تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردینوشهر

روستای بندپی ؛ طبیعتی زیبا در دل جنگل و مشرف به دریا

تابستان است و وقت سفرهای تابستانه، در این میان چه گزینه‌ای بهتر از رفتن به شمال و شهرستان‌های متنوع و زیبای آن؟ درباره تک تک شهرها و روستاهای شمال می‌توان حرف‌های زیادی بیان کرد. به طور خاص، از جاده زیبا و منحصر به فرد چالوس که به شمال می‌روید، پس از عبور از شهر چالوس و سپس نوشهر، به دنبال روستایی با چشم‌اندازی جذاب بگردید. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی روستای بندپی نوشهر بپردازیم. پس با مجله گردشگری دوباره سفر  همراه باشید.

بندپی کجاست؟

در بخش مرکزی شهرستان نوشهر،‌ در دهستان خیرودکنار، روستایی قرار دارد که نام آن بندپی است. این روستا فاصله چندانی با دریا ندارد، اما روستایی جنگلی محسوب می‌شود که با سفر به آن می‌توانید از مناظر زیبای کوهستانی و جنگلی لذت ببرید و در عین حال،‌ همزمان نیز از آن بالا ساحل زیبای دریای خزر را تماشا کنید. جاده‌ای در دل روستا شما را به ارتفاعات منطقه هدایت می‌کند. جنگل‌ها و ارتفاعات این مکان را نوشهر تپه نیز می‌گویند.

روستای بندپی

برای رسیدن به بندپی کافی است در 7 کیلومتری جاده ساحلی نوشهر به سمت نور، بعد از امیررود وارد جاده نجارده شوید. مسیر نجارده به بندپی را به راحتی با راهنمایی محلی‌ها پیدا خواهید کرد. علاوه بر روستای نجارده از طریق روستای مزگاه (شهید محسنی) نیز می‌توانید خود را به بندپی برسانید. از نوشهر تا این روستا حدود ۱۲ کیلومتر و از فرودگاه نوشهر تا آنجا حدود ربع ساعت فاصله است.

بندپی، بهشت سرمایه‌گذاران و گردشگران

به دلیل نزدیکی این روستا به شهرهای نوشهر و چالوس، محل مناسبی برای خرید ملک و ویلا در سال‌های اخیر بوده و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است. نزدیکی به دریا و جنگل از ویژگی‌هایی است که این محل را برای گردشگران و خریداران ملک در روستاهای خوش آب و هوای شمال ترغیب می‌کند. علاوه بر این‌ها، شالیزارهای برنج در این منطقه چشم‌اندازهای زیبایی خلق می‌کنند که باعث زیبایی و جذابیت بیشتر آن می‌شود. به عبارت دیگر، این منطقه دارای سه نوع آب و هوای کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای است که می‌تواند در فصول مختلف سال گردشگران مختلفی را به خود ببیند. مسیر مناسب، نزدیک به شهر و جاده آسفالته روستای بندپی، دسترسی به آن را آسان‌تر هم کرده است.

فصل سفر به بندپی

همانطور که گفتیم بندپی مکانی خوش آب و هوا است که در هر یک از فصول سال زیبایی‌های خاص خود را دارد. اگر قصد شنا و آب‌تنی در دریا را دارید،‌ هنگامی که هوا گرم است، از اواخر بهار تا اواخر تابستان بار سفر به بندپی ببندید. اما اگر دلتان هوای خنک‌تر و بارانی‌تر می‌خواهد، پاییز را انتخاب کنید. در زمستان می‌توانید همچنان از مناظر ساحلی و برخی مکان‌های دیدنی بندپی بازدید کنید، اما سفر به دل طبیعت بکر و کوهستانی به دلیل آب و هوا و بارش باران و برف ممکن است شما را با چالش مواجه کند.

روستای بندپی نوشهر

ساکنین بندپی

در سرشماری اوایل دهه نود شمسی، تعداد کل جمعیت این روستا 1428 نفر برآورد شده است. همین سرشماری نشان می‌دهد که این روستا 420 خانوار و 409 واحد مسکونی داشته است. این ارقام در سال 95 به 1447 نفر و 376 خانوار تغییر می‌کند. این آمار ساکنین اصلی روستا است، اما همانطور که اشاره شد به دلیل موقعیت جغرافیایی و امکانات مناسب، جمعیت غیربومی روستا در حال افزایش است.

دیدنی‌های نزدیک بندپی

از بندپی تا ساحل دریای خزر کمتر از ده دقیقه با ماشین فاصله است و این باعث می‌شود اصلی‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه شمال، یعنی دریا، از جاذبه‌های بندپی نیز به حساب آید. علاوه بر آن، در مدت اقامت خود در بندپی از مکان‌های بسیار زیبای دیگری نیز می‌توانید دیدن کنید، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

جنگل بندپی

نزدیک‌ترین بخش جنگلی به این روستا،‌ جنگل بندپی است که علاوه بر مناظر سرسبز جنگلی و درختان استوار و سر به فلک کشیده، از آن بالا می‌توانید دریا را به نظاره بنشینید و در آرامش هر دو غرق شوید.

جنگل بند پی

روستا و جنگل نجارده

در مسیر رسیدن به روستای بندپی،‌ روستای نجارده قرار دارد. گفته می‌شود نام آن به دلیل شغل اصلی ساکنان آنجا که نجاری بوده، انتخاب شده است. روستای نجارده جلگه‌ای است و در دشت قرار دارد. رودخانه خیرود از کنار آن می‌گذرد. آب آشامیدنی روستا از همین رودخانه تامین می‌شود. در این روستا 180 خانوار زندگی می‌کنند که برخی از آنها ساکنان بومی و مابقی افراد غیربومی هستند، که به خرید ویلا در این روستا مبادرت ورزیده‌اند. به نظر می‌رسد اهالی نجارده، نجاری را رها کرده‌اند و در حال حاضر اکثرا کشاورزی می‌کنند و تعدادی از آنها نیز دامدار هستند. مثل سایر روستاهای نزدیک به شهر،‌ بافت سنتی و روستایی اینجا نیز دستخوش تغییر و به اصطلاح شهری شده است، بنابراین مشاغل دیگری، از قبیل معلمی،‌ نانوایی، آهنگری و سایر انواع کسبه،‌ نیز در این روستا دیده می‌شود. اما طبیعت نجارده کاملا زیبا و دست‌نخورده است.

در جنوب روستای نجارده، به جنگل زیبایی به همین نام می‌رسید که دارای آبشارها و مکان‌های دیدنی فراوانی است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به بندپی حتما به این روستا و جنگل زیبا نیز سر بزنید.

روستا و جنگل نجارده

 

آبشار الاشور

یکی از زیباترین و مهم‌ترین آبشارهای موجود در جنگل نجارده،‌ آبشار الاشور یا نجارده است. این آبشار طبیعی و بکر، 32 متر ارتفاع دارد و منظره فوق‌العاده‌ای را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. در جنگل نجارده بیشتر از 20 آبشار دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را به عنوان مقصد پیاده‌روی و جنگل‌نوردی خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که با توجه به کوهستانی بودن این منطقه، بهتر است برای دیدن آبشارها در فصل‌های گرم سال که آب و هوا مناسب‌تر و جاده‌های جنگلی با مشکلات کمتری روبه‌رو است، برنامه بریزید. هرچند برای دیدن روستای بندپی و نجارده به دلیل موقعیت و دسترسی خوب و نزدیکی به نوشهر و ساحل زیبای خزر،‌ سایر ایام سال نیز مناسب است.

آبشار الاشور

تنگه خیرود

رودخانه خیرودکنار از کنار روستایی به همین نام می‌گذرد. اگر از خیرودکنار به سمت دامنه کوه حرکت کنید، در مسیر رودخانه به تنگه خیرود می‌رسید. تنگه‌ای زیبا در دل جنگل که می‌توانید ساعت‌ها از دیدن مناظرش لذت ببرید، عکاسی کنید و حتی در هوای گرم تابستان تنی به آب بزنید و از دیدن آب‌بازی بچه‌ها سر کیف شوید.

تنگه خیرود

روستای مزگاه

روستای مزگاه،‌ در نزدیکی بندپی و نجارده، بسیار شبیه به این دو روستا است. این روستا نیز از طبیعت بکر و دست‌نخورده و دسترسی همزمان به مناظر دریا و جنگل برخوردار است. همین ویژگی‌ها نشان می‌دهد که نباید دیدن این روستا را از دست دهید. همچنین در اینجا نیز خانه و ویلاهای اجاره‌ای بسیاری برای اقامت شما فراهم است.

امامزاده سید علی کیا سلطان

نزدیک به بندپی، در روستای هزار خال کجور از توابع نوشهر، آرامگاه یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) واقع شده است. قدمت این آرامگاه، که در سال 1356 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است،‌ به قرن‌های 9 و 10 هجری قمری برمی‌گردد. روستای زیبا و سرسبز هزار خال کجور،‌ به نام این امامزاده، روستای سید علی کیا نیز گفته می‌شود. معماری بنای این آرامگاه، شبیه به آرامگاه سید جمشید کیا سلطان در شهر رویان است که نشان می‌دهد هر دوی این آرامگاه‌ها در دوره زمانی یکسانی بنا شده‌اند. روستای هفتصد ساله سید علی کیا در 8 کیلومتری شهر نوشهر قرار دارد.

دریاچه ارواح

دریاچه ممرز یا دریاچه ارواح،‌ که نام آن نیز در فهرست آثار ملی ثبت است، یکی دیگر از شگفتی‌های نزدیک به روستای بندپی است. ‌به دلیل فراوانی درختان توسکا و ممرز در اطراف این دریاچه به آن ممرز گفته می‌شود. دلیل نامگذاری آن به دریاچه ارواح، وجود درختان شکسته‌ای است که شکل‌های قابل توجه و وهم‌آلودی در میان باتلاق و اغلب وسط مه، ایجاد می‌کنند.

این دریاچه (یا تالاب) و جنگل‌های اطراف آن جزء مناطق حفاظت‌شده شمال ایران به حساب می‌آیند. در 47 کیلومتری نوشهر، نزدیک به روستای صلاح‌الدین کلا می‌توانید از این دریاچه دیدن کنید. بخشی از جاده منتهی به آن خاکی است، با وجود این، تماشای این دریاچه اسرارآمیز را در یکی از بکرترین مناطق استان مازندران از دست ندهید.

دریاچه ارواح نوشهر

پارک جنگلی سی‌ سنگان

اگر به انواع ورزش‌ها و تفریح‌های آبی، مانند جت اسکی و قایق سواری، علاقه دارید حتما به پارک جنگلی سی‌ سنگان سری بزنید. این پارک همچنین به دریا دسترسی دارد و امکاناتی چون زمین والیبال ساحلی و پیست کارتینگ نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. اقامت در طبیعت و کمپ کردن در قسمت ساحلی این پارک امکان‌پذیر است. این پارک نیز یکی دیگر از مناطق حفاظت شده استان مازندران به حساب می‌آید.

پارک جنگلی سی‌ سنگان

دریاچه سد آبیدر

در کنار سد آبیدر یا آویدر، در نزدیکی جنگل سی‌سنگان، دریاچه زیبایی شکل گرفته که به همین اسم خوانده می‌شود. بومیان به آن، دریاچه صلاح‌الدین کلا نیز می‌گویند. این دریاچه با امکانات رفاهی و اقامتی مناسب، یکی از زیباترین طبیعت‌های نزدیک به بندپی نوشهر را به شما هدیه می‌دهد.

اقامت در بندپی

مانند سایر مکان‌های دیگر استان‌های مازندران و گیلان،‌ در نزدیکی بندپی نیز ویلاها و آپارتمان‌های زیادی برای اجاره پیدا خواهید کرد. علاوه بر آن هتل، مجتمع‌های گردشگری ساحلی، و مراکز اقامتی جنگلی نیز در آنجا وجود دارد.

اگر به اقامت شبانه در چادر و کمپ کردن نیز علاقه‌مندید، مناسب‌ترین و نزدیک‌ترین مکان به روستای بندپی برای کمپینگ، پارک‌های جنگلی سی‌سنگان و نور هستند.

سخن پایانی

در سفر به روستای زیبای بندپی،‌ از زیبایی‌های دریا در کنار جنگل لذت ببرید. در تابستان‌های گرم به دل جنگل‌های بندپی و نجارده بزنید و از هوای خنک و لطافت جنگل استفاده کنید. با کمی وقت گذاشتن، آبشارهای فراوان و زیبای این جنگل‌ها را ملاقات کنید و با عکس‌های خاطره‌انگیز از آنجا خداحافظی کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا