تور

اجاره خودرو در دبی
آملاستان مازندرانایرانگردی

آبشار وارنا ، مازندران

آبشار وارنا

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شمار ا با آبشار وارنا واقع در استان مازندران آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این آبشار زیبا و دیدنی در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آبشار وارنا بزرگترین آبشار استان مازندران واقع در روستای شاهان دشت قرار دارد. آبشار وارنا در بخش امیری شاهان دشت واقع شده است، و این منطقه را به بهشتی در شمال ایران تبدیل کرده است.

آبشار وارنا در جنوب جاده هراز به طور چشم گیری عظیم و پر آب است. مسیر این آبشار زیبا از قلعه ملک بهمن آغاز می شود و بر روی یک کوه مشرف به روستای شاهان دشت به شکل هرمی، به سمت پایین می ریزد.

در بخش بالایی آبشار قلعه ای به نام  ملک بهمن واقع است. این قلعه در دوران های گذشته با عنوان های مختلفی مانند قلعه فرشته و ملکه فلاع مشهور بوده است.

ابشار وارنا

آبشار اصلی شاهان دشت ارتفاعی حدود 51 متر دارد . آبشار شاهان دشت از 8 آبشار تشکیل شده است. آبشار اول طول 15 متر و آبشار دوم نیز طولی 30 متر دارد. مجموع طول سه آبشار سوم، چهارم و پنجم حدود 40 متر است. این آبشار ها به صورت پلکانی و به ترتیب طول 10، 18، 12 متر را دارند. آبشار ششم زیبا ترین آبشار مجموعه با طول 25 متر است. بعد از آن آبشار هفتم با طول 20 متر و در آخر ابشار هشتم، که طول 35 متر را دارد، در جریان می باشد. آبشار وارنا از نظر ارتفاع دومین آبشار بلند ایران می باشد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ابشار وارنا

جاذبه های گردشگری در نزدیکی آبشار وارنا

روستای شاهان دشت

یکی از روستاهای تاریخی شمال ایران روستای شاهان دشت، با قدمت تاریخی 3500 سال می باشد. روستا دارای آب و هوای معتدل، خاک حاصل خیز و چشمه های فراوان می باشد. وجود خاک زمینه را برای به بار نشستن انواع درختان سیاه ریشه فراهم کرده است.

مهمترین محصولات شاهان دشت عبارتند از : شاه توت، انگور، گردو و سیب می باشد.

قلعه تاریخی ملک بهمن

بزرگترین قلعه کوهستانی البرز، قلعه تاریخی ملک بهمن است.  قدمت تاریخی قلعه به 3000 سال قبل بر می گردد، قلعه از استحکام بالایی برخوردار است. قدمت قلعه به سال 1005 شمسی بر می گردد. این قلعه به فرمان شاه عباس صفوی برای حاکم پادوسبانیان ساخته شده است. پادوسبانیان حاکمان نور، رویان، رستمدار و کجور بوده اند.

قلعه ملک بهمن بر روی یک صخره ای به ارتفاع 220 متری قرار دارد. ساخت قلعه از سنگ و ساروج می باشد. ساروج در قدیم کاربرد گسترده ای برای استحکام بناها داشته است. ساروج تشکیل شده از نوعی خاک مخصوص، شیر و تخم مرغ است.

برای رفتن به قلعه باید از جاده روستای شاهان دشت عبور کنید و پس از 15 دقیقه پیاده روی  به قلعه و آبشار وارنا می رسید.

قلعه ملک بهمن در تاریخ 19 مرداد 1379 به شماره 2778 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه ملک بهمن
قلعه ملک بهمن

جاذبه های گردشگری نزدیک آبشار وارنا

  • چشمه سفید
  • مرتع فلالس سرپوشیده از گل های معطر و انواع گیاهان دارویی
  • دشت شونا
  • غار کبوتر کلی
  • غار الیاس تنگه
  • چشمه خوزک
  • تکیه شاهان دشت
  • امامزاده الیاس

مناسب ترین زمان برای رفتن به آبشار وارنا

بهترین و مناسب ترین فصل برای دیدن این آبشار زیبا و قشنگ در اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز می باشد. آب و هوابی روستای شاهان دشت در فصل بهار و تابستان معتدل است. به دلیل کاهش دمای هوا در پاییز و زمستان ما به شما دیدن آبشار را توصیه نمی کنیم.

ابشار وارنا

نکات مهم در دیدن آبشار وارنا

در مسیر به آبشار پیاده روی وجود دارد برای همین به افرادی که درد زانو دارند، یا کهنسالان پیشنهاد نمی شود.

در مسیر مکانهایی برای نشستن وجود دارد، اگر قصد پیک نیک رفتن دارید در ساعات اولیه صبح راه بیفتید.

آبشار وارنا یک پدیده ای طبیعی و خارخ از دست بشر است، بخاطر سنگهای غلتان از قرار گرفتن در زیر آبشار خود داری کنید.

ابشار وارنا

آدرس: ایران- استان مازندران- شهرستان امل- روستای شاهن دشت- بخش امیری- آبشار وارنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا