تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاجهانگردیدوحهقطر

مسجد کاتارا ، مسجدی شگفت‌انگیز با معماری ایرانی و ترکی در قلب پایتخت قطر

مسجد کاتارا ؛مکانی را تصور کنید که از یک طرف به دریا و از طرفی دیگر به تپه‌های زیبا و سرسبز منتهی می‌شود. در این مکان زیبا دهکده‌ای وجود دارد که با هر قدمی که برمی‌دارید به شما شگفتی جدیدی ارائه می‌کند. در این دهکده هرآنچه که شما برای تجربه‌ای بی‌نظیر نیاز داشته باشید مهیاست. اگر دوستدار طبیعت و عکاسی هستید به تپه‌های اطراف این دهکده بروید. اگر اهل هنر هستید گالری‌ها، آمفی‌تئاتر و خانه اپرا را از دست ندهید.

اگر از شیفتگان صنعت ساختمان و معماری بین‌الملل هستید بادقت مساجد این مجموعه را مورد کاوش قرار دهید. اگر هم دوست دارید خریدی لاکچری را در گالری فرانسوی تجربه کنید به خیابان 21 این دهکده بروید. ما در مورد مکانی به نام دهکده فرهنگی کاتارا صحبت می‌کنیم. بله این دهکده همین‌قدر سرشار از شگفتی است. در قلب این دهکده ساختمانی زیبا و با ظاهری متفاوت از دیگر ساختمان‌ها خودنمایی می‌کند. این ساختمان مسجد کاتارا است که به‌خودی‌خود دارای ویژگی‌های بی‌نظیری است. در دهکده فرهنگی کاتارا قدم بزنید بدون این‌که نگران گرمای هوا باشید؛ در تمامی خیابان‌های این دهکده سیستم خنک‌کننده وجود دارد.

همه این‌ها تنها بخشی از شگفتی‌های این دهکده است. در ادامه مطلب با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با جزئیات بیشتری از این دهکده شگفت‌انگیز و قلب آن یعنی مسجد زیبای کاتارا آشنا شوید.

دهکده فرهنگی کاتارا

دهکده فرهنگی کاتارا در دوحه از جمله مکان‌هایی است که باید حداقل یک روز از سفر خود به قطر را به طور کامل در آن بگذرانید. البته اگر بیشتر با این منطقه آشنا شوید خواهید فهمید که قطعاً یک روز برای گشت‌وگذار در این مکان کم است. دهکده فرهنگی کاتارا به دره فرهنگی نیز معروف است. شما می‌توانید با گشت‌وگذار در این منطقه با فرهنگ اصیل مردم قطر آشنا شوید. دهکده فرهنگی قطر یک مجموعه کامل از اماکنی است که قطعاً برای هر توریستی با هر سلیقه‌ای می‌تواند جذاب باشد. دهکده کاتارا در سواحل شرقی خلیج غربی و در منطقه مروارید شهر دوحه قرار دارد.

اگر گشت‌وگذار شما در این دهکده نیز تمام شد، اصلاً نگران نباشید؛ در اطراف این دهکده اماکن توریستی و گردشگری زیادی وجود دارد که حتی می‌توانید با پای پیاده نیز به آنجا بروید. جالب است بدانید که ارزش این دهکده به بیش از 83 میلیون دلار می‌رسد. اگر به این دهکده رفتید از دیدن مساجد بی‌نظیر آن مانند مسجد طلایی و مسجد کاتارا غافل نشوید.

مسجد کاتارا

در دهکده فرهنگی کاتارا چه چیزهایی وجود دارد؟

اگر می‌خواهید با معماری، غذاها، فرهنگ و آداب‌ورسوم قطر به‌صورت یک‌جا آشنا شوید بهترین گزینه برای شما دهکده فرهنگی کاتارا است. ممکن است این سؤال به ذهنتان برسد که چرا؟! مگر در این دهکده چه چیزی وجود دارد؟ در دهکده فرهنگی کاتارا موارد زیر موجود هستند:

مجموعه الثریا

این مجموعه ظرفیت 200 نفر را به‌صورت هم‌زمان دارد. این ساختمان با سقف گنبدی‌شکل خود سالیانه تعداد زیادی تورهای ستاره‌شناسی و کهکشان گردی را برگزار می‌‌کند و در آن‌ها در مورد علم ستاره‌شناسی درگذشته، جو، اقیانوس‌ها و زمین‌شناسی صحبت می‌کنند. این مجموعه به سیستم دیجیتالی پیشرفته‌ای نیز مجهز است.

خانه اپرا

اگر می‌خواهید در قلب دوحه تجربه‌ای باشکوه و مجلل برای خود رقم بزنید به خانه اپرای دهکده کاتارا بروید. طراحی این مکان از ترکیب سبک معماری ویکتوریایی و شرقی است. این مکان تا 550 نفر را می‌تواند به‌صورت هم‌زمان با هم در خود جای دهد.

آمفی تئاتر بسیار دیدنی

این آمفی‌تئاتر به سبک و فضای کلاسیک یونانی طراحی شده است. این آمفی‌تئاتر به‌صورت روباز و با مساحت 3275 مترمربع است. برای ورود به این آمفی‌تئاتر زیبا باید از زیر طاق‌‌های قوس‌دار آن رد شوید. این مکان می‌تواند تا 5000 نفر را به‌صورت هم‌زمان در خود جای دهد.

آمفی تئاتر کاتارا

تپه‌های سرسبز دهکده کاتارا

در شمال و جنوب دهکده تپه‌های سرسبز و زیبایی وجود دارد. این مکان برای کسانی که دوستدار طبیعت هستند و از گشت‌وگذار در آن لذت می‌برند یکی از بهترین مکان‌ها در دهکده است. در این مکان می‌توانید عکس‌های زیبایی نیز بگیرید.

مسجد طلایی

این مسجد روبه‌روی آمفی‌تئاتر است. طراحی آن دارای پوششی از طلاست که صحنه‌ای بسیار درخشان و چشمگیر را خلق کرده است. این مسجد از مسجد کاتارا در این مجموعه کوچک‌تر است اما از لحاظ زیبایی چیزی کم ندارد.

تفریحات ساحلی

دهکده فرهنگی کاتارا از هر لحاظی غنی است. می‌توانید به ساحل خلیج غربی بروید و از تفریحات متنوع آبی این قسمت استفاده کنید. تجربه اسکی روی آب و شناکردن در خلیج می‌تواند تجربه لذت بخشی در هوای گرم دوحه باشد.

گالری‌های هنری دهکده

گالری‌های متنوعی در سطح دهکده وجود دارد. در هرکدام از آن‌ها آثار زیبا و مختلفی از هنرمندان متعدد به نمایش گذاشته شده است. در آن‌ها چرخی بزنید و بیش از پیش با فرهنگ دوحه آشنا شوید.

رستوران‌ها

اگر شما نیز از عاشقان غذا هستید و دوست دارید که با غذا‌های ملل مختلف آشنا شوید رستوران‌های دهکده کاتارا را از دست ندهید. شما می‌توانید در رستوران‌های واقع در دهکده طعم اصیل غذای دوحه را بچشید. این فرصت دوست‌داشتنی را از دست ندهید.

خیابان 21

شما می‌توانید در قلب دوحه به فروشگاه لوکس فرانسوی لافایته بروید و خرید کنید؛ البته که اجناس آن قیمت‌های سر به فلک کشیده دارند اما بازدید از آن که ضرری ندارد. این فروشگاه در خیابان 21 دهکده کاتارا قرار دارد که در بدو ورود به این خیابان با مجسمه کادو عظیمی روبه‌رو خواهید شد. تمامی خیابان‌های شهر کاتارا دارای سیستم خنک‌کننده در فضای باز هستند که باعث می‌شود بازدیدکنندگان از گزند هوای گرم دور بمانند.

مسجد کاتارا

یکی دیگر از زیباترین بناهای موجود در دهکده فرهنگی کاتارا مسجدی به همین نام است. مسجد زیبای کاتارا یکی از چشم نوازترین و زیبا‌ترین بناهای دهکده است که از لحاظ معماری و ساخت ارزش زیادی دارد. در ادامه این مسجد را باهم بهتر می‌شناسیم و به شما خواهیم گفت که چرا باید حتماً از این مکان دیدن کنید.

مسجد کاتارا

مسجد کاتارا را بهتر بشناسیم

مسجد کاتارا از جنبه‌های متفاوتی بسیار باارزش است. چرا؟ در وهله اول نظر شما را به طراح این مسجد جلب می‌کنیم؛ طراح این مسجد «زینب فاضل اوغلو» اولین زن طراح متخصص مساجد است. در وهله دوم نگاه شما را به سمت نمای بیرونی این مسجد خواهیم دوخت؛ نمای خارجی این مسجد به‌خاطر طراحی بی‌نظیرش کاملاً در تضاد با ساختمان‌های اطرافش است. مرمت نمای این مسجد توسط متخصصان مرمت سازی کاخ دولما انجام شده است. این مسجد سرتاسر شگفتی است و جالب است بدانید در نمای ظاهری آن از معماری‌های ایرانی نیز استفاده شده است. مسجد زیبای کاتارا به مسجد آبی نیز معروف است و علت این معروفیت به‌خاطر رنگ نمای ساختمان این مسجد است. درحالی‌که این مسجد مساحت کمی دارد اما توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا معماری داخلی و خارجی این مسجد زیبا و بی‌نظیر است.

مسجد کاتارا

معماری مسجد کاتارا

روبه‌روی مسجد کاتارا بایستید. در پیشروی شما ساختمانی وجود دارد که رنگ غالب نمای آن، رنگ آبی است. نمای خارجی این مسجد از کاشی‌های زیبای ترکی و میناکاری بی‌نظیر ایرانی ساخته شده است. همان‌طور که در سطور بالا اشاره کردیم تیم متخصصی که کاخ معروف دولما باغچه را مرمت کرده است، به مرمت این بنای زیبا نیز پرداخت. به مناره و گنبدهای این مسجد آبی نگاه کنید؛ مناره و گنبد این مسجد با الهام از کاخ دولما باغچه طراحی شد. این مسجد به علت رنگ نمای بسیار زیبای آن دارای تضاد چشم‌نوازی نسبت به ساختمان‌های کنار خود است.

علاوه بر کاشی‌های زیبای ترکی و ایرانی، در نمای مسجد خوش‌نویسی‌های ظریفی وجود دارد که عنصر سازنده برخی این دست‌نوشته‌ها طلای 24 عیار است. نقش‌های سنتی گیاهی نیز در قسمت‌هایی از نمای ساختمان خودنمایی می‌کنند. اگر از نظر زیبایی‌شناسی و تلفیق رنگ‌ها به نمای این ساختمان بنگریم متوجه هماهنگی‌های زیبای رنگ‌ها، سایه‌ها و نقوش در آن خواهیم شد.

شاید مسجدی دیده باشید که چندین مناره دارد؛ اما کمتر کسی وجود دارد که مسجدی با چند گنبد را دیده باشد. این مسجد دارای 9 گنبد است که در سبک خود بی‌نظیر است. به‌طورکلی معماری این مسجد ترکیبی از معماری ترکیه، ایران، ترکمنستان و سوریه است. مطمئن باشید بعد از گشت‌وگذار در این مسجد از طراحی‌های پیچیده و زیبای آن شگفت‌زده خواهید شد.

مسجد کاتارا

جزئیات بازدید از دهکده فرهنگی کاتارا و مسجد کاتارا

  • مسجد کاتارا واقع در دهکده فرهنگی کاتارا در پایتخت قطر یعنی دوحه است.
  • این دهکده در تمامی روز‌های سال باز است (از باز بودن مجموعه در روزهای تعطیلی رسمی کشور قطر اطمینان حاصل کنید).
  • آدرس دقیق دهکده کاتارا به شرح زیر است:

Qatar – Doha – Gabheera (Mandana) Near katara Gulabsingh Pratapgarh – 230402

  • هرساله کارناوال‌های زیادی در این دهکده برگزار می‌شوند.

سخن آخر

قطر در چند سال گذشته تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری خاورمیانه شده است. یکی از قابل‌توجه‌ترین مراکز توریستی آن، دهکده فرهنگی کاتارا است. این دهکده مجموعه‌ای از شگفتی‌ها را در خود جای‌داده است. این دهکده دارای مجموعه متنوعی از رستوران‌ها، کافه‌ها، گالری‌ها مساجد و… است که قطع به‌یقین آن را تبدیل یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری دوحه کرده است. ما در این مقاله به شرح جزئیات دهکده کاتارا و نگین این دهکده یعنی مسجد کاتارا پرداختیم. امیدواریم شما نیز با مطالعه این مقاله به شگفتی‌های این مکان زیبا پی ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا