تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیکاشمر

یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

کاشمر از شهرهای توریستی با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوانی است که در استان خراسان رضوی قرار دارد. یخچال طبیعی بند قرا یکی از تاریخی‌ترین و مهم‌ترین آثار گردشگری کاشمر محسوب می‌شود. این مکان زیبا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشمر به حساب می‌آید و همه‌روزه از آن بازدید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های یخچال طبیعی بند تا انتهای مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران متعلق به یخچال‌های طبیعی است که در مناطق کوهستانی وجود دارند. از جمله آنها می‌توان یخچال طبیعی بند قرا کاشمر را نام برد. جاذبه زیبا در ۷ کیلومتری روستای قرا واقع شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به داشتن یخ در تمام فصول سال اشاره نمود. اهالی روستای بند قرا و سایر روستاهای اطراف زمانی که از نعمت برق محروم بودند برای تأمین یخ موردنیاز خود به این یخچال مراجعه می‌کردند. یخچال طبیعی بند قرا زیر نظر اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشمر قرار دارد و در صنعت گردشگری این شهر بسیار باارزش است.

روستای بند قرا از توابع کوه سرخ است و در حدفاصل دو شهرستان کاشمر و بردسکن قرار دارد. این منطقه کاملاً کوهستانی بوده و در زمستان هوای بسیار سردی دارد. آب و هوای آن در فصل بهار و پاییز بسیار دل‌انگیز است و نسبت به دیگر شهرهای کشور از دمای کمتری برخوردار است. اگر به یخچال‌های طبیعی علاقه‌مند هستید تجهیزات مناسب تهیه کنید و به این منطقه سفر نمایید. یخچال طبیعی در جنوب کوه‌های بند قرا قرار گرفته است.

این یخچال به شکل مخلوطی دیده می‌شود که قطر آن حدود ۳۵ کیلومتر است و از سطح روستا ۱۵۰۰ متر ارتفاع دارد. در اطراف آن چاه‌های سنگی طبیعی فراوان وجود دارند که عمق آنها بین ۱۵ تا ۳۰ متر است. قنات‌ها و چشمه‌های اطراف آن از آب معدنی و بسیار خنک برخوردار هستند و امکان نوشیدن آنها وجود دارد. این یخچال طبیعی در گذشته اهمیت نظامی فراوانی داشت و از طریق آن شهرهای سبزوار، نیشابور و بردسکن را بدون نیاز به سلاح مشاهده می‌کردند.

"معرفی

تفریحات یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

یخچال طبیعی بند قرا یکی از بهترین مکان‌ها در مناطق کوهستانی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود و برای انجام تفریحات زیر فوق‌العاده است:

کوهنوردی

یخچال طبیعی بند قرا در بخش کوه سرخ واقع شده و اطراف آن قله‌های مرتفعی وجود دارند. مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است. پیش از آن باید تجهیزات مناسب را تهیه کنید و لباس گرم همراه خود داشته باشید.

کوهنوردی یکی از تفریحات یخچال طبیعی بند قرا

عکاسی

یکی از آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود و عکس گرفتن در کنار آن بسیار لذت‌بخش است. همچنین می‌توانید با صعود به قله‌های بلند عکس‌های بی‌نظیری از خود و مناظر ثبت کنید.

عکاسی در طبیعت

جاذبه‌های اطراف یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

نزدیک‌ترین جاذبه‌های اطراف یخچال طبیعی بند قرا کاشمر عبارت‌اند از:

آرامگاه امامزاده سید مرتضی

امامزاده سید مرتضی از اولاد امام موسی بن جعفر است و یکی از باارزش‌ترین مکان‌های مذهبی کشور محسوب می‌شود. امامزاده تنها به یک زیارتگاه تعلق ندارد و در اطراف آن یک پارک جنگلی بسیار زیبا و وسیع ویژه گردشگران احداث شده است. از جاذبه‌های این مکان می‌توان به وجود استخر، آبشار و درختان انبوه می‌توان اشاره کرد. امامزاده سید مرتضی بر روی یک تپه بنا شده و در اطراف آن درخت‌های بسیار زیبا و بلندی دیده می‌شوند. آرامگاه امامزاده سید مرتضی تا یخچال طبیعی بند قرا کاشمر ۲۱ کیلومتر فاصله دارد.

امامزاده سید مرتضی کاشمر

قلعه کهنه زنده جان

در ۵ کیلومتری شهرستان کاشمر یکی از جاذبه‌های تاریخی به نام قلعه کهنه زنده جان واقع شده است که در هزاره اول میلادی ساخته شد. این بنا بسیار قدیمی بوده و بخش‌های اصلی آن اکنون از بین رفته‌اند. امروزه به‌صورت یک تپه دیده می‌شود و درون آن سفال‌های بسیار قدیمی کشف شده‌اند. بخشی از آثار معماری آن به‌صورت دیواره و ورودی قابل شناسایی شده‌اند که برای علاقه‌مندان به باستان‌شناسی بسیار هیجان‌انگیز هستند. قلعه کهنه زنده جان حدود ۲۵ کیلومتر با یخچال طبیعی بند قرا کاشمر فاصله دارد.

قلعه کهنه زنده جان

امامزاده سید حمزه

از دیگر مکان‌های مقدس و دیدنی شهرستان کاشمر امامزاده سید حمزه را می‌توان نام برد که از گنبد کاشی‌کاری شده، دو گلدسته زیبا و ایوان آیینه‌کاری تشکیل شده است. توسط سروهای کهن احاطه شده و فضای سبز زیبایی برای زوار و مسافران دارد. در این مکان زیبا می‌توانید زیباترین تزیینات معماری مانند آینه‌کاری و کاشی‌کاری معرق را مشاهده کنید. امامزاده سید حمزه تا یخچال طبیعی کاشمر حدود ۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

روستای خوشاب

در شمال شرق شهرستان بردسکن یک روستای خوش آب و هوا و دلپذیر به نام روستای خوشاب قرار دارد که مسافران زیادی در فصل تابستان به آن سفر می‌کنند. در این روستا می‌توانید با آثار بسیار دیدنی مانند خرابه‌های قلعه دختر، خرابه‌های قلعه پسر، رودخانه تنگل آسیا، بند شاهی و قبرستان‌های قدیمی آشنا شوید. همچنین در بازدید خود از روستای خوشاب می‌توانید از محصولات آن مانند انار، زردآلو، خربزه، انگور و… بهره‌مند شوید. از دیگر جاهای دیدنی کاشمر می‌توان قلعه گبر حصار، کاروانسرای حاج کاظم مدرسی، مسجد جامع کاشمر، یخدان فروتقه، آبگرم معدنی کریز و روستاهای بسیار زیبای شهرستان را نام برد.

روستای خوشاب

امکانات یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

در نزدیکی این یخچال طبیعی امکانات رفاهی بسیار محدود هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود به شهر کاشمر بروید و از امکاناتی نظیر رستوران، کافه، اقامتگاه، شهربازی، مراکز تفریحی، فروشگاه‌های صنایع دستی، فروشگاه‌های پوشاک و مواد غذایی، سینما و… استفاده کنید. صنایع دستی شهرستان کاشمر مانند آثار گردشگری آن بسیار ارزشمند هستند و از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردارند. با مراجعه به فروشگاه‌های صنایع دستی می‌توانید محصولاتی مانند قالیچه، قالی، گیوه و حصیر به یادگار تهیه کنید. در رستوران‌های کاشمر نیز حتماً غذاهای محلی را امتحان کنید که با توجه به ذائقه مردم تهیه می‌شوند. از جمله غذاهای محلی کاشمر و روستای بند قرا می‌توان به انواع اشکنه، لیچار، کل جوش، توگی و آش کمای اشاره کرد. همچنین در روستای بند قرا زنان به پخت نان‌های محلی فتیر، تافتون، قلیفی و قطاب می‌پردازند.

بازدید از یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

امکان بازدید از یخچال بند قرا به‌صورت رایگان و همه‌روزه برای تمام گردشگران و مسافران عزیز وجود دارد. حدود یک ساعت برای بازدید از این مکان کافی است و تمام بخش‌های آن را می‌توانید مشاهده کنید. این مکان دیدنی در تمام ایام سال دارای توده‌های یخ است و برای بازدید از آن نیاز به لباس گرم و تجهیزات مناسب است. بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای بند قرا و بازدید از یخچال طبیعی آن هستند. در این زمان هوای کوهستانی منطقه بسیار دل‌انگیز و خنک است و خبری از آفتاب سوزان نیست. در فصل زمستان هوا به شدت سرد و خشک است و در صورتی که علاقه زیادی به یخ و سرما دارید بهتر است این زمان را برای سفر انتخاب کنید. علاوه بر آن اگر تمایل دارید به قله‌های اطراف یخچال طبیعی بند قرا کوه‌پیمایی کنید باید از تجهیزات کوهنوردی مناسب برخوردار باشید.

بازدید از یخچال طبیعی بند قرا

مسیر دسترسی به یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

یخچال طبیعی بند قرا در استان خراسان رضوی، شهرستان کاشمر، ۲۵ کیلومتری شهر ریوش و ۷ کیلومتری روستای بند قرا قرار دارد. برای رفتن به یخچال طبیعی بند قرا از دو مسیر می‌توان استفاده کرد که عبارت‌اند از:

  • از شهر کاشمر: پس از آن که به شهر کاشمر وارد شدید به سمت جاده اصلی نیشابور حرکت کنید تا به بخش کوه سرخ و شهر ریوش برسید. سپس از سمت جاده طرق و کریز به روستای بند قرا خواهید رسید.
  • از شهر بردسکن: پس از آن که وارد شهر بردسکن شدید به سمت جاده اصلی سبزوار حرکت کنید. در ادامه زمانی که به بخش کوهپایه و سه‌راهی کبودان رسیدید به سوی روستای سنگ پیر حرکت کنید. پس از طی ۸ کیلومتر به روستای بند قرا می‌رسید.

می‌توانید برای یافتن هر یک از مسیرها از اپلیکیشن مسیریابی یا گوگل مپ استفاده کنید. در این اپلیکیشن‌ها میزان مسافت و زمان رسیدن به مقصد را نشان خواهد داد. یخچال طبیعی بند قراکاشمر فاصله چندانی با شهر مشهد ندارد. از این رو پس از زیارت بارگاه مقدس امام رضا پیشنهاد می‌شود از این اثر تاریخی کهن ایرانی دیدن کنید.

اقامتگاه های اطراف یخچال طبیعی بند قرا کاشمر

کاشمر از شهرهای پرطرفدار و پرجاذبه در استان خراسان رضوی است و مسافرین زیادی هر ساله به آن سفر می‌کنند. به همین جهت اقامتگاه‌های متنوع مانند هتل، مهمان‌پذیر، سوئیت، منزل اجاره‌ای و اقامتگاه‌های بوم‌گردی برخوردار است. یکی از بهترین محل‌های اقامت، اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند. در اطراف روستای بند قرا اقامتگاه‌های بوم‌گردی که از خانه‌های سنتی و قدیمی تشکیل شده‌اند با تجهیزات مناسب در اختیار گردشگران و مسافران قرار داده می‌شوند. قیمت آنها نسبت به هتل بسیار ارزان‌تر است و اقامت خاطره‌انگیز و متفاوتی را نیز برایتان به ارمغان می‌آورند. همچنین نزدیک‌ترین هتل به این یخچال طبیعی هتل خانه معلم است. این هتل دارای امکانات مناسب بوده و رضایت مسافران را به دنبال داشته است. علاوه بر آن می‌توانید از اقامت در سوئیت‌های اجاره‌ای برخوردار شوید.

اقامتگاه های اطراف یخچال ظبیعی بند قرا کاشمر

جمع‌بندی

یخچال طبیعی بند قرا کاشمر از قدیمی‌ترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی است و بازدید از آن به تمام گردشگران پیشنهاد می‌شود. این منطقه آب و هوای بسیار مناسبی دارد و برای فرار از گرمای تابستان مکان فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. کاشمر در بین علاقه‌مندان تاریخ بسیار محبوب و پرطرفدار است و گردشگران زیادی به آن جذب می‌شوند. نحوه دسترسی و اطلاعات گردشگری یخچال طبیعی کاشمر در این مقاله توضیح داده شد تا با آگاهی سفر خود را شروع کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا