تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردینوشهر

جنگل سی سنگان | استان مازندران

جنگل سی سنگان نوشهر

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی جنگل سی سنگان خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این مکان با ما همراه باشید

موقعیت جغرافیایی

پارک جنگلی سی سنگان در محدوده ی 35 کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده است، که از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه های البرز و از غرب به روستای توسکاتک و شرق آن به روستای صلاح الدین محصور می‌شود. و وسعتی با مساحت کلی ۶۰۲ هکتار را داراست. این پارک چنگلی زیبا در سال 1344 و با پیشنهاد و طراحی مهندس آشتیانی ایجاد شد، که از آن پس این پارک جنگلی به جنگل سیسنگان شهرت یافت.

جنگل سی سنگان

این پارک جنگلی زیبا در ابتدا با هدف حفاظت از گونه های نادر شمشاد و سایر گونه های گیاهی و جانوری ایجاد شد؛ و به تدریج امکانات رفاهی و جاذبه های گردشگری دیگری به آن افزوده شد و این پارک را به یکی از به نام ترین پارک های جنگلی و ساحلی مازندران تبدیل کرد.

✈️💥مقایسه قیمت تور مسافرتی بین همه آژانس های ایران، اول مقایسه کن بعد تور بخر✈️💥

جنگل سی سنگان

 

جنگل سی سنگان

سی سنگان همچنان تنها ذخیره گاه بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه به شمار می رود و مساحت وسیعی از پوشش گیاهی جنگلی و ساحلی را به خود اختصاص داده است. پارک جنگلی سی سنگان به جز شمشاد دارای گونه های نام آوری همچون بلوط می باشد که ارتفاع آنها به 10 متر نیز می رسد و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است.

سیسنگان

جنگل سی سنگان

هنگام گذر از جاده ی جنگل زیبای سی سنگان، که یکی از زیباترین جنگل‌های استان مازندران است شاهد یکی از بینظیرترین مناظر طبیعت خواهید بود ،چرا که در یک سمت خود آبی دریا و در سمت دیگر، درختان زیبا و سرسبز را می بینید که با تلاقی دو جاذبه‌ی زیبای طبیعت در کنار هم صحنه ای فوق‌العاده‌ را به تصویر کشیده است.

جنگل سی سنگان

البته این تلاقی زیبای جنگل و ساحل و دریا را می‌توان در استان گیلان و جنگل سرسبز گیسوم نیز مشاهده کرد با این تفاوت که در آن ، انتهای جاده جنگلی گیسوم منتهی به دریا می‌شود اما در سیسنگان ، جنگل و ساحل در حقیقت تنها به اندازه ی عرض جاده با یکدیگر فاصله دارند.

جنگل سی سنگان

از قسمت دریا با حرکت به سمت بخش جنگلی آن بر ارتفاع پارک افزوده می شود و در بالاترین نقطه، ارتفاع آن به حدود ۵۰ متر می رسد.

جنگل سی سنگان

بخش‌های پارک

سی سنگان به لحاظ توزیع گیاهی به سه قسمت ساحلی، جنوبی و غربی بخش بندی شده است.

جنگل سی سنگان

بخش ساحلی

بخش ساحلی دارای مساحتی در حدود ۳۰ هکتار می باشد که در حاشیه جاده قرار گرفته است که درختان و درختچه‌هایی چون توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه در آن خود نمایی می کند

جنگل سی سنگان

این بخش دارای مکانی برای تفریحات و ورزش‌های آبی مثله جت اسکی. قایق سواری ورزش‌های ساحلی همچون اسب سواری. ماشین سواری (کارتینگ) و والیبال ساحلی می باشد و علاوه بر موارد فوق الذکر مجموعه ای از بازی‌های رایانه‌ای را هم در خود گنجانده است.جنگل سی سنگان

بخش جنوبی

در این قسمت از پارک جنگلی زیبای سیسنگان ، شاهد بخش انبوهی از شمشادهای سر به فلک کشیده می باشید که با تابش نور خورشید منظره ی زیبایی را به تصویر کشیده است

جنگل سی سنگان

بخش غربی

در این بخش از پارک جنگلی، جامعه بلوط – ممرزستان و در حد انتهای غربی و قسمتی از جنوب بوستان، جامعه انجیلی – ممرزستان و جامعه بلوط – ممرزستان در مرز تیپ‌ها با شمشاد آمیخته‌است.

جنگل سی سنگان

گونه‌های جانوری

این بوستان بی نظیر ، زیستگاه پستاندارانی همچون شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال می باشد.

جنگل سی سنگان

امکانات رفاهی و خدماتی جنگل سیسنگان

در ابتدای ورود به پارک جنگلی سی سنگان بایستی مبلغی را در حدود ده هزار تومان به عنوان ورودی خودرو پرداخت نمایید.

جنگل سی سنگان

در این پارک جنگلی شما می توانید با پرداخت مبلغی در جنگل شب را مستقر شوید و چادر بزنید و برای این منظور مکان‌هایی مخصوص چادر زدن تعبیه گردیده است. گشت امنیتی همواره داخل جنگل گشت‌زنی می‌کند تا مشکلی برای مسافران به وجود نیاید. همچنین دارای پنج ایستگاه نگهبانی است که سبب شده تا شما بدون نگرانی با خانواده قصد کمپ شبانه و خوابیدن در جنگل را داشته باشید.و شبی خاطره انگیز را در جنگل سپری کنید و سر مست صدای پرندگان جنگل شوید.

جنگل سی سنگان

این جنگل زیبا بر خلاف برخی جنگل‌های بکر دیگر استان مازندران، دارای وسایل رفاهی و امکانات خدماتی بسیاری است که راحتی سفر را برای شما به ارمغان آورده است.

جنگل سی سنگان

از جمله این امکانات می توان به آلاچیق‌ و میز و صندلی‌های سنگی مخصوص بازدیدکنندگان و فروشگاه‌های مختلف،سرویس بهداشتی ،مکان‌هایی برای شستشو و آب خوری،رستوران‌های کوچک ، زمین مخصوص بازی بچه‌ها و بزرگسالان ، ایستگاه‌های مخصوص اجاره موتور‌های چهار چرخ( برای راندن این موتورها نیازی به داشتن گواهی‌نامه نیست و به سادگی می‌توانید آن را هدایت کنید)، سوارکاری و همچنین سوئیت‌های فول امکانات دو تخته و سه تخته با منظره‌ ی رو به دریا و یا رو به جنگل اشاره نمود

جنگل سی سنگان

بهترین فصل سفر

جنگل سیسنگان ، جنگلی است که در چهار فصل سال می‌توان به آن سفر کنید و در هر فصل از زیبایی بی نظیر آن بهره برد، از  سفید پوشی زمستان آن تا سرسبزی تابستان و بهار و زرد پوشی و برگریزان پاییز آن لذت برد. البته با این حال همیشه بیشترین سرسبزی و زیبایی با آب و هوای مطبوع را می‌توان در اردیبهشت ماه تجربه کرد.

جنگل سی سنگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا