تور

اجاره خودرو در دبی
بورساترکیهجهانگردی

جاهای دیدنی بورسا | هر آنچه که نباید در بازدید از بورسا از دست بدهید

شهری را تصور کنید که غنی از باغات سرسبز میوه و گیاهان زینتی است. در یک طرف شهر رشته‌کوه وجود دارد و در طرف دیگر دریا. با این حساب به هر طرف شهر که بروید زیبایی‌های طبیعت به شما سلام می‌کنند. به بازار قدیمی شهر می‌روید و شروع به قدم‌زدن می‌کنید؛ چنان شور زندگی و احساسی خوب در شما ایجاد می‌شود که به‌سختی از آنجا دل خواهید کند. بله ما درباره شهر بورسا، چهارمین شهر بزرگ کشور ترکیه صحبت می‌کنیم. این شهر چنان با سرسبزی‌های خود جلب‌توجه می‌کند که به «بورسای سبز» نیز معروف شده است. جاهای دیدنی بورسا به موارد بالا ختم نمی‌شوند و اگر قصد سفر به این شهر دل‌انگیز را دارید باید به شما تبریک گفت؛ زیرا انتخاب مطمئنی انجام داده‌اید. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با اماکن گردشگری شهر زیبای بورسا بیشتر آشنا شوید.

بورسا را بهتر بشناسید

همان‌طور که گفته شد، بورسا چهارمین شهر بزرگ کشور ترکیه است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران آن را به‌عنوان مقصد سفر گردشی خود انتخاب می‌کنند. این شهر بر دامنه کوه اولوداغ و در جنوب شرقی دریای مرمره قرار دارد. بهتر است بدانید که بورسا تنها ۴ ساعت تا شهر استانبول فاصله دارد. اگر شروع به گشت‌وگذار بکنید، متوجه ترکیب ظریفانه مدرنیته و زندگی به سبک سنتی در این شهر خواهید شد. بورسا یکی از قطب‌های صنعت ماهیگیری و خودروسازی در کشور ترکیه نیز به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید محله‌‌هایی در این شهر مثل آسملر و نالباتتو اوغلو وجود دارد که بیشتر مهاجران ایرانی آذری‌زبان در آن‌ها اقامت دارند.

جاهای دیدنی بورسا

با جاهای دیدنی بورسا آشنایی دارید؟

شهر بورسا اولین پایتخت حکومت عثمانی است به همین خاطر این شعر غنی از اماکن مذهبی باشکوه است که حتی گشت‌وگذار در آن‌ها برای افراد غیرمذهبی نیز خالی از زیبایی و حیرت نیست. در ادامه چند جاذبه گردشگری بورسا را معرفی می‌کنیم که در صورت سفر به این شهر زیبا آن‌ها را از دست ندهید.

موزه آتاتورک

این موزه سرگذشتی طولانی دارد. مصطفی کمال آتاتورک اولین رئیس‌جمهور ترکیه، این ساختمان سه طبقه را اجاره و تا سال 1919 میلادی با خانواده خود در آن زندگی می‌کرد. قدمت این خانه به سال‌ها قبل از اجاره، یعنی سال 1908 برمی‌گردد. این ساختمان در سال 1991 ترمیم و به موزه تبدیل شد. در این موزه بسیاری از وسایل اصلی آتاتورک اعم از یونیفرم‌های نظامی، نسخه‌های خطی، اسناد، نقاشی‌های معروف آن زمان و… در معرض دید عموم قرار دارند. این موزه در شهر بورسا و در خیابان سکیرگ قرار دارد.

درخت قدیمی و تنومند این ‌کایا

شاید شما تعداد زیادی درخت تنومند و غول پیکر را دیده‌اید و یا حداقل در اینترنت با آن‌ها برخورد کرده‌اید اما اجازه بدهید در مورد درختی صحبت کنیم که تنها عرض شاخه‌های آن به 9متر می‌رسد! درخت تنومند و زیبای این ‌کایا در شمال بورسا قرار دارد که یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بورسا محسوب می‌شود. جالب است بدانید عرض تنه‌ی این درخت به 18متر می‌رسد. در اطراف این درخت کافه‌ها و رستوران‌هایی برپا شده است که می‌توانید ساعاتی بسیار خوش را در دامان طبیعت و در زیر این درخت حیرت‌انگیز بگذرانید. عمر این درخت با عمر حکومت عثمانی در ترکیه برابری می‌کند. پیشنهاد می‌کنم برای درک غول‌آسا بودن درخت این کایا حتما در اینترنت جست‌وجویی بکنید.

درخت قدیمی و تنومند این ‌کایا

روستای جومالی کیزیک

در قسمت شمالی منطقه کوهستانی اولوداغ، روستایی به نام جومالی کیزیک وجود دارد. قدمت این روستا به بیش از 700 سال می‌رسد و هماهنگی بسیار زیبایی با طبیعت اطراف خود دارد؛ قطع به‌یقین گشت‌وگذار در این روستا برای دوستداران طبیعت تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. روستای جومالی کیزیک را می‌توان موزه‌ای در فضای باز دانست؛ زیرا این روستا بافت سنتی و زیبای خود را به بهترین نحو ممکن حفظ کرده است. اهالی این روستا وسایل و تولیدات خود را در میدان شهر به فروش می‌گذارند. کوچه‌های سنگ‌فرش شده، کانال‌های آب قدیمی، بناهای یادبود و… از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای جومالی کیزیک است.

مسجد امیر سلطان

این مسجد در سال‌های 1424 تا 1426 به دستور پادشاه عثمانی، سلطان مراد دوم بنا شد. منبر و محراب این مسجد متعلق به سده 18 و به سبک باروک است. این مسجد یکی دیگر از جاهای دیدنی بورسا است که در واقع مجموعه‌ای شامل مدرسه، حمام، عمارت و دوازده آرامگاه است. مسجد امیر سلطان روی تپه‌ای در جوار گورستان امیر سلطان بنا شد. آرامگاه سلطان مراد دوم و دوازده نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش در این مسجد قرار دارد.

قلعه بورسا

اگر شما نیز از دیدن دیوارهای بلند و باشکوه برج و قلعه‌های قدیمی هیجان‌زده می‌شوید این جاذبة گردشگری شهر بورسا را از دست ندهید. قدمت قلعه بورسا به قرن 7 قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد؛ این قلعه نیز شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در زمان حکومت‌های مختلف کشور ترکیه اعم از حکومت عثمانی است. این قله دو متر طول دارد و از بالای آن می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از شهر را ببینید.

قلعه بورسا

بازار قدیمی شهر

اگر قصد دارید با فرهنگ مردم ترکیه و آداب‌ورسوم آن‌ها آشنا شوید به بازارهای قدیمی شهر بورسا بروید. در آنجا با مغازه‌های کوچک و بزرگی مواجه می‌شوید که بدلیجات، سوغات، ترشیجات و… را به شما می‌فروشند. شما می‌توانید با خرید از این بازارها، وسایل و خوراکی‌های متفاوتی را با خود به یادگار ببرید. همواره به یاد داشته باشید که گپ و گفت با اهالی شهرهای دیگر می‌تواند یکی از جالب‌ترین خاطرات شما را بسازد؛ پس این فرصت را از دست ندهید.

کلیسای کوم یاکا

این کلیسا از لحاظ قدمت، سومین کلیسای قدیمی جهان است که قدمت آن به 780 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این قلعه سرگذشتی طولانی دارد و بارها نام آن توسط پادشاهان مختلف تغییر کرده است. اگر قصد دارید از این کلیسای زیبا دیدن کنید، از تپه‌های سرسبز مودانیا غافل نشوید. این تپه‌ها نمایی زیبا دارند که برای عکاسی بسیار مناسب‌اند.

پیست اسکی و کوهستان اولوداغ

یکی دیگر از جاهای دیدنی بورسا، پیست اسکی اولوداغ است. پیست اسکی اولوداغ از جمله مکان‌هایی است که در هر فصلی میزبان گردشگران است. اگر فصل زمستان به این منطقه سفر کنید، می‌توانید علاوه بر استفاده از پیست اسکی، از رستوران‌ها و امکانات رفاهی اطراف پیست نیز لذت ببرید. در فصل‌های گرم سال نیز می‌توانید به دیدن طبیعت بکر و زیبای کوهستان اولوداغ بروید. این مجموعه در جنوب شهر بورسا قرار دارد. رفتن به این منطقه تنها به‌وسیله ماشین‌های شخصی و یا تورهای تفریحی امکان‌پذیر است.

مسجد قدیمی و تاریخی قاضی اورهان بیگ

اگر می‌خواهید با نمونه‌ای کامل از معماری عثمانی آشنا شوید، پیشنهاد ما مسجد قاضی اورهان بیگ است. این مسجد در بین سال‌های 1324 تا 1325 ساخته شده است. پس از فتح شهر بورسا توسط سلطان اورهان، این شهر تغییرات زیادی کرد و به شهری اسلامی تبدیل شد.

مسجد قدیمی و تاریخی قاضی اورهان بیگ

پارک گیاه‌شناسی سوقانلی

این منطقه یکی از مناطق حفاظت شده است که از تعداد زیادی گونه‌های گیاهی در آن مراقبت می‌شود. این باغ دارای مساحتی به ابعاد 400000 مترمربع بوده و حدود هشت هزار درخت نیز دارد. باغ‌های گیاه‌شناسی از نظر اکوزیستی و مطالعاتی بسیار حائز اهمیت هستند. بازدید از این مکان می‌تواند برای دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان به صنعت باغبانی تجربه‌ای منحصربه‌فرد باشد.

کاروان‌سرای کوزاهان

همة ما با عبارتی تحت عنوان «جاده ابریشم» آشنا هستیم و می‌دانیم که یکی از  مهم‌ترین مسیرهای تجاری در زمان گذشته است؛ درنتیجه این شهر یکی از مکان‌هایی بوده است که کاروان‌ها و مهمان‌های زیادی از آن عبور می‌کردند؛ شهر بورسا در مسیر این جاده بنا شد و به همین دلیل در آن کاروان‌سراهای بسیاری ساختند. فرماندار شهر بورسا قصد داشت که کاروان‌سرایی مجلل و بنام را در این شهر بسازد تا میزبان تجار مهم جهانی باشد. به همین دلیل کاروان‌سرای کوزاهان را در سال 1491 بنا کرد. این کاروان‌سرا از مراکز مهم نساجی در ترکیه به شمار می‌رفته است. کاروان‌سرای کوزاهان یکی دیگر از جاهای دیدنی بورسا است که در همة فصول سال موردتوجه گردشگران است.

موزه کاراگوز

این موزه در 15 ژوئن 1997 افتتاح شد. اگر در موزه کاراگوز قدم بزنید می‌توانید عروسک‌های متعددی ببینید که هرکدام مختص به یک قومیت یا زمان خاص هستند. این عروسک‌ها هرکدام نشانگر اقوامی هستند که زمانی در ترکیه زندگی می‌کردند. از این اقوام می‌توان ازبک‌ها، روس‌ها و رومانیایی‌ها را نام برد. جالب است بدانید که ساختمان این موزه مربوط به شرکت‌های توزیع برق بوده و حتی زمانی بلااستفاده نگه داشته شده‌ است. این موزه شامل دو گالری می‌شود که گالری اول در مورد تاریخچة هنر سایه و سایه بازی است؛ گالری دوم نیز به عروسک‌های کاراگوز تعلق دارد.

موزه کاراگوز

دروازه امپریال

این موزه یکی از قدیمی‌ترین بناهای ترکیه است که قدمت ساخت آن به دوره امپراطوری رم باستان برمی‌گردد. این قلعه دارای چهار دروازه و دیوارهای بسیار بلند است که نگاه‌کردن به آن‌ها می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد. دروازه امپریال در قسمت غربی شهر بورسا قرار دارد.

آرامگاه و مسجد سبز بورسا

آیا می‌دانستید که می‌توانید هنر بسیار زیبای ایرانیان را در یکی از اماکن گردشگری بورسا مشاهده کنید؟ بله درست است. آرامگاه و مسجد سبز بورسا توسط طراحان و معماران ایرانی در زمان پنجمین سلطان عثمانی یعنی محمد اول طراحی و بنا شد. دلیل نام‌گذاری این ساختمان در همین طراحی است. آرامگاه و مسجد سبز بورسا به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی و سبزش است که به این نام معروف شد. اینجا آرامگاه سلطان محمد اول و هفت‌تن دیگر از پادشاهان عثمانی است. لازم است بدانید که این بنا در لیست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شد.

آبشار سیتابات (Saitabat)

از دیگر جاهای دیدنی بورسا، آبشارهای آن است. یکی از زیباترین این آبشارها، آبشار سیتابات است. این آبشار باشکوه 4 فوت ارتفاع دارد و در دهکده سیتابات بورسا قرار گرفته است. به‌طورکلی این جاذبه طبیعی در دامنه رشته‌کوه اولوداغ قرار دارد. حتما به یاد داشته باشید که اگر به بورسا سفر کردید، حتما یک روز کامل از سفر خود را به گشت‌وگذار در اطراف رشته‌کوه اولوداغ قرار بدهید. شما می‌توانید تنها با 12 دقیقه رانندگی به این آبشار زیبا برسید.

دریاچه‌ها، از بهترین جاهای دیدنی بورسا

اگر از ساکنین محلی شهر بورسا سوال کنید تعداد زیادی دریاچه را به شما معرفی خواهند که هنوز اصالت طبیعی خود را حفظ کرده و بکر و دست‌نخورده مانده‌اند. بهتر است بدانید شما برای گشت‌وگذار در این مناطق فقط نیاز است هزینه حمل‌ونقل خود را بپردازید و هزینه دیگری بر گردن شما نیست. از دریاچه‌های زیبا و دست نخورده بورسا می‌توان به دریاچه‌های زیر اشاره کرد

جاهای دیدنی بورسا

دریاچه اولوبات

دریاچه اولوبات، یک دریاچه نسبتا بزرگ آب شیرین است که مساحتی بین 135 تا 160 کیلومتر دارد. این دریاچه عمق زیادی ندارد و عمیق‌ترین قسمت آن دارای 3 متر عمق است. این دریاچه دارای هشت جزیره است. جالب است بدانید به‌خاطر بالا یا پایین رفتن سطح آب، گاهی این جزیره‌ها تبدیل به شبه‌جزیره می‌شوند. بزرگ‌ترین جزیره دریاچه اولوبات، «هلیل بی» نام دارد. این دریاچه دارای گسترده‌ترین پوشش گیاهی گل نیلوفر آبی سفید است. شما می‌توانید در اطراف این دریاچه زیبا قدم بزنید و از هوای تازه لذت ببرید. همچنین می‌توانید به ماهیگیری در این منطقه بپردازید زیرا این دریاچه دارای 20 گونه متفاوت ماهی است.

دریاچه ایزینیک

این دریاچه در منطقه ایزینیک در جنوب شرقی دریای مرمره قرار دارد که یکی دیگر از جاهای دیدنی بورسا است که طرف‌داران بسیار زیادی دارد. این دریاچه رتبه پنجم بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه را از آن خود کرده است که دارای عمق متوسط 80 متر است.

دریاچه ایزینیک منبعی از آب شیرین است که مردمان این منطقه از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کنند. این دریاچه از سال 1989 میلادی به‌عنوان منطقه‌ای حفاظت شده اعلام شد زیرا بسیاری از گونه‌های کمیاب و نادر پرندگان در منطقه زندگی می‌کنند؛ اگر بخت با شما یار باشد می‌توانید این پرندگان را ببینید.

شما می‌توانید از تفریحاتی مانند ماهیگیری، کایاک و قایق‌سواری نیز بهره‌مند شوید. علاوه بر همه این‌ها تعداد زیادی رستوران و کافه در اطراف دریاچه ایزینیک وجود دارند که اغلب مشرف به این دریاچه هستند. چه چیزی از این جذاب‌تر است که لیوان قهوه‌ای به دست بگیرید و درحالی‌که به دریاچه زل زده‌اید در افکار خود غرق شوید؟!

دریاچه سیاه

اگر اهل ماجراجویی و کمپ زدن هستید این فرصت را از دست ندهید. دریاچه سیاه  در بالای کوه اولوداغ قرار دارد که تنها راه رسیدن به آن طی‌کردن جاده‌ای خاکی‌ است که در بالای کوه وجود دارد؛ همین موضوع به‌خودی‌خود موجب جذابیت کار می‌شود. بعد از رسیدن به دریاچه می‌توانید از تفریحاتی مثل قایق‌سواری نیز لذت ببرید. اگر هم کمی حوصله به خرج بدهید، کمپ بزنید و کبابی هم بپزید که عالی می‌شود. مطمئن باشید در یکی از بهترین جاهای دیدنی بورسا قرار دارید.

دریاچه بهشت پرندگان

این پارک یکی از مناطق مهم حفاظت شده برای پرندگان مختلف است. این پارک بر اساس معیارهای کاملا علمی طراحی شد تا گونه‌های مختلفی از پرندگان در آن توانایی زیستن داشته باشند. شما می‌توانید با گشت‌وگذار در پارک از دیدن پرندگان زیبا لذت برده و در صورت تمایل به قایق‌سواری و ماهیگیری در دریاچه بپردازید. اگر هم خسته شدید هیچ مشکلی نیست؛ به یکی از کافه‌ها و یا رستوران‌های مشرف به دریاچه بروید و نفسی تازه کنید.

دریاچه بهشت پرندگان

دریاچه داغینچی

این دریاچه در 20 کیلومتری شهر بورسا است و جنگل‌های سرسبز و زیبا در گرداگرد آن قرار دارند. شما می‌توانید علاوه بر کمپ زدن به تفریحات دیگری مثل ماهیگیری و قایق‌سواری نیز بپردازید. اگر به دریاچه داغینچی رفتید، از روستای تاریخی و کهن «مسه» که تنها 8 کیلومتر با آنجا فاصله دارد غافل نشوید. این روستا نیز تعدادی مناطق تاریخی و گردشگری را در خود گنجانده است.

محله‌های محبوب بورسا کدام‌اند؟

بورسا محله‌های زیادی دارد. چند محله محبوب و معروف بورسا عبارت‌اند از:

منطقه بادملی

این منطقه موردتوجه افراد ثروتمند بورسا است و به عبارتی منطقه‌ای ویلایی محسوب می‌شود. در این محله شما شاهد خانه‌هایی لوکس در فضای روستایی هستید. قطعا این تضاد، تضاد جالبی می‌تواند باشد.

نیلوفر اوزلوچه ای

این منطقه کمی از مرکز شهر بورسا فاصله دارد و در قسمت غربی آن واقع است. این منطقه از لحاظ تفریحی و مسکونی چیزی کم ندارد. فضای این محله آرام ولی بانشاط است.

نیلوفر اوزلوچه ای

سخن آخر

شهر بورسا چهارمین شهر بزرگ کشور ترکیه است که به زیبایی تمام، مدرنیته و زندگی سنتی را درهم‌آمیخته و به نمایش گذاشته است. این شهر اولین پایتخت حکومت عثمانی است که از لحاظ اماکن گردشگری و تاریخی مربوط به این دوره، غنی است. این شهر جوابگوی هر گردشگری با هر سلیقه‌ای است. اماکن تاریخی حیرت‌آور مثل قلعه بورسا، موزه آتاتورک و کاراگوز، کلیسا کوم یاکا و… در این شهر خوش درخشیدند. اگر هدف شما از رفتن به بورسا، مقاصد تفریحی و طبیعی آن است، پیست اسکی اولوداغ، دریاچه سیاه، دریاچه ایزینیک و رستوران‌هایشان را از اصلا دست ندهید. ما در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعاتی جامع دربارة شهر زیبای بورسا به شما بدهیم. امیدواریم که مطالعه دقیق این مقاله به شما در تجربة سفری دل‌انگیز به شهر بورسا ترکیه کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا