تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیقشم

دره ستارگان قشم کجاست؟

زمانی که صحبت از عجایب هفتگانه جهان به میان می‌آید، کمتر کسی وجود دارد که به دره ستارگان قشم اشاره کند. اما جالب است بدانید که این دره جزو عجایب جهان است و داستانی پر رمز و راز دارد.‌ در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر می‌خواهیم به بررسی افسانه دره ستارگان جزیره قشم بپردازیم و اسرار آمیزترین عجایب این جاذبه دیدنی قشم را برایتان شرح دهیم.

 دره ستارگان قشم؛ مکانی عجیب و افسانه‌ای

در فاصله ۵ کیلومتری از سواحل جنوبی جزایر قشم و در نزدیکی قسمت غربی روستای برکه خلف قشم دره‌ای قدیمی با عمر ۲ میلیون سال قرار دارد که مکانی حیرت انگیز به شمار می‌آید. ستون‌هایی تراشیده و تندیس‌هایی در اشکال مختلف در این مکان ایجاد شده‌اند و هر یک می‌توانند خیالات شما را راهی دنیای وهم کنند. این دره یکی از منحصر به فردترین پدیده‌های زمین شناسی است و افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده است. این لوکیشن انتخابی ایده آل برای گردشگران کنجکاو است.

افسانه دره ستارگان قشم

داستان شکل گیری دره ستارگان؛ تندبادها و رگبارهای فصلی شدید

به عقیده زمین شناسان تمامی تغییراتی که سبب ایجاد دره ستارگان شده‌اند، از دوران سنوزوئیک ایجاد شده و از همان زمان باقی مانده‌اند. اما اگر بخواهیم موضوع ایجاد دره ستارگان را به طور جزئی‌تر بررسی کنیم، به نتایجی جالب و قابل تامل دست خواهیم یافت. بررسی‌هایی که تا به امروز از نحوه ایجاد این دره انجام شده‌اند، حاکی از تاثیر جریان آب سطحی، رگبارهای فصلی و فرسایش شن و ماسه در ایجاد این دره هستند.

با وجود این که در این ناحیه باران زیادی نمی‌بارد اما سست بودن لایه‌های تشکیل دهنده این دره سبب ایجاد تغییراتی در ظاهر این ستون‌ها شده است. در نتیجه تغییرات دراز مدت، در این مکان حفره‌ها و ستون‌ها و شکاف‌هایی حیرت انگیز ایجاد شده‌اند که دیدن آن‌ها هر لحظه می‌تواند انسان را به شگفتی وا دارد و او را کنجکاو کند تا افسانه دره ستارگان قشم را بخواند.

افسانه‌های محلی درباره دره ستارگان

اگر از بومیان دره ستارگان قشم در مورد عجایب ایجاد این دره سوال بپرسید، با افسانه‌های متعددی مواجه خواهید شد. نظر به وجود صداهای خیالی در این دره و دلایل ایجاد این دره سبب شده است تا افسانه دره ستارگان قشم شنیدنی‌تر باشد. افسانه‌هایی که بومیان در مورد این دره روایت می‌کنند، به شرح زیر هستند.

افسانه دره ستارگان قشم

  • افسانه علت ایجاد دره ستارگان

مهم‌ترین افسانه دره ستارگان قشم به افسانه دلیل ایجاد این دره ربط دارد. زمانی که هم صحبت افراد محلی برکه خلف شوید، داستان‌های راز آلود زیادی را خواهید شنید که هر یک تا مدت‌ها ذهن شما را مشغول خواهند کرد. بسیاری از مردمان محلی جزیره قشم بر این اعتقاد استوار هستند که دره ستارگان در اثر برخورد یک ستاره با سطح زمین تشکیل شده است. این داستان دلیلی را برای نامگذاری این مکان ایجاد کرده تا به سوالات شما پاسخ منطقی و اساسی بدهد.

در دوران گذشته زمانی که یک ستاره با سطح زمین برخورد می‌کند، حجم زیادی اشغال می‌شود و در نهایت یک گودال عظیم ایجاد می‌گردد. با برخورد ستاره ماسه‌های سطح زمین به سمت بالا پرتاپ می‌شوند و به شکل خشک شده صخره‌های دره ستارگان را پدید می‌آورند.

  • افسانه ممنوعیت دفن مردگان در دره ستارگان

افسانه جالب دیگری که در مورد دره ستارگان قشم وجود دارد، چنین می‌گوید که نباید مردگان را در این دره دفن کرد. چرا که اگر میت در این دره دفن شود زلزله‌ای بسیار مخرب در این محیط اتفاق می‌افتد.

  • افسانه زندگی جنیان در دره ستارگان قشم

افسانه دره ستارگان قشم تنها به افسانه علت به وجود آمدن این دره ختم نمی‌شود، بلکه افسانه حضور جنیان را نیز در بر دارد. بسیاری از افراد معتقدند که دره ستارگان محل زندگی اجنه است. این که صداهایی خیالی و وحشتناک در شب در این دره به گوش می‌رسند، باورهایی غلط را در ذهن مردم بومی برکه خلف ایجاد کرده است.

طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند، زمانی که باد در حفره‌های بی همتای این دره می‌وزد، چرخش باد می‌تواند صداهایی وهم انگیز را ایجاد کند و اطرافیان را به غلط بیندازد. با این وجود، مردم بومی همچنان اعتقاد دارند که سر و صداهای این دره نشانه‌‌ای از وجود اجنه در آن هستند.  از نظر مردم محلی اگر کسی در شب به این دره پا بگذارد، مهمان ارواح و جنیان است و سرنوشت خوبی در انتظارش نیست.

افسانه دره ستارگان قشم

با این حال، خیلی از گردشگران زمانی که به دره ستارگان قسم سفر می‌کنند، بی توجه به افسانه دره ستارگان قشم شب را در این مکان سپری می‌کنند. البته افرادی که مجوزهای لازم برای اقامت در شب را داشته باشند، می‌توانند لحظات رویایی شب را با فکر کردن در مورد اوهام و خیالات رایج در مورد این دره سپری کنند.

چطور به دره ستاره‌ها برویم؟

حال که با افسانه دره ستارگان قشم آشنایی بیشتری پیدا کردید، این سوال در ذهنتان نقش می‌بندند که چطور باید به دره ستارگان برویم. به مرکز جزیره رویایی قشم که رسیدید، ۱۵ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید تا تابلوی روستای برکه خلف را ببینید. سپس در جاده فرعی رو به روی خود ۵ کیلومتر به مسیر ادامه دهید تا به این مکان برسید. از ساعت ۸ صبح تا پاسی از شب می‌توانید به دیدن زیبایی‌های دره ستارگان قشم بپردازید.

چرا باید دره ستارگان قشم را در شب بازدید کرد؟

دیدن زیبایی‌های حیرت انگیز دره ستارگان و تلفیق افسانه دره ستارگان قشم با آنچه که تماشا می‌کنید، می‌تواند تجربه‌ای ایده آل و منحصر به فرد باشد که کمتر کسی آن را به دست می‌آورد! این دره در کویری بدون آلودگی نوری قرار دارد که در شب با نور ماه و نور ستارگان روشن می‌شود. سکوت و آرامش این ناحیه در شب و مناظر کم نظیر آن در غروب آفتاب است که افراد را مشتاق می‌کند تا در شب از این دره دیدن کنند. شما نیز اگر جزو افراد ماجراجو هستید و دلتان نمی‌آید زیبایی‌های شب هنگام این جاذبه دیدنی را از دست بدهید، با مجوزهای لازم می‌توانید شب را در این ناحیه از قشم سپری کنید.

چند توصیه برای بازدید از دره ستارگان در شب

اگر دوست دارید ترسناک‌ترین افسانه دره ستارگان قشم را با چشم خود نظاره کنید و شب را در این دره بگذرانید، پس باید به چندین نکته مهم توجه داشته باشید:

افسانه دره ستارگان قشم

  • قبل از هر چیزی ذهن خود را خالی از افسانه‌های قدیمی و ناملموس کنید تا با لذت بیشتری از جذابیت‌های دودکش‌ها و حفره‌های این دره دیدن کنید‌.
  • در قدم بعدی باید با سکوت عجیب و غریبی که در طول شب در این منطقه حاکم است، کنار بیایید. از آنجایی که تعداد بازدید کنندگان دره ستارگان در شب کم است، پر از هیاهوی این ناحیه با ترکیب صدای هوهوی باد می‌تواند کمی ترس ایجاد کند. اما هیچ خبری از روح و اجنه نیست.
  • بهتر است برای جلوگیری از اتفاق‌های غیر قابل پیش بینی و کاهش ترس با دوستان و خانواده خود از این دره دیدن کنید.
  • از آنجایی که قرار است تجربه صخره پیمایی را در این دره داشته باشید، پس کفش مناسب بپوشید. همچنین مواد غذایی و قطب نما و چراغ قوه را با خود به همراه داشته باشید.

تفریحات دره ستارگان قشم

با وجود افسانه دره ستارگان قشم و داستان‌های ترسناکی که این دره دارد، باز هم بازدید کنندگان آن زیاد هستند. در کنار این دره مرموز تفریحاتی برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده‌اند تا تجربه سفری دلپذیر را به شما بدهند. مهم‌ترین تفریحات دره ستارگان قشم به شرح زیر هستند:

  • عکاسی

سوژه‌های بکر و نابی در اطراف این دره وجود دارند که می‌توانند لوکیشنی ایده آل برای عکاسی باشند. پس اگر می‌خواهید از دره ستارگان دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک دوربین حرفه‌ای به همراه داشته باشید تا لحظات خود را ماندگار کنید.

  • گشت و گذار

اگر افسانه دره ستارگان قشم نتوانسته است ترسی درون شما ایجاد کند، پس گشت و گذار در این دره برای شما بهترین تفریح خواهد بود. با گشت و گذار می‌توانید هنرنمایی عناصر طبیعی در این دره را از نزدیک نظاره کنید و ردپای نوسانات طبیعی زا نیز مشاهده کنید. اگر هم فردی ماجراجو و کنجکاو باشید، می‌توانید قدم در نقاط کمتر دیده شده دره ستارگان بگذارید و کشفیات جدیدتری داشته باشید.

  • بازدید از موزه سنگ

یکی از جاذبه‌های گردشگری دره ستارگان قشم موزه سنگ است. این موزه در ساختمان پذیرمان قرار دارد و از سنگ‌ها و کانی‌های جذابی برخوردار شده است. در این موزه می‌توانید علل ایجاد عجایب دره سنگ را بررسی کنید و ساعت‌ها به جذابیت سنگ‌ها و صخره‌های این دره خیره شوید.

افسانه دره ستارگان قشم

  • خرید صنایع دستی

از دیگر تفریحات دره ستارگان کیش خرید صنایع دستی است. افرادی که قصد خرید کردن را دارند، می‌توانند انواع لوازم تزئینی و صدف و … را از مردم بومی این ناحیه خریداری کنند.

  • شتر سواری

جدا از این که افسانه دره ستارگان قشم بسیار جالب است، تفریحات آن نیز بسیار جالب هستند. یکی از تفریحات مهیج شتر سواری است. اگر تا کنون تجربه شتر سواری را نداشته‌اید، می‌توانید برای کسب تجارب جدید شتر سواری را انتخاب کنید. البته شتر سواری آسان نیست. شما باید محکم بنشینید و دست از پا خطا نکنید تا سوار بر کوهان شتر به مقصد برسید.

بهترین زمان برای رفتن به دره ستارگان

آب و هوای جنوب شرجی و گرم است. برای رهایی از گرمای طاقت فرسای دره ستارگان شما باید در فصل پاییز و زمستان از این جاذبه دیدن کنید. در تابستان نیز می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی قشم دیدن کنید؛ اما ممکن است تعرق و رطوبت هوا کمی شما را کلافه کند. پس پیشنهاد می‌کنیم نیمه دوم سال را برای بازدید از دره ستارگان و دانستن رازهای هولناک افسانه دره ستارگان قشم انتخاب نمایید.

افسانه دره ستارگان قشم

سخن پایانی

در این مطلب در مورد افسانه دره ستارگان قشم صحبت کردیم. این دره راز آلود در ۵ کیلومتری روستای برکه خلف قشم قرار داد و از قدمت طولانی برخوردار است. افسانه‌هایی نظیر عدم دفن مردگان، زندگی اجنه در این دره و برخورد ستاره با سطح زمین سبب شده‌‌اند که مشتاقان بازدید از این دره بیشتر شود. شما می‌توانید پس از دیدن ستون‌ها و تندیس‌های سنگی جالب این ناحیه از تفریحات آن استفاده کنید و روز خوشی را برای خود رقم برنید. در شب نیز با تماشای ستارگان نورانی در دل کویر لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا