تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیکاشمر

کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

کاشمر با ۲۰۰۰ سال قدمت از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. کاشمر در جنوب غربی استان خراسان رضوی واقع شده که آثار طبیعی و تاریخی باارزشی در آن وجود دارند. یکی از این آثار به کاروانسرای حاج کاظم کاشمر تعلق دارد و همه ساله مورد استقبال گردشگران و مسافران زیادی قرار می‌گیرد. این مکان تاریخی در گذشته اهمیت بسیار زیادی داشت و امروزه از جاهای دیدنی کاشمر محسوب می‌شود. در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی کاروانسرای حاج کاظم در کاشمر و اطلاعات پیرامون آن خواهیم پرداخت.

معرفی کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

در خیابان مدرس کاشمر یکی از باارزش‌ترین ابنیه تاریخی به نام کاروانسرای حاج کاظم مدرسی قرار دارد. این مکان در لیست جاذبه‌های گردشگری کاشمر قرار گرفته و افراد زیادی از سراسر کشور برای بازدید آن راهی این شهر می‌شوند. معماری کاروانسرا به دوره پهلوی اول تعلق دارد که طراحی منحصربه‌فردی دارد و از دیگر کاروانسراهای ایران متمایز است. وسعت کاروانسرای حاج کاظم کاشمر به ۳۰۰۰ متر مربع می‌رسد و اطراف آن ۱۲ حجره وجود دارد.

برخی از حجره‌ها محل اقامت مسافران و برخی دیگر دارای کاربرد تجاری بودند. تاجران در حجره‌های تجاری معاملات خود را انجام می‌دادند. علاوه بر آن در بیرون و مقابل کاروانسرا حجره‌هایی وجود داشت که تجارت در آنها پرداخته می‌شد. کاروانسرا با هدف محل اقامت و استراحت مسافران و تاجران ساخته شد. از دیگر بخش‌های کاروانسرا می‌توان انبار را نام برد که به نگهداری اجناس و اقلام در آن می‌پرداختند.

کاروانسرای حاج کاظم از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مراکز اقتصادی شهر کاشمر به شمار می‌رفت و بسیاری از مبادلات تجاری در آن انجام می‌شد. از محل ویژه استراحت حیوانات برخوردار بود و به تأمین غذای مسافران و علوفه تازه برای حیوانات پرداخته می‌شد. این جاذبه در نزد بسیاری از گردشگران خارجی شگفت‌انگیز است و معماری کاروانسراهای ایرانی را تحسین می‌کنند. در این مکان می‌توانید عکس‌های بسیار زیبا بگیرید و در آلبوم خاطرات خود ثبت کنید.

معرفی کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

جاذبه‌های اطراف کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

در هر سوی کاشمر که نگاه کنید یک جاذبه گردشگری خواهید یافت. نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به کاروانسرای حاج کاظم کاشمر عبارت‌اند از:

مدرسه علمیه حاج سلطان العلما

از مهم‌ترین مدارس علمیه کاشمر مدرسه علمیه حاج سلطان العلما را می‌توان نام برد که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این مدرسه از بخش‌های بسیار گوناگون مانند صحن مرکزی، ۴۰ اتاق مخصوص طلاب، ایوان شمالی و جنوبی، بادگیر، مطبخ، مدرس و… تشکیل شده است. امروزه تنها بخش‌های قابل استفاده آن شامل کلاس‌های درس، کتابخانه، انبار و قسمت اداری هستند. مدرسه علمیه حاج سلطان العلما با کاروانسرای حاج کاظم حدود ۷۰۰ متر فاصله دارد.

مدرسه علمیه حاج سلطان العلما

امامزاده سید حمزه

کاشمر ابنیه مذهبی زیادی دارد و به‌عنوان دومین شهر زیارتی استان خراسان رضوی شناخته می‌شود. بارگاه امامزاده سید حمزه از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی شهر کاشمر است و با گنبد کاشی‌کاری شده و ایوان آیینه‌کاری یکی از زیباترین آرامگاه‌های کشور محسوب می‌شود. امامزاده دارای فضای سرسبز و سروهای کهن و بلندقامت است و محل مناسبی برای زوار به شمار می‌رود. امامزاده سید حمزه حدود ۱.۵ کیلومتر با کاروانسرای حاج کاظم فاصله دارد.

امامزاده سید حمزه

قلعه کهنه زنده جان

در ۵ کیلومتری غرب شهرستان کاشمر شاهد یکی از تاریخی‌ترین آثار گردشگری به نام قلعه کهنه زنده جان خواهید بود. از زمین‌های اطراف خود ۵ متر بالاتر قرار گرفته و به‌صورت یک تپه دیده می‌شود. قلعه در هزاره اول میلادی تأسیس شد که باستان‌شناسان از طریق سفال‌های درون آن سال ساخت قلعه را حدس زدند. قلعه کهنه زنده جان تا کاروانسرای حاج کاظم ۴.۹ کیلومتر فاصله دارد.

قلعه کهنه زنده جان

حرم امامزاده سید مرتضی

از دیگر مکان‌های زیارتی حرم امامزاده سید مرتضی است که از برادران ناتنی امام رضا هستند. در اطراف حرم یک پارک جنگلی باصفا با نام امامزاده وجود دارد. از جاذبه‌هایی مانند استخر و آبشار برای زائرین و گردشگران برخوردار است. حرم امامزاده سید مرتضی امکانات فراوانی دارد و حتی زوار می‌توانند در مهمان‌سرای آن اقامت کنند. آرامگاه امامزاده سید مرتضی ۶ کیلومتر تا کاروانسرای حاج کاظم فاصله دارد.

حرم امامزاده سید مرتضی

امکانات کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

با توجه به این که کاروانسرای حاج کاظم کاشمر در فهرست آثار گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود از امکاناتی برای رفاه گردشگران و مسافران برخوردار است. این امکانات شامل اقامتگاه، بوفه، رستوران، پوشش شبکه و دسترسی به وسایل نقلیه هستند. همچنین دارای مسیر تردد با ویلچر ویژه معلولین است. از آنجایی که کاروانسرا در شهر کاشمر واقع شده به بسیاری از امکانات تفریحی و رفاهی نیز نزدیک است و مسافران برای رفع نیازهای خود می‌توانند در کمترین زمان از این امکانات استفاده کنند. وسایل نقلیه عمومی، رستوران، کافه، شهربازی، فروشگاه پوشاک، فروشگاه مواد غذایی، فروشگاه صنایع دستی و… از جمله این امکانات هستند. به این ترتیب مسافران می‌توانند هر چیزی که نیاز دارند در شهر کاشمر تهیه کنند.

مسیر دسترسی به کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

کاروانسرای حاج کاظم در استان خراسان رضوی، شهر کاشمر و خیابان مدرس کاشمر واقع شده است. تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی به کاروانسرا دسترسی دارند. علاوه بر آن می‌توانید با خودروی شخصی و از طریق برنامه‌های مسیریابی به سمت کاروانسرا حرکت کنید. در نزدیکی کاروانسرا پارکینگ وجود دارد و با خیال راحت می‌توانید به بازدید خود بپردازید.

بازدید از کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

شهرستان کاشمر در منطقه کوهستانی کوه سرخ واقع شده است. زمستان‌های آن بسیار سرد است و تابستان‌های خنکی دارد. برای همین بازدید از کاروانسرای حاج کاظم در فصل تابستان و بهار بهترین زمان شناخته می‌شود. گردشگران در روزهای دل‌انگیز بهار و تابستان می‌توانند نه تنها از کاروانسرا بلکه از سایر جاهای دیدنی کاشمر لذت ببرند. کاروانسرای حاج کاظم کاشمر زمان خاصی برای بازدید ندارد و در تمام ایام سال به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانید از آن دیدن کنید.

همچنین نیازی به تهیه بلیت برای دیدن از کاروانسرا برای گردشگران داخلی و گردشگران خارجی وجود ندارد. کاشمر در فصل زمستان آب و هوای بسیار سرد و استخوان‌سوزی دارد و کمترین میزان بازدید را به خود اختصاص می‌دهد. اوج بازدید از کاروانسرا و جاهای دیدنی کاشمر ایام نوروز است. این ایام بهترین فرصت برای آشنایی با جاذبه‌های کاشمر محسوب می‌شوند.

دسترسی به هر چیزی که نیاز دارید اعم از مواد خوراکی، آب آشامیدنی، وسایل مخصوص گردش، دارو و… در این محل ممکن است. تنها توصیه‌ای که می‌شود لباس گرم با خود همراه داشته باشید. به خصوص در روزهای سرد پاییز و زمستان که منطقه کوهستانی کاشمر ممکن است باعث اذیت و آزارتان شود. در نزدیکی کاروانسرا کوه‌های مرتفع متعددی وجود دارند و می‌توانید از تفریح کوهنوردی بهره‌مند شوید.

بازدید از کاروانسرای حاج کاظم

اقامتگاه کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

کاروانسرای حاج کاظم در یکی از خیابان‌های اصلی شهر کاشمر واقع شده است؛ بنابراین به تمامی اقامتگاه‌ها دسترسی دارد. هتل، سوئیت اجاره‌ای، اقامتگاه بوم‌گردی و مهمان‌پذیر از انواع محل‌های اقامت در کاشمر هستند که همه‌روزه از مسافران و گردشگران عزیز استقبال می‌کنند. هر کدام از این مراکز از امکانات متنوعی برخوردار هستند و می‌توانید قبل از سفر خود هر یک را که تمایل دارید رزرو کنید. قیمت اقامتگاه در کاشمر بسیار مناسب است و حتی برخی از جاذبه‌های این شهر از اقامتگاه مخصوص با کمترین هزینه برخوردار هستند. پیشنهاد می‌شود برای آن که سفر خاطره‌انگیزی داشته باشید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنید. این اقامتگاه‌ها از خانه‌های سنتی تشکیل شدند و تجربه جالبی برایتان به ارمغان خواهند آورد.

رستوران‌های اطراف کاروانسرای حاج کاظم کاشمر

در اطراف کاروانسرای حاج کاظم چندین رستوران، کافه و فست‌فود وجود دارد و به پذیرایی از مسافران و گردشگران عزیز می‌پردازند. در ردستوران‌ها می‌توانید از غذاهای محلی کاشمر مانند آش کومای، توگی، لیچار، کل جوش، گرماست و انواع اشکنه استفاده کنید و با ذائقه مردم این منطقه آشنا شوید. همچنین به عرضه نان‌های محلی مانند نان فتیر، تافتون قطاب و قلیفی پرداخته می‌شود.

تنوع غذا در رستوران‌ها بسیار متنوع است و می‌توانید انواع غذای ایرانی و خارجی موردعلاقه خود را سفارش دهید. شهرستان کاشمر دارای بهترین مراکز کترینگ در استان خراسان رضوی است. زمانی که در محل اقامت خود هستید می‌توانید غذا را سفارش داده و در کمترین زمان آن را تحویل بگیرید. از بهترین مراکز تهیه غذا می‌توان به رستوران نفیس، رستوران نورانی، کبابی اکبر طهماسبی، پیتزا پالاس و پیتزا ساندویچ سانیا اشاره کرد.

غذای محلی کاشمر

سوغات و صنایع دستی کاشمر

کمتر کسی است که به کاشمر سفر کند و دست خالی به شهر خود برگردد. کاشمر یکی از بهترین صنایع دستی و سوغات کشور را ارائه می‌دهد و از کیفیت بسیار بالایی بهره‌مند هستند. پس از بازدید از کاروانسرای حاج کاظم کاشمر توصیه می‌شود حتماً به فروشگاه صنایع دستی این شهر سری بزنید و برای خود یادگاری تهیه کنید. از مهم‌ترین صنایع دستی کاشمر می‌توان به قالی، گلیم، قالیچه، حصیر، گیوه، محصولات چوبی و فلزی اشاره کرد. علاوه بر آن محصولات کشاورزی کاشمر مانند کشمش، زعفران، خشکبار و انار بسیار معروف هستند و طعم فوق‌العاده لذیذی دارند. امکان خرید مستقیم سوغاتی از باغ‌های باصفای کاشمر وجود دارد و به این منظور می‌توانید به روستاهای اطراف کاروانسرا بروید.

جمع‌بندی

سفر به شهرهای تاریخی کشور یکی از بهترین تجربه‌ها برای هر شخص است. کاروانسرای حاج کاظم کاشمر از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود و هر اطلاعاتی که درباره آن نیاز دارید توضیح داده شد. در سفر خود از غذاهای محلی کاشمر، سوغات و صنایع دستی آن غافل نشوید. امکان رزرو محل اقامت پیش از سفر برای تمام مسافران عزیز وجود دارد. حتی در صورت تمایل می‌توانید در تورهای گردشگری شرکت کنید و در کنار هم‌سفران خود یکی از بهترین تجربه‌ها را کسب کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا