تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

روستای خانرود مشهد

در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا، نورهای روشن و درخشان، شهر فوق‌العاده‌ای از مشهد را برای بازدید ایجاد می‌کند؛ اما در این میان روستای کوچک کمتر شناخته شده‌ای ظاهر می‌گردد. این روستای زیبا دارای درختان گیلاس، کوه‌های صخره‌ای نوک تیز و آسمان آبی بدون ابر بوده که در پس زمینه خیره‌کننده کوه‌های سر به فلک کشیده قرار دارد. روستای ییلاقی خانرود با خانه‌های قدیمی و مردمانی مهمان‌نواز در اطراف شهر مشهد واقع گردید. وقتی زمان فرار از شلوغی فرا رسید، به روستای خانرود بروید. آوازه زیبایی این روستا که آمیخته‌ای از جذابیت تاریخی و طعم زندگی است برای بازدیدکنندگان مشهود خواهد بود.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

موقعیت مکانی روستای خانرود

روستای خانرود در شهرستان طرقبه شاندیز واقع شده که از توابع استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. این روستا در بین روستاهای اردمه و مغان قرار دارد. روستای خانرود مشهد در ۲۰ کیلومتری مشهد و در ۴ کیلومتری روستای تاریخی مغان واقع شده است.

روستای خانرود مشهد

 شغل اهالی روستای خانرود

اهالی روستای خانرود مانند سایر روستاییان مناطق مختلف کشور ایران به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. همچنین محصولات کشاورزی روستای خانرود به علت آب‌ و هوای کوهستانی که دارد شامل گیلاس و آلبالو و سیب و گردو می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت این روستا در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و از آب ‌و هوای بسیار معتدل و مناسبی برخوردار است.

در چندین سال گذشته اهالی این روستا به دلیل عدم وجود آب مناسب به کشت گل محمدی روی آوردند. به این دلیل که کشت این گل از میزان مصرف آب پایینی برخوردار است و همچنین می‌تواند درآمد خوبی را برای روستاییان خانرود ایجاد نماید. از گل محمدی نیز می‌توان در تهیه انواع شیرینی‌ها استفاده کرد.

 طبیعت روستای خانرود

جریان آب از دامنه‌های کوه‌های بینالود در فصل بهار در روستای خانرود مدت‌هاست که زندگی را برای اهالی این روستا بسیار لذت‌بخش و آرامش‌بخشی نمود. این آب روان و جاری قرن‌ها است که زندگی و همچنین عشق را در میان مردمان روستای خانرود به ارمغان آورد. این روستا به این‌ دلیل که در منطقه‌ای با آب ‌و هوای کوهستانی و در کوه‌های بینالود قرار گرفته زمستان‌های خنک و تابستان‌های معتدل دارد.

عقاید مذهبی مردم روستای خانرود

مردمان روستای خانرود به ائمه معصومین بسیار معتقد هستند و همچنین به اصول مذهبی خود بسیار پایبند بوده‌اند. آن‌ها اعتقاد قلبی و مستحکمی دارند و به ‌علاوه در ماه‌های محرم و صفر بسیاری از مردم روستا به مسجد و حسینیه‌های روستا رفته و برای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری تلاش می‌کنند.

همچنین اهالی روستای خانرود با توجه ‌به ارادت قلبی که به امام رضا (ع) دارند چند سالی است که موکبی را به نام شهدای مدافع حرم در مسیر زائرین مشهد تعبیه کرده‌اند؛ تا بتوان از این طریق به مهمانان امام رضا (ع) خدمت‌رسانی نمایند.

روستای خانرود مشهد

آثار تاریخی روستای خانرود

یکی از معروف‌ترین و همچنین مهم‌ترین آثار تاریخی در روستای خانرود کتیبه‌های سنگی تاریخی بوده که این کتیبه‌ها در حسینیه این روستا نگهداری می‌شوند. باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان قدمت این آثار تاریخی و قدیمی را مربوط به ۲۳۵ سال  قبل پیش‌بینی می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت در بین اهالی روستای خانرود کمتر کسی را خواهید دید که برای یکبار هم که شده این کتیبه‌های سنگی قدیمی را از نزدیک ندیده باشد. در واقع این کتیبه‌ها بیانگر هویت تاریخی روستای خانرود و همچنین حسینیه و مسجد میرصالح است.

 ۴ کتیبه سنگی بزرگ به شکل ماهرانه‌ای و با خطی بسیار منحصربه‌فرد منقش به بعضی از ابیات فارسی در این این روستا قرار دارند. این ابیات توسط شاعران قدیمی این روستا سروده شده‌ و به شکل خاصی روی سنگ به‌ صورت برجسته حکاکی گردیده‌اند.

از محتوای اشعار حک شده بر کتیبه‌های سنگی قدیمی در روستای خانرود می‌توان؛ به جایگاه خاص روستا با توجه ‌به موقعیت مکانی و همچنین اهمیت فوق‌العاده مسجد و روستا جهت حفظ حرمت این مکان‌های مقدس پی برد. دو کتیبه کوچک نیز در این روستا قرار دارند که اطلاعاتی را مبنی بر حمام و سهم مسجد از زمین موقوفه بیان می‌کنند.

بسکلته چیست؟

بسکلته در واقع نام یکی از وسیع‌ترین اراضی روستای خانرود در مشهد است. از نظر مکانی این زمین در حد فاصله پیسندخی و کلاته قرار دارد. لازم به ذکر است با توجه ‌به علم زبان‌شناسی بسکلته از دو واژه بسط و کلاته تشکیل می‌شود. بسط در لغت به معنای وسیع و پهناور بزرگ بوده و کلاته به زمینی اطلاق می‌گردد که در مسافتی دور از روستا قرار گرفته باشد. در حقیقت واژه بسط کلاته در طول ادوار تاریخ دچار تحریف گشته و امروزه به ‌صورت بسکلته شناخته می‌شود.

 مراسم گل غلتان در روستای خانرود

رسم گل‌ غلتان در روستای خانرود در رابطه‌ با نوزادان تازه به دنیا آمده است؛ و همچنین در خصوص کودکانی صورت می‌گیرد که معمولاً کمتر از یک سال سن دارند. اهالی روستا بر این باورند که غلتاندن نوزاد در میان گل‌های محمدی باعث طراوت و شادابی او؛ و همچنین موجب دور ماندن از زشتی‌ها و بیماری‌های گوناگون خواهد شد.

 یکی دیگر از اعتقادات مردم روستای خانرود این است که طراوت گلبرگ‌ها از پوست بدن نوزاد محافظت می‌نماید و کودک را خشک و سرزنده نگه می‌دارد. همچنین معتقد هستند کودکی که در این سن در مجاورت گل‌های محمدی قرار بگیرد تا پایان عمر دچار آلرژی به گل ‌و گیاه نخواهد شد. مراسم گل غلتاندن در روستای خانرود مشهد از گذشته تا به الان در هر سال در فصل بهار و زمان به بار نشستن گل‌های محمدی انجام صورت می‌پذیرد.

روستای خانرود مشهد

 بهترین زمان سفر به خانرود

روستای خانرود در شهر مشهد دارای آب ‌و هوای کوهستانی بوده و زمستان‌های آن خنک و تابستان‌های معتدل دارد؛ و این به دلیل قرار گرفتن این روستا در منطقه کوهستانی کوه‌های بینالود است. بر این اساس می‌توان گفت یکی از زمان‌های مناسب برای سفر به این روستای تاریخی فصل تابستان خواهد بود که هوای معتدل و خنکی خواهد داشت.

جاذبه‌ های گردشگری روستا

این روستا دارای کوه‌ها و رودخانه‌ها و همچنین چشمه‌های خروشان بسیار زیبا و دل‌انگیزی است. همچنین باغات میوه و درختان سرسبز زیادی در آن وجود دارند. کتیبه‌های سنگی تاریخی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا به ‌حساب می‌آیند؛ زیرا این کتیبه‌ها دارای قدمت بسیار طولانی هستند که بر تمامی آن‌ها ابیات شاعر قدیمی مرحوم وفایی هک گردید.

 چطور به روستای خانرود برویم؟

این روستا در ۲۴ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع شده است. برای رسیدن به این روستای دیدنی و تاریخی باید از یک جاده کوهستانی از منطقه سیدی در جنوب مشهد و همچنین کوه خلج عبور کنید. و پس از طی کردن مسیری حدوداً ۲۰ کیلومتری می‌توانید به روستای خانرود برسید.

 آدرس: استان خراسان رضوی، طرقبه، جاده خلج، ۲۰ کیلومتری شهر مشهد

 کجا اقامت کنیم؟

چنانچه قصد سفر به روستای خانرود مشهد را دارید و تصمیم گرفته‌اید که شب را در این روستا بمانید و از اقامت در محیط روستایی نهایت لذت را ببرید؛ لازم است تا به بوم‌گردی‌های روستای خانرود مراجعه کنید. اقامتگاه بوم‌گردی باراب یکی از اقامتگاه‌های شناخته شده و مناسب در روستای خان رود است.

 اطلاعات اقامتگاه

اقامتگاه بوم‌گردی باراب که یکی از اقامتگاه‌های شناخته شده در روستای خانرود است در توابع طرقبه در استان خراسان رضوی قرار دارد و هر ساله بسیاری از گردشگران از این منطقه ییلاقی و کوهستانی دیدن می‌کنند.

 درباره اقامتگاه

در واقع این اقامتگاه یک‌ خانه بومی دو طبقه با ۲۲۰ مترمربع زیربنا به حساب می‌آید. میزان ظرفیت این اقامتگاه ۲۵ نفر بوده و دارای دو اتاق ۱۲ متری با ظرفیت ۴ نفر و یک اتاق ۲۴ متری با ظرفیت ۸ نفر در طبقه اول بوده؛ و یک اتاق ۲۴ متری با ظرفیت ۸ نفر در طبقه همکف و در واحدهای اقامتی این مجموعه است.

اتاق‌های این اقامتگاه به‌ صورت همکف بوده و فاقد سرویس بهداشتی اختصاصی هستند. در واقع این اقامتگاه دارای یک سرویس بهداشتی ایرانی و همچنین یک حمام اشتراکی در طبقه  اول؛ به‌ علاوه یک سرویس بهداشتی ایرانی در حیاط برای مهمانان عزیز است.

امکانات و خدمات ارائه شده

در این اقامتگاه امکاناتی مانند پارکینگ غیرمسقف برای ۱۰ ماشین در داخل حیاط و همچنین آشپزخانه مهمان با تمامی تجهیزات مانند گاز، سینک ظرف‌شویی و ظروف آشپزی تعبیه شده است. در این مکان همچنین رستورانی با امکان سفارش انواع غذاهای ایرانی و محلی مانند آش رشته و انواع خورشت‌های ایرانی واقع گردید. لازم به ذکر است که اتاق‌های این اقامتگاه بوم‌گردی در روزهای گرم سال به پنکه رومیزی مجهز خواهد شد.

روستای خانرود مشهد

 موقعیت جغرافیایی

این اقامتگاه در روستای خانرود و در ۵۳ کیلومتری روستای طرقبه و همچنین ۳۰ کیلومتری مشهد قرار گرفته است. همچنین روستای زیبای خانرود نیز در یک منطقه کوهستانی با آب ‌و هوایی معتدل و مناسب قرار دارد. در واقع این روستا در فصل بهار و همچنین در فصل تابستان دارای آب‌ و هوای مطلوبی بوده که بهترین زمان سفر به این منطقه به ‌حساب می‌آید.

 کلام آخر

روستای خانرود مشهد یکی از روستاهای تاریخی به‌ حساب می‌آید که دارای آب ‌و هوایی کوهستانی است. برای سفر به این روستای تاریخی می‌توانید در فصل بهار و تابستان اقدام به مسافرت نمایید. همچنین روستا دارای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری بوده که این جاذبه‌ها نشات گرفته از جاری شدن آب از دامنه رشته ‌کوه‌های بینالود در فصل بهار هستند. مزارع این روستا در ماه اردیبهشت به دلیل کاشت گل محمدی زیبایی خاص و چشم‌نوازی دارند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا