تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردیفریدون شهر

معرفی آبشار پونه زار ، بهشت گمشده ایران

اگر قصد سفر به اصفهان را دارید باید حتماً از آبشار پونه زار نیز دیدن کنید که جزو زیباترین جاذبه ­های طبیعی ایران است. چشم انداز رویایی این مکان قطعاً شما را حیرت‌زده می‌کند و از آن لذت می‌برید. این آبشار که در فریدون شهر قرار دارد به بهشت گمشده اصفهان معروف است؛ پس دیگر جایی برای تعریف باقی نمی‌ماند. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه گردشگری آشنا شوید.

معرفی آبشار پونه زار

این آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌­های فریدون شهر و البته ایران است که متأسفانه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان به دلیل تبلیغات پایین از وجود آن بی‌خبر هستند. ارتفاع این آبشار 75 متر است که همین مسئله آن را در لیست مرتفع‌ترین آبشارهای ایران قرار داده است. آبی که در پونه زار سرازیر می‌شود در واقع حاصل از چشمه­ هایی است که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه گرفته ­اند و همچنین ذوب برف ­های شدیدی که در فریدون شهر می‌بارد. اگر قصد بازدید از این سرچشمه ­ها را دارید می‌توانید 2 الی 3 کیلومتر مسیر طی کنید تا به بالادست آبشار برسید.

این چشمه­ ها همگی به سمت دره­ای که نام آن هم پونه زار است سرازیر می‌شوند و آبشار را تشکیل می‌دهند؛ پس از آن هم با طی‌کردن یک مسیر نسبتاً طولانی، به رود وهرگان منتهی می‌شوند. دیواره­ های این دره سراسر پوشیده از خزه هستند که علت آن هم رطوبت همیشگی و همسایگی زاگرس بوده که زیبایی دوچندانی به این مکان بخشیده است. لازم به ذکر است که این آبشار و سرچشمه ­هایش دائمی بوده و خوشبختانه تاکنون بدون هیچ وقفه ­ای آب در آنها جاری است.

از زیبایی­ های پونه زار می‌توان به صدای دلنواز آب و مناظر سرسبز و دل‌انگیز اشاره کرد. این زیبایی ­ها به‌قدری گردشگران را جذب خود کرده ­اند که بسیاری معتقدند این آبشار از آبشارهای شوشتر نیز بیشتر به دل می‌نشیند؛ پس بازدید از آن را از دست ندهید.

آبشار پونه زار

پوشش گیاهی منطقه

آبشار پونه زار منطقه ­ای بسیار سرسبز و پوشیده از روییدنی ­های مختلف است که به زیبایی ­اش افزوده­ است. برای مثال از درختان این منطقه می‌توان به درخت زرشک وحشی اشاره کرد که در اواسط مسیر و پاکوب آبشار رشد می‌کند. به غیر از این گوه های اطراف منطقه پوشیده از گل و گیاهان وحشی و همچنین دارویی هستند.

جالب است که بدانید علت نام‌گذاری آبشار به‌عنوان پونه زار، رویش زیاد پونه در این منطقه و اطراف آن است. کنگر هم یکی دیگر از روییدنی ­های مشهور این مکان است که البته پیشنهاد می‌شود هیچ‌کدام از گیاهان را بدون علم و دانش و بدون قصد خاصی نچینید؛ چون با این کار بیهوده طبیعت را دست‌کاری کرده ­اید. سنگ­ های کنار آبشار هم همگی پوشیده از خزه هستند که این حس رویایی بیشتری را منتقل می‌کند.

آبشار پونه زار فریدون شهر

پوشش جانوری منطقه

از جاندارانی که در پونه زار زندگی می‌کنند و ممکن است آنها را ببینید می‌توان به سمندرهای کوچک اشاره کرد که زیست‌بوم این منطقه را تشکیل داده ­اند. همچنین بزمجه ­های بزرگ هم در اطراف زندگی می‌کنند.

موقعیت مکانی آبشار پونه زار

آبشار پونه زار دقیقاً در استان اصفهان و 25 کیلومتری شهرستان فریدون، جایی نزدیک به روستای پشتکوه شهر قرار دارد. برای رسیدن به این مکان باید ابتدا به سمت فریدون شهر حرکت کنید که از مسیرهای مختلفی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؛ مانند جاده شبان، اسکندری و شهرداران. اگر بخواهیم موقعیت دقیق ‌­تری را برای شما بگوییم، این شهر در 145 کیلومتری شهرکرد و 188 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.

پس از طی‌کردن مسیری که گفته شد و گذر از فریدون شهر، سه‌راهی‌ را مشاهده می‌کنید که باید به سمت راست آن بروید؛ راهی که به‌طرف پونه زار و چشمه لنگان می‌رود. این جاده را باید به سمت روستای پشتکوه آن‌قدر ادامه دهید تا به خود آبشار برسید که حدود 13 کیلومتر راه است. فاصله میان فریدون شهر تا آبشار نیز حدود 25 کیلومتر است که با رانندگی آرام به دلیل خطرناک و پر پیچ و خم بودن مسیر، در سی دقیقه طی می‌شود.

پارکینگ آبشار انتهای مسیر شما است و پس از آن بین 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی در پیش دارید تا به خود آبشار پونه زار برسید. اگر مسیر را از راه اصلی طی کرده باشید دقیقاً از بالای آبشار سر در می‌آورید که برای دید بهتر و بازدید از چشم‌انداز زیبای آن، باید از کناره ­ها به سمت پایین حرکت کنید که شیب نسبتاً تندی دارد؛ پس احتیاط لازم را رعایت کنید.

زمان مناسب برای بازدید از پونه زار

فریدون شهر یکی از سردترین شهرهای استان اصفهان است و این مسئله باعث بارش زیاد برف در این منطقه می‌شود. شدت این برف به‌قدری زیاد است که مناطق و شهرهای اطراف را هم سفیدپوش می‌کند و همین‌جا لازم است که بدانید فریدون شهر پیست اسکی هم دارد؛ بنابراین با توضیحاتی که داده شد حتماً باید متوجه شده باشید که سفر به این مکان در پاییز و زمستان اصلاً کار مناسبی نیست.

در واقع هر ساله تعداد زیادی از گردشگران از این بهشت گمشده در نیمه اول سال بازدید می‌کنند که کاملاً درست است. البته به غیر از مسئله سرما این کار به‌خاطر چشم‌انداز زیباتر در بهار و تابستان نیز انجام می‌شود؛ چون اطراف آبشار پوشیده از درختان و گل های وحشی سرسبز و باصفا است. همچنین در سفرها همیشه باید جوانب احتیاط را رعایت کرد. جاده ­های منتهی به فریدون شهر در فصول سرد کاملاً یخ می‌زنند و پرخطر هستند؛ بنابراین در جمع‌بندی کلی باید گفت که برای سفر به پونه زار باید بهار و تابستان را انتخاب کنید.

آبشار پونه زار فریدون شهر اصفهان

امکانات اقامتی آبشار پونه زار

معمولاً از یک جاذبه طبیعی انتظار امکانات رفاهی فراوان نمی‌رود و آبشار پونه زار نیز از این قاعده پیروی می‌کند. در واقع اگر قصد سفر چند روزه به این مکان را دارید باید بدانید که وضعیت دشواری را پیش رو دارید؛ چون شب ­های این منطقه حتی در نیمه اول سال نیز به‌شدت سرد است و باید در محل­ های کمپینگی که تعبیه شده اقامت کنید. به غیر از این می‌توانید در آلاچیق ­ها هم استراحت کنید و در اطراف سرویس بهداشتی هم موجود است. اگر هم قصد اقامت در هتل یا سوئیت را دارید، می‌توانید به فریدون شهر برگردید که در آنجا خانه ­های شخصی را هم اجاره می‌دهند.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید تهیه غذا است؛ چون رستوران یا سوپرمارکت در اطراف وجود ندارد، بنابراین باید از قبل آن را آماده کنید و یا در خود محل مشغول پخت و پز شوید که برای این منظور منقل ­هایی نیز تعبیه شده است. البته برای تهیه غذا می‌توانید به فریدون شهر نیز مراجعه کنید که همان‌طور که قبلاً گفته شد نیم ساعت راه را باید طی کنید.

نکات لازم قبل از سفر

  • معمولاً در آخر هفته ­ها و روزهای تعطیل آبشار بسیار شلوغ می‌شود؛ پس بهتر است در یکی از روزهای وسط هفته به این مکان سفر کنید.
  • مسیری که باید برای رسیدن به مقصد طی کنید پر پیچ و خم است؛ بااحتیاط رانندگی کنید.
  • در کنار آبشار پونه زار یک پارکینگ قرار دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • برای بالارفتن از آبشار حتماً کفش کوهنوردی به همراه داشته باشید؛ چون شیب تندی پیش رو است.
  • لبه ­های آبشار بسیار لیز، ریزشی و خطرناک هستند پس هرگز به آنجا نزدیک نشوید.
  • از مسیرهایی که محکم و مطمئن هستند عبور کنید.
  • مراقب باشید که کودکان و افراد سالمند به سراشیبی ­ها رفت و آمد نکنند.
  • از چادر زدن کنار آبشار بپرهیزید؛ چون کار پرخطری است و پیشنهاد نمی‌شود.
  • هیچ ورودی­ برای بازدید و اقامت در این مکان در نظر گرفته نشده است پس با خیال راحت و کاملاً رایگان می‌توانید از آن لذت ببرید.
  • برای سفر اول بهتر است همراهی را با خود ببرید که تجربه قبلی داشته باشد.
  • آب آبشار پونه زار فواید دارویی دارد پس از آن استفاده کنید.
  • همیشه در همه سفرها کیسه زباله به همراه داشته باشید تا به طبیعت آسیبی وارد نشود.

آبشار پونه زار

وسایل لازم برای بازدید از پونه زار

با توجه به امکانات اقامتی کم و سرمایی که در این منطقه وجود دارد، همراه‌ داشتن چادر مسافرتی، کیسه‌خواب، چراغ‌قوه، پتو و لباس گرم به اندازه کافی ضروری است. همچنین اگر قصد کوهنوردی و بالارفتن از آبشار را دارید بهتر است از کفش مخصوص کوهنوردی استفاده کنید. به‌ همراه ‌داشتن یک کوله‌پشتی حاوی کرم ضدآفتاب، پاوربانک، عینک آفتابی، غذاهای کنسروی و داروهای اولیه هم پیشنهاد می‌شود.

جاذبه ­های گردشگری اطراف پونه زار

هرچند که خود آبشار به اندازه کافی دیدنی دارد و کل روز شما را پر می‌کند، اما با این حال اگر بازهم وقت داشته باشید می‌توانید از مکان­ های اطراف آن مانند چشمه لنگان، قله انالوجه یا داراب شاه در دالانکوه، روستای بنه کمر و جنگل­ های پشتکوه هم دیدن کنید. این مکان­ها به نسبت جاذبه­ های دیگر به آبشار نزدیک­تر هستند و دسترسی به آنها آسان­تر است، بنابراین می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچنین خود فریدون شهر نیز مکان­­ های دیدنی بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به پیست اسکی فریدون شهر اشاره کرد.

آبشار پونه زار اصفهان

سخن پایانی

آبشار پونه زار که به بهشت گمشده اصفهان معروف است یکی از زیباترین جاذبه ­های گردشگری ایران است که در نزدیکی روستای پشتکوه فریدون شهر قرار دارد. برای رسیدن به این مکان ابتدا باید جاده­ای که به سمت فریدون شهر می‌رود را طی کنید و سپس در سه‌راهی به سمت راست بروید. پوشش گیاهی و جانوری این منطقه بسیار غنی است و اکثر گیاهان دارویی ایران در آن یافت می‌شوند. از امکانات رفاهی این مکان هم می‌توان به محل­ های کمپینگ، آلاچیق ­ها، منقل­ ها و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

به علت سرمای شدید هوا در این شهر از اصفهان، پیشنهاد می‌شود که حتماً در بهار و تابستان از پونه زار بازدید کنید و لباس گرم، کیسه‌خواب و پتو به اندازه کافی به همراه داشته باشید. امیدواریم که این مطلب برای شما پر فایده بوده باشد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا