تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیماسال

سوئه چاله ماسال ؛ تکه ای از بهشت استان گیلان

یکی از زیباترین شهرهایی که در استان گیلان قرار داد و گردشگران زیادی به آنجا می‌روند؛ ماسال است. این شهر دارای ییلاقاتی بکر و دیدنی است که هر کدام از آنها جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند. یکی از این ییلاقات، سوئه چاله ماسال است که در قسمت جنوبی این شهر قرار گرفته و آب‌وهوایی بکر و بسیار عالی دارد. سوئه چاله برای کسانی که دنبال آرامش هستند و می‌خواهند برای مدتی از هیاهو و استرس‌ها دور بمانند انتخاب بسیار مناسبی است که باعث آرامش روح شما نیز می‌شود.

شاید برای شما هم، مانند سایر گردشگرانی که تازه می‌خواهند به این بهشت زیبا سفر کنند، سؤالاتی پیش آمده باشد. پس با مجله گردشگری دوباره سفر در این مقاله همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های گردشگری اطراف این ییلاق، زمان مناسب برای سفر، نحوه اقامت آن، چگونگی دسترسی به سوئه چاله و نکات مهمی که باید برای این سفر به آنها توجه داشته باشید، بیشتر آشنا کنیم.

ییلاق سوئه چاله

یکی از ییلاق‌های ماسال، سوئه چاله نام دارد که طبیعت بسیار زیبا آن باعث شده تا گردشگران زیادی آنجا بروند و از آب‌وهوای آن نیز لذت ببرند. تپه‌های سرسبز، کلبه‌های چوبی رنگارنگی که فاصله کمی از هم دارند، اقیانوس ابر و گله‌های گوسفند و اسب باعث شده‌اند تا آرامش خاصی آنجا وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید از ترافیک و آلودگی هوا شهر خود برای مدتی هم که شده دور بمانید، این ییلاق می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما نیز باشد.

سوئه چال ماسال از دو لغت سو به معنای گلپر و چاله به معنای گودال تشکیل شده است. در این منطقه، گلپر بسیاری وجود دارد و زمانی که از بالا به این ییلاق زیبا نگاه می‌کنید، مانند گودال یا زین اسب است. دره‌هایی که اطراف آن قرار دارند باعث افزایش زیبایی این منطقه شده‌اند که مه، آن دره‌ها را در زمان‌های مشخصی به خوبی می‌پوشاند.

سوئه چاله ماسال

راه دسترسی سوئه چاله ماسال

این ییلاق زیبا در جنوب ماسال است که با ییلاق اولسبلنگاه فاصله کمی دارد. سوئه چاله در 55 کیلومتری شمال غربی رشت قرار گرفته است که با تهران حدود 370 کیلومتر نیز فاصله دارد. زمانی که بخواهید از تهران به سمت این ییلاق خوش آ‌ب‌وهوا حرکت کنید، بهترین جاده نیز قزوین- رشت است. سپس باید به سمت جاده فومن که 20 کیلومتر قبل از رشت قرار گرفته حرکت کنید و به سمت صومعه‌سرا و روستا کلیدبر بروید.

تا روستای طاهرگوراب باید همچنان به مسیر خود ادامه دهید. سپس بعد از گذر از شهر ماسال، وارد جاده‌ای زیبا، سرسبز و کوهستانی می‌شوید که به ییلاقات ماسال می‌رسد. با ادامه مسیر خود، بعد از ییلاق اولسبلنگاه به این ییلاق زیبا می‌رسید و از طبیعت بکر آن نیز لذت می‌برید.

جاذبه های اطراف این ییلاق

سوئه چال ماسال به دلیل آنکه فاصله کمی با سایر ییلاق‌های ماسال دارد، این امکان را برای شما به وجود آورده است تا بتوانید از جاذبه‌های گردشگری که اطراف آن قرار دارند نیز بازدید کنید. برای آنکه بتوانید قبل از سفر به سوئه چاله از جاذبه‌های گردشگری اطراف آن ییلاق آگاه شوید و بتوانید در مدت زمانی که آنجا هستید به این جاذبه‌های گردشگری نیز سری بزنید، برای‌تان لیستی از آنها آماده کرده‌ایم.  این جاذبه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

فاصله رشت تا سوئه چاله

رودخانه خالکایی

این رودخانه در مسیر ماسال و ییلاقات آن، جریان دارد و مناظر اطراف آن بسیار زیبا است. شما می‌توانید کنار دکه‌هایی که آنجا وجود دارند چای زغالی، آش رشته، بلال زغالی تهیه کنید. این رودخانه از ماسال به سمت تالاب انزلی نیز حرکت می‌کند و مکان زیبایی برای پیک‌نیک است.

رودخانه خالکایی

غارهای ماسال

غارهایی که در این شهر قرار گرفته‌اند بسیار زیبا هستند که تعداد آنها بیش از 17 غار است. معروف‌ترین آنها، غار آویشو که میان کوه‌‌های شاندرمن با طول عمری بیش از 75 سال نیز قرار گرفته است. غار کلچال، چسلی و خندیله پشت از جمله غارهای دیگر شهر ماسال است که هر یک زیبایی خاص خود را دارند.

غارهای ماسال

آبشارهای موجود در ماسال

آبشارهایی که در این شهر و نزدیک ییلاق سوئه چاله ماسال قرار دارند، یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی اطراف آن نیز به حساب می‌آیند. شهر ماسال به دلیل آبشارهایی که دارد به عنوان شهر آبشارهای بلند نیز معرفی می‌شود. آبشار ویوز نزدیک ییلاق النزه واقع شده در شاندرمن، یکی از معروف‌ترین آبشارهای این شهر است. آبشار خون که ارتفاع آن بیشتر از 15 متر است، آبشار رامینه و تولی نساء که ارتفاع آنها 10 متر می‌شوند نیز از دیگر آبشارهای معروف و نزدیک ییلاق سوئه چاله است.

آبشارهای ماسال

محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی

یکی دیگر از این جاذبه‌های دیدنی، محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است که به عنوان یک جاذبه تاریخی به حساب می‌آید. این مکان بالاتر از ییلاق اولسبلنگاه و در روستا گیلوانه است که سنگ یادبودی برای ایشان در آن مکان قرار داده‌اند.

محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی

مناسب‌ترین زمان برای سفر به سوئه چاله ماسال

این ییلاق به دلیل ارتفاعی بین 1800 تا 1900 متری نسبت به سطح دریا، در فصول پاییز و زمستان هوایی سرد دارد. این هوا در این فصول ممکن است به زیر صفر هم برسد که اکثر کسانی که در این ییلاق زندگی می‌کنند در اوایل پاییز به سمت شهر و دامنه کوه نقل مکان می‌کنند. بنابراین بهترین زمانی که شما می‌توانید به سوئه چاله بروید، اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور است. همچنین در صورتی که می‌خواهید اقیانوس ابری که در این منطقه ایجاد می‌شود را ببینید، بهتر است در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به ییلاق سوئه چاله بروید.

ماه فروردین هم برای رفتن به این ییلاق پیشنهاد نمی‌شود چراکه هوا سرد است و بارش سنگین باران و برف ممکن است پیش آید. در فصول سرد سال ممکن است راه‌هایی که شما را به سوئه چاله ماسال می‌رساند بسته شده باشند و یا فقط با خودروهای آفرودی بتوانید تا آنجا بروید. بنابراین بهترین زمان برای رفتن به این منطقه، روزهای گرم سال است که در سوئه چاله هوا با میانگین دمایی 18 درجه سانتی گراد نیز وجود دارد.

آب و هوای سوئه چاله

اقامت در سوئه چاله

این ییلاق زیبا در ماسال می‌تواند به قدری شما را مجذوب خود کند که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک شب آنجا اقامت داشته باشید. دیدن طلوع و غروب آفتاب و جنگل ابر از زیباترین جاذبه‌هایی است که آنجا با هم تلفیق شده‌اند. در صورتی که بخواهید در کلبه‌هایی چوبی در این منطقه اقامت داشته باشید باید بدانید که این کلبه‌ها برق خود را از موتور برق، آب را از تانکرهای آب و گرمایش خانه‌ها را نیز با کپسول گاز یا بخاری نفتی و هیزم تأمین می‌کنند.

این برق کلبه‌ها، معمولا در زمان مشخصی قابل استفاده هستند که توصیه می‌کنیم حتما پاوربانک نیز همراه خود ببرید. همچنین سرویس بهداشتی بعضی کلبه‌ها بیرون از آنها قرار گرفته‌اند. در صورتی که نخواهید از این کلبه‌ها استفاده کنید می‌توانید در هتل‌هایی که در ماسال قرار گرفته‌اند اقامت داشته باشید.

اجاره کلبه در ییلاق سوئه چاله

نکات مهم سفر به این ییلاق

قبل از سفر به سوئه چاله باید به چند نکته مهم نیز توجه داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. این ییلاق امکانات زیادی در خود ندارد و بهتر است مواردی که نیاز دارید را از شهر ماسال تهیه کنید. سوپرمارکت‌هایی در این منطقه وجود دارند ولی ممکن است مواردی که شما می‌خواهید را نداشته باشند.
  2. آنتن‌دهی در این ییلاق ضعیف است و ممکن است حتی نتوانید درست با گوشی خود با دیگران تماس برقرار کنید برای همین بهتر است قبل از آنکه وارد این منطقه شوید، تماس‌هایی که می‌خواهید را داشته باشید.
  3. سوئه چاله ماسال به دلیل ییلاقی بودن، شب‌های خنک و سردی دارد که باید به این موضوع توجه کنید و با خود لباس گرم داشته باشید. در صورتی که در چادر می‌مانید باید پتو، لباس گرم و همچنین کیسه خواب با خود ببرید.
  4. کفشی که راحت باشد و شما را در پیاده‌روی اذیت نکند را باید همراه خود ببرید تا بتوانید در مسیرهای سخت نیز تعادل خود را به خوبی حفظ کنید.
  5. مواردی که باید با خود داشته باشید شامل عینک، آب آشامیدنی، کرم ضدآفتاب، کیسه زباله، کلاه آفتابی و… است.

نتیجه گیری

همان‌طور که مشاهده کردید شما را با ییلاق سوئه چاله، نحوه دسترسی به آن، جاذبه‌های گردشگری که نزدیک آن قرار گرفته‌اند و می‌توانید از آنها به راحتی بازدید کنید، نکات مهمی که قبل از رفتن باید به آنها توجه داشته باشید و همچنین نحوه اقامت در این ییلاق بیشتر آشنا کردیم. متوجه شدید که ییلاق سوئه چاله یکی از بکرترین مناطق موجود در استان گیلان است که برای مدتی هم که شده شما را از هیاهو شهر، آلودگی‌ها و استرس نیز به خوبی دور می‌کند.

شما همین‌طور متوجه شدید که در نزدیکی این ییلاق، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایی وجود دارند که می‌توانید به همه آنها سر بزنید و نهایت لذت را ببرید. به علاوه برای‌تان نکات مهمی را بیان کردیم که باید قبل از رفتن به این منطقه به آنها توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن این نکات، سفر شما بسیار راحت، دلپذیر و آرامش‌بخش خواهد بود. مواردی که می‌خواهید را قبل از وارد شدن به این منطقه، در شهر ماسال می‌توانید به راحتی تهیه کنید تا مشکلی در سفر برای شما نیز پیش نیاید. در صورتی که در زمان مناسبی به سوئه چاله ماسال سفر کنید می‌توانید جنگل ابر که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است را ببینید و عکس‌های به‌یادماندنی و زیبایی نیز ثبت کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا