تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

کوچه مروی تهران

یکی از محله‌های قدیمی تهران، که هنوز بافت قدیم و حال و هوای گذشته‌های دور را حفظ کرده پامنار یا همان کوچه مروی در تهران نام داشته که به دست خان مروی ساخته شد. این محله جذاب و پر از دیدنی‌های تاریخی در بازار بزرگ تهران واقع شده است. اگر عاشق شکلات و قهوه هستید، پامنار بهترین مغازه‌های شکلات و قهوه فروشی را در سطح تهران دارد. برای خرید یک قهوه بی‌نظیر یا شکلات‌هایی با طعمی خاص و متفاوت به کوچه مروی بروید. علاقه‌مندان به لوازم آرایشی و زیبایی نیز می‌توانند، در این محله مرغوب‌ترین اجناس آرایشی را پیدا کنند. در ادامه برای آشنایی با این کوچه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

آدرس دقیق کوچه مروی و محله قدیمی پامنار

یکی از قدیمی‌ترین مناطق و محله‌های تهران، پامنار و یکی از کوچه‌های آن “کوچه مروی” نام دارد. این محله به علت موقعیت مکانی خاصی که دارا بوده، از قدیم تا به الان یکی از مهم‌ترین محلات تهران محسوب می‌شود. در زمان معاصر کوچه مروی به دلیل نزدیکی به کاخ گلستان، بازار بزرگ و قرار گرفتن در محله پامنار، از اهمیت به‌خصوصی برخوردار بوده است. این کوچه از غرب و شرق به مهم‌ترین مکان‌های تهران متصل می‌شود. از ناصرخسرو و پامنار شریان‌های اصلی ورودی و خروجی دارد. در زمان قاجار دارالخلافه در این منطقه واقع بوده، همچنین یک مسیر راحت و بی‌دردسر برای رسیدن به ارگ سلطنتی محسوب می‌شده است.

کوچه مروی تهران

آسان ترین مسیرها برای رسیدن به کوچه مروی

راه‌های مختلفی برای رفتن به کوچه قدیمی مروی وجود دارند. راه‌های دسترسی به محله پامنار و کوچه مروی معمولا همگی در طرح ترافیک هستند. بنابراین بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به این مکان استفاده از مترو خواهد بود. البته می‌توانید با خودروی خود به خیابان پانزده خرداد بروید، نرسیده گلوبندک خودرو را در پارکینگ گذاشته؛ و به مسیر خود از طریق ناصرخسرو یا خیابان امیرکبیر ادامه دهید. پس از گذر از پامنار به کوچه مروی برسید. همچنین با مترو خط 1 از پانزده خرداد نیز به کوچه مروی خواهید رسید. محله پامنار و بازار بزرگ، به علت شلوغی و رفت ‌و آمد بی‌شمار مردم دارای ناوگان عمومی زیادی است.

کوچه مروی تهران

دسترسی

آدرس: خیابان امیرکبیر، خیابان ناصرخسرو، کوچه مروی

مکان های تاریخی کوچه مروی از قدیم تا قاجار

کوچه مروی و محله پامنار در قدیم جزء مناطق مهم تهران برای حکومت‌های مختلف از جمله قاجار بود. به علت موقعیت این کوچه، بیشترین تراکم آثار باستانی در این‌جا قرار دارد. از بدو ورود به این مکان با عمارت‌ها، بازار، کاخ‌های سلطنتی، خیابان‌ها  و مدرسه‌های مختلف تاریخی شاهان مختلف روبه‌رو خواهید شد.

از جمله مکان‌های تاریخی پامنار و کوچه مروی می‌توان به کاخ سلطنتی گستان و شمس‌العماره برجسته‌ترین آثار تاریخی ایران، خیابان ناصرخسرو، خیابان پامنار، بازار عودلاجان، سرای مظفریان، دبیرستان مروی، بازار قدیمی مروی، مسجد آقا محمود یا مسجد حکیم و بازار بزرگ تهران اشاره کرد.

مهم‌ترین اثر تاریخی کوچه مروی بعد از کاخ گلستان و شمس‌العماره، دبیرستان مروی نام دارد. مالک دبیرستان محمد حسن خان مروی بوده است. این مدرسه وقف آموزش امور دینی قرار داشته و افراد غیره نباید طبق وصیت و وقف‌نامه بیشتر از یک یا دو ساعت در این‌جا تردد کنند. این دبیرستان بزرگ تهران پیش از انقلاب افراد زیادی از جمله؛ محمد علی نجفی، محمد علی فیاض بخش، حسین الهی قمشه‌ای و دیگر بزرگان علوم دینی را در خود پرورش داد. بعد از انقلاب دبیرستان مروی تبدیل به حوزه علمیه شد و به فعالیت خود ادامه داد.

دبیرستان مروی

بازار خوشمزگی و زیبایی کوچه مروی

دو بازار شکلات و قهوه و لوازم آرایشی، در کوچه مروی از پر رفت و آمدترین مکان‌های محله پامنار هستند. این کوچه علاوه‌بر این‌که محل تجارت و زندگی قدیمی‌های تهران بوده، محلی برای کسب تجارت و زندگی یهودیان، مسیحیان، اعراب و دیگر مذاهب نیز محسوب می‌شد. به این علت برخی از مغازه نام‌هایی غیر از نام‌های متداول ایرانی دارند.

در کوچه مروی به علت زندگی معاودین و کسب و کار آن‌ها، به راحتی می‌توانید انواع شکلات، قهوه و لوازم آرایشی اورجینال وارداتی را پیدا کنید. برای خرید بهترین محصولات آرایشی و همچنین قهوه‌های اصل ترک و فرانسه می‌توانید به این قسمت از پامنار در بازار کوچه مروی بروید.

کوچه مروی تهران

دیدنی های کوچه مروی تهران

کوچه مروی همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم آثار تاریخی و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. از جمله این آثار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاخ گلستان

کاخ گلستان و زیرمجموعه‌های آن از زمان صفویه تا قاجار ساخته شده‌اند و بعدها به ثبت جهانی رسیدند. این کاخ در ضلع غربی کوچه واقع قرار دارد. عمارت شمس‌العماره، تکیه دولت و خلوت کریمخانی، همچنین تالار‌های سلام و آینه از مکان‌های مهم کاخ  گلستان هستند. این کاخ بی‌نظیر با معماری منحصربه‌فرد ارزش دیدن و لذت بردن از هنر دست معماران ایرانی را خواهد داشت.

کاخ گلستان

بازار معروف و بزرگ تهران

بازار بزرگ و معروف تهران که در ضلع جنوبی کوچه مروی واقع شده، از خیابان پانزده خرداد تا مولوی ادامه دارد. در این بازار می‌توانید انواع محصولات مورد نیاز اعم از پوشاک، کیف و کفش عمده تا مواد خوراکی و غذایی عمده را پیدا کنید. همچنین بازار بزرگ تهران دارای بافتی قدیمی و تاریخی است.

بازار بزرگ تهران

بازار قدیمی عودلاجان

این بازار در محله عودلاجان قرار گرفت. یکی از بازارهای ملی بوده که به ثبت آثار تاریخی نیز رسیده است. در این بازار قدیمی آثار تاریخی متعددی مانند، اولین بانک ایران، تیمچه اکبریان و … وجود دارند، که بازدید از این آثار قدیمی خالی از لطف نیست.

بازار قدیمی عودلاجان

کلام پایانی

کوچه مروی پر از جاذبه‌های تاریخی از زمان‌های دور ایران است. این کوچه پذیرای مذاهب‌ مختلف برای زندگی و کسب کار نیز محسوب می‌شود. مرکز مهم تجارت و خرید مردم ایران از تمامی مناطق مختلف به حساب می‌آید. بعد از یک گشت و گذار عالی در کوچه پس کوچه‌های محله پامنار، برای رفع خستگی و رفع گرسنگی، حتماً به فلافلی مروی که سرکوچه مروی واقع شده سری بزنید. طعم بی‌نظیر فلافل‌های این مکان را هرگز فراموش نخواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا