تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

روستای ازغد مشهد

زندگی در شهرهای شلوغ و پرسر و صدا باعث‌ شده تا مردم بیشتر احساس خستگی مفرط و دائمی داشته باشند. به همین دلیل بیشتر ما تشنه طبیعت و سکوت آرامش‌بخش آن هستیم. طبیعتی که تمام خواسته‌های ما را برآورده کند. طبیعتی که شامل رودخانه، گیاهان سرسبز و جاذبه‌های طبیعی شده تا علاوه بر جذب آرامش از دیدن جاذبه‌های بکر آن نیز لذت ببریم. روستای ازغد مشهد جایی برای تفریح و لذت ‌بردن از طبیعت کوهستانی با پوشش گیاهی فوق‌العاده است. این روستا از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تشکیل‌ شده که بازدیدکنندگان را به‌وجد می‌آورد.در ادامه برای آشنایی بیشتر با این روستا با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تاریخچه روستای ازغد مشهد

روستای ازغد مشهد جایی خنک و ییلاقی است که از زمان‌های قدیم ساکنین آن اهل فرهنگ و ادب بوده‌اند. این روستا در شهرستان طرقبه و در غرب مشهد قرار دارد. روستای ازغد در دامنه کوه بینالود، از موقعیت جغرافیای خوبی بهره می‌برد. مقبره‌های قدیمی ساخته ‌شده و کتیبه‌های موجود در مسجد روستا، نشان‌دهنده پیدایش چند هزار ساله آن بوده و طبق مشاهدات به زمان قبل از اسلام برمی‌گردد. مسجدی به قدمت 1260 سال در این روستا وجود داشته که از زمان تیموریان ساخته شده و بر‌جای ماند.

روستای ازغد مشهد

علت نامگذاری روستای ازغد مشهد

روستایی که هزاران سال قدمت را با خود به همراه داشته، قطعاً آداب و رسوم آن نیز از قدیم برجای مانده است. اولین نام این روستا ازقد به معنای از قدیم بوده که به گویش ساکنین این منطقه زقی خوانده می‌شد. همچنین به دلیل ساخت خانه‌ها به‌صورت پلکانی، روستای ازغد شباهت بسیاری به ماسوله گیلان دارد. بسیاری از گردشگران روستای ازغد را به ماسوله کوچک تشبیه کردند. خانه‌های پلکانی ساخته ‌شده در آن قدیمی و جدید هستند. برخی از خانه‌های قدیمی بنا شده در این روستا، در دل کوه و سنگ‌ها تراشیده‌ شده‌اند.

جاذبه های طبیعی روستای ازغد مشهد

روستای ازغد مشهد به دلیل وجود رودخانه و خاک حاصلخیز، باغ‌های بسیاری دارد. در این باغ‌ها درخت‌های میوه‌ مانند گیلاس، گلابی، تمشک، انجیر، زرد آلو، سیب، آلبالو و … کاشته شده‌اند. برجسته‌ترین محصول این روستا سیب‌ خوش‌طعم و خوش‌عطر آن است. در روستای ازغد میوه‌های وحشی مانند زالزالک، آلبالو، فندوق، زرشک، جودانه نیز رشد می‌کنند. این کوه و دامنه آن محل زندگی گونه‌های جانوری زیادی بوده‌اند. گونه‌های پرنده مانند شاهین، سار و کبک از جمله جانوران محیط طبیعی روستای ازغد هستند.

روستای ازغد مشهد

بافت سبز و گیاهان دارویی روستای ازغد مشهد

در میان بافت سبز این روستا گیاهان دارویی و سبزی‌هایی رشد می‌کنند که می‌توان به عنوان سوغات از آن‌ها بهره برد. گیاهان دارویی روستای ازغد شامل بابونه، زیره سیاه، کاکوتی، پونه، گلپر و گل گاوزبان بوده که خواص بسیاری دارند. بومیان این محل گیاهان را جوشانده یا به‌صورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌دهند. عرق این گیاهان دارویی نیز برای درمان انواع بیماری‌ها مفید و آرام‌بخش‌ است؛ همچنین در غذاهای محلی برای خوش‌طعم ‌شدن از آن‌ها استفاده می‌نمایند. در این روستا گیاهان سبز خشک‌ شده نیز به فروش می‌رسند.

مسیر و آدرس روستای ازغد مشهد

روستای ازغد در فاصله 27 کیلومتری مرکز شهر مشهد قرار گرفته است. پس از طی‌کردن 20 کیلومتر از شهرستان طرقبه به این روستا خواهید رسید. در امتداد جاده طرقبه، جاده امام ‌زادگان یاسر ناصر(ع) را مشاهده می‌کنید. پس از گذشت از این جاده روستای کوچکی به نام حصار گلستان به چشم می‌خورد. روستای حصار گلستان تنها حدود 20 دقیقه از روستای ازغد فاصله دارد.

آدرس: ایران، مشهد، کیلومتر 5 جاده طرقبه، جاده امام ‌زادگان یاسر ناصر (ع)، 20 کیلومتر پس از حرم امام امام ‌زادگان، روستای ازغد مشهد

چه فصلی برای سفر به روستای ازغد مشهد مناسب است؟

بیشتر گردشگران و بازدیدکنندگان در فصل تابستان به این روستا می‌آیند. با این‌که شهر مشهد یکی از شهرهای گرم و خشک ایران محسوب می‌شود، اما شهرستان‌های طرقبه و شاندیز نسبت به دیگر مناطق این شهر خنک‌تر هستند. روستای ازغد مشهد نیز به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه بینالود از آب و هوای کوهستانی برخوردار است. در فصول پاییز و زمستان هوای سرد این روستا به بازدیدکنندگان اجازه استفاده از تمامی جاذبه‎‌ها را نمی‌دهد. فصل بهار نیز هوای خنک بوده و عطر شکوفه‌های درختان در روستا می‌پیچد و فضای دل‌انگیزی را رقم می‌زند.

روستای ازغد مشهد

اقامتگاه های روستای ازغد مشهد

در شهر مشهد هتل‌های زیادی برای اسکان مسافران قرار گرفته‌اند. اما اغلب مسافران ترجیح می‌دهند هتل‌های نزدیک‌تری به این روستا را انتخاب نمایند. در شهرستان طرقبه دو هتل به نام‌های هتل پارک حیات مشهد و هتل ثامن میزبان مهمانان در تمام روزهای سال هستند. در روستای ازغد خانه‌هایی وجود دارند که برای پذیرایی از مهمانان و مسافران ساخته‌ شده‌اند. امکانات این خانه‌های روستایی می‌تواند تمامی نیازهای افراد را فراهم کند. همچنین امکان چادر زدن در طبیعت روستا نیز امکان داشته، اما در فصل‌هایی که احتمال بارش باران زیاد است، از چادر زدن در مسیر رودخانه امتناع فرمایید.

روستای ازغد مشهد

جاذبه های گردشگری روستای ازغد مشهد

بی‌شک روستایی با قدمت بیش از هزار سال جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی نیز خواهد داشت. حتی کوچه‌ها و خانه‌های ازغد با معماری قدیمی، درها و ستون‌های چوبی خود جاذبه‌هایی دیدنی به‌شمار می‌آیند. جدا از گیاهان سبز، این روستا دارای درختان تنومند گردو، بلوط و چنار است که سال‌های طولانی در این مکان رشد کرده‌اند. افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند بیشتر از سایرین جذب این روستا می‌شوند. کوهنوردان زیادی به قصد صعود قله‌های گاو، قیچ قر و آسیابان به روستای ازغد در مشهد سفر می‌کنند.

از جمله جاذبه‎‌های گردشگری روستای ازغد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مسجد جامع
  • قبرستان تاریخی
  • رودخانه
  • حمام تاریخی
  • مدرسه علمیه 400 ساله

مسجد جامع روستای ازغد مشهد

مسجدهای زیادی در سراسر جهان وجود دارند اما تفاوت مسجد جامع روستای ازغد با سایرین در قدمت چند هزار ساله آن خواهد بود. مسجد جامع ازغد، به شکل مربع و در ضلع‌های 12 متری در 1260 سال قبل ساخته‌ شد. در زمان تیموریان این مسجد با 12 ستون به عنوان مکانی مقدس برای بزرگ‌داشت یک شخص بنا گردید. در چوبی مسجد به تنهایی یک اثر هنری ویژه به‌حساب می‌آید. این در از جنس چوب مستحکم گردو با طراحی هنری مخصوص به زمان تیموریان تزئین‌ شده است.

طبق کتیبه‌های کهنسال، فردی به نام علی ازغدی این مسجد جامع را با مصالح طبیعی بنا نمود. ایشان روی در ورودی مسجد نشانه‌ها و آیات اسلامی را با قلم ظریفی حکاکی کرده‌اند. کتیبه‌های دیگری نیز درون مسجد جامع قرار داده ‌شده که خطوط اسلامی روی آن‌ها با استفاده از گچ و چوب نوشته شده‌اند. این مسجد از زمان‌های‌ دور برای اهالی روستا مکانی بسیار مقدس به‌شمار می‌آمده و به همین دلیل همواره در نگهداری از آن کوشا بوده‌اند. در همین راستا کتیبه‌ای در زمان فتحعلی شاه قاجار نوشته ‌شده که نشان‌دهنده بازسازی این مکان است.

مسجد جامع روستای ازغد مشهد

قبرستان تاریخی روستای ازغد مشهد

روستای ازغد مقبره‌هایی با قدمت بسیار زیاد را در خود جای داده که روی آن‌ها با خط عبری نوشته ‌شد. در قبرستان این روستا، قبرهایی با سنگ نوشته‌های بزرگ وجود داشته که به گفته باستان‌شناسان 400 سال پیش این کار انجام گرفت. به گورستان‌های اطراف مشهد گبر نیز می‌گویند. اغلب روستاهای اطراف شهرستان طرقبه، گبرهای تاریخی با سنگ ‌نوشته‌های قدیمی دارند. نمادهای جالبی مانند شانه و دوک به همراه بعضی از این قبرها پیدا شده است.

قبرستان تاریخی روستای ازغد مشهد

رودخانه روستای ازغد مشهد

رودخانه روستای ازغد منبع حیات پوشش گیاهی و ساکنین این روستا محسوب می‌شود. این رودخانه حیات‌بخش از کوه فلسکه سرچشمه می‌گیرد. کوه فلسکه یکی از رشته ‌کوه‌های بینالود در استان خراسان بوده که به روستای ازغد نزدیک است. این رودخانه پس از جاری‌ شدن به روستای مایان می‌رسد و در بند گلستان به آب‌های این بند می‌پیوندد.

رودخانه روستای ازغد مشهد

حمام قدیمی روستای ازغد مشهد

حمام عمومی روستای ازغد شباهت بسیاری به حمام‌های قدیمی در فیلم‌های تاریخی دارد. سقف حمام گنبدی شکل و دیواره‌های آن با کاشی‌های سفید و قهوه‌ای تزئین ‌شده‌اند. معماری حمام کاملا قدیمی بوده و طراحان این سازه هنگام ساخت از مصالح ساده‌ای استفاده کرده‌اند. همچنین با استفاده از این مصالح نشیمن‌گاهی برای استراحت افراد ساخته ‌شد. حاصل تعبیه پنجره‌ها، نوری است که حمام را روشن می‌کند. قدمت این حمام مانند سایر جاذبه‌های تاریخی به صدها سال قبل برمی‌گردد.

حمام قدیمی روستای ازغد مشهد

کلام آخر

هوای این روستا طبق تحقیقات انجام ‌شده در سازمان هواشناسی، کم‌ترین آلودگی را بین دیگر مناطق مشهد دارد. افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند می‌توانند با خیال راحت از هوای پاک این روستا استشمام کنند. در روزهای ماه محرم روستاییان ساکن ازغد طبق آداب و رسوم هر ساله، مراسم عزاداری را اجرا می‌نمایند. اگر علاقه‌مند به شرکت در این مراسم با فرهنگ روستایی هستید می‌توانید در ایام محرم به روستای ازغد بروید. هنگام کوهنوردی این امکان وجود داشته تا حیواناتی مانند قوچ و گراز در پیش روی شما قرار گیرند که جزئی از طبیعت روستای ازغد محسوب می‌شوند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا