجه قدمت آن شد. از جنوب روستا رودخانه کال گرمک عبور می‌کند و اهالی روستا از آن استفاده می‌کنند. مواد شیمیایی درون آب گرم کریز کاشمر نسبت به دیگر چشمه‌های آب گرم مواد شیمیایی بیشتری دارد و حتی باعث شده از آب گرم فردوس پیشی بگیرد. آبی که از حوضچه آب گرم کریز می‌جوشد از قله باغدشت به وجود آمده است که بزرگ‌ترین قله در توابع کوه سرخ شناخته می‌شود. بخشی از این آب پس از آن که حوضچه آب گرم را پر کرد به مصرف کشاورزی می‌رسد.

معرفی آب گرم کریز کاشمر

خواص درمانی آب گرم کریز کاشمر

آب گرم کریز مانند دیگر چشمه‌های آب گرم طبیعی ایران از مواد معدنی و خواص دارویی فراوانی بهره‌مند است. آب گرم کریز کاشمر از درون زمین می‌جوشد و با مواد و املاح زمینی برخورد می‌کند. همین باعث می‌شود آب گرم شود و خاصیت زیادی برای سلامتی داشته باشد. از جمله این خواص می‌توان به درمان دردهای عضلانی و اسکلتی اشاره کرد. راه رفتن و انجام حرکات نرمشی در آب گرم توصیه پزشکان است که باعث تقویت عضلات و مفاصل می‌شود.

این حوضچه آب گرم دارای مواد ارزشمندی مانند گوگرد است که در درمان بیماری‌های پوستی تأثیر دارد. باعث افزایش استحکام پروتئین می‌شود و از پوست، مو و ناخن محافظت می‌کند. بیماری‌های پوستی مانند کهیر و بثورات توسط آب گرم کریز درمان می‌شوند. تقویت حافظه، درمان نقرس، آرتروز، دیسک کمر، سیاتیک، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، رفع ناتوانی جنسی، درمان ضعف اعصاب و… از دیگر خاصیت‌های استفاده از آب گرم معدنی کریز کاشمر هستند.

امکانات آب گرم کریز کاشمر

آب گرم کریز در ۳ کیلومتری روستای کریز واقع شده است و اطراف آن یک دره بزرگ با رودخانه پر آب وجود دارد. به همین جهت با کمبود امکانات مواجه است. از مشکلات آن می‌توان به داشتن دیوارهای بسیار کوچک، نداشتن سقف، نداشتن دوش، نداشتن درهای ورودی و خروجی و همچنین نبود بهداشت اشاره کرد. متأسفانه همین کمبودها موجب شده آن‌چنان مورد استقبال واقع نشود و از سوی مسئولین به آن رسیدگی نمی‌شود. برای همین در نگاه اول آن را به شکل یک خرابه می‌بینید. با این حال بسیاری از مردم روستا به‌عنوان حمام از آب گرم استفاده می‌کنند. به مسافران و گردشگران عزیز توصیه می‌شود برای دسترسی به امکانات رفاهی و تفریحی به شهر کاشمر بروند که فاصله چندانی با آب گرم معدنی کریز ندارد. شهرستان کاشمر تمامی امکانات از قبیل رستوران، کافه، پارکینگ، شهربازی، اقامتگاه، فروشگاه‌های پوشاک و مواد غذایی، فروشگاه صنایع دستی و… را شامل می‌شود.

خواص درمانی آب گرم کریز کاشمر

جاذبه‌های اطراف آب گرم کریز کاشمر

اطراف آب گرم کریز جاذبه‌ها و جاهای دیدنی متعددی وجود دارند که عبارت‌اند از:

روستای کریز

از زیباترین و قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان کاشمر به شمار می‌رود. روستای کریز دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار گوناگون مانند چشمه آب معدنی، منابع آب، ارتفاعات سرسبز و امکانات اقامتی است. در واقع روستای کریز یکی از مراکز تفرجگاه در کاشمر است و گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. از مهم‌ترین جاذبه‌های آن می‌توان رودخانه کال گرمک را نام برد که از جنوب روستا عبور می‌کند. روستای کریز ۳ کیلومتر بعد از آب گرم معدنی کریز کاشمر قرار دارد.

روستای کریز کاشمر

رودخانه کال گرمک

این جاذبه دیدنی به‌عنوان بزرگ‌ترین رودخانه فصلی کاشمر به شمار می‌آید. از ارتفاعات باغدشت و کوه کمر سیاه سرچشمه گرفته و به رودخانه کال شش تراز متصل می‌شود. این رودخانه‌ها اراضی کشاورزی روستای کریز را سیراب می‌کنند. در فصول بهار و تابستان هوای منطقه را خنک می‌کند و علاوه بر آب گرم کریز کاشمر یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای تفریح و اوقات فراغت محسوب می‌شود.

رودخانه کال گرمک

آبشار کریز

از دیگر جاذبه‌های روستای کریز است و یکی از چندین آبشار دیدنی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود. این آبشار در شمال روستا واقع شده و در میان یک دره باریک و بلند قرار دارد. ایام بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدن از این جاذبه طبیعی هستند. اطراف آبشار چشم‌اندازهای طبیعی سرسبز و بکری وجود دارند که از بهترین مکان‌ها برای عکاسی شناخته می‌شود.

آبشار کریز

غار آتشگاه

از غارهای دیدنی و جذاب ایران غار آتشگاه را می‌توان نام برد که در ۲۰ کیلومتری شهر کاشمر واقع شده است. این غار ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد که در ورودی آن شاهد پیکر یک سرباز با نیزه حجاری شده خواهید بود. این نقش برجسته نشان‌دهنده به وجود آمدن غار قبل از دوران اسلام است. اندازه دهانه غار یک و نیم متر است. از دو راهرو تشکیل شده که عرض هر کدام ۷۵ سانتی‌متر هستند. این جاذبه زیبا برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی بسیار جالب است.

غار آتشگاه کاشمر

مسیر دسترسی به آب گرم کریز کاشمر

آب گرم کریز در استان خراسان رضوی، شهرستان کاشمر، ۱۵ کیلومتری شهر ریوش و ۳ کیلومتری روستای کریز واقع شده است. این منطقه از جاده آسفالت برخوردار بوده و دسترسی وسایل نقلیه به آن راحت و بدون دردسر است. همچنین آدرس آب گرم کریز کاشمر سرراست بوده و از طریق تابلوها می‌توانید هدایت شوید. مسافران عزیز از مسیر زمینی، راه‌آهن و هوایی می‌توانند به استان خراسان رضوی سفر کنند و از جاهای گردشگری شهرستان کاشمر دیدن کنند. جالب است بدانید که به زودی سومین فرودگاه خراسان رضوی در شهرستان کاشمر احداث خواهد شد. همچنین طرح راه‌آهن برای شهرستان کاشمر تصویب شده و از این طریق نیز می‌توانید به این شهرستان تاریخی و زیبا سفر کنید.

بازدید از آب گرم کریز کاشمر

آب گرم کریز زمان خاصی برای بازدید ندارد و شما می‌توانید به‌صورت شبانه‌روزی به دیدن این جاذبه بروید. طبق گفته‌های پیشین این حوضچه آب گرم فاقد درهای ورودی و خروجی است و تنها اطراف آن چند دیوار کوتاه دیده می‌شود. هیچ‌گونه محافظتی از آبگرم کریز کاشمر نمی‌شود و دسترسی به آن برای همه آزاد است. با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه باید گفت بهترین زمان سفر به کاشمر و بازدید از آب گرم کریز ایام بهار و تابستان هستند.

این منطقه دارای آب و هوای خشک و کوهستانی است. در نتیجه زمستان‌های بسیار سردی دارد و از آنجایی که آب گرم کریز فاقد سقف است پیشنهاد می‌شود این فصل را برای بازدید انتخاب نکنید. در فصل بهار طبیعت بسیار زیبایی در اطراف آب گرم وجود دارد و بیشترین مسافران در همین ایام به کاشمر سفر می‌کنند. اوایل فصل پاییز نیز هوای دلپذیر منطقه توجه گردشگران را به خود جلب نموده است. رسیدگی به این منطقه بسیار ضعیف است؛ بنابراین از گردشگران و مسافران عزیز خواهش می‌شود زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در حفظ و نگهداری آن سهیم باشند.

بازدید از آب گرم کریز کاشمر

اقامتگاه های آب گرم کریز کاشمر

برای سفر به کاشمر و بازدید از آب گرم محل‌های اقامت متنوع تدارک دیده شده که شامل هتل، اقامتگاه بوم‌گردی و سوئیت هستند. در این میان اقامتگاه بوم‌گردی باغدشت به آب گرم کریز کاشمر نزدیک‌تر است و با فضای سنتی خود گردشگران را سر ذوق می‌آورد. در صورت نبود محل اقامت اطراف آب گرم می‌توانید به یکی از اقامتگاه‌ها در شهر کاشمر مراجعه کنید. علاوه بر آن می‌توانید از طبیعت بکر و سرسبز اطراف حوضچه آب گرم استفاده کنید و کمپ بزنید. در برخی از مراکز اقامتی کاشمر به عرضه غذاهای محلی مانند انواع اشکنه پرداخته می‌شود. همچنین دارای امکانات دیگری مانند سیستم سرمایشی و گرمایشی، پارکینگ، اینترنت رایگان، فضای بازی و… هستند. اقامت در هتل‌های مشهد از دیگر گزینه‌ها برای مسافران است که در صورت کمبود اقامتگاه می‌توانند آن را انتخاب کنند. کاشمر تا مشهد فاصله زیادی ندارد و یک روز برای بازدید از آب گرم کریز کافی است.

جمع‌بندی

روستای کریز یکی از زیباترین روستاهای خراسان رضوی است که در شهرستان کاشمر قرار دارد. این روستای زیبا از جاذبه‌های متنوع از جمله آب گرم کریز برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی را به سمت این منطقه می‌کشاند. آب گرم کریز کاشمر تنها یک جاذبه گردشگری نیست و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاشمر جاهای دیدنی باارزشی دارد و سفر به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا