تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیفریمان

باغ ملی فریمان

فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی شناخته می‌شود که جاذبه‌های گردشگری متنوع را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به باغ ملی فریمان اشاره کرد. یکی از زیباترین و محبوب‌ترین باغ‌های ملی کشور محسوب می‌شود و وسعت بسیار زیادی دارد. از مناسب‌ترین اماکن برای گردش و تفریح شناخته می‌شود و برای پیاده‌روی و گذراندن اوقات گزینه مناسبی است. در سفر خود به استان خراسان رضوی حتماً به باغ ملی فریمان سری بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی باغ ملی فریمان

باغ ملی فریمان به دلیل وسعت زیادی که دارد از جاذبه‌های مشهور استان خراسان به شمار می‌رود. در واقع به‌عنوان وسیع‌ترین باغ ملی خراسان محسوب می‌شود و جای مناسبی برای گردش با دوستان و خانواده است. باغ ملی فریمان از معماری فوق‌العاده زیبا برخوردار بوده و فضای ورودی آن دارای ستون‌های پیوسته است که به دوران پهلوی اول تعلق دارند و در ورودی غربی دیده می‌شوند.

این باغ در مرکز شهر فریمان واقع شده و در بین مسافران و زوار یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن اوقات به شمار می‌آید. در این باغ شاهد یک عمارت باشکوه خواهید بود که هم‌زمان با باغ ملی ساخته شد و تا به امروز تغییراتی در نمای بنای آن به وجود آمده است. این عمارت دوطبقه دارد و به سبک کلاسیک طراحی شده است. از فضای سبز و آب و هوای فوق‌العاده‌ای برخوردار است و می‌توانید با قدم زدن در آن چند ساعتی را از آلودگی شهر در امان باشید. با توجه به این که استان خراسان در بین استان‌های کوهستانی قرار دارد و فضای سرسبز آن‌چنانی ندارد برای دوستداران طبیعت پیشنهاد می‌شود.

باغ ملی فریمان در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره پهلوی اول تعلق دارد. وسعت این باغ به ۹ هکتار می‌رسد و طراحی بسیار زیبایی دارد. باغ ملی از درختان بلندقامت و انبوه برخوردار بوده و می‌توانید ساعاتی را به استراحت در زیر سایه آنها اختصاص دهید. این باغ ارزش گردشگری زیادی دارد و گردشگران زیادی را نه تنها از اقصی نقاط ایران بلکه از نقاط مختلف دنیا به سمت خود فرا می‌خواند.

فضای دلنشین باغ ملی فریمان

مسیر دسترسی به باغ ملی فریمان

باغ ملی فریمان به طور دقیق در استان خراسان رضوی، شهر فریمان، حد فاصل خیابان امام خمینی و طالقانی قرار گرفته است. در مرکز شهر فریمان واقع شده و دسترسی به آن بسیار راحت است. با استفاده از اتوبوس، تاکسی‌های سطح شهر و تاکسی‌های اینترنتی می‌توانید از هر جایی که در فریمان هستید خود را به باغ ملی برسانید. به تمام امکانات رفاهی و تفریحی شهر فریمان نزدیک بوده و می‌توانید در کمترین زمان ممکن به فروشگاه‌های شهر دسترسی پیدا کنید. پیدا کردن آدرس باغ از طریق اپلیکیشن‌های مسیریابی میسر شده است و در صورت سفر با خودروی شخصی خود بهتر است از این روش استفاده کنید.

امکانات باغ ملی فریمان

باغ ملی فریمان با توجه به فضای سبزی که دارد محلی برای استراحت و گردش مسافران و گردشگران محسوب می‌شود. از این رو امکانات متنوعی برای آن تعبیه شده که رفاه گردشگران را به دنبال دارند. از جمله امکانات آن می‌توان به سرویس بهداشتی و دسترسی به وسایل نقلیه اشاره کرد. همچنین امکان تردد معلولین با ویلچر در باغ وجود دارد. در اطراف باغ رستوران و کافه‌های گوناگونی وجود دارند که برای صرف غذا و میان‌وعده می‌توانید به آنجا مراجعه کنید.

در رستوران‌های فریمان به سرو غذاهای لذیذ محلی مانند آش حلبه، ساطری پلو، حلیم عدس، یتیمچه، آش بلغور شیر و توگی سرداغی پرداخته می‌شود. غذاها را می‌توانید در هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز امتحان کنید. باغ از محیط بسیار تمیز با هوای پاک برخوردار بوده و گزینه مناسبی برای پیاده‌روی است. باغ ملی فریمان دارای لوکیشن‌هایی است که برای عکاسی مناسب هستند و می‌توانید در جای‌جای آن عکس‌های زیبا و خاطره‌انگیز ثبت کنید.

در اطراف باغ فروشگاه‌های بسیار متنوعی وجود دارند که برای تهیه سوغات و صنایع دستی فریمان و استان خراسان رضوی بهتر است سری به آنها بزنید. از هنرهای دستی این شهر می‌توان به قالیچه‌های نفیس فریمان اشاره کرد. همچنین قند فریمان به‌عنوان سوغات این شهر بسیار شهرت دارد و از کیفیت و طعم بسیار متفاوتی برخوردار است. در این مکان‌ها می‌توانید با فرهنگ و هنر مردمان فریمان آشنا شوید. همچنین اقلام موردنیاز مانند مواد خوراکی را می‌توانید در همین شهر تهیه کنید و احتیاجی نیست بار خود را سنگین کنید.

معرفی باغ ملی فریمان

جاذبه‌های اطراف باغ ملی فریمان

در اطراف باغ ملی فریمان جاذبه‌های گردشگری متنوع وجود دارند و بهتر است از آنها نیز بازدید کنید. این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

خانه شهید مطهری

این خانه از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهر فریمان است که امروزه با تلاش‌های اداره میراث فرهنگی بازسازی شده و تبدیل به موزه شده است. در این مکان می‌توانید آثار و تصاویر زندگی شهید مطهری و خانواده او را مشاهده کنید. خانه شهید مطهری در دوره پهلوی اول ساخته شد و متعلق به پدر شهید مطهری بود. با بازدید از این مکان می‌توانید با یکی از بزرگ‌ترین عالمان دنیای اسلام آشنا شوید. خانه شهید مطهری با باغ ملی فریمان حدود ۴۰۰ متر فاصله دارد.

خانه شهید مطهری

موزه مردم‌شناسی فریمان

این موزه در ابتدا به‌صورت خانه باغی بود که در سال ۱۳۸۲ توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری بازسازی شد و امروزه به‌عنوان موزه مردم‌شناسی فریمان از آن بازدید می‌کنند. ساختمان موزه در گذشته با هدف محل استقرار مهندسان و متخصصان ساخته شد و اتاق‌های بسیار زیادی دارد. این موزه آداب و رسوم مردم شهر فریمان را نشان می‌دهد و از سبک معماری منحصربه‌فردی برخوردار است. موزه مردم‌شناسی تا باغ ملی فریمان حدود ۶۰۰ متر فاصله دارد.

موزه مردم شناسی فریمان

بنای تاریخی مذهبی عشق آباد

در نزدیکی شهر فریمان روستایی به نام عشق آباد وجود دارد که آرامگاه یکی از نوادگان امام سجاد به نام سید نظام‌الدین در آن واقع شده است. این بنای تاریخی به دوران تیموریان تعلق دارد و طبق گفته مورخان در دوران ایلخانی و سلجوقیان پایه‌های اصلی بنا ساخته شد. از تزیینات رسمی‌بندی و گچی در سقف ایوان آن استفاده شده و معماری شگفت‌انگیزی دارد. این بنای زیبا حدود ۹ کیلومتر تا باغ ملی فاصله دارد.

بنای تاریخی مذهبی عشق آباد

برج واقع فریمان

در نزدیکی سد فریمان برج تاریخی و زیبایی بر روی یک تپه بنا شده که سبک معماری آن به دوره پهلوی اول تعلق دارد. این برج به فانوس دریایی شبیه بوده و از چهار پنجره به سمت جهت‌های اصلی جغرافیایی برخوردار است. برج واقع با هدف تولید برق و پمپاژ آب، دیده‌بانی و نگهبانی ساخته شد. درون آن یک چاه وجود داشت که برای آبیاری فضای سبز از آن استفاده می‌کردند. امروزه به یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی فریمان تبدیل شده و با باغ ملی حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

برج واقع فریمان

بهترین زمان بازدید از باغ ملی فریمان

در فصل بهار و تابستان باغ ملی از زیبایی خیره‌کننده و فضای سبز انبوه برخوردار است. بهار و تابستان بهترین زمان سفر و بازدید از پارک ملی فریمان هستند و بیشتر مسافران در این ایام از باغ دیدن می‌کنند. البته اوج بازدید از این مکان ایام نوروز است و شما می‌توانید در تعطیلات از زیبایی‌های باغ بهره‌مند شوید. سفر به فریمان در ایام نوروز شما را با آداب و رسوم و فرهنگ این استان آشنا خواهد کرد و می‌توانید در جشن‌های بسیار زیبای این شهر شرکت کنید.

شما می‌توانید نصف روز یا یک روز کامل خود را به بازدید از این جاذبه زیبا بگذرانید و هر چقدر که دوست دارید در آنجا بمانید. بازدید از باغ ملی فریمان آزاد است و تعطیلی هفتگی یا سالانه ندارد. همچنین بازدید برای تمام اتباع ایرانی و خارجی رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیت نیست. در فصل پاییز باغ ملی از مناظر رنگارنگ و بسیار زیبا برخوردار بوده و در این زمان نیز می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی ثبت کنید. هنگام بازدید دقت داشته باشید زباله‌های خود را در باغ ملی و اطراف آن پراکنده نکنید و از کثیف کردن محیط خودداری نمایید. همچنین آسیبی به فضای سبز باغ وارد نکنید و در حفظ و زیبایی باغ کوشا باشید.

اقامتگاه‌های اطراف باغ ملی فریمان

از امکاناتی که در اطراف باغ فریمان وجود دارد می‌توان به وجود اقامتگاه‌های بسیار متنوع مانند هتل‌، مهمان‌پذیر، مسافرخانه، کلبه و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد. با توجه به این که باغ ملی در مرکز فریمان واقع شده تنوع محل‌های اقامت در اطراف آن بسیار بالا است و هر کدام از امکانات و قیمت متفاوتی برخوردار هستند. از جمله امکانات هتل‌های فریمان می‌توان به اینترنت رایگان، پارکینگ، سیستم سرمایشی و گرمایشی، رستوران، کافه و… اشاره کرد. اگر بودجه کمی دارید پیشنهاد می‌شود به انتخاب یکی از مهمان‌پذیرها و اقامت در آن بپردازید. اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی فریمان تجربه بسیار خوبی برای مسافران است و از امکانات رفاهی و فضای مناسبی برخوردار هستند. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود در فضاهای سبز فریمان کمپ بزنید و از طبیعت زیبا و آب و هوای خوش آن استفاده کنید.

اقامتگاه های فریمان

 

جمع‌بندی

باغ ملی فریمان یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان خراسان رضوی است که سالانه مسافران و گردشگران فراوانی از آن بازدید می‌کنند. این باغ زیبا در تمام ایام سال از زیبایی‌های خاص خود برخوردار بوده و یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و تفریح به شمار می‌آید. سفر به فریمان و آشنایی با آداب و رسوم مردم این شهر تجربه خوشایندی برای هر گردشگر است و پیشنهاد می‌شود علاوه بر باغ ملی از دیگر جاذبه‌های آن دیدن کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا