تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردینیشابور

جاذبه زیارتی قدمگاه نیشابور استان خراسان رضوی

جاذبه زیارتی قدمگاه نیشابور استان خراسان رضوی

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. با جاذبه گردشگری، زیارتی قدمگاه نیشابور در استان خراسان رضوی آشنایی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

قدمگاه یکی از مهم ترین جاذبه مذهبی نیشابور میباشد. که در ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور و در مسیر جاده نیشابور به مشهد واقع شده است. اما جذابیت قدمگاه صرفا به تقدس مذهبی اش نمی باشد. بلکه اساسا در جایی سرسبز و خرم و خوش آب و هوا و در میان باغی بزرگ با درختان کهنسال واقع گردیده است. و از این گذشته بقعه قدمگاه خود یک مکان تاریخی دارای اهمیت می باشد.

زیارتی قدمگاه نیشابور

آشنایی با قدمگاه 

احترام به جای پای بزرگان پیوسته در زمان تاریخ مورد توجه مذاهب گوناگون قرار می گرفته. قدمگاه، به معنای جای قدم و جای نهادن قدم میباشد. و در دین اسلام قدمگاه های مختلفی موجود میباشد. که منتسب به پیامبران بنی اسرائیل، پیامبر اکرم، امام علی( ع) و امام رضا( ع) هستند. قدمگاه نیشابور نیز یکی از این مکان ها است. و یکی از مکان های دینی شهر نیشابور به شمار می رود.

زیارتی قدمگاه نیشابور

تاریخچه قدمگاه

بنای کنونی قدمگاه، منتسب به سده یازدهم هجری قمری میباشد. که به فرمان شاه عباس صفوی با گنبد فیروزه ای رنگ در دو طبقه و به صورت هشت گوش ایجاد گردیده است. ۶۰ سال پس از ساخت بنا، زمین لرزه ای آن را ویران کرده است. و شاه سلیمان صفوی به مرمتش می پردازد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار هم رسيدگي هایی به باغ قدمگاه شده است. و از سال ۱۳۵۰ تا کنون این باغ ارزشمند تحت حفاطت های خاص میراث فرهنگی واقع گردیده است. و به شماره ۲۳۶ در فهرست آثار ملي ایران  ثبت گشته است.

زیارتی قدمگاه نیشابور

قدمگاه همچنین دارای اثرهای تاریخی دیگری غیر از باغ و بقعه آن میباشد. که منتسب به دوره صفوی میباشند. اینجا بعنوان مکانی مقدس از سابقه طولانی مدت برخوردار میباشد. به طوریکه آن را زمانی به شاپور کسری و زمانی به حضرت علی (ع) و بعد به حضرت رضا (ع) نسبت می دهند. همچنين روایت شده، که در سال ۲۰۰ هجری قمری امام رضا (ع) در اینجا توقف کرده اند. و موقع تیمم ایشان با خاک آب از زمین جوشیده و چشمه ای جاری شده است. که امروزه آن را چشمه حضرتی می نامند. وجه تسمیه باغ را از سنگ سیاهی که جای دو پا بر آن نقش بسته گرفته اند.

زیارتی قدمگاه نیشابور

بقعه قدمگاه

بقعه قدمگاه، در مرکز باغ واقع شده است. در ضلع شرقی بقعه هم چهار طاقی کوچکی قرار گرفته است. که از چشمه‎ حضرتی حفاظت می‎کند. دور تا دور بقعه با كاشیكاری معرق و قسمت های جدید تر با كاشی كاری هفت رنگ مزین گشته است. همچنین در داخل بقعه هم آیه هایی از سوره ی مبارک فتح و احادیثی از پیامبر در خصوص زیارت امام رضا ( ع) و نهایتا حدیث سلسلة الذهب كه از مفاخر نیشابور میباشد. نقش بسته است.

زیارتی قدمگاه نیشابور

سقف و دیواره های داخلی بنا هم كه با نقاشی ها و زركوب های زیبا مزین گشته است. و به تازگی بر روی قسمتی از دیوار كه سنگ بنای قدمگاه در آن جا میباشد. ضریحی گذاشته اند. و مردم از پشت ضریح جای پای امام رضا( ع) را زیارت می کنند. در داخل بقعه کتیبه زيبايي به خط ثلث جلی با آب طلا حاوی سوره مبارکه جمعه و هم احادیثی از پیامبر( ص) و امام جواد( ع) در فضیلت زیارت امام رضا (ع) قرار گرفته است.

زیارتی قدمگاه نیشابور

مکان 

جاذبه گردشگری-زیارتی قدمگاه در ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور و در مسیر جاده نیشابور به مشهد قرار گرفته است.

زیارتی قدمگاه نیشابور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا