تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیساری

تالاب سراندون و بالندون ساری ؛ جاذبه ای بکر و دیدنی در مازندران

تالاب سراندون و بالندون ساری از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود که در نزدیکی شهر ساری قرار دارد. در اطراف تالاب‌ها محیط سرسبز و دلنشینی وجود داشته که زیبایی محصور‌کننده‌ای دارند. این منطقه از جاذبه‌های طبیعی ساری محسوب شده و افراد زیادی را از اقصی نقاط کشور به سمت خود می‌کشاند. تالاب سراندون و بالندون یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپینگ در شمال به شمار می‌رود که تا ساعات طولانی می‌توانید از آرامش و سکوت آن لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با این تالاب زیبا با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی تالاب سراندون و بالندون ساری

این تالاب که از جاذبه‌های گردشگری مازندران شناخته می‌شود دارای دو بخش است که بخش جنوبی آن سراندون را تشکیل می‌دهد و بخش شمالی آن متعلق به تالاب بالندون است. تالاب‌ها دارای عمق متوسط هستند و یکی از مناطق و زیستگاه‌های مناسب برای پرندگان مهاجر به شمار می‌روند. اطراف تالاب از جنگل‌ها و محیط‌های سرسبز پوشیده شده است که همین امر زیبایی تالاب را دوچندان می‌کند. در اطراف تالاب زمین مناسب و همواری برای برپا کردن چادر و کمپینگ وجود دارد.

تالاب دارای آب شیرین بوده و آب پرندگان مهاجر و دیگر گونه‌های جانوری و گیاهی را تامین می‌کند. همچنین کشاورزان برای آبیاری محصولات کشاورزی خود از آب این تالاب استفاده می‌کنند. درون تالاب نیز آبزیان و ماهیان گوناگون زندگی می‌کنند که روستاییان برای امرار معاش خود به صید آنها می‌پردازند. شالیزارها و مرغزارهای اطراف تالاب فرصت بسیار خوبی را برای عکاسی و ثبت لحظات خاطره‌انگیز به وجود آورده‌اند. وسعت تالاب‌ها به حدود ۳۰ هکتار می‌رسد و محل مناسبی برای زندگی پرندگان و آبزیان محسوب می‌شود.

ویژگی های تالاب سراندون و بالندون

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری تالاب سراندون و بالندون ساری

رفتن به دل طبیعت و دیدن مناظر طبیعی و خدادادی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات هر گردشگری است. وجود ویژگی‌های طبیعی بسیار متعدد در تالاب سراندون و بالندون ساری موجب شده تا گردشگران ساعات طولانی را در این مکان به خوبی سپری کنند. از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به داشتن مناظر سرسبز و شالیزارهای زیبا در اطراف آن اشاره کرد.

زمانی که وارد این منطقه می‌شوید هر طرف را که نگاه کنید با چشم‌اندازهای طبیعی مواجه می‌شوید. در نتیجه فرصت خوبی برای عکس‌برداری در این منطقه دارید. آب و هوای دلنشین و مطبوع این منطقه موجب شده تا در فصل بهار و پاییز بازدید گردشگران از آن به اوج خود برسد. ویژگی‌های گردشگری این منطقه تنها به آب‌های زلال تالاب و مناظر سرسبز آن ختم نمی‌شود.

بلکه هنگام بازدید از این مکان می‌توانید پرندگان کمیاب و مهاجری را نظاره‌گر باشید که زیبایی تالاب را دوچندان می‌کنند. از این پرندگان می‌توان مرغابی، قو، قره غاز و پرلا را نام برد. این پرندگان به‌صورت دسته‌جمعی شروع به سر دادن آواز می‌کنند و نماهنگ بی‌نظیری به وجود می‌آورند.

تالاب سراندون و بالندون ساری کجا قرار دارد

تالاب زیبا و دیدنی سراندون و بالندون در حوزه شهرستان ساری قرار گرفته است. گردشگران و مسافرانی که در شهرهای شمالی کشور زندگی می‌کنند، با توجه به موقعیت خود می‌توانند مسیر مناسب را انتخاب کرده و راهی این منطقه شوند. دیگر گردشگران و مسافران در ابتدا باید وارد شهرستان ساری شوند.

برای حرکت به سمت تالاب سراندون و بالندون باید از مسیر شمالی ساری به سمت دریای فرح‌آباد حرکت کرد. پس از عبور از بلوار فرح‌آباد حدود ۱۴ کیلومتر باید از ساری خارج شد. پس از طی کردن ۱۴ کیلومتر در سمت چپ جاده مسیر تالاب را مشاهده می‌کنید و در نهایت به این مکان رؤیایی خواهید رسید. مجموعه تالاب‌های سراندون و بالندون در مجاورت روستای سید محله قرار گرفته‌اند که تا شهر ساری ۲۵ کیلومتر فاصله دارند.

تفریحات تالاب سراندون و بالندون ساری

علاوه بر بازدید از این مکان گردشگران می‌توانند از تفریحات سالم و مفرحی برخوردار شوند. به‌طوری‌که در کنار دوستان و خانواده خود لحظات بسیار به یاد ماندنی را به ثبت برسانند. برخی از این تفریحات عبارت‌اند از:

پیاده‌روی و گشت و گذار

آب و هوای این منطقه بسیار مطبوع و دلچسب است و مسیرهای بسیار متعددی برای پیاده‌روی دارد. در طول پیاده‌روی خود می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبای مناطق سرسبز و جنگل‌های اطراف تالاب لذت ببرید.

پیاده روی در اطراف تالاب سراندون

عکس‌برداری

این منطقه به دلیل داشتن طبیعت بکر و مناظر خیره‌کننده فرصت بسیار خوبی را برای عکاسی به وجود آورده است. گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند برای ثبت لحظات به یاد ماندنی عکس‌های بسیار زیبایی از خود در این منطقه بیندازند.

قایق‌سواری

تالاب دارای وسعت و عمق بسیار مناسبی است و می‌توان با قایق‌های پدالی یا موتوری در آن قایق‌سواری کرد. قایق‌سواری در تالاب‌های سراندون و بالندون این فرصت را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد تا مناظر اطراف تالاب را به خوبی و از زاویه متفاوت مشاهده کنند.

قایق سواری در تالاب سراندون و بالندون

ماهیگیری

در مجموعه تالاب‌ها آبزیان متنوعی زندگی می‌کنند که می‌توانید با داشتن تجهیزات مناسب به صید آنها بپردازید. البته از صید بی‌رویه ماهی خودداری کنید و اجازه دهید تا گونه‌های جانوری این منطقه زنده بمانند.

ماهیگیری در تالاب سراندون

کوه‌پیمایی

در حوالی تالاب سراندون و بالندون کوه‌های سرسبز بسیار زیبایی به چشم می‌خورند که امکان کوهنوردی و کوه‌پیمایی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورده‌اند. این منطقه دارای سکوت و آرامش لذت بخشی است که می‌توانید صبح خود را با کوه‌نوردی آغاز کنید. علاوه بر این تفریحات بازدید کنندگان می‌توانند انواع تجهیزات ورزشی و سرگرم‌کننده را با خود همراه داشته باشند و تفریحات سالم و مفرحی را برای خود ایجاد کنند.

تفریح کوه پیمایی

بازدید از تالاب سراندون و بالندون ساری

بدون شک بهترین زمان سفر و بازدید از این مجموعه تالاب‌ها فصل بهار و پاییز است. در فصل بهار وسعت تالاب‌ها به اوج خود می‌رسد. البته این امر به دلیل بارش‌های مداوم و پی در پی فصل زمستان است. وجود شالیزارها و مرغزارها به همراه جنگل‌های انبوه و سرسبز از دیگر ویژگی‌های جالب توجه تالاب‌ها هستند. به‌طوری‌که در فصل بهار به بهترین شکل خود ظاهر می‌شوند.

در فصل پاییز جنگل‌های اطراف تالاب به رنگ‌های بسیار متنوع در می‌آیند و یک مکان رؤیایی و شگفت‌انگیز را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. از آنجایی که ساری در فصل تابستان از گرمای شرجی بسیار وحشتناکی برخوردار بوده، توصیه نمی‌شود که این فصل را برای سفر انتخاب کنید. در فصل زمستان نیز سرمای شدید و بارش‌های بسیار متعددی منطقه را فرا می‌گیرد که از لذت کمپینگ می‌کاهد.

همچنین ممکن است آب تالاب‌ها منجمد شود و نتوانید از تفریحات آبی برخوردار شوید. بازدید از تالاب‌های سراندون و بالندون به‌صورت رایگان بوده و در تمام روزهای سال امکان‌پذیر است. مدت یک الی دو روز برای بازدید از تمام بخش‌های این منطقه کافی است و می‌توانید اطراف آن را به خوبی مشاهده کنید. این مجموعه تالاب‌ها در نزدیکی روستای سنگده قرار گرفته‌اند که دارای مسیر هموار و سرراست هستند و دسترسی به آن‌ها چندان سخت نیست.

اقامتگاه‌های اطراف تالاب سراندون و بالندون ساری

از آنجایی که گردشگران و مسافران بسیار زیادی از سراسر کشور برای بازدید از این منطقه راهی شهرستان ساری می‌شوند نیاز به اقامتگاه دارند. در حوالی تالاب سراندون و بالندون خانه و سکونتگاهی به چشم نمی‌خورد. بنابراین اگر می‌خواهید در حوالی تالاب مستقر شوید می‌توانید چادر برپا کنید که به نوبه خود یک تجربه متفاوت و هیجان‌انگیز به شمار می‌رود.

ناگفته نماند که در اطراف تالاب جانوران و حیوانات موذی زیادی وجود دارند که در این صورت پیشنهاد می‌شود از کمپ‌زنب در شب خودداری کنید تا امنیت شما به خطر نیفتد. در روستاهای اطراف تالاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراوانی وجود دارند که محل استراحت مناسبی برای گردشگران محسوب می‌شوند. علاوه بر آن در محدوده نزدیک به تالاب هتل‌ها، ویلاها و سوئیت‌های متنوعی وجود دارند که فاصله آنها با تالاب بسیار کم است.

از جمله هتل‌های نزدیک به تالاب سراندون و بالندون می‌توان به هتل سوئیت صادق اشاره کرد که تنها ۴ کیلومتر با مجموعه تالاب‌های سراندون و بالندون فاصله دارد. علاوه بر آن در فاصله ۱۰ کیلومتری تالاب هتل نارنج را می‌توانید مشاهده کنید که از انواع امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است.

اقامتگاه های طراف تالاب سراندون و بالندون

جاذبه‌های گردشگری اطراف تالاب سراندون و بالندون ساری

در کنار بازدید از تالاب سراندون و بالندون ساری می‌توانید به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای اطراف آن بپردازید. این منطقه از مناظر بسیار وسیع و شگفت‌انگیزی برخوردار بوده که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در بر می‌گیرد. از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک به این مجموعه تالاب‌ها می‌توان به دریای دیدنی خزر اشاره کرد. دریای خزر با تالاب فاصله چندانی ندارد و می‌توانید از طریق مسیر فرح‌آباد خود را به دریای خزر برسانید و از زیبایی‌های آن دیدن کنید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این تالاب‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

دشت ناز ساری

دشت ناز در نزدیکی تالاب‌های سراندون و بالندون واقع شده است و تنها در کمتر از چند دقیقه می‌توانید خود را با خودروی شخصی و حتی پیاده به آنجا برسانید. این دشت زیر نظر سازمان محیط ‌زیست ساری قرار گرفته دارای انواع گونه‌های جانوری و گیاهی مهم است. برای بازدید از دشت ناز باید از اداره محیط زیست این شهرستان مجوز دریافت کنید. بهترین زمان بازدید از دشت ناز فصل بهار و تابستان است که شرایط آب و هوایی منطقه در بهترین حالت خود قرار دارد و میزان بارندگی‌ها کاهش می‌یابد.

پناهگاه حیات وحش ناز

بوستان ساحلی چپکرود

این بوستان دارای سواحل بسیار زیبا و متعدد است و در حوالی مجموعه تالاب‌های ساری قرار می‌گیرد. دارای انواع امکانات رفاهی برای اسکان مسافران با هزینه مناسب است که به پذیرایی از گردشگران عزیز می‌پردازد. گردشگران عزیز می‌توانند جهت بازدید از تالاب‌های سراندون و بالندون برای اسکان و استراحت به این بوستان مراجعه کنند. همچنین این بوستان دارای امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، فروشگاه، شهربازی، آلاچیق و رستوران است.

بوستان ساحلی اطراف تالاب سراندون و بالندون

جمع بندی

باتوجه به توضیحات ارائه شده در این مطلب، می‌دانیم که شهر ساری دارای مناطق گردشگری بسیار زیادی است. گردشگران می‌توانند چند روزی را در این شهر بمانند و از دیدنی‌های اطراف این شهر به ویژه تالاب سراندون و بالندون دیدن کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا