تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد

شاید تصور کنید مشهد تنها یک شهر زیارتی است؛ در حالی که این گونه نیست و در این شهر شما می‌توانید اماکن دیدنی زیادی را پیدا کنید. اگر شهر مقدس مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنید، حتما سری به اخلمد، بهشت گمشده و دریای مشهد هم بزنید. در طول سال افراد بسیاری برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند. اگر شما هم جزو مسافرین این شهر هستید، حتماً سری به بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد که شاید ناشناخته باشند سری بزنید.

جاهای دیدنی اطراف مشهد

اخلمد بهشت گمشده

در شمال غرب شهر مشهد و در نزدیکی شهرستان چناران و در میانه‌های کوه‌ بینالود، روستایی خاص و بکر بنام اخملد قرار دارد. این روستای خاص و زیبا مقصد طبیعت دوستان بسیاری است. قدمت این روستا چند هزار ساله بوده و دارای باغات بزرگ میوه است. درختان سیب روستای اخملد در کنار آبشار بلند آن بسیار معروف هستند. در زمان حمله اعراب به ایران پس از اینکه به خراسان رسیدند، مردم برای حفظ جان خود به این روستا فرار می‌کردند. در آن زمان مردم برای اینکه به یکدیگر خطر را خبر دهند با صدای بلند می‌گفتند “خاد آمد، خالد آمد”. به همین دلیل به مرور زمان نام این منطقه اخملد شد.

جالب است بدانید کلنل چارلز از انگلیس بعد از سفربه روستای اخلمد توصیف زیبایی راجب آن می‌کند. او در کتاب خود راجب این منطقه این‌ گونه می‌نویسد: روستای اخلمد در میان کوه بینالود قرار گرفته و به دلیل بارش فراوان باران و برف در این منطقه تمامی روستاها سرسبز و دارای آب شیرین هستند. یکی از خاص‌ترین زیبایی‌های آفرینیش دره‌ها و ییلاقات پرآب اخملد بوده که درون این روستای بکر قرار دارد. یک مایل پایین‌تر از دهکده یک صخره با ارتفاع 9 متر قرار دارد که به آن “پلنگ دره” می‌گویند. همچنین وجود یک غار خاص و عجیب در این منطقه به همراه درختان سر به فلک کشیده توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

اخلمد بهشت گمشده

اگر بخواهیم به تاریخچه روستای اخلمد توجه کنیم، باید بگوییم این روستا در هزاران سال پیش ساخته شده است. وجود حصار و باروهای بلند در قسمت شرقی و جنوبی روستا که 2 متر از کف رودخانه ارتفاع دارند، نشان می‌دهند در گذشته آب رودخانه بیشتر بوده است. سنگ نوردان و کوهنوردان زیادی هرساله به این روستا سفر می‌کنند. جنس تمامی صخره‌های این منطقه از آهک بوده که به مرور زمان باعث ایجاد آباشاری زیبا و خاص شده‌اند. 4 آبشار منطقه دائمی و بقیه فصلی هستند. آبشار مهم اخلمد 40 متر ارتفاع دارد.

تمام روستای اخملد با سنگ‌های سفید آهکی که به شکل کوه و تپه بوده و دیوارکشی شده است. برخی از این سنگ‌ها ارتفاعی بالغ بر 100 متر و گاه بیشتر هم دارند. در فصل بهار و تابستان تمام کوه‌ها پوشیده از گل و گیاه هستند و در زمان بارش باران از آن‌ها آبشارهای زیبایی سرازیر خواهند شد. باغات روستا در که در دو طرف رودخانه و در دامنه‌های کوه قرار دارند زیبایی فضا را چندین برابر کرده است. در هر گوشه این طبیعت بکر خانه و ویلاهای زیبایی ساخته شده‌اند. آبشار معروف اخملد در 2 کیلومتری روستا قرار دارد و اطراف آن پر است از درختان سیب و گیلاس، که فضا را معطر و بکرتر می‌کنند.

اخلمد بهشت گمشده

یکی از مکان‌های دیدنی خاص در روستای اخلمد، رودخانه این منطقه است. این رودخانه از محل‌هایی به نام شیر مرغ و پیش باغ سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذر از پیچ و خم‌های کوه منیجه به درون دره اخلومد می‌ریزد. آب این رودخانه در فصل بهار حسابی بالا آمده و در فصل تابستان و پاییز و حتی زمستان آب آن به طور مداوم کم و کمتر خواهد شد. البته با این وجود در اطراف این رودخانه زمین‌های کشاورزی و باغات زیادی قرار دارند. چشمه‌های مختلفی که در این منطقه قرار دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • چشمه دیزبار
  • چشمه دراجی
  • چشمه خواهش
  • چشمه سربرج
  • چشمه غسل خانه
  • چشمه پونه ‌زار
  • چشمه حاتم
  • چشمه حصار
  • چشمه سلیمه
  • چشمه دنبه
  • چشمه بلبل

دیدنی های اطراف مشهد

دریای مشهد

یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد، دریاچه سبز این شهر است. آب‌های نقره‌ای در کنار طبیعتی بکر و وسوسه انگیز و آب و هوایی مطبوع می‌تواند خاطره‌ای به یادماندنی برای شما رقم بزند. دریای مشهد در میان کوه‌های بینالود و در کیلومتر 40 غرب شهر مشهد واقع شده است. این دریاچه از سطح دریا 2500 متر بالاتر بوده و مساحت آن هم چیزی حدود 15 هکتار است. این دریا با نام چشمه سبز گلمکان در میان مردم مشهد شناخته می‌شود.

علت نام‌گذاری این دریاچه به این نام، نزدیکی آن به روستای گلمکان است. معمولاً آخر هفته‌ها و زمان تعطیلات اسن دریاچه میزبان گردشگران و مسافران زیادی است. دریاچه چشمه سبز به علت قرار گیری در میان کوه‌های بینالود همیشه پر آب و زیباست. در زمان زرشت این دریاچه بسیار مقدس بوده و در 1600 سال قبل شاهد میزبانی برای یزدگرد اول پادشاه ساسانی بوده است. به گفته بومیان منطقه، چند سال قبل در اطراف این دریاچه مقدار زیادی طلا پیدا شد.

در زبان خود بومیان این چشمه به نام سوز یا سو هم شناخته می‌شود. در این قسمت حیوانات مختلفی مانند روباه، گرگ، عقاب، کبک، مار، گراز و بز کوهی زندگی میکنند. همچنین درون دریاچه هم ماهی‌های مختلفی در حال زندگی هستند. در اطراف دریاچه هم درختانی از جمله بادام کوهی و همچنین گیاهان دارویی مانند آویشن، خارشتر، کاسنی و بابونه رشد می‌کنند.

دریای مشهد

دریاچه گلمکان در 1600 سال پیش میزبان آخرین سفر یزگرد اول بود. یزگرد اول شاه ساسانی دچار بیماری ناشناخته‌ای می‌شود. چون هیچ طبیبی قادر به درمان او نیست، شاه ایران به توصیه زرشتیان به چشمه سبز مشهد سفر می‌کند. یزگرد اول که با خونریزی شدید بینی همراه بود؛ به محض رسیدن به چشمه صورت خود را با آب آن شستشو می‌دهد و بلافاصله خونریزی او قطع خواهد شد. وقتی که یزدگرد بهبود پیدا کرده و عزم رفتن دارد، ناگهان اسبی سفید از دل دریاچه بیرون آمده و با یک لگد یزگرد اول را کشیده و به درون آب باز می‌گردد.

 اینکه شاه ایران آخرین سفر خود را در این مکان بوده کاملاً درست است، اما نوع مرگ او به افسانه‌ها شباهت دارد. البته تمام مورخان بر این عقیده باور دارند که مرگ یزدگرد اول کار یکی از همراهان او بوده است. داستان مرگ این پادشاه ساسانی در شاهنامه فردوسی هم ذکر شده است. در این منطقه تفریحات طبیعی زیادی وجود دارد که یکی از این تفریحات، کوهنوردی است. دور تا دور دریاچه چشمه سبز پوشیده از کوه‌های بزرگ و کوچک است. این موضوع باعث شده تا کوهنوردی جزو تفریحات ثابت این منطقه باشد. کوه‌های کشوه، تخته چهار باغ و قله‌های سیاه سنگ، شیرباد و بینالود از جمله کوه‌های منتهی به دریاچه چشمه سبز هستند که مقصد بسیاری از کوهنوردان شناخته می‌شوند.

دریای مشهد

ماهیگیری هم یکی دیگر از جذاب‌ترین تفریحات در این دریاچه بشمار می‌رود. در این دریاچه انواع مختلف ماهی‌های خوراکی به صورت کاملاً طبیعی پرورش پیدا کرده و شما می‌توانید به راحتی با یک قلاب ماهیگیری آن‌ها را صید کنید. ماهی شیر و کپور دو نوع بسیار زیاد در این دریاچه هستند. اکثر ماهیگیران در دو فصل بهار و تابستان برای صید ماهی‌های خوشمزه به این منطقه سفر می‌کنند. در فصل زمستان زیبایی این منطقه خاص و تماشایی خواهد شد. آب دریاچه کاملاً یخ می‌زند. در فصل بهار طبیعت بکر این منطقه حسابی سرسبز و خاص شده و مکانی دنج برای کمپ زدن خواهد بود.

جاذبه های اطراف مشهد

سخن پایانی

سفر به شهر مشهد و منطقه خراسان رضوی تنها به زیارت و گشت و گذار در سطح شهر ختم نمی‌شود. در سفر به این منطقه می‌توانید به اطراف شهر مشهد رفته و از طبیعت زیبا و بکر این مناطق نهایت لذت را ببرید. در سفر به مشهد سعی کنید سفر خود را زیارتی- سیاحتی و تفریحی کنید تا خاطره‌ای خوش و به یادماندنی برای خود همراهانتان رقم بزنید. در سفر به مشهد از روستای تاریخی اخلمد و دریای مشهد (چشمه سبز) غافل نشوید؛ چراکه طبیعت این دو منطقه را در هیچ کجا پیدا نمی‌کنید. اگر می‌خواهید یک روز از سفر خود را در طبیعت بگذرانید، پیشنهاد ما به شما سفر به دریای مشهد است. در این سفر شما می‌توانید با صید ماهی‌های خوشمزه یک غذای لذیذ نوش جان کنید.

منبع : مجله سفر گردشرو به آدرس gardeshro.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا