تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

روستای مجد مشهد

اگر از زندگی پر استرس شهری خسته شده‌اید زمان آن رسیده است که با روستای دیدنی مجد مشهد آشنا شوید و برنامه‌ای برای سفر به این روستای باصفا بچینید.در مشهد و اطراف آن، ییلاق‌های خوش آب و هوا، باغ‌ها و روستاهای بکر و جاذبه‌های تاریخی و قدیمی فراوانی به چشم می‌خورد. از روستای مجد به عنوان روستایی قدیمی یاد می‌شود. قبرستان‌های قدیمی که در این روستا به چشم می‌خورند، گواهی برای این ادعا هستند. کوه‌های بلند خراسان، این روستای زیبا و چشم‌نواز را در آغوش گرفته‌اند.برای آشنایی بیشتر با این رسوتا همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

جاذبه‌ های دیدنی روستای مجد

در بهار روستای مجد، فضا بسیار سرسبز و دیدنی است. جشنواره‌ گل‌های وحشی، شقایق‌ها و انواع گیاهان دارویی در فصل بهار در روستای مجد برپا می‌شود. در فضای طرب‌انگیز بهار، جمعیت زیادی از دوستداران طبیعت، راهی این روستا می‌شوند. از سری دیدنی‌های این منطقه می‌توان به هشت چاه عمیق اشاره کرد. یکی از آن‌ها از آب آشامیدنی برخوردار است و بقیه پر از آب‌های شور هستند. چهار قنات نیز در روستای مجد وجود دارد‌. گذر یکی از این قنات‌ها به وسط روستا می‌خورد و بقیه قنات‌ها در اطراف روستا قرار گرفته‌اند. قدم زدن در میان خانه‌های پلکانی مجد، بدون شک خاطرات ماندگاری را برای شما به جا خواهد گذاشت.

روستای مجد مشهد

 مردم روستای مجد، آب قنات را جهت مصارف کشاورزی مورد استقاده قرار می‌دهند. روستای مجد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. تپه‌ ماهور و دره‌هایی که در دامنه این تپه قرار گرفته، نشان از سکون مردمان گذشته در این دره را دارند. در دامنه این ارتفاعات و در حوالی روستای مجد، آثار قدیمی فراوانی به چشم می‌خورد. این آثار حکایت از مردمان ساکن این روستا در گذشته دارند.

روستای مجد از یک طرف به روستای مغان و ازغد و مایانات و طرقبه راه دارد و از طرفی دیگر به روستای زیبای تجر، سربرج و سد طرق راه می‌یابد. از سمتی دیگر به روستاهای پیوه‌ژن، زشک و روستای دیزآباد دسترسی دارد. بعضی از تاریخ‌شناسان معتقدند که در گذشته در این مکان گبرنشینان ساکن بوده‌اند که مقبره پهلوان مشهوری نیز در این دامنه به چشم می‌خورد.

امام زاده حسین بن زید (ع)

از سری مکان‌های زیارتی روستای مجد می‌توان به امامزاده حسین بن زید اشاره کرد. در غروب دلتنگ جمعه‌ها، مشتاقان امام عصر (عج) به زیارت این امام‌زاده‌ی شریف و بزرگوار می‌پردازند و از دشواری انتظار، سخن به میان می‌آورند. آن‌ها با توسل بر او از خداوند بزرگ طلب ظهور هر چه سریع‌تر حضرت می‌کنند. در این روستا علاوه بر طبیعت زیبا و با طراوت، می‌توانید از حال و هوای معنوی اما‌م‌‌زاده نیز بهره‌مند شوید.

باغ ‌های سرسبز، رودخانه و برکه ها

باغ‌های میوه و طبیعت چشم‌نواز روستای مجد توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. رودخانه‌‌ها، چشمه‌ها و برکه‌های زیبایی در این روستا وجود دارد. از اصلی‌ترین لذت‌های سفر می‌توان به همین جاذبه‌های طبیعی روستا اشاره کرد. اگر در پاییز به این روستای دیدنی سفر کنید، مناظر زیبا و طبیعت نارنجی‌پوش آن، شما را به حیرت وا خواهد داشت. برگ‌های زرد، نارنجی و قرمز، همچون فرشی سرتاسر روستا را پوشش داده‌اند.

روستای مجد در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد رودخانه مجد قرار گرفته است. منشا این رودخانه به کوه درخت جوز در رشته کوه بینالود برمی‌گردد. این رودخانه بعد از گذشت از روستاهای مجد، تجر، سربرج و کرتیون روانه سد طرق می‌شود. برای دیدن رودخانه مجد، باید از پایان سیدی و جاده مغان، بعد از تقاطع پرنواز به طرف راست حرکت کنید. بعد از ورود به جاده مجد، شاهد این روستا در سمت راست خود هستید.

روستای مجد مشهد

معماری پلکانی روستا

در روستای مجد، شاهد بافت پلکانی خانه‌ها هستید. همین معماری پلکانی، جذابیت بصری منحصربه‌فردی را به روستا هدیه داده است. دیدن معماری خانه‌های پلکانی از جنس سنگ و کاهگل و درب و پنجره‌های قدیمی بی‌شک شما را به وجد خواهد آورد. معماری این روستا، حال و هوای قدیم را برای شما تداعی می‌کند. گردشگری پیدا نمی‌شود که بدون گرفتن عکس‌های یادگاری از این بافت قدیمی، با این روستا خداحافظی کند. پیشینه‌ روستای مجد به پیش از اسلام برمی‌گردد.

شغل اهالی روستا

اغلب مردم این روستا به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند. چغندر قند، گندم، جو، پسته، یونجه، هندوانه و خربزه از سری محصولات کشاورزی روستای مجد به شمار می‌روند. اغلب زنان در این روستا به خانه‌داری و قالی‌بافی می‌پردازند. البته علاوه بر آن، در فصل تابستان هم در برداشت محصول با همسرانشان همکاری دارند. به هنگام بهار، به مدت یک الی دو ماه به قصد دوشیدن از گوسفندان به همراه خانواده راهی بیابان می‌شوند. آن‌ها در خانه‌های برپا شده در نزدیکی چاه‌های عمیق ساکن می‌شوند.

زنان صبح و غروب، مشغول دوشیدن گوسفندان هستند. شیرهای دوشیده شده هر روز به یک شخص تحویل داده می‌شود. این فرد به روشی سنتی، دوغ را از کره جدا می‌کند. محصولات لبنی دیگری همچون کشک، قره قوروت، ماست و روغن حیوانی در این مکان تهیه می‌شود. بیشتر میوه‌های این روستا، متشکل از میوه‌های آلبالو، گیلاس و سیب و گردو است. هوای مطبوع، دشت‌های سرسبز پر از گیاهان وحشی محیط مناسبی را برای پرورش زنبور عسل در منطقه فراهم می‌کند. بعضی از روستاییان نیز در زمینه جمع‌آوری و عرضه‌ گیاهان دارویی به فعالیت می‌پردازند.

روستای مجد مشهد

محل قرارگیری روستای مجد

روستای مجد در ۶۷ کیلومتری جنوب شهرستان مشهد استان خراسان رضوی در توابع بخش طرقبه قرار گرفته است. این منطقه زیبا در دهستان تکاب کوه میش واقع شده و جزو روستاهای ییلاقی مشهد و طرقبه، در کوهپایه‌های رشته کوه بینالود به شمار می‌رود. در دامنه‌ کوه‌های بلند خراسان این روستای دیدنی به چشم می‌خورد.

طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، ۱۹۳ نفر (۶۱ خانوار) در این روستا ساکن هستند. در آخرین سرشماری انجام گرفته، در سال ۱۳۹۵ شاهد روندی کاهشی به ۱۶۸ نفر در قالب ۵۸ خانوار هستیم. گورستان‌های قدیمی روستا، زندگی قبل و بعد از اسلام را بازگو می‌کند و همین نشان‌دهنده‌ قدمت بالای این روستا است. وجود روستاهای توریستی و ییلاقی همانند زشک، کنگ، دهبار، جاغرق، ارغند و مغاند در منطقه بینالود، سبب کاهش گردشگر در این روستا شده است. ارتفاع این روستا به ۱۶۸۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

روستای مجد مشهد

چگونه به روستای مجد برویم؟

برای رسیدن به روستای مجد باید از جاده خلج بگذرید. جاده خلج به جاده‌ای پر پیچ و خم گفته می‌شود که از منطقه سیدی در جنوب مشهد و کوه خلج آغازمی‌شود. بعد از پشت سر گذاشتن ۲۷ کیلومتر در منطقه کوهستانی، شاهد روستایی به نام مجد هستید. در مسیر حرکت به روستا، شاهد طبیعتی زیبا، گل‌های وحشی، شقایق‌ها و… خواهید بود. به بیانی دیگر، برای رسیدن به مجد، باید از مشهد به جاده روستای مغان راه یابید. در اواسط جاده شاهد یک سه راهی هستید. تابلوی این سه راهی به شما نشان می‌دهد که برای رفتن به روستای مغان، به سمت چپ و برای رسیدن به روستای مجد، می‌بایست به سمت راست حرکت کنید.

آدرس: استان خراسان رضوی، جاده خلج، 27 کیلومتری جنوب مشهد

سخن پایانی

روستا همان مکانی است که آخر هفته‌ها شهرنشینان برای گرفتن آرامش و استراحت به آن پناه می‌برند. با رفتن به روستای بکر و خوش آب و هوای مجد، خستگی هفته از تن شما به در خواهد رفت و می‌توانید به دور از هیاهوی زندگی شهری، نفسی تازه کنید. به علت قرارگیری در منطقه کوهستانی، این روستا از آب و هوای خوبی برخوردار است. قدمت بالا، به همراه طبیعت زیبا و معماری منحصربه‌فرد و دیگر جاذبه‌های دیدنی سبب جذب طبیعت‌گردان زیادی به این روستا شده است. بازدید از روستای مجد به هنگام فصل بهار و شکوفه دادن درخت‌ها عطر و بوی خاص خود را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا