تور

اجاره خودرو در دبی
جهانگردیعراقکربلامقالات آموزشی

تاول پا و درمان فوری آن در پیاده‌روی اربعین

درمان فوری پیاده‌روی اربعین اربعین از باشکوه‌ترین مراسم‌های مسلمانان است که هر ساله هزاران نفر را از سراسر جهان راهی کربلا می‌کند. عشق به آقا عبدالله الحسین موجب شده تا زائرین خود را در مسافتی طولانی، پیاده به بارگاه آن حضرت برسانند. پیاده‌روی کربلا علاوه بر شور و هیجانی که دارد با مشکلات جسمانی نیز همراه است. از مهم‌ترین مشکلات در پیاده‌روی اربعین می‌توان به تاول زدن پا اشاره کرد که باعث اذیت و آزار زائرین می‌شود. دلایل و راهکارهای متنوعی برای رفع تاول زدن پا وجود دارد که در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر درباره آن صحبت شده است.

تاول پا و درمان فوری آن در پیاده‌روی اربعین

دلایل بروز تاول پا در پیاده‌روی اربعین

تاول پا از شایع‌ترین مشکلاتی است که در پیاده‌روی اربعین اتفاق می‌افتد و وجود آن دلایلی است که زائرین رعایت نمی‌کنند، این دلایل عبارت‌اند از:

سطوح ناهموار: پیاده‌روی طولانی‌مدت بر روی سطوحی که دارای شیب و ناهمواری هستند موجب تاول زدن پا می‌شود. ازاین‌رو به زائرین پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن از مسیرهای صاف حرکت کنند. به جای حرکت در جاده خاکی که پر از سنگلاخ است می‌توانند در مسیرهایی که آسفالت شده‌اند پیاده‌روی کنند.

کفش نامناسب: بدون شک نامناسب بودن کفش را می‌توان دلیل اصلی تاول زدن پا در پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت دانست. از پوشیدن کفش تنگ اجتناب کنید چرا که باعث می‌شود انگشتان و پشت پا تاول بزند. کفش‌های اسپرت و طبی بهترین گزینه برای پیاده‌روی هستند. کفش نامناسب با پوست پا اصطکاک به وجود می‌آورد و باعث تجمع آب زیر پوست و در نهایت تاول می‌گردد.

خیس بودن پا: در صورت خیس بود پا پیاده‌روی نکنید. پیاده‌روی با پای خیس موجب می‌شود تا پا به راحتی تاول بزند. خیس بودن پا حتی باعث می‌شود محیط مناسبی برای رشد تاول‌ها به وجود آید و شرایط را بیش از پیش آزرده ‌کند. ازاین‌رو بهتر است همواره جوراب تمیز و خشک استفاده کنید.

بیماری‌های پوستی: افرادی که دارای بیماری پوستی مانند اگزما هستند، در طول پیاده‌روی باید مراقبت‌های مربوط به بیماری خود را از انجام دهند. در صورت خارش و سوزش به هیچ عنوان به تاول دست نزنید. بسیاری از زائرین قصد دارند خود را بدون کفش به بارگاه آقا عبدالله الحسین برسانند. در این صورت حتماً با بروز تاول‌هایی در پا مواجه می‌شوند که ناخوشایند هستند و ادامه پیاده‌روی را برای شما سخت می‌کنند. بهتر است به توصیه‌های گفته شده توجه کنید و در صورت داشتن یکی از دلایل بالا به برطرف کردن تاول‌ها بپردازید. افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت هستند باید بسیار دقت داشته باشند به موقع داروهای خود را مصرف کنند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

تاول پا و درمان فوری آن در پیاده‌روی اربعین

راهکارهای جلوگیری از تاول پا در پیاده‌روی اربعین

پیاده‌روی طولانی‌مدت تاول‌های بسیار ناخوشایندی ایجاد می‌کند که بسیار آزاردهنده هستند. پیاده‌روی اربعین دارای مسافت بسیار طولانی است که حتماً تاول‌هایی را برای زائرین به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از ایجاد تاول پا در طول مسیر به نکات زیر توجه کنید:

  • از چسب ضد حساسیت استفاده کنید. محل‌هایی از پا که مستعد تاول هستند؛ مانند انگشتان را با چسب ضد حساسیت بپوشانید.
  • استفاده از جوراب‌های نرم و حوله‌ای از بهترین راه‌هایی است که موجب جلوگیری از بروز تاول پا می‌شود. چند چفت جوراب با خود همراه داشته باشید و هر شب آنها را بشویید یا عوض کنید.
  • زمان استراحت خود پاها را با روغن بنفشه چرب کنید. قبل از این کار اول پاهای خود را بشویید و آن را کامل خشک کنید، سپس پماد را بر روی تمام قسمت‌های پا به‌خصوص انگشتان و پشت پا بمالید.
  • پارچه‌ای به همراه خود داشته باشید و آن را با گلاب یا سرکه آغشته کنید. سپس هر چند ساعت یک‌بار بر روی پای خود قرار دهید. این عمل به‌خصوص برای کسانی که دچار سوزش پوست می‌شوند مناسب است که از به وجود آمدن تاول در محل سوزش جلوگیری می‌کند.
  • کفش‌های جاذب عرق بپوشید. این کفش‌ها دارای خاصیت ضدتعریق بوده و با خشک نگه داشتن پا مانع از بروز تاول می‌شود.
  • مسیر پیاده‌روی اربعین بسیار گرم است و گرما یکی از مهم‌ترین دلایل برای به وجود آمدن تاول محسوب می‌شود. ازاین‌رو سعی کنید همواره پا را خنک و خشک نگه دارید. استفاده از روغن‌های گیاهی و دارویی مانند روغن بنفشه و پماد AD به توصیه اغلب پزشکان در پیاده‌روی با مسافت‌های طولانی برای جلوگیری از تاول زدن پا مؤثر است. به این منظور باید روغن یا پماد را بر روی سطح تاول مالیده و آن را پانسمان کنید. در این صورت پا دچار تعریق و سوزش نمی‌شود و تاول نمی‌زند.

تاول پا و درمان فوری آن در پیاده‌روی اربعین

روش‌های رفع تاول پا در پیاده‌روی اربعین

تاول پا از مشکلاتی است که اغلب در تمام زائرین پیاده به وجود می‌آید. تاول هایی که کوچک هستند نیاز به درمان ندارند و در زمان بسیار کم از بین می‌روند. تاول‌های بزرگ و ناخوشایندی وجود دارد که نیاز است اقداماتی را برای رفع آنها به کار برد. کاربردی‌ترین اقدامات برای رفع تاول به شرح زیر هستند:

  • از داروی لانولین استفاده کنید، این دارو که به چربی پشم نیز معروف است از بهترین داروها برای رفع تاول است، با این دارو محل تاول را پانسمان نمایید.
  • استفاده از خمیردندان از دیگر روش‌ها است. خمیردندان را بر روی تاول قرار داده و آن را به آرامی پخش کنید. خمیردندان دارای خاصیت التهابی است و درد و سوزش تاول را کم می‌کند.
  • با استفاده از یک تکه پنبه و بتادین، تاول را به آرامی بمالید. بتادین با خاصیت ضد میکروبی خود منجر به بهبود سریع تاول می‌شود.
  • پمادهای آنتی‌بیوتیک از دیگر روش‌های درمانی هستند. پماد تتراسایکلین از داروهای ضدعفونی است که با مالیدن آن بر روی زخم و تاول می‌توان به درمان سریع آن کمک کرد.
  • وازلین با چرب کردن سطح تاول موجب شده تا تاول تخلیه نشود و خشک نگردد. به‌این‌ترتیب به سرعت درمان می‌شود.
  • پاشویه با چای سبز از راهکارهای بسیار ساده است که در درمان تاول تأثیر به سزایی دارد.
  • پماد اکبر 1 داروی دیگری است که در درمان تاول بسیار مؤثر بوده و سطح آن را چرب نگه می‌دارد.

به زائرین توصیه می‌شود قبل از پیاده‌روی داروهای گفته شده را از داروخانه یا عطاری تهیه کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. بسیاری از افراد علاقه دارند زودتر از شر تاول خلاص شوند؛ بنابراین دست به تخلیه آن می‌زنند. تخلیه کردن تاول کار درستی نیست؛ چون فرصت را برای ورود میکروب‌ها به زیر پوست فراهم می‌کند و نه تنها تاول بهتر نمی‌شود؛ بلکه عفونی شده و دیرتر خوب می‌شود.

البته با داشتن سرنگ می‌توان سطح تاول را با استفاده از سوزن آن سوراخ کرده تا تخلیه شود. سپس بلافاصله باید پماد آنتی‌بیوتیک را بر روی آن قرار دهید تا دچار چرک و عفونت نشود. اقدامات گفته شده را در 24 ساعت اول انجام دهید تا نتیجه مطلوب به دست آید. همیشه چند باند تمیز با خود همراه داشته باشید و به محض بروز تاول، باند را بر روی آن ببندید تا از ورود آلودگی‌ها به پوست جلوگیری شود. باند را نیز پس از کثیف شدن حتما عوض کنید.

پیاده‌روی اربعین

روش‌های سنتی درمان تاول پا در پیاده‌روی اربعین

روش‌های خانگی و سنتی برای درمان تاول پا از دیرباز تاکنون وجود داشته که همچنان موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌ است.  در این روش بدون استفاده از دارو می‌توان در کمترین زمان تاول‌های پا را درمان کرد. روش‌های سنتی برای رفع و بهبود تاول پا عبارت‌اند از:

  • روغن اکالیپتوس: اکالیپتوس دارای خاصیت ضدعفونی بوده و سرعت بهبود زخم و تاول را بسیار افزایش می‌دهد. می‌توان آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و بر روی تاول قرار داد. استفاده از چند قطره روغن اکالیپتوس بر روی تاول کافی است.
  • روغن نارگیل: درمان تاول با روغن نارگیل از رایج‌ترین روش‌های خانگی است. این روغن علاوه بر این که خاصیت ضدعفونی دارد باعث آبرسانی پوست می‌شود. آبرسانی پوست کمک می‌کند تا درد و التهاب تاول از بین برود و پیاده‌روی را آسان‌تر می‌کند.
  • سرکه سیب: سرکه سیب خاصیت اسیدی بسیار قوی دارد. اسید سرکه باعث از بین رفتن میکروب‌ها و تمیزی سطح تاول می‌شود. هر چه سطح تاول تمیزتر باشد سریع‌تر از بین می‌رود. ذکر این نکته ضروری است که سرکه را نباید به‌صورت مستقیم بر روی تاول بریزید و بهتر است آن را بر روی تکه‌ای پنبه ریخته و به آرامی بر روی تاول بمالید.
  • زردچوبه: از دیگر داروهای سنتی ضدعفونی‌کننده می‌توان زردچوبه را نام برد که التهابات پوستی مانند تاول را کاهش می‌دهد. زردچوبه را به مقدار لازم با آب گرم ترکیب کرده و خمیر آن را بر روی سطح تاول بمالید. این کار را می‌توانید روزانه دو الی سه بار و به مدت 15 دقیقه انجام دهید.
  • آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا نیز مانند روغن نارگیل دارای خاصیت آب‌رسان و ضدالتهاب است. به مدت 20 دقیقه مقداری از آلوئه‌ورا تازه را بر روی محل تاول قرار دهید و پس از آن پوست را با آب سرد بشویید.
  • بابونه: بابونه از بهترین داروهای گیاهی است که برای رفع التهابات پوستی به کار می‌رود. بابونه را دم کنید و آن را درون پارچه‌ای بریزید. سپس پارچه را به مدت 20 دقیقه بر روی تاول بگذارید. توجه داشته باشید که بابونه پس از دم کشیدن ابتدا باید خنک شود و بعد مورد استفاده قرار بگیرد.
  • نمک اپسوم: این نمک دارای کاربرد غیرخوراکی بوده که به راحتی از عطاری‌ها قابل خریداری است. به دلیل داشتن منیزیم بالا، التهاب و ورم تاول را کاهش می‌دهد. برای استفاده باید نمک را در آب مخلوط نموده و محل تاول را در آن قرار دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا