تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیساری

میدان ساعت ساری ؛ نماد تاریخی شهر ساری

ساری یکی از خوش‌آب‌وهواترین شهرهای شمالی کشور است که جاذبه‌های طبیعی، توریستی، تاریخی و گردشگری فراوانی دارد. یکی از جاذبه‌های شهر ساری میدان ساعت نام دارد که دارای شهرت جهانی است. میدان ساری به نوعی سمبل و نماد این شهر شناخته می‌شود. این میدان در دوران پهلوی و توسط شخصی به نام محمدعلی حمیدی نوا ساخته شد.

میدان ساعت از معماری شگفت‌انگیزی برخوردار بوده و زیبایی محصور کننده‌ای دارد. این میدان امروزه به‌عنوان یکی از میدان‌های اصلی ساری به شمار می‌رود که به بسیاری از نقاط شهر دسترسی دارد. میدان ساعت ساری در بین مردم محلی مازندران به پا ساعت معروف است. پیشنهاد می‌کنیم اغلب مسافران و گردشگرانی که به مازندران سفر می‌کنند حتماً از این میدان دیدن کنند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با میدان ساعت ساری با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تاریخچه میدان ساعت ساری

این میدان برای اولین بار در سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی توسط یکی از برجسته‌ترین معماران ایرانی ساخته شد. جالب است بدانید هزینه‌ای که برای ساخت این میدان صرف شد ۲۵۰ هزار تومان بود. در عین حال از مصالح مرغوب و باکیفیت برای ساخت آن استفاده شده است. میدان ساعت تا سال ۱۳۴۴ پابرجا بود که توسط شهرداری شهر ساری تخریب شد و به جای آن فواره‌ای آب‌نما ساخته شد.

مجدد پس از گذشت ۱۱ سال یعنی در سال ۱۳۵۵ به ساخت برج ساعت پرداخته شد که طراحی جدیدتری دارد. طراحی پروژه ساخت میدان ساعت ساری توسط آقای دانیال فلاحیان انجام شد که دارای ویژگی‌های معماری ایرانی و اروپایی است. نهایت در سال ۱۳۵۷ ساخت برج به پایان رسید که نسبت به برج اولیه از استحکام بیشتر و جذابیت بالاتری برخوردار است. ساعت موجود در این برج از روسیه خریداری و در این میدان نصب شد.

قبل از آن که به نصب ساعت بر روی برج بپردازند از آن برای اذان گفتن و جار زدن استفاده می‌کردند. ساعت از نوع زنگ‌دار بوده که هر شب ساعت ۱۲ صدای آن به دفعات بالا تکرار می‌شد و تا دورترین نقاط ساری شنیده می‌شد. در نتیجه به علت اعتراضات مردم ساری ساعت زنگ‌دار را قطع کردند و اکنون این میدان نمای ساده‌تری دارد.

 

برج ساعت ساری

میدان ساعت ساری در کجا واقع شده است

میدان ساعت ساری که از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر است در مرکز ساری واقع شده که به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در واقع شما در هر نقطه از شهر که باشید می‌توانید با خودروی شخصی، تاکسی و اتوبوس و حتی پای پیاده خود را به میدان ساعت برسانید. میدان ساعت ساری تا تهران تنها ۲۵۵ کیلومتر فاصله دارد که به مدت تقریباً 4 ساعت و 30 دقیقه طی کردن مسیر آن طول می‌کشد.

ایستگاه آغازی و پایانی مسیر حمل‌ونقل تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی شهر ساری در میدان برج ساعت قرار دارد. این میدان در بین مسیرهای اصلی میدان امام به دروازه شهر بابل، میدان شهدا و پل تجن قرار گرفته است. آدرس دقیق آن؛ استان مازندران، شهرستان ساری، مرکز ساری، میدان ساعت است.

معماری میدان ساعت ساری

معماری میدان ساعت ساری تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است که جلوه بسیار باشکوهی دارد. ساختمان میدان دارای ارتفاع ۲۵ متر است که نورپردازی‌های بسیار جذابی در اطراف آن به کار برده‌ شده است. تماشای این میدان در شب بسیار دیدنی بوده و با نورپردازی‌های زیبایی که دارد همه را مجذوب خود می‌کند.

معماری برج ساعت اولیه

بر روی برج ابتدایی میدان ساعت که در سال ۱۳۰۹ تأسیس شد دو ساعت وارداتی از روسیه قرار داشت که رو به خیابان مدرس و خیابان انقلاب بودند. ساعت‌ها از نوع زنگ‌دار و عقربه‌ای بودند و هر شب رأس ساعت ۱۲ به صدا در می‌آمدند. صدای ساعت بسیار بلند بود به صورتی که تا چندین خیابان دورتر شنیده می‌شد و در نهایت با اعتراض مردم مسؤلین صدای آن را قطع کردند. مصالح به کار رفته در ساخت آن از آجر و سیمان بودند که استحکام بسیار بالایی داشتند.

معماری برج ساعت امروزی

امروزه و در طراحی ساختمان جدید میدان ساعت ۴ ساعت ژاپنی دیده می‌شود که ساعت‌ها در تمامی اطراف آن نصب شده‌اند؛ ولی تنها از خیابان انقلاب قابل مشاهده است. نمای بیرونی برج میدان ساعت به رنگ سفید است که در زیبایی آن تأثیر بسیار زیادی دارد. امروزه دوباره صدای زنگ ساعت‌ها شنیده می‌شود.

معماری برج ساعت ساری

بازدید از میدان ساعت ساری

این میدان از جاهای دیدنی بسیار مهم ساری به شمار می‌رود که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی این شهرستان می‌شوند. بازدید از میدان ساعت ساری کاملاً رایگان بوده و هیچ نیازی به پرداخت هزینه ندارد. در واقع شما می‌توانید در هر زمان که اراده کردید به مرکز شهر ساری رفته و از زیبایی‌های این میدان دیدن کنید. بازدید از میدان ساعت به‌صورت شبانه‌روزی بوده و توصیه می‌شود که در شب حتماً به تماشای زیبایی‌های آن بپردازید.

بازدید در تمام ایام سال امکان‌پذیر است. البته به خاطر شرایط اقلیمی ساری، بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه توریستی اوایل فصل بهار و پاییز است. در این زمان هوای شمال بسیار مطبوع و دلپذیر بوده و سفر به یادماندنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. تابستان ساری بسیار گرم و شرجی بوده که ممکن است گرمای هوا شما را اذیت کند. همچنین زمستان‌های این شهر بسیار سرد بوده و کمتر کسی به گردش و مسافرت در این زمان می‌پردازد.

امکان عکس‌برداری برای تمامی گردشگران وجود دارد و حتی پیشنهاد می‌شود به‌عنوان یادگاری عکس‌های بسیار زیبایی از میدان بیندازید. یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با بازدید از میدان ساعت ساری توجه به محیط‌ ‌زیست و سلامت میدان است. به گردشگران عزیز توصیه می‌شود زباله‌های خود را در برج و اطراف آن رها نکنند و تا آسیبی به آن وارد نشود و اطراف میدان کثیف نباشد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان ساعت ساری

همان‌طور که می‌دانید ساری یکی از زیباترین شهرهای شمالی است که آمار بسیار بالایی از ورود گردشگران و مسافران در خود ثبت کرده است. ساری طبیعت بکر و بناهای تاریخی و توریستی فراوانی دارد که همواره مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر کشور قرار گرفته است. در اطراف میدان ساعت ساری جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که جنبه تاریخی و طبیعی دارند و می‌توانید در کمترین زمان ممکن خود را به آنها برسانید. برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

پارک ملل ساری

پارک ملل ساری که در سال ۱۳۹۳ احداث شد لقب بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی توریستی شمال کشور را از آن خود کرده است. در این مجموعه امکانات تفریحی و رفاهی هیجان‌انگیز و متعددی وجود دارد. از امکانات آن می‌توان به جزیره مصنوعی، پل معلق، پیست دوچرخه‌سواری، حوضچه‌های ماهیگیری و تفریحات آبی اشاره کرد. همچنین امکانات رفاهی فراوانی از جمله رستوران، کافی شاپ، سرویس بهداشتی دارد. در سفر خود به ساری بازدید از پارک ملل را فراموش نکنید.

تالاب حمید آباد

در نزدیکی شهر ساری روستایی به نام حمید آباد واقع شده که دارای یک تالاب بسیار زیبا با گل‌های نیلوفر آبی فراوان است. این تالاب دارای چشم‌اندازی منحصربه‌فرد بوده و زیستگاه بسیاری از گونه‌های پرندگان است. چشم‌اندازی که این تالاب دارد برای عکس‌برداری گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

تالاب حمید اباد ساری

دشت ناز ساری

از زیباترین جاهای دیدنی ساری می‌توان به دشت ناز اشاره کرد که در لیست مناطق حفاظت شده استان مازندران قرار می‌گیرد. در این دشت گونه‌های جانوری و گیاهی متعددی وجود دارد و گردشگران می‌توانند از آنها بازدید کنند. مساحت این دشت به ۵۵ هکتار می‌رسد که دارای جنگل‌های جلگه‌ای و کوهستان‌های سرسبز است. همچنین یکی از بهترین مناطق برای عکاسی و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که برای بازدید از این دشت زیبا ابتدا باید از سازمان محیط ‌زیست ساری مجوز لازم را دریافت کنید.

پناهگاه حیوانات دشت ناز

خانه فاضلی

این عمارت تاریخی و زیبا در مرکز شهر ساری واقع شده و تا میدان ساعت ساری تنها ۲۲۳ متر فاصله دارد. این عمارت در محله آب انبار نو واقع شده و یکی از پر رفت و آمدترین مناطق ساری محسوب می‌شود. جالب است بدانید که بازدید از این عمارت به‌صورت رایگان بوده و می‌توانید حدود یک ساعت به تماشای کل نقاط آن بپردازید.

خانه فاضلی: جاذبه ای تاریخی در اطراف میدان ساعت ساری

اقامتگاه‌های اطراف میدان ساعت ساری

مسافران برای سفر به شهرستان زیبای ساری و بازدید از مناطق گردشگری نیاز به اقامت چندین روزه دارند؛ بنابراین می‌توانید از اقامتگاه‌های بسیار متفاوت با امکانات رفاهی مطلوب استفاده کنید و چند روزی در این شهرستان به گردشگری بپردازید. در ساری سوئیت و ویلاهای فراوانی وجود دارد که می‌توانید آنها را اجاره کنید.

بسیاری از ویلاها به صورت جنگلی و یا کنار دریا هستند که سفر بسیار لذت‌بخش و به یاد ماندنی را برای شما به وجود خواهند آورد. همچنین هتل‌های متعددی در اطراف میدان ساعت وجود دارند که می‌توانید به رزرو و اقامت در آنها بپردازید. از جمله هتل‌های اطراف میدان ساعت ساری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل نوید ساری
  • هتل نارنج ساری
  • هتل آسمان ساری
  • هتل اسرم ساری
  • هتل بادله ساری
  • هتل سالار دره ساری

از امکانات هتل‌ها می‌توان به سیستم ویدئوی مرکزی، مبلمان، تلویزیون، سیستم گرمایش و سرمایش مناسب، خشک‌شویی، پارکینگ و… اشاره کرد. همچنین دارای امکانات تفریحی و ورزشی متعدد هستند. می‌توانید با توجه به بودجه خود به انتخاب یکی از هتل‌ها پرداخته و از سفر خود لذت ببرید.

اقامتگاه های اطراف میدان ساعت ساری

جمع بندی

علاوه بر محل اقامت در اطراف میدان ساعت فروشگاه‌های بسیار بزرگ و متعددی دیده می‌شوند که می‌توانید سوغات مازندران را از آنها خریداری کنید. تنوع محصولات در این مراکز بالا بوده و می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید را از آنجا تهیه کنید. در نتیجه برای سفر به ساری نیازی نیست چمدان خود را سنگین کنید چرا که در اطراف میدان ساعت به همه چیز دسترسی دارید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا